(15.50 hodin)
Předseda PSP Jan Hamáček: Ano. Děkuji. O tom budeme hlasovat. Dále do rozpravy? Pokud ne, rozpravu končím. Zeptám se na závěrečná slova. Pane ministře? Ano, je zájem. Prosím, máte slovo.
Ministr vnitra ČR Milan Chovanec Já se chci vaším prostřednictvím, pane předsedající, omluvit panu poslanci Klánovi, že jsem na tu otázku neodpověděl, on ji opravdu položil. Jednalo se o kompenzace směrem ke krajům a obcím. My si myslíme, že ty náklady nebudou tak velké a měly by jít k tíži krajům a obcím. Pokud by se vlastním zavedením v budoucnu ukázalo, že náklady jsou vyšší, než v současné době předpokládáme, tak to bude k nějakému jednání. Zatím s kompenzacemi nepočítáme.
Předseda PSP Jan Hamáček: Ano. Paní zpravodajka. Prosím vaše závěrečné slovo.
Poslankyně Věra Kovářová: Já jen zopakuji, že organizační výbor navrhl jako garanční výbor výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj a pan poslanec Petrů podal návrh na zkrácení lhůty na projednávání ve výborech na 30 dnů.
Předseda PSP Jan Hamáček: Ano, děkuji, o tom budeme hlasovat. Ještě přivolám kolegy z předsálí. Nejprve tedy budeme hlasovat o přikázání. Jak řekla paní zpravodajka, je zde návrh, aby garančním výborem... (Žádost z pléna o odhlášení). Ano, všechny vás odhlásím, prosím o novou registraci.
Je zde návrh to, aby garančním výborem byl výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj. Ptám se, zda je zde jiný návrh. Není tomu tak, budeme hlasovat.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo souhlasí s tímto návrhem. Kdo je proti?
Hlasování má číslo 351, přihlášeno je 120, pro 113, proti 1. Návrh byl přijat.
Přikázali jsme tedy garančnímu výboru a zeptám se, zda je zde návrh na přikázání jinému výboru. Pan poslanec Pilný, prosím.
Poslanec Ivan Pilný: Děkuji za slovo, pane předsedající. Přestože tento zákon do komerční sféry příliš nezasahuje, tak samozřejmě souvisí s tím zákonem, který už hospodářskému výboru přikázán byl, takže navrhuji opět přikázání hospodářskému výboru.
Předseda PSP Jan Hamáček: Ano, další návrhy na přikázání nejsou. Budeme tedy hlasovat.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo souhlasí, aby tento tisk byl přikázán i výboru hospodářskému. Kdo je proti?
Je to hlasování 352, přihlášeno je 125, pro 113, proti 3. Návrh byl přijat.
Ještě budeme hlasovat o návrhu na zkrácení lhůty na projednání na 30 dní.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?
Je to hlasování 353, přihlášeno je 128, pro 89, proti 16. Tento návrh byl přijat.
Tím jsme vyčerpali tento bod a já jeho projednávání končím. Děkuji panu ministrovi i paní zpravodajce.
Budeme pokračovat. Dále je to bod... (O slovo se hlásí poslanec Koníček.) Pane poslanče, nejsme v žádném bodě. Děkuji za pochopení.
Otevírám bod
144.
Návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady, kterou se mění
směrnice Rady 91/477/EHS o kontrole nabývání a držení zbraní
/kód dokumentu 14422/15, KOM(2015) 750 v konečném znění/
/sněmovní tisk 668-E/
Prosím tedy pana ministra. Jenom upozorňuji, že tento návrh vláda předložila prostřednictvím výboru pro evropské záležitosti a pan ministr vnitra tento tisk uvede.
Ministr vnitra ČR Milan Chovanec Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, cílem návrhu směrnice je snaha reagovat na bezpečnostní hrozby teroristického charakteru, jimž Evropská unie v současné době čelí. Bezprostředním impulsem po předložení návrhu směrnice se staly tragické události ve Francii z listopadu minulého roku, které byly spáchány za pomoci nelegálně držených střelných zbraní. Ačkoliv tyto události ukázaly potřebu efektivního boje proti nelegálním zbraním, návrh směrnice v tomto ohledu žádné řešení nepřináší. Navrhované změny, zejména absolutní zákaz držení automatických zbraní soukromými osobami a společnostmi, dále pak pokus o zavedení úplného zákazu držení části poloautomatických zbraní, úsilí o realizaci nové přísné regulace držení, znehodnocení zbraní či povinnost registrace expanzních zbraní a replik zbraní, naopak naprosto nepřiměřeně a samoúčelně dopadnou na držitele legálních zbraní.
Návrh směrnice zajisté obsahuje změny, které lze akceptovat, např. se jedná o pokus o prosazení zákazu prodeje a nabývání zbraní a jejich částí způsobem komunikace tzv. na dálku nebo požadavek na zavedení povinnosti ověřování zdravotní způsobilosti u držitelů zbrojních průkazů. V těchto vyjmenovaných případech jde ale o opatření, které český právní řád již obsahuje. Návrh se také pokouší upřesnit některé pojmy a napravit dosud nejasné ustanovení. Ačkoliv tyto změny míří vesměs správným směrem, jejich konkrétní znění bude muset být ještě důkladně debatováno, aby se předešlo opětovným duplicitám a nepřesnostem.
Návrh směrnice je nyní projednáván v pracovních orgánech rady. Nizozemské předsednictví navrhuje ještě další zpřísnění. Mezi zakázané... (Odmlka pro hluk v sále.)
Předseda PSP Jan Hamáček: Já prosím o klid ve sněmovně, aby pan ministr mohl argumentovat. Děkuji.
Ministr vnitra ČR Milan Chovanec Ani ne tak argumentovat, ale aby kolegové slyšeli. A kolegyně.
Mezi zakázané zbraně by se podle návrhu holandského předsednictví měly zařadit nově i pistole. Takové změny považuji za nepřijatelné. Takto široký zákaz poloautomatických zbraní by měl dopad na vnitřní pořádek a také na obranyschopnost našeho státu. Česká republika se na všech jednáních ostře vymezuje proti takovým nedůvodným zásahům do práv legálních držitelů zbraní. Situaci považuji za natolik závažnou, že budu předkládat tento materiál k projednání i vládě České republiky.
Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vítám zájem Poslanecké sněmovny o dopady plánované směrnice o zbraních, který se již projevil v usnesení výboru pro evropské záležitosti číslo 206. S tímto návrhem usnesení v plném rozsahu souhlasím.
Ještě mi dovolte pár čísel tzv. pod čarou. Jedná se o to, že podle návrhu v té mírnější variantě by se jednalo o zákaz a nutné vykoupení zhruba 50 tisíc zbraní, v tom přísnějším návrhu, který prosazuje holandské předsednictví, by to bylo několik set tisíc zbraní, téměř polovina všech zbraní, které jsou na území České republiky povoleny, tedy více než 300 tisíc zbraní. Mělo by to bezesporu dopady na státní rozpočet, ty propočty se pohybují na spodní hranici někde kolem půl miliardy korun, ale spíše by to bylo číslo násobně vyšší.
Z mého pohledu je potřeba bojovat s nelegálními zbraněmi. Mě nenechává klidným, že stále i v České republice lze nakoupit např. kalašnikov. Podle zpráv od policie stojí zhruba 7 tisíc korun. A to je ta část, se kterou se musí bojovat, to znamená nelegální zbraně. Myslím si, že si tady Evropská komise, evropské orgány dávají vlastní gól a že právě tyto typy nařízení, o která se Evropa pokouší, zhoršují vnímání Evropské unie občany těchto zemí, což je podle mého názoru škoda. Návrh tohoto opatření nemůžeme akceptovat v tomto rozsahu a takto se vyjadřujeme a budeme vyjadřovat i při jednání na půdě Evropské komise a příslušných pracovních skupin, které se dnes tímto tématem zabývají. Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji, pane ministře. Výbor pro evropské záležitosti návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady projednal, usnesení, stanovisko a návrh usnesení Sněmovny je součástí předloženého sněmovního tisku 668-E. Prosím pana zpravodaje, kterým je pan poslanec Roman Váňa, aby nás informoval o jednání výboru a přednesl také návrh usnesení. Pane poslanče, máte slovo.