(18.50 hodin)
(pokračuje Luzar)

Z druhé strany jsou dvě možnosti řešení. První, všude osadit značky. Zákaz předjíždění. To tady navrhují kolegové jako odpůrci tady této předlohy - zakažte to značkami. Anebo je tu druhá možnost - zakázat to plošně na dálnicích a dát značky tam, kde je to povoleno. Takovou značku momentálně ještě nemáme, ale je to možnost úvah do druhého čtení. Prostě umožnit tam, kde cítíme, že to bezpečně jde a nebudou brzdit provoz, povolit předjíždění nákladními vozy jiná pomalejší vozidla.

Teď se bavme o tom, co je lepší a co je výhodnější pro dopravu a pro plynulost. Již máme zkušenost, že zakázat předjíždění nefunguje. A můžeme se vymlouvat, jestli policie funguje, nebo nefunguje. Prostě to nefunguje. Tak to zkusme opačně. Ale je to o diskusi. Je to o tom, že bychom to měli ve výboru probrat a hledat tuto cestu. A jestliže nešťastně zvolit devadesátku v projednávání tohoto zákona asi problém byl, ale prostě je to o diskusi nad tímto problémem, který tady máme. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Další faktickou poznámku, pan poslanec Běhounek. Připraví se paní poslankyně Procházková, dále pan poslanec Válek, pan poslanec Svoboda, pan poslanec Stanjura. Prosím.

 

Poslanec Jiří Běhounek: Vážený pane předsedající, kolegyně, kolegové, ministři, kteří jste přítomni (v sále jsou tři), naprosto věcně. Já si myslím, že zkušenost nějakou mám, tak jsem to s policií řešil. Policie na dálnici nemůže žádný automobil zastavit. Musí ho odvést. Musí ho odvést někam, kde ho může řešit. Kam ho odvede? Na výjezdní místo. To znamená, že ho akorát zablokuje. To je ten problém, který stále omíláme. Pokud nebudou odstavné plochy a nebudou parkoviště pro kamiony a další automobily, aby to tam policie mohla vyřešit, tak se to nevyřeší. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Další faktickou poznámku, paní poslankyně Procházková. Připraví se pan poslanec Válek. Prosím, vaše dvě minuty.

 

Poslankyně Věra Procházková: Děkuji za slovo. Hezké odpoledne. Já vám řeknu příklad z vlastní zkušenosti. Ve Francii jsem překročila rychlost o jeden kilometr. Nedali mi pokoj. Několik měsíců jsem dostávala dopisy, upozornění, pokuty, až jsem to zaplatila. Proč to neděláme tady? Víme dobře, že tyhlety problémy na dálnicích dělají především zahraniční řidiči. Zahraniční! Ti naši to dodržují. Chovají se tady velmi nedobře. Tak proč to nezkusíme? Proč se tam nekoukneme, jak to ti Francouzi dělají? Na dálnici mají kamery, cvaknou vás a pošlou vám to. A posílají vám to tak dlouho, dokud to nezaplatíte.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Další faktickou poznámku, pan poslanec Válek. Připraví se pan poslanec Svoboda.

 

Poslanec Vlastimil Válek: Děkuji, pane předsedající. Dovolím si prostřednictvím pana předsedajícího souhlasit s panem poslancem Běhounkem a v podstatě i s paní poslankyní, a to v podstatě z toho důvodu, že opravdu policie nedokáže vymáhat pokutu. Asi to tak je. Tak pak se bavme o tom zákonu, kde je toto ukotveno, a změňme ho tak, aby policie dokázala vymáhat pokutu.

Ano, kamiony, nebo auta, která spáchají přestupek, nemohou policisté zastavit na dálnici. Musí je někam odstavit. Ano, tak tento problém vyřešme a soustřeďme se na to.

Víme, že na dálnici se nějaké přestupky páchají. Tak ještě jednou prosím ministra vnitra, ať nám dá analýzu přestupků, které dálniční policie považuje za prioritní a nejvíce ohrožující provoz na dálnici, jak je řeší a jakým způsobem se k nim staví. Analýzu přestupků. Na co se soustředit na té dálnici.

Ale ať vezmu kterýkoli z těchto tří bodů, tak úplně nevím, jak to vyřeší, když zakážeme - já se nebráním, aby se to posunulo dál - předjíždění kamionů. Stejně je ti policisté nebudou mít kam odstavit. Stejně od nich nebudou moct vymoct tu pokutu. Tak co se prakticky změní? My se uklidníme, že jsme udělali všechno pro to, abychom jaksi zlepšili provoz na dálnici D1. Ale pokud to, co tady moji předřečníci říkali, ať už paní poslankyně, ať už pan poslanec, pokutu z nich nevyrazíme a odstavit ten kamion nebudeme moct, tak co se prakticky změní? Z mého pohledu jako řidiče nic.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Další faktickou poznámku, pan poslanec Svoboda. Připraví se pan poslanec Stanjura. Prosím.

 

Poslanec Bohuslav Svoboda: Děkuji za slovo. Dovolte, pane předsedající, abych se vaším jménem obrátil k předkladatelce. Má otázka je velmi jednoduchá. Co se stane, když přijmeme zákon tak, jak ho navrhujete? Jak se změní práce té policie? Jak ty vozy bude odstavovat? Jak bude vymáhat tu pokutu? Jakou máte představu o tom, že tento zákon ten problém vyřeší? Sama říkáte, že ten problém vzniká proto, že nemáme možnost řidiče postihovat, pokutovat. Jak tento zákon to změní, abychom tu možnost měli? To je má jediná zásadní otázka, na kterou když mi odpovíte, nebudu s vámi souhlasit, ale bude to pro mě aspoň pochopitelné, protože v tuto chvíli nechápu, čeho chcete tím zákonem dosáhnout.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Další faktickou poznámku, předseda poslaneckého... Už ne. A nyní tedy pan poslanec Klaus. Prosím. Taky ne.

Takže v tomto okamžiku nemám další přihlášky do obecné rozpravy. Raději se rozhlédnu, abych tam za rohem nepřehlédl pana poslance Pávka třeba. Ne, ne, ne. Dobře. (Pobavení v sále. Předseda Stanjura mává rukou.) Ještě tedy jdete? Takže jste si to rozmyslel. Předseda poslaneckého klubu ODS Stanjura. Ale přečtu omluvu, protože kdybyste náhodou mluvil déle, tak už bych ji nestačil přečíst. Omlouvá se pan ministr Antonín Staněk z dnešního jednání od 18.50 do konce jednacího dne.

Tak prosím, máte slovo.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Já jsem zrušil svoji faktickou poznámku, protože jsem chtěl říct to samé, co řekl můj kolega pan poslanec Svoboda. Ale já bych očekával nejdřív odpověď, než budeme hlasovat, protože tady je chyba v logice přístupu předkladatelů. A pregnantně to popsal pan docent Svoboda. Dneska máme zákaz předjíždění na vybraných úsecích a sami předkladatelé říkají, že to nejsme schopni vymáhat. A řešením je, že z toho uděláme plošný zákaz. A logická je otázka, kterou tady řekl pan docent Svoboda, a já bych rád znal odpověď - co se tedy změní kromě toho, teď si vymyslím, že na D1 neumíme vymáhat na 50 kilometrech, tak to příště nebudeme vymáhat na 370 kilometrech? Takže ta odpověď mě fakt zajímá.

Prosím paní předkladatelku nebo někoho z dalších předkladatelů, ať to není jenom na ní, aby odpověděli na tu otázku, kterou vznesl pan docent Svoboda, protože to je důležité pro naše hlasování.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní se tedy ještě jednou rozhlédnu. (Předseda Faltýnek vykřikuje: Teď hlasovat!) Pane předsedo, neříkejte mi, jak mám řídit schůzi. Já si to uřídím.

Končím obecnou rozpravu. Nyní se tedy táži na závěrečná slova, jestli máte zájem. (Hlásí se pan zpravodaj.) Máte zájem. (Předkladatelka se otáčí na předsedajícího a tvrdí: Nemáme zájem!) Pan zpravodaj má zájem. Pan zpravodaj Polanský. Paní poslankyně, prosím vás. (Ke zpravodaji:) Tak prosím.

 

Poslanec Ondřej Polanský: Já vás uklidním. Já jenom v rychlosti shrnu, nebudu se tedy vyjadřovat k obsahu, jenom shrnu, že v obecné rozpravě jednak padlo veto na postup podle devadesátky od pěti poslaneckých klubů, padl návrh na vrácení novely k dopracování a bylo navrženo zamítnutí v prvním čtení. Děkuji vám.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Děkuji. Nyní tedy přistoupíme k hlasování. Zagonguji. Ano, mám žádost o odhlášení, takže vás všechny odhlásím. Přihlaste se prosím všichni svými hlasovacími kartami. (Chvíle čekání na příchozí.) Myslím, že už jsme tady přihlášeni v dostatečném počtu. Máme tady dva návrhy - zaprvé pan poslanec Polanský předložil návrh na vrácení předloženého návrhu navrhovateli k dopracování, o tom budeme hlasovat jako první, a následně máme návrh na zamítnutí.

 

Ještě jednou přečtu, o čem budeme hlasovat. Nyní budeme hlasovat o návrhu na vrácení předloženého návrhu navrhovateli k dopracování.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro vrácení k dopracování? Kdo je proti vrácení k dopracování?

Hlasování číslo 41, přihlášeno 163 poslanců, pro 79, proti 70. Návrh na vrácení byl zamítnut.

 

Následně tady mám návrh na zamítnutí předloženého návrhu. Myslím, že víme, o čem hlasujeme.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro zamítnutí? Kdo je proti zamítnutí?

Hlasování číslo 42, přihlášeno 163 poslanců, pro 77, proti 74. Návrh na zamítnutí byl zamítnut. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP