(17.00 hodin)
(pokračuje Filip)

Nyní poslední hlasování k této věci a to je přikázání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj.

Zahájil jsem hlasování číslo 51. Kdo je pro přikázání tomuto výboru? Kdo je proti? Děkuji vám.

Hlasování pořadové číslo 51, z přítomných 137 pro 70, proti 37. Návrh byl přijat.

 

Tento návrh byl přikázán výboru ústavněprávnímu a výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj. Návrh na zkrácení lhůty nebyl v rozpravě podán, a proto je lhůta k projednání ve výborech zachována na 60 dnů. Tolik k tomuto bodu. Děkuji panu ministrovi, děkuji panu zpravodaji a končím bod číslo 40.

 

Ještě než budeme pokračovat dalšími body, budu konstatovat omluvy došlé předsedovi Poslanecké sněmovny. Paní poslankyně Markéta Adamová se omlouvá od 17 hodin do konce jednacího dne, pan poslanec Adam Rykala se omlouvá dnes od 17 hodin a na zítřek na celý den z osobních důvodů, pan poslanec Tomio Okamura se omlouvá od 16 hodin do konce jednacího dne, pan poslanec Martin Komárek od 17 hodin do konce jednacího dne a pan místopředseda Gazdík od 17 hodin do konce jednacího dne.

 

Pokračovat budeme bodem

 

41.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 300/2013 Sb.,
o Vojenské policii a o změně některých zákonů
(zákon o Vojenské policii), ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 973/ - prvé čtení

Prosím, aby u stolku zpravodajů zaujali svá místa pan ministr obrany Martin Stropnický a zpravodaj výboru Václav Klučka.

Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr obrany Martin Stropnický. Pane ministře, prosím, máte slovo.

 

Ministr obrany ČR Martin Stropnický Děkuji, pane předsedající. Vážené paní kolegyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych zde jménem vlády představil návrh zákona, kterým se mění zákon o Vojenské policii, který vám byl rozeslán jako sněmovní tisk číslo 973.

Vláda předkládá Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky návrh novely zákona o Vojenské policii, který reaguje na změny v právním řádu České republiky a současně na potřeby policejní praxe. Předkládaná novela zákona o Vojenské policii je logickým vyústěním dosavadního legislativního procesu a přímo navazuje na novelu trestního řádu, která je účinná od 1. července 2016. Novelou trestního řádu došlo k rozšíření působnosti pověřených orgánů Vojenské policie, a to na státní podniky a příspěvkové organizace založené nebo zřízené Ministerstvem obrany. Vojenské policii bylo zároveň svěřeno konat vyšetřování o trestných činech v její působnosti.

Hlavním důvodem předkládané novely zákona o Vojenské policii je jednak sjednotit rozsah působnosti stanovené trestním řádem orgánům Vojenské policie s působností vymezenou jí zákonem o Vojenské policii, jednak vytvořit podmínky pro efektivní využívání sil a prostředků Vojenské policie v celém rozsahu její působnosti.

V období od přijetí zákona o Vojenské policii v roce 2013 se také projevily některé další potřeby zpřesnění právní úpravy činnosti Vojenské policie ve vztahu k jejím úkolům, povinnostem a oprávněním. Tyto potřeby jsou obsahem předkládané novely, která si klade za cíl zlepšit stávající podmínky pro výkon policejní ochrany, a to zejména

- rozšířit působnost Vojenské policie k policejní ochraně jednotek ozbrojených sil jiných států na základě mezinárodních smluvních závazků včetně definování úkolů a oprávnění Vojenské policie k jejímu plnění; tento problém se projevil například při nutnosti zajištění bezpečného průjezdu a nerušeného pobytu aliančních jednotek na území České republiky koncem března roku 2015 v rámci akce Dragoon Ride;

- dále stanovit možnost samostatného působení Vojenské policie při plnění úkolů také na území jiných států při plnění mezinárodních smluvních závazků;

- zpřesnit povinnosti vojenského policisty při prokazování příslušnosti k Vojenské policii;

- doplnit dosavadní instituty podpůrných operativně pátracích prostředků o informátora, krycí prostředky a krycí doklady a vytvořit předvídatelné a ústavně konformní podmínky jejich využívání;

- dále pak zpřesnit a doplnit některá oprávnění vojenského policisty, např. osobní prohlídka a použití některých donucovacích prostředků.

Závěrem si dovoluji poznamenat, že návrh novely zákona o Vojenské policii prošel meziresortním řízením i projednáním ve vládě bez rozporů. Tento návrh má plnou podporu vedení Nejvyššího státního zastupitelství, obou vrchních státních zastupitelství, stejně jako policejního prezidenta.

Přijetí navrhovaného zákona není spojeno s požadavkem na posílení rozpočtové kapitoly Ministerstva obrany. Veškeré výdaje budou hrazeny z přidělených finančních prostředků resortu.

Návrh zákona je plně v souladu s ústavním pořádkem České republiky a převzatými závazky.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, s ohledem na obsah navrhované úpravy věřím, že návrh zákona v rámci prvního čtení podpoříte, a děkuji vám za vaši pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji, pane ministře, za úvodní slovo, a žádám zpravodaje pro prvé čtení pana poslance Václava Klučku, aby přednesl svoji zpravodajskou zprávu. Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.

 

Poslanec Václav Klučka: Děkuji, pane místopředsedo. Jako vždy v mém případě to bude zpravodajská zpráva před prvním čtením velice stručná, bude vás informovat pouze o tom, že do Poslanecké sněmovny byl tento tisk 973 doručen 29. 11. 2016, že tento tisk obsahuje všechny náležitosti, které má parlamentní tisk obsahovat, včetně rozvinuté důvodové zprávy, že tento tisk prošel před jednáním vlády připomínkovým řízením, takže je to pracovní materiál, se kterým můžeme, když byl zařazen na jednání této Poslanecké sněmovny, dále pracovat. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu zpravodaji za jeho zpravodajskou zprávu a otevírám obecnou rozpravu. Nyní mám zatím čtyři písemné přihlášky. První je pan poslanec Antonín Seďa. Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Antonín Seďa: Děkuji, pane místopředsedo. Vážený pane premiére, členové vlády, pane ministře, vážené kolegyně, kolegové, jak bylo zmíněno panem ministrem, a podle důvodové zprávy, má být základním cílem předkládaného návrhu zefektivnění činnosti Vojenské policie. S tím souhlasím, protože novela zákona zajišťuje soulad zákona o Vojenské policii s přijatou novelou trestního řádu. (V sále je rušno.)

První změnou je změna a vymezení působnosti Vojenské policie, která by měla odpovídat reálným potřebám zabezpečení policejní ochrany Ministerstva obrany a ozbrojených sil, vojenských objektů a nově i státních podniků a příspěvkových organizací zřizovaných Ministerstvem obrany. Novela zároveň rozšiřuje působnost Vojenské policie i na jednotky ozbrojených sil jiných států, např. Severoatlantické aliance, a to při ochraně a doprovodu kolon, jejich techniky, při jejich pohybu a pobytu na území České republiky, ale i v případě společného působení v zahraničních misích, operacích nebo společných cvičeních.

Základní je také rozšíření schopnosti Vojenské policie týkající se samotného vyšetřování trestných činů -

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Já vás, pane kolego, přeruším a požádám sněmovnu o klid. Já chápu, že jsou tady debaty i nad jinými tématy, ale prosím, veďte je zásadně v předsálí. Tady nechte kolegy poslance se vyjádřit k těm návrhům, které jsou v jejich zájmu. A to kolega Seďa jistě jako člen výboru má. Prosím, pane poslanče, pokračujte.

 

Poslanec Antonín Seďa: Děkuji, pane místopředsedo. Základní je i rozšíření schopnosti Vojenské policie týkající se samotného vyšetřování trestných činů, včetně použití skryté identity, pořizování a zpracování osobních údajů, možnost vstupovat do provozoven sloužících k podnikání, použití některých donucovacích prostředků či použití podpůrných operativně pátracích prostředků jako Policie České republiky. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP