(12.20 hodin)
(pokračuje Rusnok)
Česká republika jako aktivní člen Organizace spojených národů bude rovněž podporovat efektivní fungování a využívání mechanismů mezinárodních organizací a institucí. Budeme také usilovat o co nejširší spolupráci v globálních otázkách, ať už se jedná o boj proti terorismu, o prosazování lidských práv, nebo boj proti klimatickým změnám. V zahraniční a evropské politice musíme a povedeme nezbytný vnitropolitický dialog jak s oběma komorami českého parlamentu, tak i s prezidentem republiky.
Velice dobře a naléhavě si uvědomujeme význam ekonomické diplomacie pro posílení mezinárodní konkurenceschopnosti naší země. Zaměříme se proto na využití sítě zastupitelských úřadů a specializovaných vládních agentur v zahraničí tak, aby daleko aktivněji než doposud podporovaly české podniky v zahraničí, pomáhaly při otevírání nových trhů, a to zejména v nových, rychle se rozvíjejících a velkých ekonomikách, jako jsou země tzv. skupiny BRICS, ale i dalších zemích s vysokým ekonomickým potenciálem.
Pro další zlepšení fungování systému zahraniční rozvojové pomoci jsme rozhodnuti podpořit větší zapojení soukromého sektoru do realizace rozvojových projektů. Velmi málo na rozdíl od jiných evropských zemí tuto část naší zahraničněpolitické aktivity využíváme k prosazování českých zájmů, zájmů české ekonomiky.
Pokud jde o samotnou hospodářskou a rozpočtovou politiku, naším klíčovým úkolem je přispět k obnovení ekonomického růstu a vytrvale bojovat s narůstající nezaměstnaností. Základní cestou k tomu musí být především využití všech investičních příležitostí, které může stát pozitivně ovlivnit. Budeme proto neprodleně - a už jsme to zahájili - provádět identifikaci všech dostupných zdrojů investic a investičních výdajů v rámci veřejné správy, to znamená rozpočtu a veřejných fondů, ale i ve státem ovládaných podnicích tak, aby v co nejkratším čase mohly tyto dodatečné investice podpořit rozvoj české ekonomiky.
Vláda je odhodlána udržet schodek vládního sektoru pod třemi procenty HDP. Povede to k ukončení procedury nadměrného deficitu ze strany Evropské komise s ČR. Je to důležité pro naše mezinárodněekonomické postavení, ale je to důležité i pro naše možnosti ve vztahu k čerpání různých evropských fondů.
Pokud jde o přípravu státního rozpočtu na rok 2014, budeme přirozeně vycházet z návrhů střednědobých rozpočtových rámců připravených předchozí vládou. Zdůrazňuji slovo vycházet. Počítáme ovšem s posílením investic do vzdělání, vědy, aplikovaného výzkumu, dopravní infrastruktury a na další prorůstová opatření, byť malého rozsahu, ale důležitá. V procesu sestavování rozpočtu jsme připraveni diskutovat a seriózně posoudit názory zástupců zaměstnavatelů, odborů a zejména také územních samospráv.
Klíčovým zdrojem pro oživení hospodářského růstu jsou pro nás možnosti čerpání a využívání fondů EU v rámci politiky soudržnosti. Rok 2013 je z tohoto hlediska mimořádně náročný s ohledem na to, že končí jedno programovací, chcete-li plánovací období, a současně jsme v období souběhu pravidel N+3 a N+2. Musíme se velmi intenzivně věnovat, v podstatě každodenně, a vynaložit veškeré úsilí k efektivnímu využití zbývajících prostředků v rámci těchto možností, které by měly podpořit růst a obnovení růstu ekonomiky. Nebude to jednoduché, situace je v tomto ohledu velmi kritická. V minulých dnech myslím tato konstatování dostatečně jasně zazněla i z úst nezávislých institucí, jako je například Nejvyšší kontrolní úřad. Současný stav je alarmující. Reálně nám hrozí ztráta desítek miliard korun, které mají v podstatě výlučně investiční charakter. Musíme udělat všechno pro to, aby tyto ztráty byly minimalizovány. Budeme proto pravidelně monitorovat vývoj čerpání a budeme přijímat nezbytné kroky v podstatě oné záchranné a krizové povahy tak, abychom se vyhnuli těmto hrozícím velkým ztrátám.
Zajistíme z Fondu solidarity EU prostředky na odstranění následků škod způsobených povodněmi. Samozřejmě zajistíme maximum, které bude možné. Velkou část těchto následků budeme samozřejmě muset odstraňovat také z národních zdrojů a tato rozhodnutí už byla v minulé vládě i naší vládě učiněna.
Do konce roku 2013 připravíme jednodušší pravidla pro využívání evropských strukturálních a investičních fondů v příštích letech, připravíme dohodu o partnerství, programy a metodické pokyny.
Pokud jde o správu majetkových účastí státu v podnicích, považujeme tuto část činnosti vlády za mimořádně důležitou. Zvýšíme kontrolu pověřenými ministerstvy a budeme trvat na tom, aby tyto orgány byly vybaveny kvalifikovanými odborníky. Bude to rovněž vyžadovat pravidelný monitoring hospodaření těchto firem.
K našim prioritám patří také boj proti daňovým únikům. Zde zajistíme efektivnější činnost a kooperaci všech organizací resortu Ministerstva financí a také spolupráci s orgány činnými v trestním řízení. Připravíme návrh zákona o registračních pokladnách s fiskální pamětí. Ty požadují zavést mj. podnikatelské svazy. Toto opatření považujeme za klíčový a důležitý krok ke snížení daňových úniků a k zajištění rovných podmínek hospodářské soutěže.
Jsme také připraveni podpořit poslanecké návrhy zákona o majetkových přiznáních, případně připravíme vládní návrh. ČR se bude i nadále aktivně zúčastňovat mezinárodní spolupráce při potlačování tzv. daňových rájů a bude pokračovat v uzavírání dohod o výměně informací v daňových záležitostech. Předložíme novelu zákona o spotřebních daních, která se týká zavedení registru tzv. mazacích olejů a úpravy zajištění daně s cílem minimalizovat daňové úniky v této oblasti výběru spotřebních daní. V oblasti výběru daní a jiných veřejných odvodů se uskuteční kroky nezbytné ke zjednodušení administrativy, zejména pak zvýšením elektronizace daňového řízení, včetně daňových dokladů.
V oblasti finančního trhu vláda považuje za prioritní zejména dokončit legislativní proces změn ve stavebním spoření s příslušnými úpravami, družstevního peněžnictví, pojišťovacího zprostředkovávání a také směnárenské činnosti. ***