(18.20 hodin)
(pokračuje Adamec)

Tady se mluvilo o dálniční policii. Tak prosím vás, když říkáte, jak vám chodí pokuty z té Evropy - no tak bezvadný, tam to mají automaticky. Tam to mají automaticky. Ty pokuty jsou většinou dvojí, buď to chodí od státní policie, nebo to chodí z obecních úřadů, na jejichž katastru ta dálnice probíhá, kde si dávají ty radary. Přivydělávají si stejně jako v České republice, speciálně někde, protože de facto ten postih je jenom ekonomický a do bodového systému nezasahuje.

Já tedy musím říct, že opravdu, nezlobte se na mě, tohle řešit v devadesátce, to je taková troufalost sem s tím přijít před Poslaneckou sněmovnu, že bychom všichni jako měli velmi zpozornět. Protože pak říkáme, že jsme tu k ničemu. Když vezmu tu rozpravu, jak tady probíhá už hodinu, možná déle, a ty argumenty, které tady padaly, ty vlastní zkušenosti, tak si myslím, že skutečně to je návrh, který by měla připravit odborně vláda. My tady říkáme prostě, že jsme zažili kalamitu na D1 v zimě. Čtyři hodiny tam čekali, nebo jak dlouho. No já nevím. Já jezdím po Evropě a stalo se mi to mockrát v Německu, ve Francii, prostě že ta dálnice nejela. A když jsem se ptal na statistiku, jak je to v České republice, tak prosím vás, já vám to číslo řeknu. Já jsem si ho zjistil: 98 % času dálnice jedou v České republice. Jsou tam ta dvě procenta. Bohužel se to v zimě koncentrovalo do té jedné události, kdy samozřejmě, ano, chápu to, v rámci politického boje jsme si tady vysvětlovali s panem ministrem své pojmy, dojmy, ale nicméně se nestalo vůbec nic.

Co se týká toho úmyslu. Já tomu rozumím. Všichni si myslíme, že prostě ten náš názor to vyřeší a že ho protlačíme tady, pokud získáme většinu. Ale já si zase říkám, že i cesta do pekel je dlážděná samými dobrými úmysly. A já bych tady ten návrh tohoto zákona, který na první pohled vypadá velmi jasně srozumitelně, zařadil do této kategorie. Já před tím varuji. Na těch výborech, pokud to chcete poslat do výboru, nevyřešíme nic. To je odborná záležitost. Mělo by se tím zabývat ministerstvo. Patřičné instituce, které dělají statistiky a podobné záležitosti. Můžeme si tady říkat, jak je to výborné a jak to funguje v Americe. No, já s dopravní policií mám zkušenosti v České republice takové, že vždycky na mě vyskočili takoví ti maskovaní z křoví v neoznačeném autě. Sebrali mi body, peníze. Nakonec i řidičský průkaz. Ale bohužel, nic jiného jsem od nich zatím neviděl. Pokud neřeší nehodu, kterou pak dají do statistik, že řešili prostě nějaký přestupek, tak nic jiného ta policie dopravní kromě nehod a rychlosti neřeší. Nedělejme si iluze, že budou měřit vzdálenosti kamionů.

Dokonce dneska máte zákazy předjíždění kamionů na dálnici. Oni to naprosto ignorují, jako by ty značky vůbec neznali. A dělají to všichni včetně cizinců. Doma by si to netroufli, ale tady moc dobře vědí, pokud nepřekročí povolenou rychlost, tak se jim na té dálnici, pokud někoho nesestřelí, vůbec nic nestane. Jen tak mimochodem, všichni dojíždíme do Prahy po těch svých dálnicích z těch našich regionů. A když přijíždíme do Prahy, tak přesně nastává ta situace, kdy z obou pruhů dálnice se stávají - kromě D1, kde je třetí pruh, abych byl přesný, na D11 je to jenom v jednom směru bohužel na výjezdu z Prahy, ne na dojezdu z Prahy. Tak se dostáváme do situace, že oba pruhy jsou pomalé pruhy, protože vždycky vpravo jede někdo pomalu, za ním je fronta. Vlevo někdo jede pomalu, za ním se dělá fronta. A posledních deset patnáct kilometrů takhle všichni dojíždíme do Prahy. A jestli to chcete takhle aplikovat na celou délku dálnice, tak si to klidně schvalte.

Já říkám, že je to špatně, že bychom se měli zajímat o plynulost dopravy. Že největším nebezpečím dneska není vyšší rychlost, ale je to nepřiměřená rychlost ať k povaze vozu, ve kterém jedeme, nebo té komunikace. Ale to bohužel je nevyměřitelný faktor. Takže nedělejme si iluze, že policie vyřeší za nás ty problémy, které na těch dálnicích máme.

Jen tak mimochodem, plošné zákazy vždycky špatně dopadly. Ta zkušenost lidstva je v řadě případů. Já to tady nebudu vyjmenovávat. Na řadě činností se to pokoušely některé státy aplikovat. Některé tak významné třeba jako Amerika, Spojené státy americké. Jak to dopadlo, všichni víme. A důležité pro mě je také to, že když něco tady vytvoříme nebo vláda nám to předloží, my to schválíme, upravíme, prodiskutujeme, že to také můžeme na těch občanech vymáhat, že tady bude vymahatelnost práva. Tento návrh zákona to vůbec neřeší.

Já si myslím, že opravdu... A navíc je to chybně napsáno. Já si myslím, že bychom to měli zamítnout v prvním čtení a že by měla vláda a Ministerstvo dopravy a pan ministr se zabývat tím, jak tuto situaci na dálnicích řešit odborně. Prostě tak, bez emocí, abychom prostě tady pak dostali materiál, který můžeme s čistým svědomím schválit. Takže já, dámy a pánové, navrhuji zamítnutí tohoto návrhu zákona v prvním čtení.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji, pane poslanče. S návrhem na zamítnutí se vyrovnáme po ukončení obecné rozpravy. V té budeme pokračovat. Na řadě je pan poslanec Válek, připraví se pan poslanec Kolovratník. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Vlastimil Válek: Dobré pozdní odpoledne nebo časný večer, dámy a pánové. Já jsem v Americe nikdy auto neřídil. Jenom omluva na začátek.

A na druhé straně jsem dneska ráno vyrazil z Brna po D1. U Jihlavy jsem si byl jistý, že tento zákon podpořím. Zhruba padesát kilometrů za Jihlavou, když mně udělal třetí kamion myšku, tak jsem si říkal na sto procent v devadesátce. A těsně před Prahou jsem uvažoval o zpřísněních, která bych navrhl jako pozměňovák. (Pobavení v sále, smích.)

Mezitím jsem se uklidnil. Vědec a lékař u mě převážil. Prostě rychlá řešení, jednoduchá řešení, jsou špatná řešení. Já si myslím, že každý z nás, kdo jezdí po dálnici, zažíváme stejné emoce. V podstatě všichni kromě nás jsou úhlavní nepřátelé, kteří nám brání v plynulé jízdě. Na druhé straně v neděli jsem jel z Vídně do Brna. Nastavil jsem si 130 na tachometru. Tempomat to tam držel. Nikdo mě nepředjížděl, nikdo na mě neblikal, nikdo mě nepředháněl. Tak nějak v tom levém pruhu těch 130 všichni jeli. Dneska, když jsem udělal totéž z Brna na Prahu, tak po desíti kilometrech jsem byl úhlavní nepřítel všech osobáků, které jely tu 140, tu 150, tu 160. Nebyl pro mě pruh! Vpravo to bylo moc pomalé, vlevo to bylo moc rychlé. Mých 130 se na dálnici prostě nehodí. Jsem špatný řidič, jsem si toho vědom.

Tak abych se vrátil k tomu, s čím jsem chtěl původně vystoupit. Já si myslím, že je potřeba prostřednictvím pana předsedajícího podpořit to, co řekl můj předřečník. Nám chybí data, nám chybí informace. Mě by strašně zajímala analýza od ministra dopravy, jaká je tedy struktura těch kamionů, co jezdí po dálnici, jak se mění. Já jsem si dělal analýzu spolu se studenty. Snažil jsem se zjistit, jak se vůbec mění struktura kamionů. Jestli přibylo kamionů z některých zemí, co jsou ty typy kamionů, jestli jsme tranzitní nebo jaká jsme země. Tato data bych chtěl, a tím pádem bych o ně tímto chtěl požádat.

Druhá věc, která mi chybí. Jaká je struktura dopravních přestupků na dálnici D1? Předpokládám, že dálniční policie nějakým způsobem nějaké pokuty někomu dává, tak by mě velmi zajímalo, jaké přestupky se za toho posledního půl roku nejčastěji udály. Na které ty přestupky se ta dálniční policie nejvíce zaměřuje. Co je to, co považuje za největší problém současné situace na D1 - předpokládám, že tím pádem se na to zaměřuje. Závěrem bych chtěl říct, co všichni moji předřečníci, nebo drtivá většina z nich řekla, že dálniční policie z různých důvodů, protože to nejde technicky, nebo protože pro to nemá kompetence, nebo z jiných důvodů, v podstatě nevymáhá ani stávající legislativu a není schopna trvat na jejím dodržování a není možné, aby aplikovala pokuty, tak jak v některých zemí západní Evropy je to relativně běžné. Z toho pohledu si myslím, že zavést další omezení, které by mělo být sankcionované, aniž tedy si tady říkáme, by šlo kontrolovat, aniž by šlo nějakým způsobem hlídat a vymáhat, je čirý alibismus. Pokud nevíme, jak budeme takovéto omezení vymáhat, tak nemá smysl se asi o něm bavit.

Já bych se velmi přimlouval o intenzivní odbornou diskusi na toto téma, protože málo platné, prostě žádné rychlé řešení, kterým by se dostavily dálnice a rozšířily o jeden pruh, asi nenajdeme. Žádné rychlé řešení, kde by se během roku postavily nové nějaké speciální brány nebo nějaký systém, který by varoval řidiče, asi nezavedeme. Přesto bychom se měli snažit to prostředí na dálnicích kultivovat tak, aby ta jízda byla co nejméně stresující a aby byla co nejvíce plynulá. A to slovo plynulá si dovolím ještě jednou zopakovat. Protože obrovský problém podle mě jízdy na dálnici D1 a na všech ostatních dálnicích je neplynulost té jízdy v těch dvou pruzích nebo ve třech pruzích, které tam jsou. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP