Úterý 18. září 2018, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze
(pokračuje Vojtěch Pikal)
6.
Senátní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 96/2004 Sb., o podmínkách
získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických
povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče
a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských
zdravotnických povoláních), ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 105/ - druhé čtení
Vidím, že místa u stolku zpravodajů už zaujala paní senátorka Alena Dernerová, kterou zvu, a prosím, aby se ujala slova.
Senátorka Alena Dernerová: Dobrý den, vážený pane předsedající, páni ministři, vážené paní poslankyně, páni poslanci, přicházím před vás ve druhém čtení s návrhem senátního návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 96/2004 Sb. Tento návrh tady už prošel prvním čtením s vaším pozitivním souhlasem a byl projednán i zdravotním výborem parlamentu.
Je to jednoduchý návrh zákona, týká se vlastně toho, aby tradiční čínská medicína, která byla omylem vřazena do zdravotního zákona, vlastně tento zákon opustila a aby se stala součástí připravovaného zákona o léčitelích. Myslím, že to je smysluplný a velmi jednoduchý a logický zákon. Nikdo neříkáme: rušíme tradiční čínskou medicínu. Říkáme, že to není medicína v pravém slova smyslu, a proto by měla být mimo zákon zdravotnický. Má podporu kromě zdravotního výboru parlamentu i všech děkanů lékařských fakult, vědecké rady lékařské komory a vlastně odborné veřejnosti. (V sále je rušno.)
V prvém čtení jsem vás seznámila, myslím, dosti podrobně s touto -
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Paní senátorko, já vás přeruším a požádám kolegy ve sněmovně o větší klid, aby ti, kteří nás nechtějí poslouchat, nechtějí se zúčastnit tohoto jednání, odcházeli tiše. Myslím, že už máme klid. Můžete pokračovat.
Senátorka Alena Dernerová: V prvém čtení jsem vás seznámila podrobně s tímto návrhem, takže myslím, že by to stačilo. Eventuálně ještě vystoupím, abych něco dodala.
Děkuji. Prosím o podporu ve druhém čtení.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Já také děkuji. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro zdravotnictví jako výboru garančnímu. Usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 105/2. Prosím, aby se slova ujala zpravodajka výboru pro zdravotnictví poslankyně Jana Pastuchová, informovala nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnila. Prosím.
Poslankyně Jana Pastuchová: Děkuji. Přečtu vám usnesení výboru pro zdravotnictví jako výboru garančního z 21. schůze ze dne 12. července 2018 k senátnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních), ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 105.
Po úvodním slovu a zpravodajské zprávě poslankyně Mgr. Jany Pastuchové a po rozpravě výbor pro zdravotnictví Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby vyslovila souhlas se senátním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních), ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 105.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Otevírám obecnou rozpravu, do které se přihlásila paní poslankyně Jana Pastuchová, pan poslanec Jiří Mašek a paní poslankyně Dana Balcarová. Předtím se mi hlásil s přednostním právem pan předseda Stanjura. (Poslanec Stanjura dává přednost poslankyni Pastuchové.) Dobře. Prosím paní poslankyni Pastuchovou.
Poslankyně Jana Pastuchová: Děkuji. Já bych vás velmi krátce ráda seznámila s pozměňovacím návrhem, ke kterému se přihlásím v podrobné rozpravě.
Ráda bych zmínila, že jsem k diskutovanému senátnímu návrhu novely o nelékařských zdravotnických povoláních připravila tento pozměňovací návrh, který upravuje podmínky vzdělávání u několika konkrétních profesí. Navrhuji v něm, aby všeobecné zdravotní sestry -
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Já vás přeruším a požádám poslance, aby se usadili ve svých lavicích, pokud by to bylo možné, nebo ať svoji diskusi přenesou mimo sál do předsálí. Děkuji. Prosím, pokračujte.
Poslankyně Jana Pastuchová: Děkuji. Navrhuji v něm, aby všeobecné zdravotní sestry v případě, že budou chtít vykonávat povolání zdravotně sociálního pracovníka, nemusely absolvovat akreditovaný kvalifikační kurz zdravotně sociální pracovník, který se zaměřuje na minimální zdravotnické vzdělání. Takový kurz je vhodný pro absolventy v zákoně vyjmenovaných humanitních oborů. Všeobecné zdravotní sestry již takovou odbornou způsobilost mají, není tedy třeba, aby tento kurz absolvovaly.
Dále navrhuji úpravu v oblasti vzdělávání zdravotnických záchranářů, kteří nově musí absolvovat roční praxi v nemocnicích ve formě poskytování akutní lůžkové péče a v urgentním příjmu. Můj pozměňovací návrh tuto podmínku ruší pro řidiče vozidel zdravotnické záchranné služby, kteří na záchranné službě vykonávali toto povolání nejméně po dobu pěti let v posledních sedmi letech předtím, než si dodělali vzdělání zdravotnického záchranáře.
Pozměňovací návrh rovněž upravuje podmínky pro vzdělávání psychologů ve zdravotnictví.
Dále navrhuji úpravy v oblasti odborné způsobilosti k výkonu povolání logopeda ve zdravotnictví a specializované způsobilosti k výkonu povolání klinického logopeda.
A nakonec navrhuji v pozměňovacím návrhu u dětských sester, které se vlastně v tomto novém zákonu nám zpět vrátily, a jde o některé další změny jejich vzdělávání. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Já také děkuji za přednesení pozměňovacích návrhů a nyní pozvu pana předsedu Stanjuru. Prosím, máte slovo.
Poslanec Zbyněk Stanjura: Děkuji za slovo. Já jsem pečlivě poslouchal paní senátorku a s naprostou většinou jsem souhlasil, ale s jednou větou souhlasit nemohu a musím to říct. To se do zákona nedostalo omylem. Ani náhodou. Omylem nebo něco nedomyšleného se může dostat do zákona, pokud se o tom nedebatuje. Pokud si toho nikdo nevšimne. To se samozřejmě stát může, v tomto i v jiném zákoně. Vedli jsme velmi živou debatu přesně na toto téma. My jsme byli od začátku proti. Náš postoj k tomu formuloval přesně a současně odmítavě pan docent Svoboda, tak nevím, jak na půdě Senátu, ve Sněmovně jsme upozorňovali, mnozí z nás, občanští demokraté bezesporu nebyli jediní, že je to chybné a že to do zákona nepatří. Tak já bych jenom, abychom nežili v tom, že se to dostalo do zákonu omylem. Dostalo se to tam vědomě a já se těším na třetí čtení a na třetí čtení si přinesu sjetinu, kdo tehdy byl pro, a doufám, že tentokrát změní názor. Protože to, že je to špatně, jsme mnozí říkali již před rokem. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Já také děkuji. A nyní se do obecné rozpravy přihlásil písemně pan poslanec Mašek. Máte slovo.
Poslanec Jiří Mašek: Vážený pane předsedající, vážený pane ministře, milé dámy, vážení pánové, chtěl bych zde načíst pozměňovací návrh k senátnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon číslo 96/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Mění se takto:
Název zákona. Zákon, kterým se mění zákon číslo 95/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře, zubního lékaře a farmaceuta, ve znění pozdějších předpisů, a zákon číslo 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání, k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů.
Za úvodní větu se vkládá část první, která včetně nadpisu zní: Změna zákona o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře, zubního lékaře a farmaceuta. V § 4 zákona číslo 95/2004 Sb. se na konci odst. 6 doplňují věty: Poskytovatel protialkoholní a protitoxikomanické záchytné služby může zajistit výkon odborného dohledu podle věty druhé také prostřednictvím jiného poskytovatele zdravotních služeb, se kterým pro zajištění výkonu odborného dohledu uzavře písemnou smlouvu. Fyzická dosažitelnost protialkoholní záchytné stanice lékařem vykonávajícím odborný dohled musí být do 20 minut.
A nyní k odůvodnění. Cílem návrhu je rozšířit možnosti zajištění výkonu odborného dohledu nad lékařem s odbornou způsobilostí a s certifikátem o absolvování základního kmene v případě poskytování protialkoholní záchytné služby, dále jen záchytné služby, a zlepšit tak podmínky pro personální zajištění této zdravotní služby a její dostupnost. Oproti stávajícímu stavu bude poskytovateli záchytné služby umožněno zajistit výkon odborného dohledu nad lékařem s odbornou způsobilostí a s certifikátem o absolvování základního kmene také prostřednictvím jiného poskytovatele zdravotních služeb, se kterým za tímto účelem uzavře písemnou smlouvu. Lékař vykonávající odborný dohled tak již nebude muset být v základním pracovněprávním vztahu k poskytovateli záchytné služby. Lhůta 20 minut pro fyzickou dosažitelnost protialkoholní záchytné stanice lékařem vykonávajícím odborný dohled odpovídá specifickým požadavkům na zajištění této záchytné služby. Příslušné ustanovení má ve věcné rovině řešit problém přetěžování zdravotnické záchranné služby a urgentních příjmů nemocnic. Následně také zamezí blokování tolik potřebných kapacit interních oddělení jednotlivých nemocnic. Právě toto ustanovení udrží v chodu záchytné stanice a nebude tak přetěžován celý systém.
K tomuto pozměňovacímu návrhu bych se rád přihlásil v podrobné rozpravě.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. A nyní prosím paní poslankyni Balcarovou, která je též přihlášena do obecné rozpravy. Je tady? Není. Tak má smůlu. V tom případě pozvu pana ministra Vojtěcha, který se přihlásil na konci obecné rozpravy s přednostním právem. Pokud se paní poslankyně stihne přihlásit před ukončením obecné rozpravy z místa, má ještě tu možnost. Prosím, pane ministře.
Ministr zdravotnictví ČR Adam Vojtěch Děkuji. Vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení hosté, já už jsem se k tomuto návrhu vyjádřil v rámci prvního čtení a znovu bych chtěl i nyní sdělit názor Ministerstva zdravotnictví, kdy skutečně sdílíme pochyby předkladatelů návrhu ohledně toho, zda nebylo vhodné zakotvit ta dvě zdravotnická provolání v oblasti tradiční čínské medicíny do zákona o vzdělávání lékařských zdravotnických pracovníků. Skutečně si myslíme, že to není úplně systémově ani provázáno na další zákony, např. zákon o zdravotních službách, a proto, jak jsem už opakoval v minulosti, v současné době připravujeme nový zákon o poskytování léčitelských služeb, ještě nevím přesně, jak bude pojmenován, zkrátka o léčitelství, kde si myslíme, že to je ta platforma, to je ta zákonná úprava, kde by takovéto metody mohly být upraveny. Není to jenom tradiční čínská medicína. Je to další řada těchto metod, které skutečně jsou někde na pomezí, a myslíme si, že není vhodné zařazovat do tohoto zákona, ale právě do speciální právní úpravy, která aktuálně je ve vnitřním připomínkovém řízení na Ministerstvu zdravotnictví, a doufejme, že do konce roku bude připravena.
My tento návrh podporujeme s tím, že bych rád vyjádřil podporu i pozměňovacím návrhům ať již paní poslankyně Pastuchové, který skutečně myslím vychází v převážné míře ze zkušeností, z praxe, kdy cílem je zjednodušit a zlepšit aplikovatelnost zákona a upravit podmínky praxe pro kvalifikované zdravotnické pracovníky. Takže tam si myslím, že skutečně ty návrhy jsou velmi dobré.
Stejně tak podporuji i onen pozměňovací návrh týkající se úpravy aprobačních zkoušek. To je věc, která je velmi diskutovaná v odborné veřejnosti, ale samozřejmě i v rámci poskytovatelů zdravotních služeb, v rámci nemocnic, kdy víme, že dnes, tak jak jsou aprobační zkoušky pro lékaře ze třetích zemí nastaveny, tak to není úplně optimální. Je to opakovaně kritizováno. V návrhu se jasně stanoví maximální počet zkoušek nebo pokusů, které může lékař ze třetí země vykonat, tak aby tady lékaři nemohli dělat donekonečna třeba deset pokusů zkoušek, ale je to v zásadě nastaveno tak, že se může lékař přihlásit pouze čtyřikrát s tím, že se vlastně rozděluje aprobační zkouška na dvě části, což si myslíme, že je také velmi potřebné, tak aby ta zkouška nebyla nemístně náročná, tak aby ten lékař ze třetí země nemusel vykonat vlastně čtyři zkoušky v jeden den, ale bylo to rozděleno mezi dva dny. Myslím si, že ten pozměňovací návrh může velmi výrazně přispět k tomu, že úspěšnost u aprobačních zkoušek bude lepší. Je to i požadavek z krajů, z nemocnic, kde zkrátka lékaře ze třetích zemí potřebují, a myslím si, že to povede ke zkvalitnění procesu aprobačních zkoušek.
Stejně tak Ministerstvo zdravotnictví podporuje onen pozměňovací návrh týkající se záchytných stanic. Tam si myslíme, že z praxe vyplývá, a víme to také od krajů, ten problém, že kraje těžko mohou zajistit odpovídající zdravotnické pracovníky, lékaře v současném modelu. To znamená, možnost nasmlouvat si odborný dohled jiného poskytovatele zdravotních služeb, se kterým uzavře záchytná stanice písemnou smlouvu s tím, že ten lékař nebude muset být v základním pracovněprávním vztahu k poskytovateli záchytné služby, myslíme si, že je velmi dobrá a sníží zátěž pro zdravotnickou záchrannou službu a přispěje k udržitelnému fungování takzvaných záchytek. Takže to také považujeme za pozitivní.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Také děkuji za pozornost. Než pozvu další řečníky, je tady jedna omluvenka. Omlouvá se nám pan poslanec Karel Schwarzenberg mezi 14.45 a 19.00 z pracovních důvodů.
A nyní prosím znovu paní poslankyni Balcarovou, která je přihlášena písemně. Omlouvám se panu poslanci Kaňkovskému.
Poslankyně Dana Balcarová: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené dámy, vážení pánové, chtěla jsem vás informovat o tom, že Piráti v pátek uspořádali kulatý stůl právě k novele zákona o nelékařských zdravotnických povoláních, a to s ohledem na zakotvení vzdělávání v oblasti tradiční čínské medicíny. Pro nás toto téma bylo srozumitelné, ale chtěli jsme si ještě jednou vyslechnout všechny názory. Pozvali jsme tam zástupce Ministerstva zdravotnictví, Komory tradiční čínské medicíny, České lékařské společnosti Jana Evangelisty Purkyně, odborníky na lékařské právo a odbornou veřejnost. Ten kulatý stůl trval asi dvě hodiny. Někteří z vás tam byli, byli tam i senátoři. Diskuse byla živá, ale kultivovaná, takže jsme vlastně z té debaty, která vznikla, měli radost.
A můžu říct, že Piráti mají jasno, jak se ke vzdělávání v tradiční čínské medicíně postavit. Ale co nám vadí, že dosud nebyl předložen návrh zákona o léčitelích, protože se všude v diskusi o něj opírá, ale my jsme ho ještě neviděli. Proto navrhuji, aby byl tento bod přerušen a pokračovalo se až ve chvíli, kdy bude ten nový zákon předložen. To je můj návrh. Prosím o přerušení projednávání tohoto bodu.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji za ten návrh. Navrhujete přerušení hned? Dobře. Takže to bude procedurální návrh, o kterém budeme hlasovat. Já zavolám kolegy z předsálí. Všechny vás na základě žádosti odhlásím. Prosím, přihlaste se znovu svými hlasovacími kartami.
Myslím, že všichni víme, o čem budete hlasovat... Počkáme ještě, až se nám počet přihlášených ustálí. (Odmlčení.) Vypadá to, že se nám počet přítomných ustálil.
Zopakuji, o čem budeme hlasovat. Budeme hlasovat o přerušení tohoto bodu do předložení avizovaného návrhu zákona od ministerstva.
Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.
V hlasování číslo 103 bylo přihlášeno 126 poslanců a poslankyň, pro 29, proti 81. Návrh byl zamítnut.
Takže pozvu dalšího řečníka obecné rozpravy, jímž je pan poslanec Válek. (Odmlčení.) Poprosím vás, pane poslanče, abyste vydržel, než všichni zase opustí sál, ať je tu klid. (Někteří poslanci opouštějí sál.) Ne všichni, ti, co odcházejí samozřejmě. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Vlastimil Válek: Vážený pane předsedající, dámy a pánové. Jednak bych paní senátorce chtěl poděkovat, že se to sem vrátilo, že se to konečně nějak vyřeší, a chtěl bych upozornit na jednu věc. Bezesporu existuje něco, co se jmenuje ať už tradiční čínská medicína, nebo čínská medicína, protože i na Wikipedii, a nebudu se bavit o odborné literatuře, najdete rozdíl mezi těmi dvěma termíny. Nicméně já bych pro účel budoucího zákona o nelékařských povoláních velmi ocenil, aby bylo jasně definováno, čemu my v České republice říkáme tradiční čínská medicína. A obecně bychom měli definovat, čemu říkáme léčitel, protože my používáme termíny a terminologii a úplně nevím, jestli se shodneme na tom, co ty termíny znamenají. Pokud bych se snížil k bulvárnímu tisku, tak pod termínem tradiční čínská medicína se tam objevují absurdní léčitelské praktiky, a všichni z nás, co jsme tady lékaři, víme, že to za tradiční čínskou medicínu nepovažujeme. A předpokládám, že to za ni nepovažují ani kolegové nelékaři v našich řadách, že to nepovažuje nikdo z nás, co jsme tady.
Na druhé straně se domnívám, že to dominantní vnímání Sněmovny je, že tradiční čínská medicína je akupunktura, možná akupresura. Ale pak by toto mělo být někde definováno, že pro účely té konkrétní legislativní normy je toto tradiční čínská medicína. Takto není v žádné, alespoň já jsem na to nenarazil, odborné literatuře tradiční čínská medicína jasně definována. To považuji za hlavní kámen úrazu toho problému. Jsem velmi rád, že se snad ten zákon posune k realizaci, protože ho nelékaři potřebují, a podporuji pozměňovací návrhy, které tady zazněly, a to především aprobační zkoušku.
Aprobační zkouška je z mého pohledu velmi komplikovaný problém a velmi komplikované téma. Musíte si uvědomit, a zřejmě to většina z vás ví, že v České republice studuje na lékařských fakultách velké množství studentů samoplátců, kteří studují v anglickém jazyce. Studují šest let v anglickém jazyce. Znají anglickou terminologii, studují z anglických učebnic a státní zkoušky dělají v anglickém jazyce. Nedělají je v češtině, ale dělají je v anglickém jazyce. Nikdo je nikdy celých šest let nezkouší odborné předměty v češtině, zkouší je v angličtině. Tito studenti, když dostudují, mají znalosti jako čeští studenti, jediný rozdíl je, že celý průběh studia absolvovali v angličtině. Aby mohli pracovat v České republice jako lékaři, musí udělat státní jazykovou zkoušku, ale ne z odborné češtiny, tedy medicínské češtiny, chcete-li, ale ze znalosti jazyka českého. Z mého pohledu zásadní problém, a velmi podobná situace je v Maďarsku. Nedávno jsem toto diskutoval s ředitelem jejich onkologického ústavu a s rektorem budapešťské univerzity. Velmi podobná situace je v Maďarsku, kdy také mají obrovské množství anglických studentů, dokonce jedna lékařská fakulta učí pouze v anglickém jazyce, a tito absolventi, když zůstávají, tak samozřejmě musí udělat jazykovou zkoušku v maďarštině, ale nedělají odborné zkoušky.
A teď se podívejme na aprobační zkoušku. Student, pokud studuje v některé zemi mimo Evropskou unii, nebo lisabonský prostor, ono zase je potřeba to přesněji specifikovat a definovat, tak musí mít nostrifikaci, což je v podstatě proces, který realizují lékařské fakulty. A ta lékařská fakulta posuzuje shodu mezi studiem, které absolvoval, a které by absolvoval u nás. Na nostrifikaci se podílí jednotliví profesoři, jednotliví akademici na té lékařské fakultě, takže pokud dělá nostrifikaci naše lékařská fakulta v Brně, tak já dostanu vždycky, jak absolvoval ten student na jejich škole předmět radiologie a zobrazovací metody, zda měl stejnou dotaci hodin, zda měl ten předmět stejný obsah, zda končil ten předmět zkouškou, a posuzuji, zda tam byla shoda. Neposuzuji samozřejmě jeho znalosti, ale tu shodu. A pokud získá ten student nostrifikaci, tak ta lékařská fakulta říká: Tento student absolvoval lékařskou fakultu, která má všechny parametry srovnatelné s lékařskými fakultami v České republice. Nestudovali v českém jazyce.
A teď tento student má dělat aprobační zkoušku. Jenže aprobační zkouška není zkouška znalostí češtiny, ale je to zkouška odborných znalostí češtiny. Vy všichni, co jste studovali na vysokých školách, víte, že terminologie v jednotlivých jazycích je rozdílná. Většina z nás, nebo všichni, co jsme studovali lékařské fakulty, známe velmi dobře medicínskou terminologii v angličtině, známe ji velmi solidně v latině, ale v jiném jazyce ji známe problematicky. Byť třeba umíme dobře italsky nebo německy, španělsky, odbornou medicínskou terminologii v tomto jazyce neznáme. Znali bychom ji tehdy, kdybychom si opravdu nastudovali učebnice v tomto jazyce. A toto je problém aprobační zkoušky, a proto děkuji, že tento bod je otevřený, že ho budeme diskutovat a že budeme mít prostor nějakým způsobem tady toto upravit rozumným směrem.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Já také děkuji a nyní prosím paní poslankyni Adámkovou, která je přihlášená do řádné rozpravy. Prosím, paní poslankyně.
Poslankyně Věra Adámková: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené dámy, vážení pánové, díky mému předřečníkovi bude mé vystoupení krátké, protože polovinu toho, co jsem chtěla říct, už řekl, takže se nebudu opakovat.
Chci poděkovat také velmi paní senátorce Dernerové za otevření tohoto problému, protože můžeme si tu povídat teoreticky víceméně, co chceme, všichni máme nějaký názor a ten je shodný v odborné veřejnosti, ale naším hlavním zájmem musí být náš pacient. A je třeba si uvědomit - dotknu se teď tedy těch léčitelských snah - za prvé opravdu nemáme definici léčitele, nevíme, kdo to je, je to baba kořenářka nebo je to někdo jiný, ale stále tady musí být na paměti zdraví našich občanů, protože to je to prioritní. Notabene pak není vůbec možné mít nějaké ambice tyto neověřené metody hradit z veřejného zdravotního pojištění. To je absolutně nemožné.
Západní medicína má, řekněme si, relativně dobré úspěchy, ať už to je prodlužování lidského života, nebo poměrně dobré přežívání u těch těžkých nemocných díky tomu, že skutečně velmi systematicky pracovala na medicíně založené na důkazech, tzn. že jakoby eliminovala ty slepé cesty, což samozřejmě v jakékoli jiné metodě nemůžeme v žádném případě zaručit.
Další věcí, která je samozřejmě velmi důležitá, je, aby opravdu naši pacienti měli kvalitní lékaře, tzn. zdravotníky, sestry, farmaceuty, fyzioterapeuty, kohokoli, a proto není možné tam nechat jakkoli působit lidi, kteří by byli zcela nekontrolováni a o jejichž vzdělání bych měla velké pochyby.
Co se týče toho vymezení tradiční čínské medicíny, domnívám se, že bylo velmi nešťastné vůbec to takto nazývat, ale samozřejmě už se stalo. Protože je třeba si uvědomit, že my se tady utíkáme k něčemu, co vzniklo jako víceméně jediná možnost poté, co po kulturní revoluci v té Číně téměř žádní lékaři nezůstali. Samozřejmě každý národ si chce nějak léčit své osoby a dělá to, co může, protože jiné možnosti nemá. Takže bych byla ráda, kdybychom si z toho světového vybírali to nejlepší a ne to, co nejlepší není.
Co se týče těch aprobačních zkoušek, chtěla bych jenom ujistit všechny, kdo nejsou z medicíny, že skutečně se tomu věnujeme velmi intenzivně, a ba dokonce tak, jak říkal již pan profesor Válek, to zkoumání, zda ten uchazeč má stejné znalosti, neznamená, že on přijde a bude mít stejný název toho studijního oboru. My opravdu zkoumáme, zda měl stejné předměty, zda je zakončoval patřičným graduentem, tzn. buď zkouškou, anebo podobnými věcmi. Čili ani to, kdyby přišlo, že má stejně vystudovaný obor, neznamená, že by tu nostrifikaci automaticky dostal, tzn. že by mohl léčit naše pacienty.
Co se týče těch názvosloví, tak je pravda, že někdy jsou to úsměvy, ale už i ten svět šel dál a už ta obliba lékařů v Americe, kteří mluví divně americky, anglicky, to už skoro ani není ta řeč, kterou v Americe hovoří, a mají tam takový ten přízvuk slovanský - to je sice hezké, ale upřímně řečeno, je to spíše do románů. Ono v té praxi to znamená, že se lékař musí s pacientem domluvit, protože jinak vznikají velmi závažné komplikace. Takže opravdu i to názvosloví tam musí být dané.
Takže věřte tomu, že se tomu budeme velmi vážně věnovat a že víceméně z té odborné strany už v tom máme trošku jasno. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Já také děkuji. A nyní prosím pana poslance Kaňkovského, který je také řádně písemně přihlášen do obecné rozpravy. Máte slovo.
Poslanec Vít Kaňkovský: Dobré odpoledne. Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, milé kolegyně, vážení kolegové, jenom krátce postoj klubu KDU-ČSL k této senátní novele.
Já bych chtěl navázat na kolegu předsedu poslaneckého klubu ODS Petra - ne Petra, ale Zbyňka Stanjuru. Také klub KDU-ČSL, a to jak tady, v Poslanecké sněmovně, tak v Senátu měl kontinuální názor na to, zda tradiční čínská medicína patří ve svém vzdělávání do zákona o nelékařských zdravotních povoláních. My jsme pro ten pozměňovací návrh, který se tady nevzal jen tak zčistajasna, prostě tady byl a hlasovalo se tady o něm v minulém volebním období, nehlasovali a stejně tak postupovali naši senátoři při projednávání, poměrně bouřlivém, v rámci Senátu. Z toho v podstatě vyplývá naše stanovisko, které je jednoznačné. My podporujeme dnes předloženou senátní novelu a budeme ji podporovat potom i v závěrečném čtení.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Já také děkuji a prosím paní poslankyni Levovou, která se přihlásila k faktické poznámce.
Poslankyně Jana Levová: Děkuji za slovo. Já bych se chtěla zeptat poslanců hnutí ANO, když jsem tady slyšela ten příspěvek o dorozumění se s lékaři, o jazykové znalosti a o znalostech obecně, proč podpořili tedy projekt Ukrajina.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. A mám nyní do obecné rozpravy z místa přihlášeného pana poslance Kaňkovského, ale ten už mluvil, takže předpokládám, že to stahuje. A nyní prosím pana poslance Svobodu. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Bohuslav Svoboda: Pane předsedající, kolegyně a kolegové, dovolte, abych i já poděkoval paní senátorce za to, že sem tento návrh zákona přinesla. Dovolte, abych poděkoval všem, kteří hlasovali proti tomu, aby se tato problematika odložila, aby se přerušila.
Víte, ono je to velmi složité. Tradiční čínská medicína se dostala na pořad v Číně znovu po letech, když Mao Ce-tung neměl vůbec lékaře pro ty miliony lidí. Tak to otevřeli a vytáhli to prostě ze šuplíku jako způsob léčby, který neměl nic společného s medicínou. Nemá ji do dneška. Pokud to tam bude, jak to tam zatím zákon dává, bohužel lidé, kteří jsou v těžké zdravotní situaci, kteří jsou v ohrožení života, budou si tuto medicínu vybírat jako variantu své léčby. A mohu vás ujistit, že podle své zkušenosti vím, že je to neuzdraví. Proto je potřeba, abychom tento zákon velmi rychle dokončili a to, co je léčitelství, potom definovali zvlášť. To je problematika velmi složitá a zcela zaručeně bude vyžadovat dlouhou a dlouhou diskusi, co se do léčitelství pustí, jaké budou podmínky pro léčitelství, jakou budeme vyžadovat kvalifikaci. Vezměte si to, že dneska čínskou medicínu může provozovat kdokoli a vůbec nemusíme vědět, co o tom ví, možná že stačí jenom to, že mluví čínsky, a se svým pacientem se nedomluví. Je to opravdu velmi vážná věc. Já to tady říkám od tohoto pultu hlavně proto, abychom ten zákon rychle dokončili, protože každý den může někomu způsobit zdravotní problém.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Já děkuji a nyní prosím s přednostním právem paní navrhovatelku senátorku Dernerovou a poté s přednostním právem pan ministr.
Senátorka Alena Dernerová: Ano, děkuji, pane předsedající. Já jenom bych chtěla říct, že pan poslanec Stanjura měl pravdu. Nebyl to omyl. Nebyl to původně vládní návrh, ve kterém by ta tradiční čínská medicína byla. Byl to poslanecký návrh. Pravdou je, že já jsem zpravodajovala vlastně celý komplex toho návrhu zákona, který přišel, a v Senátu to prošlo o jeden hlas, a to ještě navíc to bylo takové zmatečné a opravdu to bylo dosti bouřlivé, protože exministr Ludvík řekl, že pokud se ten zákon takhle neprohlasuje, že bude mít problém se sestřičkami, že prostě je nutno upravit vzdělávání sester. Ale bohužel do toho byl zavzaty ještě další pozměňovací návrhy, které pak už byly součástí toho zákona, nedostalo se k hlasování, kde bylo připravené hlasovat o jednotlivých bodech odděleně. Proto jsme museli jít komplikovanou cestou, a to senátním návrhem zákona.
Z mého pohledu jako lékařky je to nonsens. Tradiční čínská medicína v podstatě není na vědeckých základech. Medicína je pouze jedna. Já neříkám "zrušme ji", já říkám "dejme jí nějaké mantinely, které mají být ale v jiném zákoně než v zákoně zdravotnickém". Proto bych chtěla poděkovat všem, kteří budou hlasovat právě pro tento návrh. Mnohokrát vám děkuji. A samozřejmě že potom v Senátu budu podporovat i ty návrhy, které přijdou i s tímto původním. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Také děkuji. A nyní tedy s přednostním právem pan ministr, poté paní zpravodajka.
Ministr zdravotnictví ČR Adam Vojtěch Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, já bych pouze k tomu zákonu o léčitelství, co tady říkala paní poslankyně z Pirátů, skutečně ten zákon teď připravujeme, ještě není hotový, ale je třeba upozornit na to, že my v tom zákoně skutečně nebudeme omezovat svobodnou volbu pacientů, aby si vybrali nějakou léčitelskou metodu. To skutečně není jeho cílem. A není to ani podle mě správné.
My v tomto senátním návrhu říkáme, že tradiční čínská medicína je jiná oblast, než je ta Evidence-Based Medicine, ta klasická medicína našeho západního střihu. Ale to neznamená, že v rámci toho zákona o léčitelství řekneme, že něco je povoleno a něco je zakázáno. Ten zákon bude pouze upravovat určité procesní mantinely tak, abychom chránili pacienta, který si svobodně vybere jakoukoli léčitelskou metodu. Je jedno, jestli to bude tradiční čínská medicína, nebo to bude léčba virgulí. To záleží na tom konkrétním člověku. My mu nechceme říkat, co si má vybrat, protože to samozřejmě ani nejde. Těch metod je celá řada a my je tam nikde nebudeme specifikovat.
Takže to skutečně neznamená, že tímto zákonem bychom rušili tradiční čínskou medicínou, která už by neexistovala. Lidé ji nadále budou moci využívat. V zákoně o léčitelství bude pouze upraveno, že ti lidé, kteří tyto různé metody aplikují, musejí být někde evidováni, musíme mít přehled o tom, kdo je aplikuje, musejí vést aspoň nějakou základní dokumentaci o tom, co s tím pacientem dělají, protože ta dnes není, aby třeba ten pacient, pokud bude poškozen, nebyl v důkazní nouzi, pokud třeba bude chtít toho člověka žalovat, protože dnes to skutečně funguje tak, že vlastně žádná pravidla pro toto nejsou. A to si myslíme, že je třeba řešit. Ale vůbec se tam nebude řešit, jestli je nějaká metoda povolena, nebo zakázána. To necháváme na svobodné volbě daného člověka. Děkuju.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Pan místopředseda Hanzel bude hlasovat s náhradní kartou číslo 10, jestli jsem dobře viděl. A nyní prosím paní zpravodajku Pastuchovou.
Poslankyně Jana Pastuchová: Jen bych se krátce připojila k poděkování všem, kdo jste hlasovali proti zamítnutí, protože je dobré si dát na misku vah i ty pozměňovací návrhy, protože nelékařské profese nemáme, lékaře nemáme a je tam mnoho pozměňovacích návrhů, které zjednoduší vzdělávání a zjednoduší práci těch nelékařů, a dát si na misku vah tedy čínskou medicínu, anebo čekat to a tihle lidé všichni v tom zaměstnání by čekali na naše změny bůhví jak dlouho. Takže děkuju všem.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Také děkuji. S faktickou poznámkou se přihlásil pan poslanec Martínek. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Tomáš Martínek: Dobrý den. Děkuji. Jenom bych chtěl krátce opravit paní Pastuchovou, protože o návrhu na zamítnutí se tu nehlasovalo. Díky.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Tím máme vyčerpané jak faktické poznámky, tak přihlášky do obecné rozpravy. Do té už se mi z místa nikdo nehlásí, tedy obecnou rozpravu končím. Zeptám se, jestli je zájem o závěrečná slova. Není zájem o závěrečná slova. V tom případě otevírám rozpravu podrobnou, do které mám přihlášenu paní poslankyni Pastuchovou.
Poslankyně Jana Pastuchová: Děkuji. Chtěla bych se přihlásit ke svému pozměňovacímu návrhu pod číslem 1145.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Nyní prosím pana poslance Maška.
Poslanec Jiří Mašek: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, chtěl bych se přihlásit k pozměňovacímu návrhu číslo 1301.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Nyní prosím pana poslance Kasala.
Poslanec David Kasal: Dobrý den, pane předsedající. Dovolil bych se přihlásit k pozměňovacímu návrhu v systému pod číslem 1299. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Také děkuji. Tím máme podrobnou rozpravu též vyčerpanou. Ze sálu se mi nikdo z místa nehlásí. Podrobnou rozpravu končím. Ptám se navrhovatelky a zpravodajky, jestli mají zájem o závěrečná slova. Není tomu tak. V tom případě končím druhé čtení. Děkuji vám a uvidíme se u třetího čtení.
Posuneme se dál k bodu číslo
Aktualizováno 1. 9. 2020 v 16:47.