(11.20 hodin)
(pokračuje Filip)
Dalším bodem našeho jednání je bod číslo
148.
Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky
k vyslovení souhlasu s ratifikací Dohoda o posíleném partnerství
a spolupráci mezi Evropskou unií a jejími členskými státy
na jedné straně a Republikou Kazachstán na straně druhé
/sněmovní tisk 722/ - prvé čtení
Pan ministr zahraničí zůstává u stolku zpravodajů a požádám pana poslance Leo Luzara, který je zpravodajem pro prvé čtení tisku 722, aby zaujal místo vedle pana ministra. Žádám pana ministra zahraničních věcí Lubomíra Zaorálka, aby návrh dohody uvedl. Prosím, pane ministře.
Ministr zahraničních věcí ČR Lubomír Zaorálek Ano, děkuji pane místopředsedo. Měli jsme Kamerun a teď máme Kazachstán. To je samozřejmě zase úplně jinde, to je středoasijská republika. Kazachstán - toto je dohoda, opět tedy, o posíleném partnerství a spolupráci mezi Evropskou unií a republikou Kazachstán. Je to ale dohoda vyššího typu, než je ta, kterou jsem tady předkládal s Kamerunem. Je to pozoruhodné proto, že tento typ dohody Evropská unie ještě s žádnou zemi středoasijského regionu neuzavřela, takže na takovéto úrovni bude Kazachstán jako první země. A to, že zrovna Kazachstán se ocitá takto jakoby výše, to je prostě dáno tím, že Kazachstán je mimořádně důležitý partner. Myslím, že je důležitý nejen pro Evropskou unii v tom regionu, ale i pro Českou republiku. Je to dáno úrovní modernizace té země, řekl bych neutrální zahraniční politikou Kazachstánu a vůbec rolí, kterou on vykazuje v tom regionu. Skoro by se dalo říct, že Kazachstán by v jistých ohledech mohl sloužit jako příklad ostatním zemím regionu z hlediska stability svého vývoje a úrovně ekonomického rozvoje.
Je to zdaleka největší obchodní partner Evropské unie v regionu Střední Asie. A kdybych chtěl říci o vztahu k České republice, tak - víte, že my s Kazachstánem máme větší výměnu, než máme dohromady se všemi ostatními zeměmi z toho regionu. To znamená Uzbekistán, Kyrgyzstán, Tádžikistán, Turkmenistán - se všemi těmito zeměmi dohromady máme menší výměnu obchodu než jenom se samotným Kazachstánem. Kazachstán je pro Českou republiku třetí největší dodavatel ropy, například. Takže dá se snadno doložit, že ta role Kazachstánu je mimořádná.
Smlouva, kterou uzavíráme, je také zajímavá proto, že umožňuje určité prohloubení politického dialogu, a já si myslím, že to je důležité také proto, že jak jsem řekl, Kazachstán je důležitý hráč Střední Asie a roste potřeba zajišťování i určité regionální stability, boje proti terorismu, úsilí o nešíření zbraní hromadného ničení. To znamená, i v celé řadě oblastí potřebujeme s Kazachstánem více spolupracovat, a proto tato dohoda vyššího typu je vlastně něco, co i ten politický dialog dostane na vyšší úroveň.
Takže myslím, že jsou velmi dobré důvody, proč podpořit tuto smlouvu a v tomto směru podpořit naše vztahy s Kazachstánem. Je to zájem Evropské unie, je to zájem i České republiky.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu ministru zahraničních věcí a požádám zpravodaje pana poslance Luzara, aby přednesl svou zpravodajskou zprávu. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Leo Luzar: Děkuji za slovo pane předsedající. Dámy a pánové, tady už zazněly informace o Kazachstánu. Já chci říci, že s Kazachstánem máme uzavřenou standardní obchodní smlouvu. Toto je její navýšení, její rozšíření, jak tady zaznělo. Tato smlouva je svým způsobem průkopnická smlouva, která umožní českým firmám, českým občanům, ale i kazašským občanům a firmám lepší spolupráci na tomto velice dynamicky se rozvíjejícím trhu. Proto vřele doporučuji tuto smlouvu uzavřít a přidělit zahraničnímu výboru k projednání. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu zpravodaji. Otevírám obecnou rozpravu, do které nemám žádnou přihlášku. Nikoho ani z místa nevidím, takže obecnou rozpravu končím. Budeme se zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Organizační výbor dal přikázat předložený návrh k projednání zahraničnímu výboru. Má někdo jiný návrh kromě zahraničního výboru? Není tomu tak.
Budeme tedy hlasovat o přikázání zahraničnímu výboru, a to v hlasování číslo 93, které jsem zahájil, a ptám se, kdo je pro to, aby předložený návrh byl přikázán k projednání zahraničnímu výboru. Kdo je proti? Děkuji vám.
Hlasování pořadové číslo 93, z přítomných 128, pro 119, proti nikdo. Návrh byl přijat.
Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání zahraničnímu výboru a lhůta k projednání zůstala podle zákona o jednacím řádu. Končím bod číslo 148. Děkuji panu ministrovi a děkuji panu zpravodaji.
Pokračovat budeme pevně zařazeným bodem číslo
217.
Zpráva o životním prostředí České republiky v roce 2014
/sněmovní tisk 667/
Požádám pana ministra životního prostředí Richarda Brabce, aby zaujal místo u stolku zpravodajů, a pana poslance Josefa Nekla, který je zpravodajem tohoto tisku, aby také zaujal místo u stolku zpravodajů. Tento sněmovní tisk projednal výbor pro životní prostředí, jehož usnesení bylo doručeno jako sněmovní tisk 667/1.
Nyní žádám pana ministra životního prostředí Richarda Brabce, aby se ujal slova k tomuto tisku. Prosím pane ministře, máte slovo.
Ministr životního prostředí ČR Richard Brabec Děkuju pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, nebojte se. Já jsem si sice vzal celou tu zprávu, ale budu číst jenom její půlku, takže je to asi jenom 96 stránek... To jsem vyplašil i paní kolegyni zapisovatelku. (Velký hluk v sále. Předsedající přerušuje řečníka).
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Ještě požádám sněmovnu o klid pane ministře, než budete mít úvodní slovo. Opravdu, kdo diskutuje jinou věc, než je zpráva o životním prostředí, ať tu diskuzi přenese do předsálí, aby tady byl potřebný klid. Děkuji, můžete pokračovat pane ministře.
Ministr životního prostředí ČR Richard Brabec Děkuji za podporu, pane předsedo. Dovoluji si vám představit materiál, který dobře znáte, protože - za prvé jste ho určitě dostali v elektronické podobě. Je to materiál, který tato Sněmovna projednává pravidelně, tedy zprávu o stavu životního prostředí České republiky, v tomto případě v roce 2014. Ta zpráva, jak víte, je vždycky důležitým zdrojem informací o stavu a vývoji životního prostředí v České republice, a to včetně mezinárodního srovnání.
Zpráva obsahuje soubor 42 klíčových indikátorů včetně jejich hodnocení a na základě doporučení Senátu Parlamentu České republiky z minulého roku jsou nově součástí zprávy také samostatná podkapitola věnovaná starým ekologickým zátěžím a doplněné údaje o míře znečištění ovzduší takzvanými ultrajemnými částicemi na základě dostupných dat.
Zpráva byla vládou schválena 20. listopadu loňského roku a následně byla projednána a schválena na výboru pro životní prostředí 13. ledna. Byla rovněž projednána a schválena na výboru pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí Senátu. Včera byla projednána na plenární schůzi Senátu. Zpráva, jak jsem říkal, vám také byla distribuována v elektronické podobě.
Toť suchý jazyk úřední a teď několik informací konkrétních, které jste se tam určitě dočetli, a já bych jenom rád zdůraznil. Jsou tam zprávy dobré a jsou tam zprávy horší. Tou horší zprávou a tou hlavní zprávou je, že stav životního prostředí v roce 2014 stále nebyl vyhovující a zastavil se určitým způsobem pozitivní trend vývoje předchozích let, a to i přesto, že klesá negativní vliv národního hospodářství na životní prostředí. Důvodem je do značné míry to, že se poměrně hodně vyčerpal potenciál těch velkých opatření, která se učinila v minulých letech. A tou příčinou aktuálního vývoje stavu životního prostředí je rostoucí význam a vliv spotřeby domácností.
Zásadním problémem životního prostředí České republiky je, a to se nemění ve srovnání s předešlými lety, zhoršená kvalita ovzduší především v Moravskoslezském a Ústeckém kraji. Zásadními faktory, které ovlivňují kvalitu ovzduší, je pak vytápění domácností, a to především v malých sídlech. Pak má negativní vliv doprava.***