Úterý 22. března 2016, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Jaroslava Jermanová)

17.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 115/2001 Sb.,
o podpoře sportu, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 590/ - druhé čtení

Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová. Prosím, paní ministryně, ujměte se slova.

 

Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy ČR Kateřina Valachová: Vážená paní předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi představit stručně v rámci druhého čtení vládní návrh zákona, kterým se mění zákon o podpoře sportu.

Jedná se o zákon předkládaný v souladu s programovým prohlášením vlády. Jeho hlavními prvky jsou strategické řízení podpory sportu, dále na ústřední úrovni stanovení obsahových oblastí podpory sporty v oblasti dotační politiky a nastavení určitého strategického řízení v oblasti státu, krajů a obcí. Všechny tyto koncepční dokumenty mají směřovat k vícezdrojovému financování v oblasti sportu. Vedle toho se zdůrazňují podpory směrem ke sportování dětí a mládeže nebo úspěšných reprezentantů nebo také investiční podpora. Smyslem je zvýšení transparentnosti financování sportu. Vedle toho se navrhuje zřízení rejstříku sportovních organizací a sportovců. Stejně tak se navrhuje zlepšení úpravy významných sportovních akcí mimořádné důležitosti z hlediska požadavku na veřejné finance a organizační a bezpečnostní požadavky pro pořádání těchto akcí.

Pokud se mám vyjádřit k pozměňovacím návrhům, které vyplývají z usnesení garančního výboru, jenom avizuji i v návaznosti na rozpravu v prvém čtení souhlas s vypuštěním ustanovení upravujícího Národní radu pro sport, nikoliv z toho důvodu, že by nebyla ustavena, ale že není tedy k tomuto třeba zákonné úpravy. Dále jde o technické úpravy ustanovení o rejstříku sportovních organizací a sportovců. Tady podotýkám, že jde o úpravy, které si vyžádaly konzultace s Úřadem pro ochranu osobních údajů, nicméně máme stanovisko, že rejstřík je v této oblasti ze strany Úřadu pro ochranu osobních údajů zcela v pořádku. Dále změny terminologie a úpravy přechodných ustanovení. S těmito pozměňovacími návrhy z garančního výboru MŠMT souhlasí.

Co se týká pozměňovacího návrhu poslance Andrle Sylora, lze očekávat souhlas MŠMT, aby součástí plánu rozvoje sportu v obcích a krajích bylo i vymezení prostředků, které jsou nezbytné pro podporu oblastí priorit a opatření, které jednotlivé plány budou vymezovat. Dále bych chtěla avizovat podporu pozměňovacímu návrhu pana poslance Ploce, který se věnuje úpravě rejstříku a v návaznosti na rozpravu v prvém čtení ho rozšiřuje o rejstřík sportovní infrastruktury a zároveň zpřesňuje to, že součástí rejstříku jsou údaje pouze těch, kteří se ucházejí o veřejné prostředky administrované státem.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji paní ministryni. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu jako výboru garančnímu. Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisk 590/1 a 2. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu pan poslanec Jiří Holeček, informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jiří Holeček: Děkuji, paní předsedající, za slovo.

Kolegové, kolegyně, po projednání této novely dne 15. 12. jsme jako garanční výbor projednali návrh novely zákona dne 4. 2. na výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu. Při tomto projednávání vyvstala celá řada otázek, o kterých jsme diskutovali delší dobu, a rozhodli jsme se, že toto projednávání ještě přerušíme. Na základě toho jsme potom tuto novelu projednávali ještě jednou dne 17. 2., kdy jsme závěrem přijali po podrobné diskusi následující usnesení.

Usnesení výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu z 23. schůze ze dne 17. února 2016 k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 115/2001 Sb., o podpoře sportu, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, tisk 590.

Výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu po odůvodnění ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřiny Valachové, zpravodajské zprávě poslance Jiřího Holečka a po rozpravě

I. doporučuje Poslanecké sněmovně vyslovit souhlas s vládním návrhem zákona, kterým mění zákon č. 115/2001 Sb., o podpoře sportu, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, tisk 590, ve znění těchto pozměňovacích návrhů - o kterých zde krátce hovořila i paní ministryně. Tyto pozměňovací návrhy mění některé legislativně technické body v zákoně, dále jsou tam také významnější změny, jako je například určení základní priority v oblasti sportu, kterou by tento zákon měl dát především přednost sportu dětí, mládeže a jejich trenérů a taky podpořit ne sportovní organizace jako celek, ale především sportovní reprezentanty České republiky, potom je zde celá řada dalších menších úprav, jako například již zmiňovaná Národní rada, která vyplývá z kompetenčního zákona a je ustanovena, a není důvod zaplevelovat náš právní řád dalším takovýmto ustanovením.

II. Výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu pověřuje předsedu výboru poslance Jiřího Zlatušku, aby toto usnesení předložil předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky - věřím, že tak učinil.

III. Pověřuje zpravodaje výboru poslance Jiřího Holečka, aby toto usnesení přednesl na schůzi Poslanecké sněmovny.

IV. Pověřuje zpravodaje výboru Poslanecké sněmovny, aby ve spolupráci s legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny provedl příslušně legislativně technické úpravy. - Ano, tak se také stalo.

Děkuji zatím za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Já děkuji. Otevírám obecnou rozpravu, do které eviduji s přednostním právem přihlášku pana poslance Stanjury, připraví se paní poslankyně Putnová. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Děkuji za slovo. Nebudu opakovat všechno, co jsem říkal v prvém čtení, jenom zdůvodním svůj pozměňovací návrh.

Chci trochu ironicky ocenit paní ministryni, že už souhlasila s pozměňovacím návrhem pana kolegy, pana poslance Ploce, který byl načten do systému dnes. To je nebývalá rychlost. Můj byl taky načten dnes, tak možná byste se mohla vyjádřit i k tomu, když je to vlastně jednu minutu načteno, druhou minutu stanovisko. Ve mně to vzbuzuje jisté podezření, že ten pozměňovací návrh vznikal na Ministerstvu školství, ale proč ne. Nebylo by to ani poprvé ani naposledy a není na tom nic špatného, to bych chtěl říct.

Nejdřív obecnou poznámku. Já o tom z tohoto místa mluvím poměrně často. Vládní koalice podle mě - ten výraz je možná tvrdý, ale podle mě je namístě - je posedlá vytvářením registrů. Já zkusím jenom pár příkladů, co už jsme tady schválili nebo co projednáváme, případně co všechno chystají jednotliví členové vlády.

Elektronická evidence tržeb, v tom jsme strávili poměrně dost dlouhou debatu, on-line evidence každé tržby. Centrální registr bankovních účtů - projednáváme v Poslanecké sněmovně. Ministerstvo vnitra připravuje podle zpráv z tisku registr pasivní infrastruktury, kde chce registrovat nejenom státní a veřejné sítě, ale i privátní. Registr smluv - ten už jsme schválili, teď ho díky Ministerstvu zemědělství možná trošku demontujeme. Uvidíme, k čemu se přikloní většina. Registr přiznání veřejných funkcionářů. Čtvrtý, o kterém mluvím. To zrovna probíráme v tak ostře sledovaném návrhu zákona, jako je zákon o střetu zájmů, a celá debata o tom, kdo může být ovládající osobou ve firmách, by neměla zastínit snahu vytvářet další centrální registr. Centrální registr přestupků - ten už Poslanecká sněmovna schválila. Aby nezůstalo pozadu ani Ministerstvo práce a sociálních věcí, tak chystá, myslím, že už je to na vládě, registr náhradního plnění. V zákoně o hazardu -

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Pane poslanče, já se velice omlouvám, že vás přerušuji, ale je zde hluk, poměrně vysoký, zejména z levé části sálu, tak poprosím kolegy a kolegyně, pokud si mají co sdělit, aby tak učinili v předsálí a nerušili vás. Omlouvám se za to přerušení.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Protože levá část sálu zbožňuje registry, tak si možná mezi sebou vykládají o tom, jak je to dobře, že máme tolik registrů. To já bych jim i toleroval, i když mám opačný názor.

Vrátím se k návrhu zákona o hazardních hrách - registr hráčů. Před dvěma týdny jsme tady poměrně obsáhle diskutovali registr lékařů, případně registr pacientů nebo diagnóz. A nyní tady máme registr sportovců, klubů a trenérů. Uvidíme, co všechno ministři vymyslí. To znamená, za dvaapůl roku je to asi 11 centrálních registrů, kdy vláda neustále shromažďuje informace o nás, o našich spolcích, o tom, jestli hrajeme, chodíme k lékaři, jsme lékaři - registr učitelů bych neměl zapomenout. Paní ministryně by se zlobila, kdybych tak důležitý registr nezmínil.

Takže já myslím, že už musíme taky jednou říct: dost! A dost! Kromě toho, že to bude přinášet peníze na pořízení, peníze na provoz, tak hrozí zneužívání těch dat. A nikde v návrhu zákona jsem se nedozvěděl, proč má vzniknout registr sportovců. To opravdu nevím. A tak jsme se podívali spolu s kolegy například na Listinu základních práv a svobod, myslím, že to je věc, kterou bychom měli respektovat, a zjistíme, že mj. nám zaručuje právo svobodně se sdružovat ve spolcích, což bezesporu jsou sportovní kluby, a výkon tohoto práva lze omezit pouze zákonem, a to pouze ve výjimečných případech. A tady je to pod pláštíkem toho, že Ministerstvo školství chce kontrolovat, zda se efektivně využívají dotace. Já si myslím, že už dnes má ministerstvo dostatek efektivních nástrojů k tomu, aby to umělo udělat. Pokud ne, tak je třeba vyměnit ty, kteří to mají ve své pracovní náplni.

Úplně stejně - a to by tedy bylo křiku z levé strany spektra, kdybychom řekli, že bychom měli zavést registr odborářů! Nebylo by zajímavé, vědět pro zaměstnavatele, kolik zaměstnanců je v odborech? Ještě tam, když má několik odborových skupin? Proč to nechceme? Já to nenavrhuji, abychom si rozuměli, to je dobře, ale taky to má charakter spolku. A jak daleko je od registru sportovců k registru věřících, když stát přece financuje církve, dává mzdy a ještě bude dávat asi 13 let na mzdy duchovních? Já myslím, že je nebezpečně blízko a že ty nápady prostě musíme odmítnout jako celek.

Přestože paní ministryně tady v prvním čtení říkala, jak to sportovci vlastně chápou a jak to vítají, tak z mediálních výstupů bych řekl, že to úplně pravda není, že by sportovci vítali registr sportovců, ale možná to říká pokaždé někdo jiný. Já bych chtěl po paní ministryni slyšet, proč to vlastně chceme. K čemu nám je registr sportovců? A jaký je ten rozdíl mezi ostatními spolky a kdy příště jiný člen vlády přijde s podobně dobrým nápadem na vytvoření nového registru?

Ostatní věci, které jsem kritizoval v prvním čtení, jsem žádným způsobem nezapracoval do pozměňovacích návrhů. Můj pozměňovací návrh je sněmovní dokument číslo 3977, je tam i krátké písemné zdůvodnění, v zásadě totožné s tím, co říkám. To znamená, navrhuji z návrhu zákona vyhodit všechny body, které se týkají vytvoření registru. Až se o tom bude hlasovat, pane zpravodaji, prosím, aby se o tom hlasovalo dohromady, ty tři body jsou věcně provázané, tzn. buď je přijmeme jako celek, nebo je odmítnete jako celek.

Já bych vás chtěl vyzvat, abyste neomezovali spolkovou činnost, abyste stát nechali před branami spolků, což jsou bezesporu i sportovní kluby. Myslím si, a to je podle mě velká výhrada, že takovouhle evidenci sportovců nevedli ani komunisti. A že těch evidenci na nás vedli! Ale ani oni k tomu nepřistoupili, aby vytvářeli registr sportovců.

Tak milá vládo, těch registrů už bylo fakt dost, místo abyste je rušili a zjednodušovali. Vždyť přece můžete do podmínek dotačního programu zadat, že vám někdo dá evidenci sportovců, když už vás to tak zajímá. K tomu nepotřebujete zákon, to je poměrně jednoduchá věc. A pokud pak provedete kontrolu a zjistíte, že někdo neuvedl správně odpovídající počet sportovců, je to bezesporu porušení pravidel dotačního titulu, je to bezesporu důvod k tomu, aby dotace byla vrácena, případně zkrácena či vyměřeno nějaké penále či jiná sankce. Podívejte se do toho návrhu zákona. Kromě toho, že vzniká podle mě nesmyslný registr sportovců, vznikají i nové přestupky. A docela vysoké sankce za to. A pak jsou tam takové absurdity typu, a je to tedy i v usnesení garančního výboru, že např. do registru sportovců se bude z centrálního registru přejímat i datum úmrtí. Mně to přijde opravdu neuvěřitelné, taková další a zbytečná koncentrace údajů.

Slyším od tohoto mikrofonu v prvním i v tomto čtení, že chceme stabilizovat či zlepšit financování sportu. To je cíl, na kterém se podle mě buď všichni, nebo téměř všichni shodujeme. Současně ale ta samá vláda v návrhu zdanění hazardních her sportovcům bere stamiliony.

Mám konkrétní dotaz na paní ministryni, jestli ve vládě ten návrh zákona podpořila, anebo ne. A pokud ho podpořila, možná se zdržela nebo byla proti, tak svým hlasováním navrhla odebrat sportovcům 600 milionů korun. Já za sebe říkám, i když to úplně nesouvisí, že jsme připraveni, my jako klub, a budeme podporovat pozměňovací návrh pana předsedy Poslanecké sněmovny Jana Hamáčka, který navrhuje zachovat tyto peníze pro sport. Dokonce navrhuje, aby administrovalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Já osobně a mí kolegové a kolegyně to považujeme za dobrý pozměňovací návrh, který si zaslouží podporu Poslanecké sněmovny, jenom mě mrzí, že to paní ministryně už neprosadila na vládě a že nechala vládou projít návrh zákona, který sportovce měl připravit o 600 milionů korun českých za každý kalendářní rok, který bude následovat.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji. Nyní prosím s faktickou pana poslance Opálku, poté s přednostním právem paní ministryni. (Ministryně si stoupla k mikrofonu.) Vydržte, paní ministryně. Faktická poznámka má před vámi přednost. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Miroslav Opálka: Omlouvám se. Děkuji, paní místopředsedkyně. Jen bych chtěl dodat vaším prostřednictvím panu kolegovi Stanjurovi, že o těch odborářích zaměstnavatelé mají přehled. Dokonce mají přehled, i kolik platí, protože oni prostřednictvím jejich účtárny v rámci daňového přiznání a správné daně činí v tom režimu možném, který jim umožňuje náš zákon o dani z příjmu fyzických osob, odpočet. Takže to jenom jako dodatek. Nic k tomu, co bylo jinak řečeno.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji. Ještě dvě faktické poznámky. Prvního prosím k mikrofonu pana poslance Votavu, připraví se pan poslanec Stanjura. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Václav Votava: Děkuji za slovo. Vážená paní místopředsedkyně, kolegyně, kolegové, když pan kolega Stanjura, vaším prostřednictvím, tady peskuje vládu za registry smluv, registry tedy obecně a jmenoval registr smluv - ale registr smluv není přece z vládní dílny. Já jsem ho nepodpořil, protože se domnívám, že tak jak byl schválen, je tam řada úskalí a určitě se to projeví časem. Vy jste zřejmě ale pro něj ruku zvedl. Takže to mi připadá dost jako nekorektní od vás.

Jinak jsem samozřejmě velice rád, že podporujete návrh pana předsedy Hamáčka, co se týká peněz, odvodů z loterií ve prospěch sportu prostřednictvím Ministerstva školství. To si myslím, že je velice dobrý počin, a za to vám musím poděkovat.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji. A nyní prosím k mikrofonu pana poslance Stanjuru. Také faktická poznámka. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Budu reagovat na oba dva předřečníky. Je to možná škoda, ale pan poslanec Votava zatím není členem vlády, to znamená, jak jste správně říkal, vyčítal jsem to vládě, ne vládním poslancům. Ale to je skoro jedno. A já si za svým hlasováním u všech zákonů stojím a nestydím se za něj.

A panu poslanci Opálkovi prostřednictvím paní místopředsedkyně. V tom máte pravdu. Stačí, když ze zákona o dani z příjmu vyjmeme odpočitatelnou položku, ta zbytečně zatěžuje ty firmy. A když tam ta odpočitatelná položka nebude, tak to firmy nebudou vědět, kolik platí jednotliví členové odborů. Nicméně chci říct, že ze zákona - ze zákona - na to zaměstnavatel nemá nárok, jak si to touhle tou cestou... Protože někdo si může podávat přiznání sám, může to uplatnit jednou za rok, aniž by to zaměstnavatel věděl. Já jsem mluvil o zákonném zmocnění zaměstnavatelů vědět, kolik jeho zaměstnanců je členů odborů. Já bych to nepodpořil. Jenom říkám, že ta situace je obdobná. A obávám se toho, že další dobré nápady, když už vzniká tolik registrů, že pak budou chudáci ministři, kteří žádný registr nemají, a určitě se budou chtít snažit v té soutěži o to, kdo přijde s lepším návrhem, taky zabodovat a nějaký registr nás ještě za ten rok a půl volebního období bezesporu bohužel čeká.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji. A nyní faktická poznámka pana poslance Pojezného. Připraví se pan poslanec Brázdil. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Ivo Pojezný: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Krátce bych reagoval na pana kolegu Stanjuru, který říkal, že sport by měl přijít o nějakých 600 milionů korun. Myslím, že to vůbec tak není. Tady je rozdíl, kdo bude těch 600 milionů korun dávat do sportu, zda Český olympijský výbor a prapodivnými cestami se k základním článkům nikdo nic nedostane, anebo minimum financí. Pokud jste se podíval například na proúčtování z roku 2014, pouze 10 % přišlo do základních článků sportu z těchto financí, z těch 440 milionů korun. A pokud to bude rozdělovat Ministerstvo školství, tak je to jenom dobře, protože si vytvoří systém, bude mít k tomu ten registr a bude vědět cíleně, kam tyto peníze posílá. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji. Prosím k mikrofonu pana poslance Brázdila a připraví se pan poslanec Stanjura.

 

Poslanec Milan Brázdil: Paní předsedající, děkuji za slovo. Chtěl bych zareagovat na pana kolegu Stanjury (!). Přirovnám-li stát k rodině, té rodině šéfuju já jako otec, tedy možná i matka a máme děcka. A tady bych si dovolil, že budete vy, pane Stanjura, mým dítětem.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Mým prostřednictvím poprosím. (Výbuch smíchu v celém sále. Potlesk z různých koutů sálu.)

 

Poslanec Milan Brázdil: Nechtěl jsem až do takových detailů. Vaším prostřednictvím. (Nové pobavení v sále.)

Já jako otec, dejme tomu jako vláda, bych rozhodně chtěl mít systém, chtěl bych mít jakýmsi způsobem pořádek. Vy, pane Stanjura, jako dítě, chápu, že byste chtěl mít v tom chaos, nechtěl byste mít mantinely. To je prostě normální záležitost. Pokud v něčem chcete... Dokážete si představit, že by ve Švýcarsku byl binec? Ten binec je daný nějakým systémem, nějakým nastavením pravidel. Tady ta pravidla dlouhá léta nebyla. A vy se teď divíte, že tato vláda ta pravidla a ten systém chce nastavit? No chová se zodpovědně.

Já nevím, snad jsem neřekl nic, nějakou hloupost. Prostě normální logický přístup. A nechtěl jsem se vás tím děckem dotknout nějak. Promiňte.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Nyní prosím s faktickou pana poslance Stanjuru. (Povyk v sále.) Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Pane kolego, prostřednictvím paní předsedající, na obě dvě otázky, na které jste položil, říkám ano. Urazil jste mě a řekl jste hloupost. Ale dobře.

Skloňuje se Stanjura. A když mluvím k někomu, tak se naučte aspoň skloňovat. Já se omlouvám, ale vadí mně to.

Ale divím se, že nesedíte tam. (Ukazuje na levou stranu sálu.) Stát není žádná rodina. Rodina je úplně něco jiného. Vy jste v pravicovém hnutí, o kterém tvrdíte, tak tam jste omylem, nebo nejste pravicové hnutí. Jak můžete říkat, že stát je rodina? To je úplně něco neuvěřitelného! To si teda vyprošuju, aby stát dělal pořádek v našich rodinách, v našich spolcích, mezi sportovci a kde všude ještě jinde!

Samozřejmě je špatně, že Ministerstvo financí má rozdělovat peníze na sport. Nemá to vůbec v gesci. Já jsem jasně říkal, že podpoříme návrh, aby ty peníze skončily na Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy, protože podle kompetenčního zákona je to taky ministerstvo sportu. Já vím, že to říkáte proto, že váš předseda, abych byl korektní v politickém slovníku, váš předseda je ministr financí. Ale nemá to žádnou logiku. Vím, že on by chtěl rozhodovat o každé koruně. Ale takové Ministerstvo financí tady prostě nemáme.

A příště, až budete dělat nějaké příklady, vyberte si někoho ze svého klubu a mě prosím vynechejte. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji. Nyní prosím s faktickou pana poslance Kalouska. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji za slovo. Dámy a pánové, dost dobře nevěřím tomu, že vy, kteří tady říkáte, že chcete ten pořádek, nechápete ten rozdíl. Ten pořádek přece chceme všichni. Ale pořádek kromě jiného spočívá taky v tom, že spolky si vedou registraci svých členů samy. A pokud tady bude dotační mechanismus, který vychází do značné míry z počtu členů, kolik která organizace dostane, tak nechť má stát své kontrolní mechanismy přes registrační systémy jednotlivých svazů, nechť trestá, nechť pokutuje, nechť pro mě za mě někoho i zavře za dotační podvod, když to bude dotační podvod. Tím řešením ale přece není, že za ty sportovce stát povede ten registr sám. Kde to končí? To potom za nás stát povede naše domácí účetnictví, abychom se náhodou nepředlužovali? To je ten problém.

Ten problém je přece v tom, že svobodu ať už jednotlivce, nebo spolku omezím jenom tehdy, je-li to nezbytně nutné. A tady to opravdu nezbytně nutné není, pokud opustíme tu věčně šmírovací filozofii fízloregistrů, které, promiňte, zavádíte do každého odvětví lidského počínání. To sem prostě nepatří. Ať si vedou registraci ty spolky samy.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji a prosím k mikrofonu s přednostním právem paní ministryni, poté pan zpravodaj.

 

Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy ČR Kateřina Valachová: Dovolte mi několik vysvětlení. Za prvé co se týká pozměňovacího návrhu pana poslance Ploce, to ne že by měl u mě protekci na rozdíl od pana poslance Stanjury, ale reagovala jsem ve svém úvodním slově na proběhlou rozpravu v prvním čtení. A protože opakovaně byl diskutován rejstřík, tak jsem avizovala souhlas s tímto pozměňovacím návrhem, protože obsah tohoto pozměňovacího návrhu byl projednáván na podvýborech, výboru školském a také na Národní radě pro sport. A je tam právě ta shoda sportovního prostředí. Došlo tam ke zpřesnění jednak toho, o jaké údaje se jedná, to znamená, že jsou využívány právě údaje sportovních organizací, a také to, že skutečně je to zpřesněno, byť podle mého soudu to tam bylo, ale je to zpřesněno, že součástí této evidence jsou pouze ti, kteří se ucházejí o veřejné prostředky z dotačních programů Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.

Potom bych chtěla jenom zareagovat na pana poslance Stanjuru, který tady přirovnal zájem státu o počty sportovců k tomu, že by někdo slídil, stejně jako u dotací v tomto případě, po tom, kdo bere jakou odměnu za práci v případě například odborářů. Já se domnívám, že i pan poslanec Stanjura rozumí tomu rozdílu. Na dotaci opravdu nemáme právní nárok, zatímco na odměnu za práci bezpochyby. A co se týká nakládání s veřejnými prostředky, tak je zcela legitimní, aby stát měl představu, jakým způsobem je s veřejnými prostředky nakládáno. Nelze to tedy srovnat s nějakým záměrem státu, že mu chybí evidence odborářů. Z hlediska evidence odborářů tam není ta protiváha, tam žádné veřejné prostředky nevynakládáme. A pokud jste měl na mysli odměnu za práci - prostřednictvím předsedající, omlouvám se -, tak samozřejmě toto je záležitost zaměstnaneckých vztahů. Takže prosím, abychom tímto způsobem nezaměňovali cílovou skupinu.

Z hlediska toho, že můžeme vyjít z údajů, které máme na ministerstvu, tak jenom bych chtěla říct, že to, co máme v zákoně, jsou jenom pravidla toho, tak můžeme údaje zpracovávat. Vy máte pravdu prostřednictvím předsedající, že řada těchto údajů může být vyžadována ze strany ministerstva, ale velmi omezeně právě proto, že nemá ministerstvo zákonný podklad. To znamená, toto je zákonný podklad pro to, abychom mohli údaje zpracovávat. Už jsem zmínila, že rejstřík je neveřejný a z hlediska zákona o státní službě je dostatečná zajištěnost toho, aby nebyly údaje zneužity. Se sportovním prostředím byla zajištěna shoda a dohoda v úpravu rejstříku, projednala a podpořila ten obsah pozměňovacího návrhu pana poslance Ploce Národní rada pro sport.

A nyní, co se týče pana poslance Hamáčka a jeho pozměňovacího návrhu. Tady samozřejmě zase prostřednictvím předsedající poděkování za uznání tohoto pozměňovacího návrhu, protože byl k mému návrhu doporučen koaliční radou a za podpory legislativy Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy zpracován.

A co se týká toho, co jsem dělala nebo nedělala při projednávání vládního návrhu zákona o loteriích. Samozřejmě jsem bojovala o peníze z asignací. Právě proto v návaznosti na toto bylo dosaženo koaliční shody a na úrovni vlády se 500 mil. korun, což je částka z asignací minulého roku, přesunula do směrných čísel rozpočtu 2016 tak, aby právě sportovní prostředí o tyto prostředky nepřišlo. Takže věřím, že samozřejmě povedeme debatu o zachování asignací, ale i kdyby se je nepodařilo zachovat, tak samozřejmě budu respektovat kontinuitu v účelovosti využití těchto prostředků i v následujícím rozpočtovém roce. Stejně tak jsem avizovala veřejně, že od podzimu budeme vyhlašovat tříleté dotační programy.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji a s faktickou prosím k mikrofonu pana poslance Stanjuru, poté pan poslanec Holeček. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Paní ministryně, já mám prosbu. Nevkládejte mi do úst něco, co jsem neřekl, a nepolemizujte. Já jsem nemluvil o odměnách odborářů. Ani vteřinu! O tom mluvil pan poslanec Opálka, že to může zaměstnavatel zjistit z toho odvodu, pokud si nechá přes zaměstnavatele platit a používá daňovou úlevu. Opravdu ne. Opravdu mě to nezajímá, tak s tím nepolemizujte.

Nicméně jste zkušená právnička a řekla jste větu, se kterou naprosto souhlasím. Na dotaci není nárok. Pak nemáte pravdu, že potřebujete zákonný podklad k tomu, co po účastnících dotačního titulu můžete chtít. Nepotřebujete na to zákonný nárok. Vy můžete říct: potřebuji od vás tohle, tohle, tohle a každý uchazeč si může zvážit, zda do soutěže o veřejné prostředky půjde za podmínek, které poskytovatel dotací vypíše, anebo ne, protože máte pravdu, nemá na to právo, nemusí to dostat každý. A pokud někdo nebude chtít například uvést počet sportovců, je to jeho legitimní rozhodnutí a nebude žádat. K tomu žádné zákonné zmocnění nepotřebujete. Já jsem podepisoval mnoho žádostí o dotační tituly v různých programech evropských nebo národních. Bylo tam plno věcí, které po nás chtěl poskytovatel, a skoro nikdy to nemělo zákonný podklad a vždycky záleželo na nás, jestli to akceptujeme, vyplníme to, co po nás chtějí, a zúčastníme se soutěže, anebo řekneme: po nás chce stát příliš mnoho údajů, my se té soutěže nezúčastníme. Tak neříkejte tady, že k tomu, abyste například po sportovním klubu mohli chtít počet členů, potřebujete zákonný podklad. Nepotřebujete, protože z žádného zákona nemusíte vypisovat dotační titul a nikdo se nemusí hlásit. Takhle jednoduché to je. Já vím, že chcete mít přehled úplně o všem, co se ve státě šustne, a já se ptám proč. K čemu vám to je? Nepotřebujete to! To je všechno.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji a nyní s faktickou pan poslanec Holeček, poté s přednostním právem paní ministryně. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jiří Holeček: Děkuji za slovo. Já jsem chtěl reagovat na to, co tady řekl kolega Stanjura. Kritizuje zavedení rejstříku sportovců, trenérů a možná i sportovišť, to tady ani nemáme v té novele navrženo zatím, a nenabízí žádné jiné řešení. To znamená, že vlastně hájí to, aby zůstal současný stav, jaký je. Současný stav - v demokratickém zřízení, které máme od roku 1989, se rozdělují finanční prostředky ze státního rozpočtu na Ministerstvo školství a dále potom do sportovních svazů či různých střešních organizací, aniž by ministerstvo vědělo, kde jsou sportovci, jestli je víc volejbalistů, nebo basketbalistů, kdo to dneska ví, jestli je tam organizováno víc dětí, mládeže, nebo dospělých. Nikdo to neví. Čili to není jenom proto, aby byl přehled. To je proto, aby se mohla naplňovat nějaká vládní sportovní politika. Když se řekne, že podpoříme sportující děti a mládež, které dneska méně sportují, jsou obézní často, trpí cukrovkou a nesportují z různých důvodů, především z finančních, protože dneska podle průzkumu SANEP až 20 % dětí nemůže sportovat ve sportovních klubech, protože jejich rodiny na to nemají finanční prostředky. Nevím, kdo z vás ví, kolik to dneska stojí, ale věřím, že řada z vás ví, kolik stojí dneska sport v klubu. Není to laciná záležitost.

Takže rejstřík je potřeba právě proto, abychom věděli, kde děti a mládež je a abychom tam mohli nasměrovat finanční prostředky, tam, kde selhává neviditelná ruka trhu. A ta selhává. A selhává proto, že se po revoluci rozpadlo ČSTV, které mělo 180 lidí jenom na centrále (Mpř. Jermanová: Váš čas.), plus mělo regionální a krajské organizace (Mpř. Jermanová: Váš čas, pane poslanče!), a proto potřebujeme ty rejstříky, pane kolego prostřednictvím.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji a s přednostním právem prosím k mikrofonu paní ministryni.

 

Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy ČR Kateřina Valachová: Já už jenom skutečně jedno krátké doplnění. Zákon je napsán tak a zpřesněn v systému načteným pozměňovacím návrhem pana poslance Ploce, že pouze ten, kdo bude chtít státní prostředky ze strany dotačních prostředků Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, tak ten odevzdá v rámci podmínek dotace údaje o sportovcích. A jenom se snažím vysvětlit, že dnes, pokud to nebude v zákoně, takové údaje nejsme schopni shromažďovat z hlediska ochrany osobních údajů a jsou na to i konkrétní kontroly směrem k Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy, protože jediné, co můžeme shromáždit, je jméno a příjmení, a všichni víme, že samozřejmě jméno a příjmení i z hlediska kontroly, kterou by případně systematicky Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy do území provádělo, samozřejmě nezohledníme, jestli opravdu se jedná o tu osobu, která byla vykázána. To je celé. A protože členská základna v dotačních programech má poměrně význam a protože chceme, abychom v tom měli férové podmínky pro dotace, jako máme férové podmínky na hřišti ve sportu, tak to je všechno. Není to žádný Big Brother. A já vím, že to pro sportovní prostředí byla citlivá otázka, proto jsme o tom hodně diskutovali a tvrdím, že na základě úprav a zpřesnění - a děkuji všem poslancům za rozpravu v prvním čtení i teď - díky všem těmto připomínkám jsme zpřesnili evidenci a skutečně jsme se snažili, aby to nebyl bratr, který sleduje sportovce, ale by to byla podpora. Takže to jenom ujištění z mé strany. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji a nyní s faktickou pan poslanec Stanjura. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Paní místopředsedkyně, já se k tomu prostě nemůžu vyjádřit, protože ten návrh byl načten dneska, jestli si rozumíme. To znamená, seznámil jsem se s usnesením garančního výboru, jako poslanec tady v jiných výborech. Na to jsem i reagoval ve svém vystoupení. Všiml jsem si, že pan poslanec načetl dneska pozměňovací návrh, ale nemůžete po mně chtít, abych dneska říkal ano, máte pravdu, ale uvidíme. Trvám prostě na tom, že to můžete dělat bez zákona. Dělali jste to doposud. Ale hlavně zase se tváříme, že všichni jsou podvodníci. Už tady zase máme případy: já to zkontroluju, jestli nemá černou duši. A oni nás chtějí všichni podvést a chtějí brát neoprávněné peníze. Tak to prostě není. Myslím si, že jednotlivé sportovní svazy si vedou evidenci, kolik mají klubů, kolik mají v klubech sportovců apod. A my tady vytváříme něco ve státě, ještě něco jiného. A zase jsou všichni sprostí podezřelí a musí se vyviňovat. To je ten princip, který mně se nelíbí. Všichni jsou podezřelí a budou se vyviňovat a my budeme shromažďovat údaje a pak to budeme kontrolovat.

Podívám se na pozměňovací návrh, jestli tam také zaniká povinnost to aktualizovat, když jednou podám. Protože tam byly povinnost aktualizovat, když někdo ukončí činnost v oddílu, přestoupí z jednoho vesnického klubu do druhého. Jak dlouho? Nebo jenom dáme údaje v okamžiku podání žádosti a už den poté je to jedno? A den poté přestoupí celé mužstvo jinam, ale ministerstvo už bude mít, že má dvacet mladých fotbalistů. Který bude rozhodný čas? Vypadává podle pozměňovacího návrhu nesmyslná aktualizace, nebo nevypadá? Já to skutečně načtu do třetího čtení. To bude na příští schůzi a v debatě budeme pokračovat i v rámci třetího čtení, protože to mi vadilo také, ta neustálá aktualizace. Protože vůbec, když to vezmu - nejpopulárnější sport fotbal, tam přestupy v nižších soutěžích jsou docela běžné. A pak aby nikdo nebyl popotahován za to, že nemá o pět hráčů víc. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Váš čas, pane poslanče. Já děkuji a prosím s faktickou k mikrofonu pana poslance Pojezného. Dovolte mi využít té chvilky, než dojde k pultíku, abych načetla omluvy pana poslance Karla Turečka - bez udání důvodu z dnešního jednání. A svoji omluvu od 14.30 dnešní den ruší pan poslanec Ladislav Šincl.

Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Ivo Pojezný: Děkuji. Kolegyně a kolegové, uvedu, jak to zhruba vypadá, pokud nemáme rejstřík a nejde dotace přímo za sportovcem. Uvedu 440 milionů, které přerozděloval Český olympijský výbor.

Takže Český olympijský výbor přerozděloval většinou svazům, 10 % z celkové částky si nechal. Co s tím udělaly svazy? 61 % si nechaly pro strýčka příhodu na další roky a 39 % použily na různé projekty. Pozor - ale které tvořily samy tyto svazy. Teprve z této částky 33 % jde do základních článků.

A jak to zhruba vypadá u některých svazů? Pro názornost, jak to přerozdělily některé sportovní svazy. Takže např. Český svaz moderního pětiboje, a to byl jeden ze štědřejších - 24 % dal základním článkům. Český svaz cyklistiky - 13 %, Český svaz házené - 0 %, Česká florbalová unie - 0 %, Autoklub ČR - 0 %, Český krasobruslařský svaz - 0 %, Gymnastická federace - 1 %. Peníze z hazardu samozřejmě nedostávají všechny sporty přes Český olympijský výbor, ale pouze vybrané, a to ty, které vybere Český olympijský výbor. Není možné, aby se takto sport financoval, ale je nutné, aby se to řídilo z jednoho centra, a k tomu pomůže i registr.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Já děkuji a s faktickou prosím k mikrofonu pana poslance Stanjuru. Připraví se pan poslanec Holeček. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Já už naposled. No a co? Ty svazy tvoří jednotlivé oddíly. Pokud se takto dohodnou, tak to respektujme. To už je krůček k tomu, že o tom budeme rozhodovat my v rozpočtovém výboru a budeme dělat ty chytré, který to bude říkat, který to bude dávat. Pro mě Český olympijský výbor není podezřelá organizace. Nejsou to lidé, které já podezřívám z nekalé činnosti a z toho, že nějak divně rozdělují peníze.

Velmi často slyšíme, jak nás špičkoví sportovci reprezentují. A je to pravda. Kdo z vás na radnici nebo jinde se rád nechává fotit a přijímá úspěšné sportovce? A odkud se berou peníze např. na sportovní reprezentaci? Na účast našich sportovců na olympijských hrách? Kdo to má na starosti? Český olympijský výbor. Tak z nich nedělejte podezřelé. Vy, kteří o tom mluvíte, že to nějak divně rozdělili. Tomu dali nula procent, tomu dali třináct, tomu dvacet. Ale svazy jsou tvořeny těmi oddíly. Proč si myslíte, že vy nebo my to víme lépe než svazy, jak peníze máme dělit? My jsme tady přijali zákon a řekli jsme, že z měkkého hazardu, což jsou sázky, velmi často na sportovní utkání, nebo výhradně na sportovní utkání, případně loterie, část půjde Českému olympijskému výboru, který bude peníze rozdělovat. Já jsem pro zákon hlasoval, na tom není nic špatného. Říkal jsem jasně, že pokud pravomoc přejde na Ministerstvo školství, tak je to v pořádku. Nemáme s tím problém. Ale nevytvářejte tady takové řeči, to je podezřelé, jak to dělili. Měli na to kompetenci? Měli. Budeme důvěřovat, že tomu rozumí? Budeme. A pokud se někomu z členských oddílů nelíbí, jak jejich svaz funguje, tak bezesporu jsou schopni se zařídit, aby vedení svazu vyměnili, případně tam přišli jiní, případně peníze rozdělili jinak. Tak jednoduché to je.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji. A nyní prosím s faktickou pana poslance Holečka. Připraví se pan poslanec Chalupa.

 

Poslanec Jiří Holeček: Děkuji za slovo. Jenom krátká technická otázka - svazy a kluby. První byly kluby. Kluby se pak dohodly... fabulovat Sparta - Slavie, fotbalová se dohodla, že by chtěly organizovat soutěže. Že by chtěly hrát se zahraničními kluby někde jinde, tak se dohodly, daly nějaké peníze dohromady. Vytvořily si svaz. Čili ne že svaz je ten, který by měl rozdělovat peníze klubům. Původně kluby si financovaly svůj svaz. Čili správně by měly finanční prostředky jít do klubů a ty by si měly říct, kolik peněz svazům na organizaci národních, mezinárodních soutěží. Na rozhodčí, na vzdělání atd. Kluby by to měly určovat. Je to úplně obráceně.

Dneska je to postavené na hlavu. Státní peníze dostávají svazy a ty je rozdělují klubům. To je pokřivené, to je špatně, to je obráceně. Děkuji za slovo.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji. A nyní prosím s faktickou pana poslance Chalupu.

 

Poslanec Bohuslav Chalupa: Dobrý den, vážené kolegyně, kolegové, paní předsedající. Souhlasím s tím, co tady říkal pan Holeček. Je to srozumitelné. Mám dvě děti, které chodí do školy. Devítiletého kluka, čtrnáctiletou holku, sportují. Vím, jak to s penězi ve sportu vypadá. Vypadá to špatně. Sportovní svazy si to skutečně přivlastnily. Jestli kompetenci měly a neosvědčilo se jim, tak se kompetence nyní změní a peníze se budou rozdělovat spravedlivěji. Všichni se tady dneska budeme bavit asi odpoledne o bezpečnosti. S bezpečností souvisí i fyzická zdatnost populace.

Takže pokud toto řešení přispěje k tomu, že peníze půjdou do děcek, ne jenom na olympioniky, kterých si vážím, nicméně populaci tvoří nikoliv pár vybraných olympioniků, ale statisíce dětí, které potřebují fyzickou zdatnost a potřebuje je tento stát, tak jsem jedině pro. Děkuji vám.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Já děkuji. To byly v tuto chvíli faktické poznámky. Nyní prosím k mikrofonu paní poslankyni Putnovou přihlášenou do rozpravy. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Anna Putnová: Dobré odpoledne. Vážená paní předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, když jsme podpořili v prvním čtení tuto novelu, bylo to proto, že jsme chtěli umožnit otevřenou diskusi o financování sportu. Chtěli jsme otevřít diskusi o transparentnosti a o řízení sportovních aktivit.

Paní ministryně v úvodním slovu řekla, že tato novela je v souladu s prioritami programového prohlášení. Nutno podotknout, že programové prohlášení počítalo s novým zákonem o sportu. Čili to, co dnes máme, je torzo toho, co jsme očekávali, že by v tomto volebních období měla vláda předložit. Vím, že připravit nový zákon o sportu není triviální záležitost. Nicméně se domnívám, že tvorbou novel se dostáváme do situace, kdy řešíme drobné úpravy místo toho, abychom řešili skutečně systém.

Přemýšlela jsem o tom, jestli se budeme podílet na zlepšení tohoto návrhu tím, že podáme pozměňující návrhy, a nakonec jsem to sama pro sebe zamítla. Důvody byly minimálně dva. Za prvé, když jsem sledovala, jaká byla úspěšnost našich pozměňujících návrhů ve vysokoškolském zákoně a ve školském zákoně, tak je trošku frustrující připravovat něco, o čem téměř s jistotou můžeme říct, že narazí na bariéru koaličních poslanců. Tuto hořkost bych ale ještě dokázala polknout, ale mám pochybnosti o tom, zda má význam podporovat a vylepšovat něco, o čem nejsme přesvědčeni, že má být vylepšováno.

Nevěřím tomu, že tak robustní systém, jako je sport, je možné drobnými krůčky vylepšovat. My se dnes bavíme o tom, zda evidence může zlepšit financování sportu, nebo ne. Ale tady přece o financování sportu zatím nebyla řeč. My jsme nestanovili pravidla pro financování. My chceme jenom evidenci. My nemluvíme o pravidlech. Já jsem nezaznamenala, že bychom žádali, aby se oddělil profesionální, amatérský sport, aby se stanovila kritéria pro financování jednotlivých typů sportu, aby to nebylo jenom postavené na množství sportujících dětí či lidí, ale abychom zohlednili společenskou přínosnost, náročnost sportu, atd.

Říkám to s vědomím toho, že pro TOP 09 je velmi důležité, abychom sportovním aktivitám, především amatérským sportovním aktivitám a sportování dětí, věnovali velkou pozornost. Od roku 2011 se snažím prosadit to, co se vžilo v mediální zkratce jako třetí hodina tělocviku. Jedná se o to, že chceme navýšit čas, kdy budou děti věnovat pohybovým aktivitám, a to v rámci školy. Protože právě prostřednictvím školy mají možnost i děti, jejichž rodiče nesportují, případně si to nemohou z finančních důvodů dovolit, aby se věnovaly sportovním aktivitám. Ta třetí hodina měla znamenat také to, že se změní koncepce tělesné výchovy. Že se nenavýší jenom objem minut, během kterých by děti měly tělocvik, ale že by to znamenalo, že by jedna hodina tělesné výchovy byla věnována obecnému rozvoji, tak jak jej známe dnes, a v těch dalších dvou hodinách by bylo možné, aby se škola třeba od první do páté třídy časově sjednotila a děti se rozdělily obdobně, jako je to běžné u tělovýchovných jednot, podle typů sportu. Počítalo se se zapojením sportovců, trenérů, kteří k tomu mají potřebnou akreditaci.

V současné době probíhá ověřovací pilotní projekt. Takže já stále chovám naději, že to není myšlenka, která zapadne. Myslím, že nehrajeme o nic méně než o konkurenceschopnost České republiky. Pokud nebudeme mít přiměřeně zdravou populaci, co jiného chcete tvořit, co jiného chcete pro mladé lidi připravit, co jim chcete nabídnout? Doufám, že to nedopadne tak jako s naším námětem na zdravou výživu pro děti, které se ujal pan ex ministr Chládek. Byli jsme tomu rádi. Nedopadlo to úplně šťastně, protože naším záměrem bylo dělat osvětu, mířit na rodiče dětí, především matky, které rozhodují o tom, co se v rodině jí, a skončilo to karikaturou toho, co jsme chtěli, a to pamlskovou vyhláškou, která zakazuje potraviny a sladkosti ve školách.

Chci tím říct, že jsem velmi rozpačitá z této novely, a pokud se tady bavíme o tom, že se mění pravidla financování, tak je to velký omyl. Tady o pravidlech pro financování zatím nebyla vůbec řeč. To neznamená, že smysluplné pozměňující návrhy ve třetím čtení nepodpoříme. Děkuji za pozornost. (Potlesk vpravo.)

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Dámy a pánové, pěkné odpoledne. Děkuji vám, paní poslankyně. Než budeme pokračovat, přečtu omluvenky, které dorazily. Dnes se z celého jednacího dne z rodinných důvodů omlouvá pan poslanec Ivan Gabal a dále se do 16 hodin z pracovních důvodů omlouvá pan poslanec Jakubčík.

Budeme dále pokračovat v rozpravě. Jako další je přihlášený pan poslanec Hovorka. Připraví se pan poslanec Pojezný. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Ludvík Hovorka: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, vážení členové vlády, vážené kolegyně, vážení kolegové, opakovaně jsem si přečetl návrh zákona a stále jsem hledal odpověď na otázku, čím že je dána ta vyšší transparentnost v rozdělování prostředků na sport a čím vlastně dojde k tomu, že prostředky budou vynakládány hospodárně.

Já jsem si potom prostudoval kontrolní závěr NKÚ 1404 Peněžní prostředky státu na všeobecnou sportovní činnost. Předmětem té kontroly bylo vynakládání prostředků během let 2011 až 2013. Doporučuji všem poslancům si tento kontrolní závěr prostudovat, protože tam najdeme možná odpovědi na otázku, jak by se mělo změnit rozdělování prostředků na sport.

Konkrétně se tam mluví o případech, kdy byl vypsán dotační program třeba ve výši 300 mil. Kč, poté co byly předloženy žádosti, tak byl tento program navýšen na 800 mil., a bez toho, že by se zpětně něco posuzovalo, se částky rozdělily. Rozdělovaly se částky, které byly přiděleny žadatelům, kteří nežádali ani takovou částku, nebo byly vynaloženy dvojnásobné částky, než tito žadatelé žádali. Byly dokonce uhrazeny projekty, které vůbec nebyly realizovány, 4,5 mil. dostala organizace, která se vůbec sportem nezabývala.

Je to skutečně tristní čtení. A to mě vede k jednomu jedinému závěru. Pokud se má něco změnit ve financování sportu, tak se musí změnit přístup na Ministerstvu školství. To podle mě žádný rejstřík nevyřeší. Může být rejstřík žadatelů o dotace, tam se možná vyhmátne ten jeden příklad, kdy žádala organizace, která se sportem a organizací sportu nezabývá, může se vyřešit to, že třeba nebude vyplácena dotace na mzdy pracovníků organizace nebo na nájmy, jak to bylo v případě Fed Cupu a Davis Cupu, ale myslím si, že v podstatě principiálně jde o to, aby se zvýšila kontrola tam, kde se peníze rozdělují. To je hlavní cíl, kterého by mělo být dosaženo. Ale tento návrh zákona, myslím, zavedením nového rejstříku v podstatě nic nevyřeší.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám, pane poslanče. Další v pořadí je přihlášený pan poslanec Pojezný. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Ivo Pojezný: Děkuji za slovo. Dámy a pánové, nejdříve mi dovolte reagovat skutečně na zprávu Nejvyššího kontrolního úřadu. Tady bohužel ta kontrola z roku 2011 až 2013 dopadla tak žalostně, že jasně uvádí, že Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy zcela zásadně selhalo jako garant v oblasti sportu. Nebylo schopné stanovit žádné měřitelné cíle, nebylo schopné přerozdělit prostředky tak, aby dokonce došly ke konečnému cíli, tzn. na sport dětí a mládeže.

Proto mě nesmírně potěšilo při prvním čtení tvrzení zpravodaje pana Jiřího Holečka, že na sport dětí a mládeže má jít do budoucna celých 30 % objemu financí, který do sportu půjde. Toto pak přerozdělí Ministerstvo školství, mládeže. A je tím pádem zcela pochopitelné, že je nutné zvýšit důraz na strategické řízení sportu, efektivitu a samozřejmě i transparentnost poskytnuté finanční podpory. To je nakonec i cílem novely zákona, jak uvedla posledně paní ministryně. Je však také důležité, aby oproti minulosti bylo financování dlouhodobé, s jistotou pro budoucnost každého základního článku a hlavně financování přímé.

Já osobně podporuji rozdělování financí do sportu systematicky z jednoho místa, a to bez jakýchkoliv prostředníků. Podle mě financovat sport není úkolem žádné organizace, ani ČUS, ani tak významné autority, jakou bezesporu Český olympijský výbor je, ale tento úkol musí naprosto jednoznačně zvládnout samotné ministerstvo. K tomu nakonec slouží i ten pověstný diskutovaný rejstřík sportovních organizací a sportovců.

Je zajímavé, že přes odpor některých kolegů tady ve Sněmovně, hlavně kolegů z pravé strany ode mě, naopak rejstřík přivítaly, a to je pro mě nejdůležitější, jednotlivé sportovní oddíly, jednotlivé kluby. Navíc Ministerstvu školství díky tomuto a těmto informacím umožní rejstřík sledovat statistické údaje ve vývoji počtu členů, ale i mnohé další. Díky nim pak bude moci zacílit svoje dotační tituly různým směrem. Hlavně prospěje tím, že přispěje k rozdělování dotací ke konečnému příjemci přímo a efektivně.

Dosavadní přístup v minulých letech, můžu říct v 26 letech, vytvářel naprosto nerovné podmínky, hlavně korupční prostředí. I z toho důvodu nedocházelo k řádnému financování základních článků sportu, především oddílů dětí a mládeže. A o ně v tomto případě hlavně jde. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji, pane poslanče, a táži se, zda se někdo další hlásí do obecné rozpravy. Nikoho nevidím. Je-li tomu tak, v tom případě končím obecnou rozpravu. Táži se paní ministryně a pana zpravodaje na závěrečné slovo. (Zpravodaj: Ne. Ministryně: Ne.) Není tomu tak.

Vzhledem k tomu, že nepadl žádný návrh, zahajuji podrobnou rozpravu a připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být vždy odůvodněny. Eviduji do podrobné rozpravy tři přihlášky, první je pan poslanec Andrle, po něm pan poslanec Ploc a pan poslanec Holeček. První tedy vystoupí pan poslanec Andrle. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Augustin Karel Andrle Sylor: Vážené dámy, vážení pánové, podal jsem pozměňovací návrh a nejprve bych to obecně zdůvodnil. V původním návrhu této novely je psáno, že obce a kraje jsou povinny každý rok udělat plán rozvoje sportu, ale chybí tam k tomu nějaký finanční podklad. Proto jsem se na to zaměřil a tento pozměňovací návrh je doplňkem tohoto. Tak to teď přečtu.

Chci se přihlásit k pozměňovacímu návrhu pod číslem sněmovního dokumentu 3893. V článku 1 v dosavadním bodu 19 § 6a odst. 3 nově zní: "Plán rozvoje sportu v obci nebo kraji obsahuje zejména vymezení oblastí podpory sportu, stanovení priorit v jednotlivých oblastech podpory sportu a opatření k zajištění dostupnosti sportovních zařízení pro občany, obce nebo kraje." A nově: "Součástí plánu je také určení prostředků z rozpočtu obce nebo kraje, které jsou nezbytné k naplnění plánu."

Vládní návrh zákona navrhuje, aby plán v oblasti sportu vydávaný na státní úrovni obsahoval nejen jasná vymezení cílů státní politiky v oblasti sportu, ale i určoval prostředky, které jsou k dosažení takto vytyčených cílů nezbytné. Tato právní úprava by měla zajistit nejen to, aby podpora sportu byla jasně cílenou, ale i to, aby bylo zřejmé, kolik finančních prostředků je k naplnění cílů třeba. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám. Nyní je tady pan poslanec Ploc a připraví se pan poslanec Holeček.

 

Poslanec Pavel Ploc: Děkuji za slovo pane předsedající. Dámy a pánové, dovolte mi, abych se přihlásil k pozměňovacímu návrhu uvedenému systému pod číslem 3974. Odůvodnění najdete v písemné formě v tomto systému, kde to je zařazené. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Než dám slovo panu poslanci Holečkovi, ruším omluvenku z dnešního dne pana poslance Holíka. A nyní v podrobné rozpravě vystoupí pan poslanec Holeček. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jiří Holeček: Děkuji za slovo pane předsedající. Kolegyně a kolegové, sport, jak jsme si v diskuzi v obecné rozpravě mohli všimnout, je velice zanedbaná oblast. Selhává zde neviditelná ruka trhu, máme zde 20 % dětí, které nemůžou sportovat ve sportovních klubech z finančních důvodů. Netransparentním způsobem zde rozdělujeme finanční prostředky. Když se snažíme transparentně, tak je rozdělujeme naslepo, protože nevíme ani, kolik vlastně sportovců v daném sportu máme v jaké věkové kategorii. Po revolučním období se rozpadl ČSTV. Organizace sportu byla kompetenčním zákonem svěřena Ministerstvu školství. Za posledních deset let, jenom pro připomenutí, bylo vyměněno nebo se vystřídalo na postu ministra školství, mládeže a tělovýchovy celkem dvanáct ministrů. Čili je to méně než rok funkce ministra na tomto ministerstvu. Zažil jsem - to se netýká současné paní ministryně Valachové - ale zažil jsem ministry školství, kteří se sportu buď nevěnovali vůbec, anebo se mu věnovali po svém a neměli zájem nasměrovat peníze tam, kde ta neviditelná ruka trhu právě selhala. Proto si myslím, že si sport zaslouží nový institucionální orgán státní správy, a dovolil bych si načíst návrh doprovodného usnesení k novele zákona o podpoře sportu.

Návrh usnesení Poslanecké sněmovny České republiky k novele zákona 115/2001 Sb., o podpoře sportu: "Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky, vědoma si významu sportu jako činnosti podporující tělesný a duševní rozvoj člověka, s přihlédnutím k tradici sportu v českých zemích a významu sportu při vytváření společenské sounáležitosti, při vědomí významu rekreačního i vrcholového sportu v rámci české společnosti, jakož i dopadu sportovní reprezentace na vytváření obrazu České republiky ve světě, žádá vládu České republiky, aby se zabývala novým institucionálním modelem organizace sportu v rámci státní správy. Doporučuje vládě České republiky, aby zajistila všechny nezbytné předpoklady a podmínky pro vznik ústředního orgánu státní správy pro oblast sportu se samostatnou rozpočtovou kapitolou - Ministerstvo sportu České republiky."

Děkuji za slovo.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám. S faktickou poznámkou se hlásí pan poslanec Adamec. Máte slovo.

 

Poslanec Ivan Adamec: Děkuji. Vážený pane předsedající, vážená paní ministryně, kolegyně, kolegové. Mně to nedá, já se tedy musím zeptat. Opravdu tomu nerozumím. Chtěl bych se zeptat pana kolegy, poslance Holečka, jak to myslel s tou neviditelnou rukou trhu ve financování sportu. Fakt jako, z toho jsem úplně tumpachovej. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Neeviduji někoho dalšího, kdo by se hlásil do podrobné rozpravy. Jestli je tomu tak, v tom případě podrobnou rozpravu končím. Táži se paní ministryně a pana zpravodaje, zda si chcete vzít závěrečné slovo na konec druhého čtení. Není tomu tak.

Vzhledem k tomu, že žádný další jiný návrh nepadl, končím druhé čtení tohoto návrhu. Děkuji jak paní ministryni, tak panu zpravodaji.

 

Tak jak bylo při schvalování programu usneseno, tak nejpozději v 16.30 měl přijít na program jednání bod Informace vlády České republiky o migrační krizi. Vzhledem k tomu, že všechny předchozí body jsme projednali, otevírám v současné době bod, kterým je

Aktualizováno 31. 10. 2017 v 17:59.




Přihlásit/registrovat se do ISP