(18.10 hodin)

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Pane poslanče, nikdo nenavrhl zamítnutí. Navrhujete zamítnutí? Dobře. Tak zatím nebylo navrženo, bylo navrženo vrácení návrhu k dopracování, to navrhl pan zpravodaj Polanský.

Nyní budou následovat faktické poznámky v tomto pořadí: paní poslankyně Kořanová, páni poslanci Veselý, Kolovratník a Ventruba. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Barbora Kořanová: Já bohužel zase musím na svého předřečníka prostřednictvím pana místopředsedy: povolená rychlost nákladních vozidel nad 3,5 tuny v České republice je 80 kilometrů v hodině. Tečka.

Další věc. Velmi dobře znám § 36 silničního zákona. Ovšem proč není dostačující? Protože za prvé ho vůbec nikdo nedodržuje, což je samozřejmě odpovědnost policie, já s tím naprosto souhlasím. Ale za další - je těžce, velmi těžce vymahatelný. A o to jde. Protože není dostatek kamerových systémů, nemůže se to ohlídat, takže opravdu je to otázka vymahatelnosti. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Pan poslanec Veselý s faktickou poznámkou. Po něm pan poslanec Kolovratník. Máte slovo.

 

Poslanec Ondřej Veselý: Děkuji za slovo, pane předsedající. Kolegyně, kolegové, já taky musím reagovat na kolegu Váchu, byť si ho jinak velmi vážím. Úvaha, že § 36 je funkční a že to vlastně zavádí, je velmi teoretická. Kolegyně Kořanová to řekla tak jako razantně, já to řeknu opravdu jako právník. V podstatě to znamená, že to je naprosto nevymahatelná věc. Zkuste si někdy projít jako policista nebo úředník správním řízením, kdy tomu řidiči budete prokazovat, jestli skutečně omezil, nebo neomezil. Nikdy to do kupy nedáte a při délce přestupkového řízení je to naprosto nemožné. My si musíme říct, jestli chceme, aby ty kamiony zacpaly pruhy, nebo ne. Jestli tohle je nejšťastnější model, nevím. Ale § 36 je opravdu naprosto teoretický a v praxi neprosto nepoužitelný. Věřte mi. Říkám vám to jako právník, tam se nikdy nedostanete k tomu, abyste to tomu řidiči prokázal.

Uvedu jeden konkrétní případ, nějaký, který si teď vymýšlím, ne že bych ho zažil, ale který si vymýšlím. Kamion jede, za zatáčkou koukne do zpětného zrcátka a nevidí tam nikoho. Najede tam a jede těch, jak to známe všichni, on jede 92, ten, koho předjíždí, jede 90. Takže se za nimi utvoří 10kilometrová fronta. Omezil, nebo neomezil? Když řekneme omezil, je to logické, řekneme si omezil, je to v pořádku. Ale on řekne: Jak já jsem mohl vědět, že omezím, když jsem tam nikoho neviděl? Takže bych nesměl předjíždět vůbec. A bylo by to i v noci, i ve dne. A tady je možnost říct vůbec, anebo se na to vykašleme, a potom prostě ta situace bude na silnicích taková, jaká je teď. To je všechno. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Pan poslanec Kolovratník s faktickou poznámkou. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Martin Kolovratník: Děkuji za slovo. Dobrý podvečer, kolegyně a kolegové. Já jsem přihlášen do řádné rozpravy a za malou chvíli na vás budu apelovat nebo prosit, abyste tomu návrhu dali šanci. A respektuji pozici kolegů z opozice k § 90. Ale věřím, že když se dohodneme na řádném projednání, že můžeme se bavit i o několika variantách těch řešení a třeba najít to, co bude průchozí nebo shodné pro většinu Poslanecké sněmovny. Ale to řeknu za chvíli. Teď jsem chtěl, aby to bylo logické, reagovat na pana poslance Váchu.

Když jsem poslouchal, tak asi trošičku budu opakovat slova kolegyně Barbory Kořanové i pana poslance Ondřeje Veselého. Ona je pravda, že ten zákon - a četli jsme ho, věřte nám, že jsme ho četli velmi pečlivě - to do jisté míry předjímá, že v tom § 36, což je oddíl 2 zákona, tak explicitně říká, že se nesmí předjet, pokud by omezil. A bylo to řečeno, jak budeme posuzovat, jestli omezil, nebo neomezil, z nějakých kamerových záznamů apod. Ale on třeba také § 19 tohoto zákona v odst. 3 říká, že řidič, který předjíždí, omlouvám se, ne, který předjíždí, ale který je zařazen - a to je reakce na Zbyňka Stanjuru, který už teď není přítomen - tak že musí dodržovat bezpečnou vzdálenost, která umožní bezpečné zařazení se. Takže tady bych teď mohl jakoby rozporovat to, že vznikne nějaká nekonečná fronta nebo kolona kamionů, do které není možné se zařadit. Protože zákon už v jiném paragrafu říká, že ta bezpečná vzdálenost pro zařazení se pro jiného předjíždějícího musí být dodržena. Ale opět, uvědomme si a zkusme o tom přemýšlet v reálu, jestli toto vůbec je kontrolovatelné, nebo ne.

To, co tím návrhem chceme říct, aby to bylo jasně exaktně popsáno např. jako na Slovensku - a už mi končí čas, tak já to řeknu poté v řádné přihlášce. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Omlouvám se, čas skutečně vypršel. Pan poslanec Ventruba je ještě přihlášen s faktickou poznámkou. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jiří Ventruba: Vážené kolegyně a kolegové, vážený pane předsedající, dovolte mi, abych zareagoval na své předřečníky. Já taky jsem jezdil ve Spojených státech, taky jsem jezdil v Německu, na Slovensku. Musím říct, že ve Státech se mi jezdilo líp jak u nás, stejně tak v Německu. Každá ta země má svoje zákony. Já bych jenom chtěl říct, že dávám za pravdu tomu, že pokud by v tom pravém pruhu jely kamiony a do levého pruhu se nám dostalo nějaké osobní auto, které pojede 90 kvůli spotřebě, jak bylo řečeno, tak to bude mít problém. Ale chci být objektivní a chtěl bych říct věci, o kterých uvažuji i podle toho, co řekla tady paní kolegyně, co dávala návrh. Zaznělo tady, že máme dobré zákony a že policisté by to mohli vyřešit. A za druhé, že nebudou moci odbočovat doprava. Pokud by byly rozestupy kamionů, jak jsou v některých zemích dané, buď čarami nebo 150 metry, nebo nevím kolika, tak asi by se dalo odbočit.

A druhou věcí, kvůli které dělám svou interpelaci, a pan ministr Ťok tady není, jsem se ho chtěl zeptat: kdyby ten policajt, který teď může ty pokuty dávat, a bylo kritizované, že nebude dávat, protože nemá kde. Já se chci zeptat, proč jsou u nás na dálnici všechna, já jezdím z Prahy do Brna, ta parkovací místa zabráněna, aby tam auta mohla vjet. Takže opravdu ten policajt za stávající situace, kdyby zastavil na dálnici ty kamiony, tak způsobí ještě větší problém.

Takže pan ministr Ťok tady není, tak až přijde, tak se ho zeptám. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Nyní v rozpravě pan poslanec Adamec, připraví se pan poslanec Válek. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Ivan Adamec: Děkuji, vážený pane místopředsedo. Kolegyně, kolegové, vážení předkladatelé, dovolte mi, abych tady také řekl něco za sebe k tomuto návrhu zákona. Musím říct, že mě tedy velmi nepříjemně překvapilo, že na programu této schůze jsou návrhy zákonů, a je jich sedm, které jsou navrhovány v devadesátce, ve zkráceném režimu. To mi fakt připadá jako velmi zvláštní. A ta témata nejsou úplně tak beztrestná. A tenhle je opravdu excelentní, protože je to poslanecký návrh vládních poslanců a zase ho máme řešit v devadesátce. My jsme samozřejmě podali veto.

Ale když poslouchám tu rozpravu, tak opravdu tady to někdy hraničí s lidovou tvořivostí a s tím, jak každý máme nějakou zkušenost někde z Ameriky, někde z Evropy apod., a chceme tady řešit docela vážnou věc, kde prostě tady jsou dva názory - jeden říká, že kamiony mají jet v pravém pruhu a že se nic nestane, druhý názor říká, že to je špatně, že by se to mělo dělat jenom někde a že samozřejmě pak, jestli se budete chtít projet po dálnici, tak někdy v noci, kdy ty kamiony předjíždět můžou.

Já chápu, že to je téma, které nás zajímá, že kamiony štvou každého. Na druhou stranu každý chodíme nakupovat, každý chceme něco poslat v e-shopu apod. Tady jsem slyšel takový názory, tak ať si to přeloží na ty dodávky. Tak jako, to je ekonomika, to si nebudeme zase zastírat, asi se to centrálně veze někam a pak se to zase distribuuje. Prostě kamiony jsou součástí běžného života. Že ti kamioňáci jezdí tak, jak jezdí občas na té dálnici, na těch silnicích, taky s tím máme své zkušenosti. Taky to není, že by se nám to líbilo, že by dodržovali předpisy. Oni prostě z pocitu té velikosti, oni mají pořádnou tu boudu, je tam naloženo těch tun, tak mají pocit bezpečí, a že si mohou dovolit všechno. Ale to zas je problém. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP