(16.00 hodin)
(pokračuje Volný)

Beru tu logiku věci, že tam, kde by to mělo skončit a kde by s tím měli pracovat, tam se zeptám. A pokud oni jsou v rozpacích - já neříkám, že je to blbost, ale jsou v rozpacích a řeknou: teď si myslím, že ještě na to není doba... Proto jsem tak vystoupil.

To znamená, nezpochybňuji samotnou akci a nezpochybňuji, že tato země by tyto trati měla co nejrychleji mít, nebo nás bude celá Evropa objíždět z východu, ze západu, z jihu, ze severu a budeme opravdu odříznuti. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu poslanci Volnému. Nyní s faktickou poznámkou pan poslanec Šidlo. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Karel Šidlo: Děkuji ještě jednou za slovo. Já na to jenom kratičkou repliku. Víte, ono se ptát na SŽDC je docela problematické. Myslím si, že my politici bychom měli být těmi, kteří chtějí otočit kormidla, kteří chtějí něco popošoupnout do budoucnosti a být také trochu vizionáři, protože my zodpovídáme za rozvoj a za nastavení podmínek, jak se bude rozvíjet Česká republika. Nemůžeme to chtít po úřednících. Úředník splní svůj úkol, sbalí tašku a jde domů. V horším případě, když má svůj nápad, sbalí krabici a jde taky domů. A to je všechno špatně.

Já si myslím, že je právě na nás, abychom jim toto vnutili a aby ty studie nebyly do minulosti, ale aby ty studie byly pro budoucnost České republiky. (Potlesk.)

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu poslanci Šidlovi. Ptám se, kdo další se hlásí do všeobecné rozpravy. Pan zpravodaj. Prosím, pane zpravodaji.

 

Poslanec František Laudát: Děkuji za slovo. Já si přece jenom neodpustím k panu poslanci Volnému, vaším prostřednictvím, abych neurazil.

On je problém, že všichni vám říkají "ono toho jsou všude tuny", a v okamžiku, kdy narazíte na to "tak to sem přineste, ta čísla, fakta, data, připravený projekt", tak najednou to není. Zase se vrátím k ministrovi zeměkoule, který má zásadní jeden problém, a to je hotel Thermal. Mluvil tady o tom, že jedná s Korejci. Jak to funguje ve skutečnosti - jedná s Korejci o propojení Letiště Václava Havla Praha s centrem města.

Hospodářský výbor přes Státní fond dopravní infrastruktury možná již před třemi lety, když tak mě opravte, dal peníze, nebo schválil finance právě na přípravu a realizaci alespoň jednoho z úseků z Veleslavína přes Ruzyň a Kladno. A teprve když my tam dáme peníze a jsme ubezpečováni, že projektově je to všechno připraveno, tak časem zjistíte, že vlastně není ani ten základní dokument po dvaceti letech takzvaného PRaK - Praha-Kladno, rychlodráha. A vlastně není. A na tom ztroskotalo, že ty peníze nebyly dva tři roky vyčerpány. Nebylo je možno - celý projekt - použít jako náhradní. A totéž - oni vás balamutí, lžou, anebo balamutí - prostě kdybyste si nechal zjistit data například o takové trati Brno-Přerov-Ostrava, tak zjistíte, že tam někdo hraje nějaký kšeft za 35 miliard, že budou renovovat stávající trať na 200 kilometrů. V budoucnosti by tam mělo být rychlé spojení. Místo toho, aby se někdo zamyslel, protože to jsou veliké peníze, a rovnou udělal všechny analýzy toho území i těch koncových bodů, které to má pospojovat, a rozhodl se koncepčně, to znamená možná spíš racionálnější by bylo například tam kupodivu začít budovat rovnou rychlé spojení a modernizaci za zlomek peněz té stávající trati, ji použít i potom pro pomalou nákladní dopravu a pro regionální obsluhu. Takže to potom má naprosto fatální důsledky.

To, že někdo nám říkal, nebo spíš našim předchůdcům - tady paní Lorencová říkala: "Kde jste byli?" No já tady nebyl, když někdo spískal to, že zabetonujeme půlku Moravy tím, že na dohled máme od sebe rychlostní silnici a dálnici. Takže ono nejlépe by bylo - a když skutečně jdete do té podstaty, tak pak zjistíte, že ta základní a udržitelná koncepční rozhodnutí chybí. Každý si v každém období něco prosadí, a pak jsou z toho skutečně rychlostní silnice a dálnice na dohled, což je teda veliký luxus pro tuhle zemi.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Teď s faktickou poznámkou pan poslanec Volný, po něm pan poslanec Votava. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Jan Volný: Kolegové, opravdu jenom jednu větu. Ano, pane kolego Laudáte prostřednictvím předsedajícího, ve své řeči jsem vyšel a vycházím z toho, že na SŽDC nemáme blbce, ale máme tam lidi, kteří myslí i koncepčně. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu poslanci Volnému. Poprosím pana poslance Votavu s jeho příspěvkem.

 

Poslanec Václav Votava: Děkuji za slovo, vážený pane místopředsedo. Kolegyně, kolegové, omlouvám se když tak z neznalosti. Domníval jsem se, že vláda schválila svým usnesením, že ze SFDI půjdou tři miliardy na krajské komunikace druhé a třetí třídy. My tady neděláme rozpočet v rozpočtovém výboru, rozpočet SFDI, proto se ptám. Zběžně jsem si prohlížel rozpočet SFDI a nikde jsem to tam neviděl. Tak nevím, jestli se mýlím, nebo jestli je to opomenutí. Pokud je to na příští rok, tak by to tam samozřejmě býti mělo.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu poslanci. S další faktickou poznámkou pan poslanec Stanjura. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Aniž bych chtěl obhajovat ten materiál, tak se domnívám - pro pana předsedu rozpočtového výboru -, že vláda chtěla trošku zakrýt to zoufalé nečerpání letošních peněz a že to bude z letošního rozpočtu. Že se to nezúřaduje, je druhá věc. Bude to v tzv. nárocích a převede se to z roku na rok. Takhle já si vysvětluji ta veřejná vystoupení o penězích na dvojky a trojky. Domnívám se, že to je z letošního rozpočtu. Logicky se to nedá utratit, ale logicky se to dá převést jako nárok z roku na rok.

Jinak mě stejně jako vás překvapilo, že to v tom rozpočtu není. Ale to je jediné logické vysvětlení, pokud fond nenachystal svůj rozpočet v rozporu s usnesením vlády. Ale to si fakt nemyslím. Takže samozřejmě je to z letošního roku s tím, že se to samozřejmě nevyčerpá a převede se to do příštího roku jako už určené peníze na konkrétní programy.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu poslanci Stanjurovi. Nyní s faktickou poznámkou pan poslanec Pilný. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Ivan Pilný: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně a kolegové, jenom vysvětlení k tomu převádění. Já jsem Státní fond dopravní infrastruktury nezakládal, ale jeden z důvodů, proč byl založen, je to, že se tam ty prostředky opravdu dají přesouvat. Je to velmi užitečné, protože nějaké peníze tam zbudou a to znamená, že ta částka, která není zatím finální ani známá na opravu silnic druhé a třetí třídy, je z rozpočtu roku 2014 a její výše bude známá, až se uzavře rok 2014. Přibližně se jedná o něco mezi dvěma až třemi miliardami, které by tam mohly přijít, možná i víc. To je jedna poznámka.

Druhá, která se týká peněz na projekty vysokorychlostních železnic. Já si myslím, že to je velmi správná věc, že se takový projekt musí připravit, udělat. Na druhou stranu bych tedy apeloval i na správu SŽDC s tím, že když někam přidělíme nějaké peníze, 30 milionů, tak jedna věc, na kterou se můžeme spolehnout, je, že je utratí. Ale určitě by to nemělo být proti jejich vůli a ten projekt by měl být kvalitní a někdo by na něj měl nějakým způsobem dohlížet, protože to, že tady pan poslanec Volný přednesl něco, že o tom tam nevědí nebo že mají takových projektů plný šuplík, mě docela znepokojuje, protože oni ty peníze utratí a bylo by potřeba se postarat o to, aby byly utraceny rozumně a k věci.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Mám zde faktickou poznámku pana předsedy Stanjury.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Měli bychom mluvit přesně. Pozměňovací návrh, který zazněl, byla studie proveditelnosti. Žádná taková neexistuje. Neexistuje. Není žádná studie proveditelnosti. Takže někteří míchají pojmy - nějaká studie, zamyšlení, někdy je to i bezcenné. Ale studie proveditelnosti je jasně definovaná a prostě zatím neexistuje. To jenom na tu debatu. Nemůže být argument hlasovat proti tím, že už takovou studii máme. Ta prostě není. Může být argument, jestli to potřebujeme. To je relevantní argument, ale nemůžeme říkat, že už to máme a budeme dublovat něco, co ještě není.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Táži se, kdo se ještě hlásí do všeobecné rozpravy. Do všeobecné rozpravy pan ministr? Závěrečné slovo - tak musíte počkat, až ukončím rozpravu.

Vzhledem k tomu, že nevidím dalšího přihlášeného do všeobecné rozpravy, tak ji končím.

Pan ministr se přihlásil o závěrečné slovo. Chci se zeptat pana zpravodaje, zda si vezme také závěrečné slovo. Ne. Pane ministře, máte slovo.

 

Ministr dopravy ČR Dan Ťok Ještě jednou dobré odpoledne, dámy a pánové, vážené poslankyně, vážení poslanci. Rád bych reagoval na některé věci a doplnil informace, které pravděpodobně v tom mém prvním vystoupení nebyly zcela jasné nebo jsem je neřekl.

Za prvé bych chtěl reagovat na to, co říkal pan zpravodaj. My hodláme při příštím předkládání rozpočtu SFDI dávat i indikativní seznam staveb, takže počítáme s tím, že takový materiál by byl příště všem distribuován. Je to poměrně silné, ale není důvod, abychom tyhle věci nedali k dispozici. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP