(10.00 hodin)

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji. Zeptám se - ano, pan zpravodaj se hlásí do podrobné rozpravy.

 

Poslanec Zdeněk Syblík: Děkuji za slovo. Já se chci přihlásit k pozměňovacímu návrhu, který byl vložen do systému jako sněmovní dokument 2823 (2783) Tento pozměňovací návrh obsahuje tři návrhy legislativně technických připomínek, které vyplynuly v návaznosti na projednávání zákona o Hasičském záchranném sboru.

Dále se přihlašuji k pozměňovacímu návrhu, který byl vložen do systému jako sněmovní dokument 2823, jehož cílem je vynětí majetku zákonodárného sboru z rozhodovací pravomoci vlády. To je obdobně, jako jsou vyňaty běžné rozpočty, kde je toto ošetřeno zákonem o rozpočtových pravidlech. Moc výkonná by neměla být nadána ve vztahu k moci zákonodárné takovými oprávněními.

Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Ano, také děkuji. Další přihlášky do podrobné rozpravy nemám, takže podrobnou rozpravu končím. Zeptám se pana předkladatele popř. pana zpravodaje, zda si přejí závěrečná slova po podrobné rozpravě. Ano, prosím pan ministr.

 

Místopředseda vlády ČR a ministr financí Andrej Babiš: Děkuji, pane předsedající. Já bych ještě dodal, že jsem zapomněl říct, že ten úřad poprvé ve své historii vypracoval i mapu majetku státu. To nikdo neudělal 25 let. 25 let tady nikdo nezmapoval majetek státu. Takže my jsme ho zmapovali. Stát má 1,6 mil. nemovitostí a z toho, jak jsem říkal, je 25 tis. zapsaných na státní subjekty, které neexistují nebo které jsou v likvidaci, např. Federální ministerstvo národní obrany ještě stále vlastní majetek. Nebo Ministerstvo pracovních sil, které zaniklo v roce 1957. Nebo JAS, národní podnik Gottwaldov, vlastní stále nemovitosti. Nebo národní podnik Gramofonové závody. Státní podnik Šohaj, výroba prádla a konfekce. Takže je v tom nepořádek a my v tom děláme pořádek.

Samozřejmě, když jsme dražili tu nemovitost, tak jsem se ptal paní Arajmu, proč na to potřebujeme cizí firmu - dražitele. No protože to je zákon. Tak teď navrhujeme, že si to vydražíme sami. Ušetříme. Naši zaměstnanci to budou dražit. Takže jsou to všechno opatření, která jdou směrem k úsporám, a já myslím, že je to pozitivní, takže jsem rád.

A co se týká vystoupení pana Farského, tak tady mně píše paní Arajmu, že jste s ní jednal jednou a že žádné žaloby podávat nebudeme. Problému obcí rozumíme a souhlasíme s tím, nebude s tím problém. Budeme k tomu pozitivní. Děkuji.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji. To bylo závěrečné slovo pana ministra. Pan zpravodaj si nepřeje závěrečné slovo. Nic, o čem bychom teď měli hlasovat, zde nepadlo, tudíž končím druhé čtení tohoto tisku a děkuji jak panu ministrovi, tak panu zpravodaji.

 

Budeme pokračovat, a to bodem

 

7.
Vládní návrh zákona o ukončení důchodového spoření
/sněmovní tisk 493/ - druhé čtení

Prosím pana ministra Babiše, aby tento tisk uvedl.

 

Místopředseda vlády ČR a ministr financí Andrej Babiš: Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, návrh zákona o ukončení důchodového spoření a s tím související návrh tzv. doprovodného zákona, o kterém budu mluvit později, byly projednány v prvním čtení 7. července 2015. Návrhy byly přikázány k projednání rozpočtovému výboru, který je doporučil schválit bez připomínek.

Hlavním cílem navrhovaného zákona je zastavení snižování objemu prostředků vybíraných v rámci pojistného na důchodové pojištění na výplatu důchodů. Ukončení důchodového spoření se navrhuje realizovat tak, aby byla plně respektovaná vlastnická práva účastníků a byly minimalizovány dopady na státní správu, penzijní společnosti a zejména účastníky. Z těchto důvodů se může účastník při likvidaci důchodových fondů rozhodnout buď o využití možnosti převedení všech jeho prostředků na jím určený účet nebo poštovní poukázkou, nebo převedení prostředků jako příspěvku do třetího pilíře. Ukončení důchodového spoření je dále navrženo tak, aby byl respektován roční cyklus placení pojistného na důchodové pojištění. Návrhy jsou proto koncipovány tak, že jednotlivé kroky jsou stanoveny vždy ke konkrétnímu datu. Tedy od 1. ledna 2016 se navrhuje ukončení placení pojistného na důchodové spoření. Důchodové fondy budou zrušeny k 1. červenci 2016. Prostředky budou účastníkům vyplaceny v posledním kvartálu 2016 a likvidace důchodových fondů bude ukončena převedením prostředků, které se nepodaří vyplatit účastníkům na účet určený správcem pojistného, tedy nejpozději v prvních dnech ledna 2017.

Na základě těchto informací a předloženého návrhu zákona si vás dovoluji požádat o jeho projednání. Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji panu ministrovi. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání rozpočtovému výboru jako garančnímu výboru a usnesení tohoto výboru vám bylo doručeno jako tisk 493/1. Prosím pana zpravodaje, kterým je pan poslanec Roman Kubíček, aby nás informoval o projednání návrhu výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil.

 

Poslanec Roman Kubíček: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené dámy, vážení pánové, chtěl bych vás seznámit s usnesením rozpočtového výboru z 27. schůze ze dne 2. září 2015 k vládnímu návrhu zákona o ukončení důchodového spoření, sněmovní tisk 493. Po úvodním slově náměstkyně ministra financí Lenky Juroškové, zpravodajské zprávě poslance Romana Kubíčka a po rozpravě rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu za prvé doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby vládní návrh zákona o ukončení důchodového spoření schválila bez připomínek; za druhé zmocňuje zpravodaje, aby s tímto usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu Parlamentu ČR. Děkuji.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji. Otevírám obecnou rozpravu, do které mám zatím jednu přihlášku, a to je přihláška pana poslance Václava Votavy, který má tedy slovo.

 

Poslanec Václav Votava: Děkuji za slovo, vážený pane předsedo. Kolegyně a kolegové, tady jsem našel nějaké papíry někoho...

 

Předseda PSP Jan Hamáček: To jsou, předpokládám, dokumenty paní poslankyně Lorencové. Tak prosím někoho z klubu ANO, aby jí to předal. (Děje se.)

 

Poslanec Václav Votava: Já bych se ještě s dovolením chtěl vyjádřit právě k tomuto tisku ukončení důchodového spoření, neb jsem v prvním čtení k tomu podrobněji nevystupoval a myslím si, že je potřeba některé věci opět zdůraznit a říct.

Je třeba říci, že přes masivní kampaň, která byla vedena do druhého pilíře, se do něj přihlásilo pouze 83 tis. účastníků. Nebyl prostě zájem ze strany občanů. Nebyl to produkt, který by byl výhodný pro stát, a samozřejmě nebyl výhodný především pro většinu občanů této země, aby si do něj spořili na své stáří. Přes argumenty pravicové opozice byl vlastně tento druhý pilíř neschopný života již v době svého vzniku. A není vůbec pravda, že to bylo proto, že sociální demokracie avizovala, že ho po volbách zruší. To je naprostý nesmysl. Já myslím, že lidé umějí přemýšlet a také počítat. Myslím, že potenciální klienti tohoto pilíře právě dobře vnímali jeho nevýhodnost, na kterou poukazovala nejen sociální demokracie, ale i řada dalších stran a také řada ekonomů. Druhý pilíř byl výhodný spíše pro lidi s nadprůměrnými příjmy. Ti mají určitě jiné možnosti, jak investovat své prostředky tak, aby se zajistili na stáří. Je ale třeba motivovat ke spoření na důchod především nízko- a středněpříjmové skupiny, kterým nezbývá příliš volných prostředků, a jedinou šancí, jak si přilepšit k důchodu, je tedy spořit menší částky, ale spořit samozřejmě dlouhodobě. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP