(10.10 hodin)
(pokračuje Adam)
Bod A27. V části první čl. 1 se v bodu 105 doplňuje nový odstavec 12, který zní:
"(12) Energetický regulační úřad je povinen cenová rozhodnutí vydávaná podle tohoto zákona, s výjimkou věcně usměrňovaných cen tepelné energie, vydat nejpozději do 30. listopadu předcházejícího roku, pro který v cenovém rozhodnutí Energetický regulační úřad regulované ceny stanoví. Cenová rozhodnutí týkající se věcně usměrňovaných cen tepelné energie a regulovaných cen podle zákona 165/2012 Sb., o podporovaných zdrojích energie a o změně některých zákonů, je Energetický regulační úřad povinen vydat nejpozději do 30. září roku předcházejícího, pro který v cenovém rozhodnutí Energetický regulační úřad regulované ceny stanoví."
Tento bod je nedoporučen Energetickým regulačním úřadem, protože toto ustanovení je zcela nerealizovatelné.
Bod A28. V části první čl. 1 v bodu 106 v § 17f odst. 1 se za slovo "předseda" vkládá slovo "Rady" a v § 17f odst. 2 se za slovo "předsedy" vkládá slovo "Rady".
A29. V části první čl. 1 se bod 109 (§ 18 odst. 1, písm. d)) zrušuje.
A30. V části první v §18 odst. 4 se slova " který je současně dokladem o jejich pověření k provedení kontroly" zrušují.
Tento bod, respektive tři body, jsou nedoporučeny Energetickým regulační úřadem jako nesystémové ustanovení.
Bod A31 - už se nám to krátí. V části první čl. 1 bod 114 zní: "V §18 odst. 6 zní: "(6) Lhůta pro vyřízení námitek kontrolované osoby proti kontrolnímu protokolu nadřízenou osobou kontrolujícího činí 30 dnů a ve zvláště složitých případech 60 dnů ode dne jejich doručení."."
Opět Energetickým ústavem nedoporučeno jako nesystémové opatření.
Bod A32. V části první v §18 odst. 1 zní: "Provádí-li Energetický regulační úřad šetření na trhu s elektřinou nebo plynem, je účastník trhu s elektřinou nebo plynem, fyzická nebo právnická osoba, jejíž předmětem podnikání je plnění propanu, butanu a jejich směsí, a účastník trhu podle Nařízení o velkoobchodním trhu s energií povinen podrobit se šetření Energetického regulačního úřadu v obchodních prostorách."
Tento bod je též nedoporučen Energetickým regulačním úřadem jako nesystémové opatření.
Já se vrátím k tomu, co říkal už můj předřečník. Opravdu tu probíhá určitý boj mezi ministerstvem a Energetickým regulačním úřadem. A já si myslím, že je naší morální povinností se tímto bojem a tímto nesouladem zabývat, proč jedna státní organizace má takový problém s názory druhé státní organizace. Je to velice zvláštní a poslechněte si další důvody, proč si myslím, že to tak je.
Bod A33. V části první čl. 1 bod 119 zní: "V § 19a se za odstavec 1 vkládají nové odstavce 2 a 3, které znějí:
"(2) Cenou související služby v elektroenergetice se rozumí cena služby přenosové soustavy nebo služby distribuční soustavy, které zahrnují i cenu za systémové služby, cenu za činnosti operátora trhu včetně poplatku na činnost Energetického regulačního úřadu a složku ceny na podporu elektřiny z podporovaných zdrojů energie podle zákona o podporovaných zdrojích energie.
(3) Cenou související služby v plynárenství se rozumí cena služby přepravy plynu nebo služby distribuční soustavy, které zahrnují i cenu za činnosti operátora trhu včetně poplatku na činnost Energetického regulačního úřadu."."
Dosavadní odstavce 2 až 5 se označují jako odstavce 4 až 7.
Nedoporučeno Energetickým regulačním úřadem jakožto legislativně nevhodná demonstrativní definice.
A34. V části první čl. 1 se za bod 119 vkládá nový bod, který zní:
"X. V § 19a odstavec 4 zní: "(4) Energetický regulační úřad postupuje obdobně podle odst. 1 první věty při věcném usměrňování ceny tepelné energie. Věcné usměrnění ceny tepelné energie se nevztahuje na stanovení ceny nižší, než je limitní cena, kterou Energetický regulační úřad stanoví prováděcím právním předpisem. Při stanovení limitní ceny podle věty druhé se zohlední úplné náklady včetně nákladů na cizí a vlastní kapitál konkurenčního zdroje vytápění, majícího shodný nebo obdobný dopad na životní prostředí."."
Tento bod je opět nedoporučen Energetickým regulačním úřadem jako nesystémové ustanovení. Pozor - nesystémové!
A37. V části první čl. 1 se za bod 133 vkládá nový bod, který zní:
"X. V § 20a se na konci odstavce 4 tečka nahrazuje čárkou a doplňuje se písmeno z), které z ní: "z) účastníkům trhu, kteří mají podle článku 8 Nařízení o velkoobchodním trhu s energií povinnost oznamovat Agentuře transakce na velkoobchodních trzích s energií, poskytovat na základě smlouvy údaje z evidence o jejich obchodním transakcích včetně příkazů z obchodování, a to nejpozději ke dni vzniku vykazovací povinnosti podle Nařízení o velkoobchodním trhu s energií."."
Já se omlouvám, možná poprosím kolegu Lanka, jestli by mi nepřinesl něco na občerstvení, těch bodů je opravdu hodně, je to složitý předpis.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Poprosím kolegu Lanka, aby mým prostřednictvím vám přinesl něco na občerstvení. Děkuji. (Děje se za veselosti v sále.)
Poslanec Petr Adam: Děkuji, že se já prostřednictví pana předsedajícího mohu občerstvit. Je to opravdu náročné, pane kolego, těch uvozovek je opravdu příliš, a to nahoře i dole.
Teď jsem se trošku ztratil, a proto se vrátím k bodu A37. V části první čl. 1 se za bod 133 vkládá nový bod, který zní - (Ze sálu se ozývají hlasy, že tento bod již byl přečten.)
Přesuneme se tedy k bodu A43, protože ten předchozí byl odmítnut Energetickým regulačním úřadem z důvodů, že to bylo ustanovení nadbytečné.
A43. V části první v § 24a odst. 6 zní: "(6) Jiným právem podle odstavců 2 a 3 se rozumí právo vykonávat hlasovací práva ve společnosti, vlastnictví účastnických cenných papírů, jejichž souhrnná jmenovitá nebo účetní hodnota přesahuje 50 % základního kapitálu společnosti, právo jmenovat, volit nebo jinak ustanovit a odvolávat členy dozorčí rady nebo správní rady, členy statutárního orgánu nebo členy jiného orgánu společnosti, určeného stanovami, jiné obdobné právo, jehož výkon vyvolává podstatný konflikt zájmů mezi provozováním přenosové soustavy a výrobou elektřiny nebo plynu nebo obchodem s elektřinou nebo plynem."
Tento bod je - pozor! - nedoporučen Energetickým regulačním úřadem. A důvod? Tento bod je v rozporu s právem EU. Pozor na to!
Bod 44. V části první čl. 1 se za bod 171 vkládá nový bod, který zní:
"X. V § 25 odst. 3 se v písmenu b) se slova "a pro vlastní spotřebu" zrušují."
Nedoporučeno Energetickým regulačním úřadem, protože toto ustanovení je nesystémové.***