(18.00 hodin)
(pokračuje Svoboda)

V Americe, když pojedete a budete předjíždět nedovolenou rychlostí nebo vyjedete z pruhu tak, že někoho omezíte, tak vám ten čertík vyskočí z toho křoví v prostředku a hned vás zkasíruje, respektive odsoudí v nejbližší vesnici. U nás nehrozí vůbec nic. Jestli uděláme proměnné značení na branách, co se stane? Všichni se na to podívají a nestane se nic. Pokud nebudeme trestat, řešit ty přestupky, pak to nebude fungovat. Zácpy nevyřešíme, ty jsou i v Německu. Ale přestupky bychom vyřešit měli.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Pan poslanec Plzák bude reagovat faktickou poznámkou. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Pavel Plzák: Děkuji. Jenom krátká faktická poznámka. Tak já jsem také v té Americe jezdil. A ono to není tak, jak to říkal tady kolega Svoboda. Tam je to právě, abyste nemohli uplatit toho policistu, tak on naopak vás nezkasíruje. On vám řekne: druhý den se dostavíte tam a tam k soudci a ten vám dá termín, kdy bude ten váš přestupek řešit, a budete mu zdůvodňovat, proč jste rychle jel, jestli jste jel do nemocnice, jestli jste pospíchal a tak dále. Takže není to tak, že by vás zkasíroval hned. Naopak váš pobyt v Americe se může nečekaně prodloužit třeba o čtrnáct dní. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. V rozpravě pan poslanec Klaus, po něm pan poslanec Vácha. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Václav Klaus: Já bych se také rád vyjádřil k tomuto návrhu zákona. Nejprve mě zaujala řeč pana poslance Onderky vaším prostřednictvím a jeho takové výrazné útoky na Ministerstvo dopravy. Tak to je zajímavá zpráva o stavu koalice a hlavně taková ta kritika, jak není ta infrastruktura. Protože já mám pocit, že od roku 1996, což je tuším 23 let, jste vládli asi tak 15 nebo 16 let, strana sociálně demokratická, takže proč ta infrastruktura není, je celkem nasnadě.

Druhá věc, co chci říci. Já samozřejmě také velice často nerad jedu po dálnici a tam jsou ty závody kamionů, kdy jeden jede osmdesát jedna a druhý osmdesát. To jakoby nemá nikdo rád. Ale nemůžu se zbavit dojmu, když vidím tenhleten návrh zákona, se podívat na historii automobilismu. To začínalo tak, že jelo vozidlo a před ním běžel zřízenec s vlaječkou a s píšťalkou v puse. A já se obávám, že všemi těmito regulacemi, neustálým snižováním výkonu motorů, spalin, regulacemi, omezením rychlosti se zase obloukem vracíme do této doby. A já už ji naštěstí nezažiju, protože už mi bude padesát let, ale lituju svoje děti.

No a k tomuto samotnému zákonu. Už to tady bylo zmíněno, viděl jsem i paní poslankyni Jarošovou, také mám v ruce stanovisko Asociace autoškol České republiky. (Ukazuje plénu desky s dokumentem.) No co na to říct. Zákony, které vznikají na základě nějaké okamžité situace, jsou většinou špatně. Čili někdy 16. prosince zkolabovala D1, nebyla vůbec průjezdná, bylo to hrozný, no a my - 20. prosince je načten zákon o předjíždění kamionů. To tu situaci nezpůsobilo. Způsobilo to dílem počasí, dílem, že ta dálnice byla stále ještě opravovaná, dílem nevím, kdo tam má jaké pneumatiky z těch kamioňáků a podobně. Ale tohleto řešení není. Ta situace skutečně dopadne tak, jak tady několik řečníků říkalo, to znamená, že pravý pruh pojedou kamiony a v levém pruhu se to bude řídit tím nejpomaleji jedoucím vozidlem, což jak všichni víme, spousta lidí jezdí devadesát, sto kilometrů za hodinu po dálnici kvůli spotřebě. To tak prostě je, já to těm lidem nevyčítám, ale prostě jeďte tam. Ta nervozita těch aut, co chtějí trošku rychleji tou stotřicítkou jet, tam bude enormní. Nevím, co tam všechno bude za případy: troubení, svícení, lidi nejsou svatoušci. Jakékoliv omezování plynulosti dopravy většinou dobře není.

A poslední věc. Řidičů osobáků je asi daleko víc, ale také trošku mysleme na řidiče kamionů. Ta práce je velice těžká, takže takováto zase další regulace, co zase nesmějí, kolikrát kde musí stát, kde nesmí stát, kolik hodin mohou jet. Oni také pospíchají domů, chtějí v tom čase těch osmi hodin tam dojet, tak je to prostě velice stresující práce. A teď jim vlastně zakázat i nějaké pomalu objíždění vozidla, které někdo odtahuje, aby ho nemohli předjet a vjet vůbec do levého pruhu, je věc, která moc tomu nepomůže.

Já nenavrhnu zamítnutí tohoto zákona, protože to udělá kolega Adamec, ale celkem s tím dost soucítím a tenhle zákon považuji za zbytečný. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji, pane poslanče. Nyní pan poslanec Vácha, po něm pan poslanec Adamec. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec František Vácha: Děkuji za slovo, pane předsedající. Mě by zajímalo, jestli ti, kteří se podepsali pod návrh toho zákona, vůbec ten zákon znají, protože v tom zákoně tohle už je. Tohle už tam v tom zákoně je.

Kolega Onderka říkal, že pokud máme tři pruhy, tak kamiony nebo ti pomalí nesmí v tom levém pruhu jezdit, to je nějaký paragraf myslím 12. Ale nezmiňoval § 36: řidiči na dálnici je zakázáno - a teď pozor - řidič nákladního automobilu o celkové hmotnosti převyšující 3,5 tuny a řidič jízdní soupravy, jejíž celková délka přesahuje 7 metrů, nesmí předjíždět jiné vozidlo, pokud k jeho předjetí nemá dostatečnou rychlost, takže by omezil - slovo omezil je důležité - v jízdě ostatní vozidla svou výrazně nižší rychlostí jízdy. V § 2 se definuje omezení a omezení znamená povinnost počínat si tak, aby jinému účastníku provozu nebylo nijak překáženo.

Takže pokud pojede kamion a bude chtít předjíždět jiné vozidlo a bude tím předjížděním překážet někomu jinému, tak porušuje dopravní předpisy, měla by tam být policie a ta policie by měla konat. Pokud do toho zákona dáme hned za bod čtyři navrhovaný bod pět, tento navrhovaný bod, tak se nic nezmění. Dokud tam ta policie nebude a nebude vyžadovat dodržování zákona, tak se vůbec nic nezmění, protože my už to tam dneska máme.

Podle mého názoru je to úplně, úplně zbytečný zákon. Já nevím, jestli jste si to četli, když jste to psali. Ale je úplně jasné, že dneska kamiony nesmí předjíždět. Pokud to schválíme, tak nebudou smět předjíždět i v době, kdy ta dálnice bude úplně prázdná. Pojedou dva kamiony, jeden pojede sedmdesát, bude moct jet sedmdesát, já jsem přesvědčen, že kolega Bartoň má pravdu, a ten druhý pojede osmdesát pět a nebude ho smět předjet. Úplně prázdná dálnice! Podle mého názoru je to nesmysl. Ve chvíli, kdy bude prázdná dálnice, dovolím tomu kamionu, aby předjel. Říká to ten odstavec čtyři.

A pak mám tu poznámku k té jízdní soupravě. Víte, a už to tu někdo zmiňoval, my když s klukama jezdíme na motorky, tak máme Land Rovera Discovery, který má čtyři metry, 4 970 milimetrů, necelých pět metrů, za tím táhneme káru s motorkami, která má také čtyři metry, takže jsme jízdní souprava převyšující sedm metrů. Ta kára může jet sto třicet. Takže my díky tomu, že schválíme tady ten, jak to říct slušně, tady tu změnu zákona, tak budeme muset jet mezi těmi kamiony, kdy ten první kamion pojede tou sedmdesátkou, i přesto, že bychom mohli jet těch sto třicet, co nám dovoluje zákon.

Takže já považuji tady tu novelu zákona za naprostý nesmysl. Naprostý nesmysl. Je to úplně zbytečná novela. Dneska už to v zákoně máme. Máme to řešeno mnohem lépe. A dokud nebude fungovat Policie České republiky, já nevím, všichni máte řidičák, všichni jezdíte tady, a jsem přesvědčený, že mnoho z vás jezdí i v zahraničí. Nebudu jmenovat, nechci se někoho dotknout, ani sebe, ale kolik pokut jste dostali v České republice a kolik pokut jste dostali v Rakousku za rychlou jízdu, anebo ve Francii za rychlou jízdu, kde vás vyfotí, přijde vám dopis v češtině, že máte zaplatit třicet nebo sto eur, protože jste jeli moc rychle. V cizině ta policie funguje. U nás, bohužel. Já nekritizuji policii za to, že nefunguje. Kritizuji systém, který nedonutí policii, nebo nedá policii takové prostředky, aby mohla fungovat.

Takže to je za mne a za klub TOP 09 všechno. A samozřejmě, já nevím, jestli už někdo navrhl zamítnout, takže bychom se připojili k zamítnutí zákona. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP