(10.00 hodin)
(pokračuje Adam)

Bod A2. V části první bodu 10 § 2 odst. 2 písm. b) bod 12 se za slova "plynárenská zařízení" vkládají slova "plynovodní přípojky, které nejsou ve vlastnictví provozovatele distribuční soustavy".

Tento bod nedoporučuje Energetický regulační úřad z důvodu chybné definice.

Bod A3. V části první čl. I bodu 14 body 28 až 30 znějí: "28. službou přepravy plynu zajišťování přepravy plynu přepravní soustavou, včetně činností souvisejících se zabezpečením spolehlivého a bezpečného provozu přepravní soustavy, 29. službou distribuční soustavy zajišťování distribuce plynu distribuční soustavou, včetně činností souvisejících se zabezpečením spolehlivého a bezpečného provozu distribuční soustavy, 30. službou uskladňování zajišťování uskladňování plynu, včetně činností souvisejících se zabezpečením spolehlivého a bezpečného provozu plynárenské soustavy provozovatelem zásobníku plynu v jím provozovaném zásobníku plynu".

Tento bod nedoporučuje Energetický regulační úřad, protože tato definice je zcela nadbytečná.

Bod A7. V části první čl. I bod 45 zní: "V § 9 se na konci odstavce 1 doplňují věty "Povinnost předložit doklady a požádat o změnu podle předchozí věty se nevztahuje na změny již zapsané v základních registrech a na nová energetická zařízení provozovatele přenosové soustavy, provozovatele přepravní soustavy, provozovatele distribuční soustavy a držitele licence na rozvod tepelné energie, která byla vybudována v rámci území, na nichž je příslušný provozovatel energetického zařízení držitelem odpovídající licence. Provozovatel přenosové soustavy, provozovatel přepravní soustavy, provozovatel distribuční soustavy a držitel licence na rozvod tepelné energie oznámí nejpozději do 30. dubna v rámci regulačních výkazů Energetickému regulačnímu úřadu souhrnné změny jím provozovaných energetických zařízení za uplynulý kalendářní rok u nově vybudovaných energetických zařízení, získaných energetických zařízení nebo energetických zařízení, která přestal využívat pro svoji licencovanou činnost, a to včetně odstraněných energetických zařízení na svých vymezených územích. Energetický regulační úřad na základě změn podle předchozí věty zahájí řízení o změně licence z moci úřední.". Tento bod je nedoporučen Energetickým regulačním úřadem - nesystémová a obtížně realizovatelná úprava je ten důvod, proč ERÚ odmítlo.

Já se ještě vrátím k úplnému začátku. Tady od pana kolegy zaznělo, že toto je obstrukce. Jak sami vidíte, o obstrukci se nejedná. Bavíme se o každém bodu, abychom věděli, o čem hlasujeme. A já si myslím, že je naprosto nezbytné, abychom si o tom popovídali a podiskutovali. Tedy dále...

Bod A14. V části první čl. I bod 80 zní: "Za § 15a se vkládá nový § 15b, který včetně nadpisu zní: "§ 15b

Povinnost uchovávání údajů oznamovaných Agentuře. Má-li účastník trhu podle čl. 8 Nařízení o velkoobchodním trhu s energií povinnost oznamovat Agentuře transakce na velkoobchodních trzích s energií, je povinen uchovávat záznamy o transakcích oznámených podle prováděcího nařízení k čl. 8 odst. 2 a 6 Nařízení o velkoobchodním trhu s energií po dobu 3 let od uskutečnění transakce nebo od přijetí záměru transakci uskutečnit."." Tento bod je nedoporučen Energetickým regulačním úřadem. Jedná se o omezení pravomoci ERÚ proti směrnicím Evropské unie. Na to chci upozornit. Tady se jedná o bod, který je proti směrnici Evropské unie, což je de facto základní argument, proč bychom měli přijmout energetický zákon.

Dále bod A17. V části první čl. I bod 88 zní: "§ 17 odst. 7 písmeno e) zní: "e) na návrh zákazníka v postavení spotřebitele odebírajícího elektřinu, plyn nebo tepelnou energii pro spotřebu v domácnosti nebo zákazníka, který je fyzickou osobou podnikající, rozhoduje 1. spory mezi zákazníkem a držitelem licence o splnění povinností ze smluv, jejichž předmětem je dodávka nebo distribuce elektřiny, plynu nebo tepelné energie, 2. o určení, zda právní vztah mezi zákazníkem a držitelem licence, jehož předmětem je dodávka nebo distribuce elektřiny, plynu nebo tepelné energie, vznikl, trvá nebo zanikl, a kdy se tak stalo,"." Tento bod nedoporučuje Legislativní rada vlády a ERÚ jako nesystémové ustanovení.

Bod A18. V části první čl. I bod 89 zní: "V § 17 odst. 7 písm. f) se slova "elektroenergetice a plynárenství" nahrazují slovy "energetických odvětvích".". Tento bod je nedoporučen Energetickým regulačním úřadem jako nesystémový.

Bod A20. V části první v § 17b odst. 3 písm. c) se za slovem "funkci" čárka nahrazuje středníkem a doplňuje se text: " za praxi v oboru energetiky se považuje trvalá činnost ve výrobě, přenosu, přepravě, distribuci, rozvodu či dodávce elektřiny, plynu nebo tepla, činnost v oblasti obchodu s elektřinou, plynem nebo teplem nebo činnost v orgánech státní správy a operátora trhu v těchto oborech."

Tento bod je nedoporučen Energetickým regulačním úřadem jako nadbytečný požadavek.

Bod A21. V části první v § 17b odst. 3 písm. e) se za slovem "Rady" mění tečka na čárku a doplňuje se nové písmeno f), které zní: "f) je v oboru energetiky uznávanou a zkušenou osobností".

Nedoporučeno Energetickým regulačním úřadem jako zcela vágní ustanovení. To věřím, že uznáte všichni, protože tato definice je velice zvláštní.

Bod A22. V části první čl. I bod 102 zní: "V § 17d odstavce 3 až 6 znějí:

"(2) Sazbu poplatku v odvětví elektroenergetiky stanoví vláda svým nařízením tak, aby pokrýval náklady na činnosti Energetického regulačního úřadu a činil nejméně 1,70 Kč za měsíc a nejvýše však 2,50 Kč za měsíc na každé odběrné místo zákazníka odebírajícího elektřinu.

(3) Sazbu poplatku v odvětví plynárenství stanoví vláda svým nařízením tak, aby pokrýval náklady na činnosti Energetického regulačního úřadu a činil nejméně 1 Kč/MWh a nejvýše však 1,40 Kč/MWh za množství spotřebovaného plynu.

(4) Roční výše poplatku se stanoví jako násobek sazby podle odstavce 2 a celkového počtu odběrných míst zákazníků odebírajících elektřinu pro odvětví elektroenergetiky a jako násobek sazby podle odstavce 3 a celkové spotřeby plynu pro odvětví plynárenství, a to podle údajů k 31. 12. předaných provozovateli soustav operátorovi trhu v České republice za kalendářní rok, který předchází kalendářnímu roku, ve kterém se sestavuje návrh rozpočtové kapitoly Energetický regulační úřad pro následující rozpočtový rok, za kterou účastníci trhu s elektřinou a účastníci trhu s plynem hradí v souladu s cenovými předpisy cenu za zúčtování operátora trhu.

(5) Celkové počty odběrných míst zákazníků odebírajících elektřinu a celkové množství spotřebovaného plynu v České republice podle odstavce 4 uveřejní Energetický regulační úřad do 30. června kalendářního roku formou sdělení ve Sbírce zákonů.

(6) Operátor trhu je v průběhu roku povinen odvádět poplatek na příjmový účet státního rozpočtu do desátého dne kalendářního měsíce ve výši jedné dvanáctiny ročního poplatku stanoveného podle odstavce 3. Rozdíl mezi příjmy a výdaji z poplatku v daném roce se operátorovi trhu zohlední při tvorbě ceny za činnosti operátora trhu."."

Odstavec 6 se přečísluje na odstavec 7.

Tento bod je nedoporučen Energetickým regulačním úřadem jako nesystémová změna.

Jak vidíte, těch bodů, které jsou nedoporučené Energetickým regulačním úřadem či Legislativní radou vlády, je docela hodně a měli bychom se nad tím zamyslet. A jsem rád, že jsme tu v tak hojném počtu, abychom se nad tím zamyslet opravdu mohli. Ale pokračujme.

Bod A26. V části první čl. I se v bodu 105 v nově doplněném odstavci 8 slova "6 měsíců" nahrazují slovy "16 měsíců", slova "30 dnů" se nahrazují slovy "60 dnů" a v nově doplněném odstavci 9 se slova "15 dnů" nahrazují slovy "60 dnů".

Tento bod je též nedoporučen, překvapivě, Energetickým regulačním úřadem, protože tyto lhůty jsou zcela nevhodné. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP