(13.50 hodin)
(pokračuje Gazdík)

Budeme pokračovat bodem

 

53.
Vládní návrh zákona o Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře
/sněmovní tisk 609/ - prvé čtení

Ptám se na závěrečná slova pana ministra, případně pana zpravodaje. Není zájem, neeviduji návrh na vrácení ani zamítnutí. Budeme se zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor i tento návrh navrhl přikázat k projednání hospodářskému výboru jako garančnímu. Má někdo jiný návrh na garanční výbor? Není tomu tak.

 

Zahajuji hlasování. Kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru jako garančnímu výboru, nechť zvedne ruku a zmáčkne tlačítko. Kdo je proti?

Je to hlasování číslo 414, přihlášeno je 137 poslankyň a poslanců, pro 126, proti nikdo. Konstatuji, že návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru jako garančnímu.

 

Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh žádnému dalšímu výboru. Má někdo návrh na jiný výbor k projednání? Není tomu tak. Konstatuji tedy, že návrh byl přikázán hospodářskému výboru jako garančnímu, a končím prvé čtení tohoto návrhu zákona, sněmovního tisku 609. Děkuji panu ministru i panu zpravodaji.

 

Dalším bodem našeho jednání je

 

44.
Vládní návrh zákona o bezpečnostní činnosti a o změně souvisejících zákonů
/sněmovní tisk 495/ - prvé čtení

Z pověření vlády tento návrh uvede ministr vnitra Milan Chovanec. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr vnitra ČR Milan Chovanec Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, obsah návrhu zákona vychází zejména z tezí nové právní úpravy zpracované v předminulém volebním období tehdejším podvýborem pro obecní policii a soukromé bezpečnostní služby výboru pro obranu a bezpečnost Poslanecké sněmovny. Jde z našeho pohledu o vyvážený návrh nového zákona, který upravuje bezpečnostní činnosti vykonávané zejména podnikateli pro jiné nebo kýmkoli pro vlastní potřebu, tedy tzv. nekomerčně.

Základními cíli navrhované nové právní úpravy jsou: vynětí soukromých bezpečnostních služeb z režimu živnostenského zákona, stanovení jasných vstupních podmínek pro výkon bezpečnostní činnosti podnikateli a jejich zaměstnanci, oprávnění podnikat v oblasti komerční bezpečnosti na základě licence vydané Ministerstvem vnitra vždy na dobu deseti let po předchozím vyjádření zpravodajských služeb a Policie České republiky, kategorizace jednotlivých bezpečnostních činností podle jejich specifického obsahu, zakotvení podmínek pro výkon bezpečnostní činnosti fyzickými a právnickými osobami pro vlastní potřebu na tzv. nekomerční bázi.

Dalším kritériem, které tato norma upravuje, je upravení základních principů vztahů soukromých bezpečnostních služeb s dalšími subjekty. Dalším kritériem je vymezení přestupků a správních deliktů v oblasti bezpečnostní činnosti a sankcí za ně ukládaných, včetně odjímání licencí, a v neposlední řadě potom zakotvení kontroly výkonu bezpečnostní činnosti těchto služeb státem.

Za základy nové právní úpravy považuji především stanovení právního rámce výkonu bezpečnostní činnosti a jasného vymezení okruhu působnosti soukromých bezpečnostních služeb. Další aspekt, který považuji za důležitý, je bezpečnostní prověrka subjektů působících v oblasti komerční bezpečnosti. Za další si klademe ambici na eliminaci nespolehlivých podnikatelů působících např. v oblasti tzv. šedé ekonomiky. Dalším kladem je pak zkvalitnění poskytování služeb pro zákazníky soukromých bezpečnostních služeb ve všech ohledech, a to i mj. díky značně vyšším požadavkům kladeným na kvalifikační předpoklady subjektů, které tyto služby nabízejí. A v neposlední řadě je to odstranění absence právní úpravy, kterou Česká republika doposud neměla, a jsme pouze jednou z mála zemí, které takovouto úpravu v rámci Evropské unie nemají.

Nová právní úprava s sebou nese zvýšené náklady na straně státu, zejména pak na straně Ministerstva vnitra, které jsou spojené s personálním a materiálním zajištěním vydávání, případně odjímání nebo pozastavování platných licencí k výkonu soukromé bezpečnostní činnosti, dále pak k registraci osob, které budou vykonávat vybrané bezpečnostní činnosti pro vlastní potřebu, a v neposlední řadě ještě také kontroly dodržování povinnosti provozovatelů a osob, které budou vykonávat vybrané bezpečnostní činnosti pro vlastní potřebu, ukládat sankce a řešit případné stížnosti a námitky ze strany dotčených subjektů.

Závěrem mého vystoupení mi dovolte vyjádřit přesvědčení, že výsledkem dalšího legislativního procesu bude přijetí kvalitního zákona, který bude přínosem pro podnikatele v oblasti soukromých bezpečnostních služeb a především pro jejich zákazníky. K tomu nepochybně přispěje komplexní poslanecký pozměňovací návrh, který připravil podvýbor pro Policii České republiky, obecní policii a soukromé bezpečnostní služby, jehož cílem je zejména zpřísnění podmínek k výkonu bezpečnostní činnosti soukromých detektivů tak, aby v budoucnu nemohlo docházet k zneužívání takto poskytovaných služeb.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Já děkuji panu ministrovi za jeho úvodní slovo. Nyní prosím zpravodaje pro prvé čtení pana poslance Bronislava Schwarze, aby se ujal slova. Prosím, pane zpravodaji.

 

Poslanec Bronislav Schwarz: Mám tam ještě pět minut. Dobré už odpoledne, pane místopředsedo. Já vám jenom, kolegům, ukážu, jak pan ministr opět, jako vždy, nerad ho chválím, ale musím, přesně popsal takhle tlustý zákon (ukazuje), to je on. Jen v krátkosti řeknu, že je to vlastně první, už tady byl ten zákon, byl pokus o nějaké předložení nebo zpracování v minulosti, ale je to poprvé, kdy se dostal až tak daleko a kdy o něm si snad budeme povídat a přinese nějaké pozměňovací návrhy. Ale je to takhle tlusté, ještě jednou, a je to o bezpečnostních agenturách. Jinak těch šest základních bodů pan ministr popsal. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu zpravodaji. Otevírám obecnou rozpravu, do které se jako první přihlásila paní poslankyně Jana Černochová. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Jana Černochová: Pane místopředsedo, já to mám na déle než na čtyři minuty. Co budeme dělat? (Smích v sále.)

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Nevím, paní poslankyně, co my dva budeme dělat, ale... (Ohlas v sále. Posl. Černochová: Možná se připojí kolega Schwarz.) Já se omlouvám, slovo dostala paní poslankyně. Já uznávám, že ve 14 hodin bude následovat obědová přestávka, takže pokud nebude námitka proti postupu předsedajícího, pokud bude, tak je to na vás, tak já si dovoluji přerušit projednávání tohoto bodu před prvním vystupujícím.

 

Poslankyně Jana Černochová: Báječné, děkuji. (Připomínka ze sálu.)

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Pardon? Takže přerušuji tento bod, přerušuji bod č. 44, sněmovní tisk 495, v prvém čtení. A je tady s přednostním právem pan předseda poslaneckého klubu ČSSD Roman Sklenák. Prosím, pane předsedo.

 

Poslanec Roman Sklenák: Děkuji za slovo. Doufám, pane předsedající, že jsem vám neskočil do toku myšlenek. Jen jsem chtěl upozornit, že bychom měli vyřadit všechny body z této schůze a ukončit ji, než se rozejdeme na oběd.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Ano, beru to jako návrh, o kterém dám hlasovat. Přivolám naše kolegy z předsálí.

 

Budeme hlasovat o vyřazení všech neprojednaných bodů 42. schůze Poslanecké sněmovny, tak jak to navrhl pan předseda poslaneckého klubu ČSSD Roman Sklenák.

Zahajuji hlasování o vyřazení zbývajících bodů schůze. Kdo je pro, nechť zvedne ruku a zmáčkne tlačítko. Kdo je proti?

Je to hlasování číslo 415, přihlášeno je 136 poslankyň a poslanců, pro 74, proti 10. Návrh byl přijat. Vyřadili jsme všechny zbývající body. Končím 42. schůzi Poslanecké sněmovny.

Pokračovat budeme v 15.30, kdy začíná mimořádná schůze Poslanecké sněmovny. Přeji vám dobrou chuť k obědu.

 

(Schůze skončila ve 13.58 hodin.) ***




Přihlásit/registrovat se do ISP