(17.00 hodin)
(pokračuje Zahradník)
Například jak bude hrazeno služebné, které pak stát tomu koncesionáři bude postupně platit. My si to totiž neumíme představit a nikoho to ani nenapadne, ale ta možnost teoreticky tady je, že by se u Písku a pak někde u Lubence postavily šaltry, tedy budky pro výběr mýtného, a od každého automobilu včetně osobních automobilů se vybíralo mýtné. To si nikdo z nás neumí představit a takto to doufám neplánujete. Ale přesto tu otázku pokládám. Děkuji.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu poslanci Zahradníkovi. Prosím, pane ministře, o vaši odpověď.
Ministr dopravy ČR Dan Ťok Vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci. Plánovaná veřejná zakázka dálnice D4 formou PPP má zajistit výstavbu, financování, provozování a údržbu této dálnice o délce 32 km v úseku křižovatka 2/118 Mirotice rozšíření a zároveň provozování a údržbu navazujících úseků dálnice D4 a silnice 1/20 o délce cca 20 km v úsecích D4 Skalka křižovatka 2/118 Háje, D4 Mirotice - Třebkov, D4 křižovatka 1/20 Nová Hospoda, 1/20 Nová Hospoda - Písek, mimoúrovňová křižovatka Krašovice.
Dne 5. dubna byla nepravomocným rozhodnutím ÚOHS zrušena soutěž na poradce státu pro soutěžní dialog. Ministerstvo dopravy podalo proti tomuto rozhodnutí rozklad dne 20. dubna, to znamená včera. V případě negativního stanoviska ÚOHS vypíše Ministerstvo dopravy nový tendr na poskytování služeb právního, finančního a technického poradenství před a v průběhu zadávacího řízení na výběr koncesionáře pro projekt PPP D4. Nadále však pokračuje projektová příprava dle schváleného harmonogramu.
Takže já jenom bych k tomu chtěl dodat, pevně věřím, že jsme v našem rozkladu velmi vysvětlili, proč požadujeme kvalifikaci, že by tento poradce státu měl opravdu nás tím procesem provést správně. Co se týká jeho kvalifikace, prostě my potřebujeme mít někoho, kdo má zkušenost s dobře odvedeným projektem. Jsou tady v České republice tyto subjekty, které radily například na Slovensku nebo i v jiných zemích, takže si myslím, že by to zásadní problém být neměl. A já pevně věřím, že orgán dohledu z Brna posoudí náš rozklad a že věci vyhoví, protože je potřeba, abychom pokračovali. Takže já tu celou situaci nevidím nijak tragicky. Jsem přesvědčen, že se nám to povede.
Co se týče té délky, my jsme velmi zvažovali, zdali celý úsek udělat najednou, nebo ho udělat po částech. Pak jsme se rozhodli z dobrých důvodů, že to bude ve dvou částech. Těch 30 km není důvod, proč by se neměla vypsat takováto soutěž. Evidujeme poměrně velký zájem mezinárodních společností, které dělají koncesi, o tuhle soutěž. Dokonce máme konkrétní nabídku a spíš požadavek z Evropské komise, zdali bychom nechtěli pro tento projekt použít i spolufinancování veřejného sektoru skrze tzv. Junckerův balíček. Já to budu zítra projednávat s paní komisařkou v Lublani. Takže ty věci prostě pokračují dál a je reálné celou záležitost udělat a není důvod, aby to celé spadlo.
K té poslední otázce. My počítáme se soutěžním dialogem a ten výběr nebo ta platba by měla být na tzv. základě availability payment, to znamená žádné výběry mýta. Je to záležitost toho, že mýto se bude vybírat samozřejmě standardním způsobem a koncesionář dostane dohodnutou platbu na základě toho, jak je ta komunikace spolehlivě v provozu. Pokud tam budou probíhat úpravy, rekonstrukce anebo nějaké opravy, tak to jsou věci, kdy placeno nedostane.
Jenom bych chtěl říct jednu věc. My si myslíme, že celý projekt je velmi zajímavý zejména vzhledem k tomu, jaké při otevírání obálek na PPP projekt obchvat Bratislavy byly dosažené ceny. A myslím si, že jsme v té správné době, kdy PPP projekt a jeho zkušenost by byly velmi přínosné pro další rozvoj dopravní infrastruktury a pro Českou republiku. Děkuji.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu ministrovi. Prosím, pane poslanče, o vaši doplňující otázku.
Poslanec Jan Zahradník: Spíš než otázka, pane místopředsedo, taková výzva. Já bych byl moc rád, kdyby to vyšlo. Samozřejmě že každá dobrá zpráva je pro nás dobrá. A chtěl bych vás požádat, pane ministře, abyste i spolu s panem ministrem Brabcem udělali maximum pro to, aby se přece jenom podařilo ještě prolomit bariéru neplatných EIA a snažili se dojednat nějakou výjimku. Tlačili na ně. Snažili jsme se tady k tomu dát i podporu ve Sněmovně. Bohužel to nevyšlo.
Ale za druhé, i když jsou určité pochybnosti o tom, zdali ty EIA platí, nebo ne, prostě připravujte, připravujte, připravujte, a ať nedej bože se ty věci nezaseknou zase pak na nějaké nedostatečné přípravě.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Prosím, pane ministře, doplňující odpověď.
Ministr dopravy ČR Dan Ťok Děkuju. Já bych rád doplnil. My samozřejmě připravujeme. Já jenom chci říct jednu záležitost. My pokud chceme evropské peníze na ty projekty, tak se pravděpodobně zopakování těch EIA nevyhneme. Spíš je jiná otázka, zdali existuje nějaký mechanismus, kdy při tom, kdybychom použili národní peníze, tak bychom tu EIA nemuseli opakovat. Z právního pohledu je faktem, že EIA je platná, a my bychom případný soud i ve Štrasburku vyhráli. Problém je, že by nás to stálo ty finance, o které nám jde teď především. Ale je možná nějaká varianta, možná s ní přijdu, že jsou projekty, které chceme financovat z národních zdrojů, a mohly bychom se tím pádem opakování té EIA vyhnout.
A jinak vás chci ubezpečit, že mou prioritou od doby, co jsem přišel na ministerstvo, je, že se připravuje, připravuje a připravuje.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu ministrovi. Osmnáctou interpelaci pan poslanec Michal Kučera stahuje. Přikročíme k 19. interpelaci. Paní poslankyně Marta Semelová bude interpelovat nepřítomnou paní ministryni školství Kateřinu Valachovou ve věci budoucnosti dětských domovů. Prosím, paní poslankyně.
Poslankyně Marta Semelová: Vážená paní ministryně, z podnětu Rady vlády pro lidská práva má být sjednocena ústavní péče pro ohrožené děti pod jeden resort, Ministerstvo práce a sociálních věcí. Zároveň má být omezena možnost umisťování dětí do těchto zařízení. Věková hranice, dokdy dítě nebude moci být umístěno, má být do jednoho roku věku dítěte, pak do tří a nakonec do sedmi let věku s tím, že pokud by umístění bylo nezbytně nutné, tak maximálně na dobu jednoho měsíce. Co s těmi dětmi bude potom? Všichni bychom si pochopitelně přáli, aby každé dítě vyrůstalo ve své rodině, a pokud to není možné, tak v rodině náhradní. Bohužel ne vždy je to realizovatelné. Kam tedy půjdou? Na ulici?
Pokud jde o sjednocení pod jeden resort, současná roztříštěnost do tří resortů, ministerstva zdravotnictví, práce a sociálních věcí a MŠMT, má v tomto případě své opodstatnění vzhledem k jejich zdravotnímu, psychickému stavu, potřebám dětí, k rozdílným podmínkám, z nichž přicházejí. Jediný úřad nemůže komplexně pojmout zdravotní, sociální a vzdělávací problematiku. Dětské domovy mají funkci výchovnou, vzdělávací a sociální. Pracují zde speciální pedagogové. Přechodem pod MPSV dojde ke snížení standardu.
Chci se proto zeptat, zda souhlasíte s přechodem pod Ministerstvo práce a sociálních věcí. Dále, jak probíhá diskuse s pracovníky dětských domovů a dalších zařízení MŠMT. A konečně, jak se stavíte ke stanovení věkové hranice. Děkuji za písemnou odpověď.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji, paní poslankyně. Dvacátou interpelaci přednese paní poslankyně Věra Kovářová, která bude interpelovat přítomnou paní ministryni Michaelu Marksovou ve věci platů v sociálních službách. Prosím, paní poslankyně. ***