(17.50 hodin)
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Nyní vystoupí pan poslanec Onderka, připraví se pan poslanec Klaus. Prosím, máte slovo.
Poslanec Roman Onderka: Děkuji, pane místopředsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, předpokládám, že mnoho z vás si načetlo případnou legislativu k tomuto návrhu, přesto mi to nedá, abych neudělal menší exkurzi do legislativy České republiky, a to konkrétně do zákona č. 361/2000 Sb., zákon o silničním provozu.
V § 12 Jízda v jízdních pruzích, odst. 4 - cituji: "Na pozemní komunikaci o třech nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy smí řidič nákladního automobilu o celkové hmotnosti převyšující 3 500 kg, jízdní soupravy, jejíž celková délka přesahuje 7 metrů, zvláštního motorového vozidla a motocyklu s nejvyšší povolenou rychlostí do 45 km v hodině užít k jízdě výhradně dvou jízdních pruhů nejbližších k pravému okraji vozovky. V ostatních jízdních pruzích smí jet jen tehdy, jestliže je to nutné k objíždění, otáčení nebo odbočování."
A druhý exkurz, taktéž do zákona č. 361/2000 Sb., zákon o silničním provozu, § 77 odst. 1: "Místní a přechodnou úpravu provozu na pozemních komunikacích a užití zařízení pro provozní informace stanoví a) na dálnici ministerstvo." V tomtéž paragrafu odst. 5: "Místní a přechodnou úpravu provozu na pozemních komunikacích stanoví příslušný správní orgán opatřením obecné povahy, jde-li o světelné signály, příkazové a zákazové dopravní značky, dopravní značky upravující přednost a dodatkové tabulky k nim nebo jiné dopravní značky ukládající účastníku silničního provozu povinnosti odchylné od obecné úpravy provozu na pozemních komunikacích."
Dále chci upozornit, že v České republice existuje zákazová značka kód B22a - zákaz předjíždění pro nákladní automobily.
Tak a teď k návrhu, který jsme dostali, a k některým mým předřečníkům. Legislativa v České republice nám dává možnosti. Možnosti, jakým způsobem upravovat již stávající dopravu na dálničních komunikacích v České republice. Máme zde problém. Ten problém zní špatná infrastruktura. Ten problém, který zní špatná infrastruktura, je svázaný s problémem, který se dotýká předpovědi počasí. Holt asi na Ministerstvu dopravy si budou muset vyměnit rosničku, protože i 15. prosince holt v České republice sněží a mrzne. Když opravujeme komunikace na D1, a nejenom na ní, tak je potřeba si uvědomit, že na zimní období musejí tyto komunikace být upraveny takovým způsobem, aby zde byly plnohodnotné dva pruhy, které umožní průjezd veškerým jednotkám IZS, to znamená policii, záchranářům, hasičům, a také samozřejmě veškerým službám, které zajišťují povrch dálnice, to znamená sypačským autům apod. Z tohoto pohledu je potřeba vnímat danou situaci. Jestli dneska ta situace funguje tak, že práce na dálnicích fungují i v období zimním, to znamená např. 15. prosince, když počasí prostě nepočká na přání Ministerstva dopravy, tak se nám bohužel doprava stane takhle neúnosnou, jak se v nejednom komentáři na sociálních sítích objevilo, že když člověk vyjíždí na D1, konkrétně můj příklad z Brna do Prahy a zpět, tak má dvě možnosti. Buď si vezme jídlo na sedm dnů, k tomu lopatu, anebo objede celkovou trasu přes Svitavy a Hradec Králové. Chci vás upozornit, že celý prosinec do Prahy jsem jezdil právě tímto způsobem. Nebylo to vůbec příjemné, ale byla to jediná možnost.
Příklady ze zahraničí. Když zajedete do Rakouska např. na dálnici A1 k Linci, tak uvidíte brány, myslím tím na dálnici mýtné brány, které mají už dneska instalované proměnlivé značení. To proměnlivé značení, tak jak říkala moje předřečnice prostřednictvím pana předsedajícího, tam funguje a určuje nejen celou komunikaci, ale právě třeba i jednotlivé pruhy. A teď se nebavme o tříproudových částech dálnic v České republice, protože zase, opakuji, legislativa mluví jasně - kamiony můžou předjíždět, ale mohou působit pouze v těch dvou pruzích.
Co se týče policie, předřečník kolega Stanjura prostřednictvím pana předsedajícího. Policie České republiky, ano, měla by vykonávat činnost tak, aby nedocházelo k přestupkům a k porušování zákonů v České republice na těchto komunikacích. Ale bohužel. To bohužel rovná se a) počet příslušníků dálniční policie a b) možnosti příslušníků dálniční policie. Já nevím, kdo z vás jezdí po těchto dálnicích, ale je potřeba si uvědomit, kolik máme dálničních odpočívadel, kolik máme tzv. dálničních odpočívek, a to ať státních, nebo soukromých. No prostě nejsou. Dokážete si představit, že Policie České republiky se bude snažit na dálnici stáhnout do stávajících dálničních odpočívek ty kamiony, které nedodržují vzdálenost nebo předjíždějí tam, kde nemají? No tak ty dálniční odpočívky podle mého odhadu zhruba do dvou hodin budou zaplněny a potom ta policie bude dělat co?
To znamená, co vyplývá z toho, co jsem řekl? Za prvé, že dneska existuje legislativa České republiky, která technicky umí řešit tento problém. Za druhé, je pouze na Ministerstvu dopravy, aby se snažilo řešit tuto situaci proměnlivým značením, to znamená tak, jak jim zákon umožňuje. Do třetice, aby Ministerstvo dopravy, potažmo Ředitelství silnic a dálnic vybudovalo komerční odpočívky na dálnicích v České republice, a to třeba i možností komerčních odpočívek tak, aby kamiony mohly být potom trestány, lépe řečeno řidiči kamionů mohli být trestáni za porušování zákona. Dle mého názoru tohle je cestou.
Velice mě mrzí, že tady není ministr dopravy. Jak ho někde v předsálí uvidím, rád se ho zeptám, jestli už propustil tu rosničku, která mu řekla, že 15. prosince v České republice nemrzne a nesněží.
Chtěl bych vás všechny požádat jako dopravák, abychom zvážili tuto novelu zákona. Chápu, že byla vyvolaná - a je mi jedno, jestli kolegyně ji předkládala v listopadu, nebo v prosinci, protože ona je vyvolaná tím stresem, který zažíváme na těch dálnicích, a je jedno, jestli je to opravdu v tom či onom měsíci, ale abychom zvážili, zda tuto novelu podpořit v průběhu jejího projednávání, protože ten prvotní efekt asi u každého z nás zákonodárců, kdy jsme viděli ty šílené kolony, které byly na Vysočině, těch lidí, kteří tam stáli v tom mrazu, tak byl: tak tohle není možné, tam nemůže nikdo projet, ani policie, ani záchranka, proboha, ty kamiony tady nemají co dělat. Ale ten okamžitý efekt našeho vnímání té situace, kdy jsme to viděli v televizi, anebo někteří z nás, co jezdíme po D1, na vlastní oči, by měl zaniknout. Měl by zaniknout ve prospěch toho systémového řešení v rámci dopravy České republiky.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Faktickou poznámkou bude reagovat pan poslanec Svoboda. Prosím, máte slovo.
Poslanec Bohuslav Svoboda: Děkuji za slovo, pane předsedající. Já bych chtěl reagovat na to, co tady zaznělo a, reagovat i na vás, pane kolego prostřednictvím předsedajícího, protože já mám skutečně statisíce kilometrů po dálnici a mám nechci říkat kolik mil po Americe ujetých. To všechno, co tady zaznívá, je dobře. Ano, průchozí brány, které budou mít měnící se značky. Všechno to je pravda, všechno je pravda. Je pravda, že u nás se přestupky nedodržují, a je pravda, že v Americe ten problém není. Ale víte proč? Prostě proto, že to je postihováno. Pokud nezajistíme to, že bude možnost ty chybující řidiče v nějaké podobě odchytit a potrestat, nebude to fungovat. ***