(9.40 hodin)
(pokračuje Stanjura)

Nevím, jestli to dostali všichni poslanci nebo předsedové klubů. Já před každou schůzí dostanu stanovisko Hospodářské komory k jednotlivým tiskům, nebo k tiskům, kterými se Hospodářská komora zabývá. A zase, pokud je v souladu s politikou vlády, tak velmi často tady ministři říkají "projednáno s podnikatelskými organizacemi, i ta Hospodářská komora s tím souhlasí, tak co ta pravice má, vždyť oni nebyli proti EET, ti zástupci těch podnikatelů". Když Hospodářská komora plně podporuje tento návrh, tak se o tom cudně mlčí. Tak aby se o tom nemlčelo, aby to bylo ve stenozáznamu, tak vám přečtu poměrně krátké stanovisko Hospodářské komory k tomuto tisku:

Hospodářská komora plně sdílí cíl tohoto návrhu, který vyjadřuje zájmy drobných podnikatelů. Hlavní myšlenkou návrhu je vrácení ročního příjmového limitu pro uplatňování výdajového paušálu na hodnotu 2 mil. Kč. Vloni byl totiž - podotýkám, teď důležitá část - bez diskuze s podnikatelskými svazy tento limit snížen na polovinu. - Bez diskuze! A tomu říká paní ministryně systémové opatření. Bez diskuze s podnikatelskými svazy, píše Hospodářská komora. Byla to novela 170/2017 Sb. - Pro drobné živnostníky jsou výdajové paušály nejjednodušším způsobem, jak daňové povinnosti plnit a nebýt zavalen stohy papírů. Snížením limitu atraktivita výdajových paušálů pro mnoho drobných podnikatelů ale poklesla a snížení nelze považovat za pobídku ani k zahájení, ani k pokračování nebo k rozvoji podnikání.

Hospodářská komora České republiky jako reprezentant řádných podnikatelů - řádných podnikatelů - chápe, že stát v uplynulých letech přijal řadu opatření v daňové oblasti s cílem omezit podvody. - Teď je věta pro nás, pro poslance: Moudrý, vnímavý zákonodárce by měl ale restriktivní kroky vyvažovat i opatřeními vstřícnými k běžným podnikatelům, kteří si řádně plní své povinnosti. Drobní podnikatelé, ať už jde o osoby samostatně výdělečné, pro které je tato výdělečná činnost jedinou či hlavní obživou, nebo o ty, kteří si tak jen přivydělávají k zaměstnání či důchodu, jsou nezastupitelnou součástí naší ekonomiky a společnosti a představují tito podnikatelé spolu se svými rodinnými příslušníky významnou část voličské základny každé politické strany. Proto Hospodářská komora České republiky doporučuje návrh zákona schválit.

Tolik stanovisko Hospodářské komory, podnikatelského svazu, který zastupuje řádné podnikatele, o kterém paní ministryně nemluvila, protože se jí to stanovisko nehodí do její argumentace.

Rozpočtové dopady, které citoval pan poslanec Munzar, jsou odhadem Ministerstva financí. Paní ministryně je pak zpochybnila. Tak já tomu nerozumím. My to bereme jako vážnou věc, nechceme se o tom přít, protože kdybychom to odhadovali my, tak je odhadneme o něco nižší, ale pro férovost diskuze bereme jako základ rozpočtové dopady, které odhadlo Ministerstvo financí.

Zkusme si říct, kolika drobných podnikatelů se to může týkat. Těžko se to odhaduje, ale já bych řekl, několika desítek tisíc se to může týkat, protože nevíme, jestli se rozhodnou tu možnost využít, nebo ne, i při tom zvýšeném výdajovém paušálu. Takže ten dopad, a to se týká i jejich rodin, je pozitivní na statisíce občanů, kterým se alespoň o něco sníží byrokracie.

Vláda plánuje na příští rok příjmy státního rozpočtu ve výši asi o 145 miliard - nebo 143, řeknu 140, abych nebyl opraven, že jsem to přehnal. 140 miliard navýšení příjmů, ne celkově příjmů. A teď je najednou problém, údajně problém rozpočtový, s jednou a půl miliardou dopadu do všech rozpočtů, protože to má samozřejmě dopad do rozpočtů samospráv obecních a krajských. U daňového balíčku si za pár okamžiků ukážeme, jak vláda chce sebrat stamiliony samosprávám nesmyslným opatřením - zdaněním dotací a příspěvků příspěvkovým organizacím. Tam to vlastně nevadí. Přitom vláda říká, jak těm obcím pořád pomáhá, takže tady hájí 300 milionů a tam jim ukládá mnohem vyšší povinnosti. Mám tady propočty z některých měst, ale to si nechám na debatu k daňovému balíčku.

Není žádný důvod, abychom ten zákon neschválili. Pokud myslíme aspoň trošku vážně ta hesla o boji s byrokracií, tak aspoň jedné skupině drobných podnikatelů můžeme to podnikání zjednodušit. To jsou lidé, kteří nevyhledávají daňové prázdniny a investiční pobídky v jiných zemích. To jsou lidé, kteří za nabídku nižších daní nebo dotací neodejdou z České republiky. To jsou lidé, kteří poskytují tolik potřebné služby našim občanům a bez kterých by naše obce a města v zásadě nefungovaly. A najednou vláda, už i paní ministryně říkala "no jo, to je všechno možná pravda, ale ta jedna a půl miliarda se nám prostě hodí, abychom ji mohli přerozdělovat". Přerozdělovat. Abychom to od nich vzali a někomu jinému dali. Protože z cizího se rozdává velmi dobře, to umí každý z nás, rozdělovat peníze někoho jiného. To je přece hezká činnost, rozdělovat peníze, když nejsou moje, ale jsou to daňových poplatníků.

Já tomu nerozumím, tomu zatvrzelému odporu k této drobné, ale pro ty desítky tisíc drobných podnikatelů podstatné záležitosti. Připomínám i z toho stanoviska Hospodářské komory, že se jedná o řádné podnikatele, kteří plní své povinnosti vůči státu. Takže to rozhodování bude jednoduché: buď budou nadále sprostí podezřelí a budeme na ně valit další a další příkazy, nebo jim alespoň o něco ulehčíme podnikatelský život a jejich podnikání, a i tím dáme najevo, že si jich jako lidí aktivních, pracovitých, kteří zaměstnávají nejenom sebe, své rodinné příslušníky, ale také vytvářejí mnoho dalších pracovních míst, Poslanecká sněmovna váží, vnímá jejich problémy. A pokud nějakým svým rozhodnutím jim vlastně problémy zvětšila, tak se nemusí stydět chybu přiznat a navíc jim to vrátit. Navíc ten návrh by se mohl týkat i zdaňovacího období roku 2018, takže by vlastně nepřišli - nebo měli možnost využít i v tomto účetním období. Opět říkám, je to možnost, záleží na každém konkrétním podnikateli, zda ji využije, nebo ne.

Takže to je jednoduché - chceme ubrat papíry. Kdo chce ubrat papíry, hlasuje s námi, kdo nechce ubrat papíry a chce nadále komplikovat život podnikatelům, těm drobným, živnostníkům, bude hlasovat proti tomuto návrhu. (Potlesk z řad ODS.)

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji. Přečtu rychle omluvy. Omlouvá se pan poslanec Martin Stropnický z pracovních důvodů z dnešního zasedání. Omlouvá se předseda vlády Andrej Babiš z pracovních důvodů z dopoledního jednání.

Další do diskuze s přednostním právem paní ministryně.

 

Ministryně financí ČR Alena Schillerová Děkuji za slovo, pane předsedo. Dovolte mi krátkou reakci na moje předřečníky.

Jakým způsobem, jenom to připomenu, vlastně se rozhoduje podnikatel, jestli uplatní výdaje procentem z příjmů, nebo jestli uplatní skutečné výdaje. Jednoduše. On si to prostě spočítá. Spočítá si, jaké má výdaje skutečné, a v případě, že nedostačují k výši toho paušálu, tak uplatní paušál. To znamená, jemu ten výpočet stejně neodpadne, protože by se muselo jednat výjimečně o podnikatele, kde to je evidentní na první pohled.

Dovolte, abych připomněla jak panu předkladateli, tak panu předsedovi Stanjurovi, kdo nesystémově zrušil slevu na manželku a děti pro takzvané paušalisty. Byla to prosím vláda ODS, Věcí veřejných a TOP 09. To jen tady připomínám, abychom v tom měli jasno. Takže ta minulá vláda to tam vrátila.

A logiku zastropování částkou milion, k tomu jsem už řekla toho tolik, že to prostě opakovat nebudu.

To, že jsem tady selektivně uvedla některé typy, a to jsou agregovaná data z Finanční správy, kdy Finanční správa prostě - a na ta data právo mám, ta nepodléhají mlčenlivosti - mi vybrala typové skupiny a tam napsala procenta těch, kteří v té skupině uplatňují tzv. výdaje paušálem, a já jsem je uvedla proto, ne že bych je chtěla pranýřovat, ale proto, že jsem chtěla poukázat na to, že toto opatření nepodporuje živnostníky jako celek, ale podporuje selektivně jenom určité skupiny, prostě ty skupiny, které nepotřebují náklady. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP