(11.10 hodin)
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji. Zeptám se na další přihlášku v rámci třetího čtení do rozpravy. Nehlásí se nikdo, rozpravu končím. Požádám pana zpravodaje pana poslance Milana Urbana, aby nám navrhl další postup.
Poslanec Milan Urban: Vážená paní předsedkyně, děkuji za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, pan ministr tady vlastně popsal všechny tři pozměňovací návrhy, o kterých budeme hlasovat, a poté o zákonu jako celku, včetně určitých doporučení. Navrhuji tedy, abychom hlasovali tak, jak byly legislativou zaznamenány tyto pozměňovací návrhy, to znamená nejprve pod písmenem A, B a potom o písmenu C pana poslance Michala Babáka. Takže doporučuji tuto proceduru. Snad není třeba hlasovat.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Zeptám se, zda je nějaká námitka proti tomuto postupu. Není. Prosím o první návrh pana zpravodaje.
Poslanec Milan Urban: Takže první návrh je pod bodem A, je to pozměňovací návrh obsažený v usnesení hospodářského výboru, který je v podstatě totožný s návrhem B, o kterém bychom hlasovali poté. Tak jak bylo řečeno, pozměňovací návrh B podle ministerstva lépe formuluje ty věci, takže mé stanovisko k pozměňovacímu návrhu A, o kterém bychom teď hlasovali, je negativní.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Pan ministr - stanovisko? (Negativní.) Negativní.
Zahajuji hlasování číslo 152. Kdo souhlasí s pozměňovacím návrhem pod písmenem A? Proti tomuto návrhu?
Hlasování číslo 152, přítomno 154, pro 2, proti 131. Návrh přijat nebyl. Můžeme pokračovat.
Poslanec Milan Urban: Dále budeme hlasovat o pozměňovacím návrhu pod písmenem B pana poslance Václava Cempírka. Stanovisko je ano. (Ministr: Ano.)
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Zahajuji hlasování číslo 153. Kdo souhlasí s pozměňovacím návrhem pod písmenem B? Proti tomuto návrhu?
Hlasování číslo 153, přítomno 155, pro 135, proti 1. Návrh byl přijat.
Nyní jsme u pozměňovacího návrhu C. Prosím, pane zpravodaji.
Poslanec Milan Urban: Ano, to je poslední pozměňovací návrh, o kterém budeme hlasovat. Je to návrh pod písmenem C pana poslance Michala Babáka. Moje stanovisko je neutrální.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Pan ministr? (Negativní.)
Zahajuji hlasování číslo 154. Kdo souhlasí s pozměňovacím návrhem pod písmenem C? Proti?
Hlasování číslo 154, přítomno 156, pro 49, proti 57. Návrh přijat nebyl.
Můžeme tedy hlasovat o návrhu zákona jako o celku.
Návrh usnesení zní takto: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona o nakládání s některými věcmi využitelnými k obranným a bezpečnostním účelům na území České republiky (zákon o nakládání s bezpečnostním materiálem), podle sněmovního tisku 874, ve znění schválených pozměňovacích návrhů."
Stanoviska prosím? (Zpravodaj: Neutrální.) Pan ministr? (Pozitivní.)
Zahajuji hlasování číslo 155. Ptám se, kdo souhlasí s přijetím zákona. Proti?
Hlasování číslo 155, přítomno 156, pro 109, proti 14. Poslanecká sněmovna vyslovila s návrhem zákona souhlas.
Děkuji panu ministrovi i panu zpravodaji. Končím projednávání bodu 140, sněmovního tisku 874 ve třetím čtení.
Je před námi další bod. Zahajuji projednávání bodu 142. Je to
142.
Návrh poslanců Jana Kubaty, Jana Bureše, Jiřího Rusnoka, Jana Husáka,
Františka Laudáta, Jana Čechlovského, Františka Sivery a Igora Svojáka
na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 311/2006 Sb., o pohonných
hmotách a čerpacích stanicích pohonných hmot a o změně některých
souvisejících zákonů (zákon o pohonných hmotách), ve znění pozdějších
předpisů, a zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání
(živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 883/ - třetí čtení
U stolku zpravodajů je za navrhovatele pan poslanec Jan Kubata, zpravodajem hospodářského výboru je pan poslanec Milan Urban. Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 883/3.
Otevírám rozpravu. Pan ministr Miroslav Kalousek se do ní hlásí. Prosím, pane ministře.
Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Děkuji za slovo, paní předsedkyně. Dámy a pánové, dovolte, aby krátce vystoupil na podporu tohoto návrhu zákona a se stručným komentářem k některým pozměňujícím návrhům. On vznikal z iniciativy distributorů, těch poctivých distributorů, jak velkých, tak malých a středních, ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu a Ministerstvem financí. S panem ministrem Kubou jsme iniciovali expertní komisi, která velmi dlouho, to je práce mnoha a mnoha měsíců, velmi pečlivě hledala nástroj proti daňovým únikům u pohonných hmot.
Na rozdíl od jiných zemí Evropské unie, které trápí především daně přímé, úniky daní přímých, Českou republiku mnohem víc trápí daně nepřímé, jak DPH, tak spotřební daň, a podvody z tzv. karuselových obchodů.
Kdyby bylo možné tak jako v případě pohonných hmot stanovit reverse charge, tak jako v případě stavebních prací stanovit reverse charge alespoň u pohonných hmot, což bohužel díky 6. směrnici Evropské unie možné není, pak bychom možná k tomuto nástroji nemuseli sahat, byť se to týká DPH, ta spotřební daň by se s tím mohla částečně svést. My jsme o tu výjimku poctivě usilovali tři roky. Je zřejmé, že jí Česká republika nedosáhne, protože vyžaduje jednomyslnost, a jednomyslnosti v tomto případě dosáhnout možné není.
Daňový únik u pohonných hmot, který odhadujeme konzervativně v objemu 5 až 8 miliard ročně - 5 až 8 miliard ročně je únik na úkor vlastně všech daňových poplatníků a také na úkor těch poctivých podnikatelů a poctivých distributorů, proto vlastně oni iniciovali tu expertní komisi -, je příliš velká částka na to, abychom se odvážili nesáhnout k nástroji, ke kterému politici sahají neradi, protože to je regulace. Regulace, to je přitvrzení podmínek, určitá administrativní zátěž a také finanční zátěž a také úvaha nad tím, že pokud obchoduji se strategickou surovinou tohoto typu, tak prostě musím být natolik zajištěný podnikatel, že musím mít i na tu kauci.
Velmi vás prosím, jakkoliv je tento návrh nepopulární, chci znovu zdůraznit, že to není politická vymyšlenost, že to je skutečně iniciováno ze strany těch poctivých distributorů, a nejenom těch velikých, kde byste mohli mít pocit, že se jim jedná logicky o vyčištění trhu, ale že to podporuje i Unie malých a středních distributorů, s kterou jsme velmi pečlivě vážili i tu výši kauce.
Padá tady návrh na výši kauce. Výše kauce je stanovena s ohledem na podmínky na trhu a s ohledem na výši pokut, které jsou v takovýchto případech ukládány. Neplatí tady to, co platilo u spotřební daně z lihu. Tam skutečně riziko daňových úniků je přímo úměrné z obratu. V případě karuselových obchodů u pohonných hmot to neplatí, tam riziko daňových úniků není odvozeno od pravidelné výše obratu těch firem, tam to riziko je všude stejné. ***