(11.50 hodin)

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Pan ministr financí, poté požádám ještě o slovo pana guvernéra.

 

Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Já jenom velmi stručně zareaguji, protože jsme vedli tuto polemiku s panem poslancem Paroubkem již ve druhém čtení, a pak poprosím pana guvernéra, aby mě doplnil.

My jsme skutečně mnoho let vedli diskusi o tom, zda ten majetek přešel, nebo nepřešel příslušnými zákony. Došli jsme k názoru, že přešel a že se také tak chováme. Ale protože to není úplně jasně specifikováno, tak chceme, aby to v novém zákoně bylo specifikováno tak, aby o tom nebylo pochyb, že to prostě vlastně je majetek České národní banky. Jenom zdůrazňuji, že celou dobu obzvlášť ve vztahu k devizovým rezervám jsme se všichni tak chovali. Jak politická reprezentace, tak Česká národní banka se vždycky chovaly tak, že to je majetek České národní banky, který smí být použit výlučně - výlučně - k monetární politice. Fiskální politiku dělá vláda, monetární politiku Česká národní banka a musí být na politice vlády nezávislá. To znamená, musí být nezávislá i svými rozhodnutími o devizových rezervách.

Jestliže to v podstatě teď ten zákon říká naprosto jednoznačně, byť jsme se tak dvacet let všichni chovali, tak pan poslanec Paroubek tento krok pokládá za mírně nebezpečný. Já pokládám naopak za mírně nebezpečné, že jsou tady někteří politici, kteří začínají přemýšlet o tom, že bychom devizové rezervy mohli použít také k něčemu jinému než k realizaci měnové politiky, kterou smí provádět v našem ústavním systému jenom Česká národní banka. Proto musím trvat na tom předloženém návrhu a samozřejmě prosím pana guvernéra, aby mě doplnil.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu ministrovi. Prosím pana guvernéra České národní banky Miroslava Singera.

 

Guvernér ČNB Miroslav Singer Děkuji za slovo. Zkusím ve stručnosti.

Z praktického hlediska si dovolím říci, že v Evropské unii nelze použít devizové rezervy bez ohledu na to, jak jsou zákonem definované, jsou-li spravované centrální bankou, pro něco jiného než měnovou politiku, aniž by takový stát centrální banku nemusel odškodnit za to, že jí ty rezervy vzal už nyní. Jinými slovy, ten přesun by nemusel být honorován už dnes, jinak bychom se ocitli na seznamu docela ostře sledovaném, vyhodnocovaném ECB a Evropskou komisí. To je možná první. Neboli určitě nedochází k přesunům.

Z praktického účetního i faktického hlediska jsme vždycky zacházeli s devizovými rezervami nezávisle, odděleně od státu, a s odbornou péčí jako s vlastním majetkem, což je naše zákonná povinnosti už dnes. Dovolím si poznamenat, že Poslanecká sněmovna schvaluje naši zprávu o hospodaření, kde samozřejmě devizové rezervy jako náš majetek jsou už od vzniku České národní banky vedeny. Čili z toho hlediska se nedomnívám, že je to takový problém.

Možná stojí za zmínku - já jsem samozřejmě sledoval debatu, jak se v Poslanecké debatě vyvíjela, i stav toho, jak je majetek legislativně definován v různých zemích. Ten stav se totiž skutečně historicky liší a v tom plně souhlasím s panem poslancem. Naši sousedé to mají jinak. Je dobré si ale uvědomit, že v mnoha případech jsou centrální banky akciovky, které vznikly třeba už v meziválečném období a které jsou normální akciovou společností. Asi polovina centrálních bank v Evropské unii jsou v zásadě akciové společnosti, kde se samozřejmě o tom majetku vůbec nepochybuje, čí je, prostě proto, že majetek akciovky je majetek akcionářů a jenom zákon vlastně upravuje to, jakým způsobem mají být rezervy spravovány. Z toho hlediska se zase ten stav, do kterého se teď dostaneme, neliší minimálně od relevantní právní praxe zhruba poloviny zemí v Evropské unii.

Dovolím si poslední poznámku, kterou považuji za praktickou. Já jsem za tu dobu, co jsem v centrální bance, viděl asi šest vlád všech možných politických spekter. Pakliže by mělo dojít k rozporu mezi nějakým budoucím politickým uspořádáním vlády a Bankovní radou centrální banky, tak by k němu mělo dojít, troufnu si říct, poměrně rychle, protože po roce 2017 budou nepochybně čtyři členové, nebo velmi pravděpodobně čtyři ze sedmi členů Bankovní rady jmenováni jinak novým panem prezidentem. Pakliže nečekáte, že k té kolizi dojde během nejbližších tří nebo čtyř let, tak si myslím, že to také není takový problém.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu guvernérovi. Zeptám se na další přihlášku do obecné rozpravy ve třetím čtení. Nehlásí se nikdo, rozpravu tedy končím. Požádám nyní o slovo zpravodaje pana poslance Radima Jirouta, aby nám navrhl postup při hlasování.

 

Poslanec Radim Jirout: Dobré dopoledne. Musím konstatovat, že nezazněl žádný návrh na zamítnutí. Byl podán jeden pozměňující návrh, který máte před sebou pod číslem tisku 829/2. Nejprve bych nechal hlasovat o tomto pozměňujícím návrhu, následně potom o zákonu jako o celku.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Je nějaký problém s tímto návrhem, nějaká námitka? Není.Budeme tedy hlasovat nejprve o prvním návrhu, návrhu pod písmenem A, a já požádám o stanoviska. Přivolávám ještě naše kolegy do jednacího sálu, aby se mohli zúčastnit těchto hlasování.

Stanovisko pana zpravodaje prosím. (Stanovisko kladné.) Pana ministra? (Kladné.)

 

Zahajuji hlasování číslo 158. Ptám se, kdo souhlasí s návrhem, který je uveden pod písmenem A. Proti tomuto návrhu?

Hlasování číslo 158. Přítomno 161, pro 106, proti 12. Konstatuji, že tento návrh byl přijat.

 

Nyní budeme hlasovat o celém návrhu zákona.

 

Návrh usnesení zní takto: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 6/1993 Sb., o České národní bance, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, podle sněmovního tisku 829, ve znění schválených pozměňovacích návrhů.

Stanoviska prosím. (Zpravodaj i ministr kladné stanovisko.)

Zahajuji hlasování číslo 159. Ptám se, kdo je pro přijetí tohoto zákona. Proti?

Hlasování číslo 159. Přítomno 160, pro 109, proti 7. Konstatuji, že návrh byl přijat. S návrhem zákona byl vysloven souhlas.

 

Děkuji panu ministrovi, děkuji též panu zpravodaji a končím projednávání bodu číslo 122, sněmovního tisku 829 ve třetím čtení.

 

Zahajuji projednávání bodu číslo

 

137.
Vládní návrh zákona o poskytnutí státní záruky České republiky
na zajištění půjčky České národní banky pro Mezinárodní měnový fond
/sněmovní tisk 822/ - třetí čtení

Zůstává pan ministr financí jako průvodce tímto zákonem. Dále je zde přítomen pan zpravodaj rozpočtového výboru poslanec Václav Votava. Návrh na zamítnutí ani pozměňovací návrhy předneseny nebyly.

Otvírám rozpravu. Pan ministr Miroslav Kalousek, poté pan kolega Václav Votava. Prosím, pane ministře.

 

Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Děkuji. Dámy a pánové, promiňte, že vzhledem k některým rozhovorům, které jsem ještě vedl v kuloárech, přece jenom pro jistotu radši ještě jednou vysvětlím, co je skutečným smyslem tohoto zákona a tohoto aktu, o který si vás dovoluji jménem vlády požádat.

Tímto aktem neposkytujeme půjčku Mezinárodnímu měnovému fondu. My jsme byli požádáni jako vláda České republiky, abychom poskytli půjčku Mezinárodnímu měnovému fondu. V takovém případě jsme měli dvě možnosti za předpokladu, že jsme se rozhodli vyhovět z hlediska mezinárodněpolitických priorit: Buď si sami půjčit, tedy vydat dluhopisy, tyto peníze půjčit Mezinárodnímu měnovému fondu, vést v účetnictví státu, tedy v účetnictví Ministerstva financí jako pohledávku, a samozřejmě zvýšit deficit i zvýšit náklady na dluhovou službu. To je samozřejmě v moci Poslanecké sněmovny. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP