(10.50 hodin)
(pokračuje Bláha)
Rodina nemůže být doma, musí jít do práce. Vy ostatní spěcháte před svátkem z Poslanecké sněmovny co nejdříve domů. Všichni! Dost často tady rušíme schůze před svátkem. Nikdo nemá zájem tady být déle. Ti zaměstnanci si to rozhodnout nemůžou. Nemůže si to rozhodnout ani ten podnikatel. Bohužel nemůže, protože je pod smlouvou a nic jiného mu nezbývá.
A jelikož ten život nežijete, tak se k tomu nevyjadřujte, protože mluvíte úplně věci, které jsou z cesty. A jestliže tady Patrik Nacher povídá o tom, že ten velkoobchod může otevřít, nebo nemusí. Ano, on může, nebo nemusí. Ale kdo ho vlastní?
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Vstupuje do řeči. Pane poslanče, skončil vám čas k faktické poznámce.
Poslanec Jiří Bláha: Vlastní ho zahraniční společnost, která nemá zájem zavřít.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Pane poslanče, není možné, abychom nedodržovali jednací řád.
Nyní faktická poznámka pana poslance Faltýnka, připraví se paní kolegyně Vrecionová a Vít Rakušan s faktickými poznámkami. Prosím, máte slovo.
Poslanec Jaroslav Faltýnek: Hezké dopoledne, vážené kolegyně, kolegové. Já bych chtěl poděkovat svým dvěma kolegům, Milanu Brázdilovi a kolegovi Bláhovi, za hezkou kulturní vložku. Jde nám to celkem dobře a já jsem rád, že jsme schválili minulý týden čtvrtek, pátek, tento týden spoustu zákonů a že je za námi vidět zase po nějaké době kus práce.
Ale na druhé straně je potřeba trošku vnímat politickou realitu. A ta se ve společnosti nějak vyvíjí a vyvíjí se i v Poslanecké sněmovně. Když se podíváte, kdo ten zákon vlastně v minulosti prosadil a schválil, tak to byly hlasy sociální demokracie, KSČM a KDU-ČSL. A byly tady nějaké poměry. Dneska jsou ty poměry ve Sněmovně jiné. A ta většina může mít jiný názor. A my jsme s Patrikem, Zbyňkem Stanjurou a dalšími přišli s kompromisním návrhem a v podstatě s návrhem na opravení chyby, protože my jsme přijali zákon o zákazu prodeje o svátcích v maloobchodě a současně jsme umožnili těm malým do 200 m2, aby prodávali a měli možnost si to někde i nakoupit. To samozřejmě nemluvím o restauracích. A tuto chybu jsme chtěli napravit devadesátkou. Bohužel byla zavetována, a jak já vnímám a cítím tu situaci v Poslanecké sněmovně, tak to může dopadnout úplně jinak bez ohledu na kulturní vložky, které tady ještě budeme mít.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za dodržení času k faktické poznámce. Nyní faktická poznámka paní kolegyně Vrecionové. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
Poslankyně Veronika Vrecionová: Děkuji, pane předsedající. Já si tedy nemohu odpustit, myslím, že už tady 15 minut diskutují poslanci ANO mezi sebou. Já moc děkuji tady panu předsedovi Faltýnkovi prostřednictvím pana předsedajícího za výklad, ale já minimálně za kolegy z ODS mohu ujistit, že my jsme si toho všichni vědomi, a možná byste nám všem ušetřili čas, kdybyste si svolali klub ANO a nějak si to tam zkusili vyříkat. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za dodržení času k faktické poznámce. Nyní řádná přihláška pana poslance Jiřího Miholy. Připraví se Leo Luzar. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Jiří Mihola: Dobrý den, vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové. Otázka tohoto návrhu zákona se vrací do Poslanecké sněmovny opakovaně. Já jsem se také už obával, že se to tady změní na jednání poslaneckého klubu ANO, tak jsem si to dovolil takhle přerušit. Jsem rád, že došlo na to pořadí. Nicméně si vážím názoru kolegy Bláhy a sdílím ho, nebo mám velmi podobný. Vím, že to asi nemá v klubu jednoduché. Je to vždycky tak, když je někdo v menšině, ale třeba se to může i změnit, jak říkal pan předseda klubu hnutí ANO Faltýnek.
Víte, když jsme prohlasovali v minulém volebním období to omezení, tak ono nedošlo na hlasování některých pozměňovacích návrhů, aby tady jasně bylo řečeno, byl to vlastně návrh senátní, který byl v nějaké podobě, a všichni včetně hnutí ANO prostě v tom nebyli ochotni udělat nějaký krok dál, aby odpadla tady ta asi nejčastější protiargumentace, kterou ostatně i kolega Nacher zmínil ve svém příspěvku, totiž že je chaos, proč se to některých státních a ostatních svátků týká a jiných ne.
Tu otázku jsem si kladl od začátku i já a už v tom minulém volebním období, už při projednávání senátního návrhu jsem měl pozměňovací návrh, který načtu i dnes a který - číslo pozměňovacího návrhu je 2127 - je o tom, že by se toto opatření týkalo ne vybraných, ale všech 14 státních a ostatních svátků ve 13 dnech a bylo by prostě jasno, odpadly by debaty, proč ten jo a proč ten ne, a že to nikdo nevysvětlil. Doufám, že to je srozumitelný a navíc kontinuální postoj nejen můj, ale KDU-ČSL.
Já jsem přesvědčen, že je to opatření kultivující. Snad všichni kolegové chodíme napříč Evropou. Nechci tady zdržovat nějakými statistikami. Ano, může se někde něco změnit, ale víceméně změny jsou zanedbatelné, a kdybyste si před sebe dali mapu Evropy, tak zjistíte, že regulace je ve většině zemí Evropy a že v mnoha zemích Evropy a zejména Evropské unie je ta regulace mnohem větší, jednak proto, že my jsme v počtu svátku tak zhruba na evropském průměru, spíše na tom spodním průměru, co se týká počtu svátečních dní, jednak proto, že mnohde skutečně mají regulaci vztaženou na soboty či neděle nebo jiné dny. Tady já dopředu říkám, protože také jsou podsouvány různé věci, já jsem nikdy ani o nedělích ani o sobotách nemluvil a nemluvil nikdo z kolegů poslanců z KDU-ČSL.
Ale dívám se na to i jako učitel a historik tak, že tady často adorujeme první republiku. Teď jsme měli 100 let, tak ty adorace byly velmi časté, a nasazování růžových brýlí. Buďme pravdiví. Za první republiky samozřejmě také respektovali nějaká omezení, za Rakouska-Uherska také. A v těch pozdějších dobách také. Takže ono to má nějakou tradici, to není nějaký výmysl. Nějaké novum by bylo se tvářit, jako že tady žádný - proč by měla vůbec být nějaká regulace. Ale na to já říkám - kdo zavedl ty státní svátky a ostatní svátky? Ty se zavedly samy, nebo nějaké široké všeobecné plénum? Ne, to zavedli zákonodárci a logicky zákonodárci tedy mají možnost do toho vstupovat i s regulací.
Já tady odmítám ta slova typu zákaz a podobně. Já mluvím o regulaci, protože skutečně prosím vás ten počet dnů v rámci celého roku je tak zanedbatelný, že je skoro trapné tady nějak hromovat nebo létat kolem toho s děsem v očích, jako kdyby se to týkalo půlky roku. Jsem prostě přesvědčen, že jsou dny, kdy ekonomika a nakupování nemusí být na prvním místě, jak je to v řadě jiných zemí, které jsou v mnohých oblastech daleko před námi, a naprosto se neuplatňuje argument, kdy někdo měl pocit, že když budeme mít bezbřeze otevřeno o sobotách, nedělích, svátcích, prostě pořád od rána do večera, přes noc, tak že nějak rozhýbeme ekonomiku, doženeme a předeženeme státy. Tak po čtvrt století jsme se nikam nijak zvlášť neposunuli oproti těm zemím, kde je regulace silná. Takže tenhle argument padl, už jsem to říkal v jednom diskusním pořadu a vlastně ten kolega ani žádný další protiargument nevznášel.
Co by bylo k diskusi a co se tady opakovaně také připomínalo - ta hranice, ta plocha metrů čtverečních, která je v tom návrhu, v tom stávajícím zákoně nějaká stanovena, ne nějaká, je to 200 m2. Ale nevšiml jsem si, že by někdo přinesl nějakou odbornou expertizu, kdy by říkal ne, 200 ne, mělo by to být 300 nebo 400. Myslím, že ve Velké Británii je to 350. Tak prostě to je v různých státech různě. A chápal bych ty argumenty, které by byly nějak odborně podloženy, že bychom je teď tady měli a měnili třeba tady tu plochu. Ale opravdu jsem si nevšiml, kdyžtak mě opravte, asi to není tak opravdu důležité. ***