(16.10 hodin)
(pokračuje Ťok)

Co se týče peněz za nádraží při převodu z Českých drah na SŽDC, zásadní záměr je, že musíme dobře definovat cenu převodu, aby nešlo o veřejnou podporu. Nicméně počítá se s tím, že v rozpočtu SŽDC peníze budou.

Další záležitost byla otázka, kolik se bude konkrétně vracet. Nechci se tomu vyhýbat. Rád bych vás informoval o tom, že v současné době k 8. prosinci bylo vyčerpáno 39,5 miliardy korun, což je 69 % rozpočtu SFDI. Předpoklad čerpání je mezi 50 a 57 miliardami korun. Co s částkou, která se nedočerpá a která se odhaduje někde v úrovni 6 až 7 miliard. Samozřejmě počítáme, že právě část těchto peněz, jak už indikoval pan poslanec Stanjura, bude použita na financování silnic II. a III. třídy. Říkáme, minimální odhad jsou 2 miliardy, ale může to být i víc a budeme se snažit tam převést větší částku.

Další část nedočerpání bude rovněž alokována na odvody finančním úřadům, o které jsem mluvil ve svém úvodním slovu.

Rád bych se teď vyjádřil k tématu toho pozměňovacího návrhu. Za sebe musím říct, že trvám na tom, co jsem říkal na začátku. Já mám zájem, aby se udělala opravdu koncepce. Dlouhodobá koncepce toho, jak by se měla rozvíjet železniční doprava. Jedna věc je, a to samozřejmě vyžaduje situace, že se musím okamžitě zabývat tím, jak rozběhnout ne úplně funkční organizace, jako je ŘSD a další. Na druhé straně se chci zabývat rovněž koncepcí a mezi to vysokorychlostní tratě samozřejmě patří. Rád bych upozornil, že dnes je v rozpočtu SFDI v položce rychlých spojení už 82 milionů, to znamená, že peníze ve fondu jsou. Nejsou alokovány na konkrétní projekty. Vzhledem k projektu, který byl tady jmenován, že by to měla být příprava studie proveditelnosti rychlého spojení Praha-Brno-Ostrava, nepřipadá mi úplně šťastné dávat do pozměňovacího návrhu konkrétní projekt. Protože při vší úctě ke všem, kteří jste z Ostravy a tím směrem chcete jezdit, možná se musíme podívat na celou geopolitickou situaci Evropy a na trasy, kterými povede vysokorychlostní trať. V zadání pro SŽDC bych nechtěl dnes definovat, že to musí být právě tato trať. A právě tato proveditelnost na konkrétní trase Praha-Brno-Ostrava může vyjít ze studie proveditelnosti, kterou hodláme udělat za peníze, které ve fondu jsou, že bude výhodnější jiná trasa. Chci o tom vést veřejnou odbornou diskusi se všemi, co k tomu mají co říct. Určitě dojdeme k nějakému souhlasnému stanovisku.

Na závěr bych chtěl říct, že opravdu počítáme s tím, že bude vypracovaná studie proveditelnosti a dlouhodobá koncepce. Nemyslím si, že je nutné, aby to bylo takto konkrétně zadáno, ale je to na vás, jak to schválíte. Děkuji, na shledanou.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji, pane ministře. Než budeme pokračovat dál, přečtu omluvenky, které dorazily. Dnešní den od 17 hodin do konce jednacího dne se omlouvá pan poslanec Ivan Gabal, od 15.30 do 18 hodin z pracovních důvodů se omlouvá pan ministr Stropnický, od 15.15 do konce jednacího dne se omlouvá paní poslankyně Helena Langšádlová, dnešní den od 16 do 17 se omlouvá pan poslanec Vyzula a od 16 do konce jednacího pracovního dne z pracovních důvodů pan poslanec David Kádner.

Nyní bychom měli přistoupit k hlasování o přednesených návrzích. Prosím pana poslance Šidla, aby přednesl své návrhy. Pan zpravodaj je přečte.

Pane zpravodaji, omlouvám se, pan předseda Stanjura se hlásí s přednostním právem.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Omlouvám se, ukončil jste obecnou rozpravu a já jsem očekával, že bude podrobná. Proto se tak vehementně hlásím, proto jsem nešel hned po panu ministrovi. Ale dobře.

Jenom k těm nádražím. Je třeba říct, že tam ty peníze nejsou. Můžeme se přít, kolik dohodneme v Bruselu, myslím si, že je to správná informace, že to nemáme v rukou jako český stát, ale je tam nula. Evidentně je z rozpočtu jasné, a věřím, že to příští rok budeme schopni domluvit a začít realizovat, a jedno, jestli celou část, nebo nějakou jinou část, nicméně management Českých drah počítá s částkou 1,5 miliardy. Jestli to je, nebo není realistické, není důvod, proč dnes vystupuji. Částka se odhaduje mezi 5 až 6 miliardami, ale pan ministr říká, že to musíme dojednat v Bruselu, aby to nebyla nepovolená veřejná podpora.

Nicméně pokud se nám to povede, a já byl bych rád, kdyby se to povedlo, budeme před zásadním rozpočtovým opatřením my nebo vláda v řádu miliard. Pokud budeme příští rok chtít něco dát Českým dráhám - alespoň první splátku z prodeje, ne-li celou kupní cenu, a s tím počítáno není. Ale v tom stávajícím rozpočtu, pokud bude schválen, to ani nemůže být, protože na to SŽDC nemá peníze. Jediná šance, jak se to dá zrealizovat, tato operace, která je správně, to znamená, je třeba nádraží převést na SŽDC, v tom není žádný spor, tak vláda musí dát SŽDC peníze buď přímo, což je komplikované, nebo musí navýšit rozpočet státního fondu, nebo provést úpravu uvnitř Státního fondu dopravní infrastruktury, což znamená z plánovaných výdajů, o kterých budeme za chvíli hlasovat, odebrat jednu, dvě, jeden a půl miliardy - něco takového. Ta částka je poměrně významná. Já už jsem se ptal minulého ministra dopravy, proč to tam nemá, proč na to nemyslí, protože převod se připravuje dlouhodobě. To je první problém.

A k těm vrtkám. V rozpravě jsem si nevšiml, že by tady byl nějaký poslanec z Ostravy. Pane ministře, omlouvám se, to je slabý argument - vy z Ostravy tam chcete... My jsme nevystupovali. Já jsem trochu zmaten, protože nás požádali kolegové z poslaneckého klubu vašeho hnutí o podporu tohoto návrhu, a vy pak říkáte, že tedy ne. Tak já tomu úplně tomu nerozumím. Ale dobře, koordinace třeba někdy nefunguje. Ale ta výhoda, to, že to tam je konkrétní, je v tom, že to fakt bude. To bychom také mohli mít rozpočet, kdybychom hráli argument, že tam nechceme komunikace, tak by bylo napsané dálnice 15 miliard, silnice I. třídy 10 miliard, železnice 30 miliard, však si s tím odborníci na SŽDC poradí. Ono by se jim to i líbilo, já věřím, jak na ŘSD, tak na SŽDC, ale právě proto v jiných položkách jsou konkrétní akce s alokovanou částkou, aby Sněmovna rozhodla, kam se peníze budou investovat.

My ten návrh podpoříme, když neprojde, nic se neděje, myslím, že to není nic. Navíc je jenom z globální položky, to znamená z toho, co si opravdu určí úředníci nebo management nebo například výbor SFDI - jsou různé orgány, které mohou určit. Chceme jen říct: ano, my to tam chceme. Pokud ne, nic se nestane, i tak se to může stát, ale proto je tam konkrétní specifikace trati, abychom měli jistotu, že se to provede. A 30 milionů je odhadovaná cena, bude se to určitě soutěžit. Nemusí to stát 30, ale taky to může stát víc, protože si myslím, že ta cena je hodně orientační. Pokud budeme korektní.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. A nyní, pane zpravodaji - protože nikoho s přednostním právem nevidím, rozprava byla ukončena, máte slovo, pane zpravodaji.

 

Poslanec František Laudát: Děkuji. Provedu vás hlasováním. Nejprve bychom hlasovali o pozměňovacím návrhu poslance Šidla, potom bychom hlasovali o celém usnesení, to znamená schválení nebo neschválení rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury a střednědobého výhledu, tak jak byl předložen, nebo ve znění pozměňovacího návrhu. V případě, že by nebyl schválen pozměňovací návrh poslance Šidla, ještě předkládá doprovodné usnesení, které se týká téhož. V případě, že schválíme pozměňovací návrh, potom už nemá smysl hlasovat, cíl je naplněn v základním usnesení. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP