(10.40 hodin)
(pokračuje Filip)
Pan kolega Kaňkovský navrhuje pevně zařadit tisk číslo 267 po již pevně zařazených bodech.
Rozhodneme v hlasování číslo 143, které jsem zahájil. Ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.
V hlasování pořadové číslo 143, z přítomných 147, pro 144, proti nikdo. Návrh byl přijat.
Můžeme tedy po těchto změnách přistoupit k projednávání pořadu schůze, a to zahájením bodu číslo
180.
Návrh státního závěrečného účtu České republiky za rok 2017
/sněmovní tisk 164/
Ptáme se, jestli - byla avizována návštěva pana prezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu. Takže pokud tady není, tak budeme pokračovat bez něj. Ale konstatuji, že stanovisko Nejvyššího kontrolního úřadu bylo doručeno jako sněmovní tisk 164/1, a připomínám, že prezident úřadu se může zúčastnit schůze Poslanecké sněmovny, pokud jsou projednávány návrhy a stanoviska, která úřad předložil. Požádá-li o slovo, bude mu uděleno, a to ze zákona. Tedy bychom nehlasovali.
Místo u stolku zpravodajů už zaujala paní místopředsedkyně vlády a ministryně financí Alena Schillerová, děkuji. A ještě než uvede ten návrh, tak konstatuji, že rozpočtový výbor projednal za účasti zpravodajů usnesení výboru k tomuto materiálu. Usnesení rozpočtového výboru vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 164/3. Stanovisko NKÚ projednal kontrolní výbor a přijal usnesení, které vám doručeno jako sněmovní tisk 164/2. Připravena je paní předsedkyně rozpočtového výboru paní Miloslava Vostrá, která je zpravodajem rozpočtového výboru. Stejně tak je připraven pan poslanec Roman Kubíček jako zpravodaj výboru kontrolního.
Nyní tedy požádám paní místopředsedkyni vlády a ministryni financí Alenu Schillerovou, aby předložený návrh uvedla.
Ještě, než vám dám slovo, paní ministryně, požádám sněmovnu o klid. Pokud budete vést jiné debaty, a to i předsedové klubů, například o pořadu schůze, tak aby tak činili, zásadně v předsálí a nerušili přednes paní místopředsedkyně vlády. Prosím máte slovo.
Místopředsedkyně vlády a ministryně financí ČR Alena Schillerová: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Dámy a pánové, dobrý den. Dovolte, abych předložila návrh státního závěrečného účtu České republiky za rok 2017, který byl zpracován podle zákona o rozpočtových pravidlech, či zákona č. 218/2000 Sb., jehož ustanoveními se řídilo rozpočtové hospodaření v průběhu roku 2017. Podle tohoto zákona také vláda předložila návrh státního závěrečného účtu k projednání Poslanecké sněmovně -
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Já vás, paní místopředsedkyně, ještě jednou přeruším. Opravdu debaty, které se netýkají státního závěrečného účtu, zásadně v předsálí. Není to věc, která by neměla dopad na veřejné finance. A pokud vás to nezajímá, tak debaty opravdu jinde. Děkuji. Máte slovo, paní ministryně.
Místopředsedkyně vlády a ministryně financí ČR Alena Schillerová: Děkuji, pane místopředsedo. Návrh státního závěrečného účtu projednala vláda České republiky 23. dubna 2018 a schválila jej usnesením číslo 262 z téhož dne. Rozsáhlý materiál, který vám byl předložen v elektronické podobě, se v úvodní části zabývá ekonomickým vývojem České republiky. Komentovány jsou základní makroekonomické ukazatele za rok 2017 a souhrnné údaje o výsledcích hospodaření veřejných rozpočtů. V dalších částech je pak podrobněji rozvedeno zejména hospodaření státního rozpočtu.
V souladu s rozpočtovými pravidly jsou v samostatných pasážích uvedeny souhrnné informace o výsledcích rozpočtového hospodaření územích samosprávných celků, dobrovolných svazků obcí a regionů soudržnosti, dále informace o hlavních výsledcích hospodaření státních fondů, zpráva o státních finančních aktivech, pasivech a státních zárukách, zpráva o řízení státního dluhu a přehled o stavech fondů organizačních složek státu. Materiál obsahuje rovněž výsledky hospodaření zdravotních pojišťoven, vyhodnocení souhrnných rozpočtových vztahů k rozpočtu EU a další údaje. Zařazena je také informace o postupu privatizace, o stavu použití prostředků vedených na zvláštních účtech za rok 2017 podle zákona 178/2005 Sb.
Dovolte mi, abych z pověření vlády návrh státního závěrečného účtu za rok 2017 uvedla.
Státní rozpočet na rok 2017 byl schválen zákonem 457/2016 Sb. jako schodkový s deficitem 60 mld. korun. Celkové příjmy byly rozpočtovány ve výši 1 249,3 mld. korun a výdaje v objemu 1 309,3 mld. korun. Schválený rozpočet celkových příjmů a výdajů byl v průběhu roku 2023 rozpočtovými opatřeními souvztažně navýšen u deseti kapitol, celkem o 0,9 mld. korun, a to na základě zmocnění ministra financí podle § 24 odst. 4 zákona o rozpočtových pravidlech. Týká se financování projektů v rámci operačních programů spolufinancovaných z rozpočtu EU.
Rozpočtovým opatřením podle § 2 odst. 2 zákona 457/2016, o státním rozpočtu České republiky na rok 2017 došlo ke zvýšení celkových rozpočtovaných výdajů, a tím i schodku o 52 mil. korun. Rozpočet celkových příjmů po změnách tak dosáhl 1 250,2 mld. korun, celkových výdajů 1 310,3 mld. korun a rozpočtovaný schodek 60, 1 mld. korun. Celkové příjmy ve vztahu k rozpočtu po změnách byly vyšší o 1,9 % a výdaje nebyly dočerpány o 2,3 % rozpočtu. Plnění celkových příjmů na 101,9 % představovalo překročení rozpočtu o 23,4 mld. korun. Meziročně byly celkové příjmy nižší o 8 mld. korun. Překročení rozpočtu bylo ovlivněno překročením daňových příjmů včetně pojistného na sociální zabezpečení o 42,8 mld., to je o 3,8 % rozpočtu, překročením nedaňových příjmů o 8,2 mld. korun - o 53,3 %, překročením kapitálových příjmů o 854 mil. korun a výpadkem přijatých transferů v objemu 28,3 mld. korun, což je o 24,9 %.
Z celkových přijatých transferů tvořily neinvestiční a investiční transfery přijaté od EU, národního fondu a finančních mechanismů 77 mld. korun, v roce 2016 to bylo 159 mld. korun, a jejich rozpočet po změnách nebyl splněn o 21 mld. korun. Daňová kvóta včetně pojistného na sociální zabezpečení a na zdravotní pojištění se meziročně zvýšila o 0,6% bodu na úroveň 32,6 % HDP.
Celkové výdaje státního rozpočtu byly čerpány na 97,7 %, tj. bylo dosaženo úspory rozpočtované částky ve výši 30,5 mld. korun. Meziročně byly výdaje vyšší o 60 mld. korun zejména vlivem vyšších sociálních dávek o 16,8 mld., neinvestičních transferů veřejných rozpočtů územní úrovně o 16,3 mld., výdajů na platy a podobné výdaje včetně pojistného o 10,2 mld. korun, transferů soukromoprávním subjektům o 8,2 mld. korun, příspěvkovým organizacím o 7,9 mld. korun a neinvestičních nákupů a souvisejících výdajů o 4 mld. korun.
Nižší čerpání proti rozpočtu bylo dosaženo především v oblasti kapitálových výdajů. Nedočerpáno bylo 25,7 mld. korun, to je 2,3 % rozpočtu. V menším rozsahu i u běžných výdajů 4,8 mld., to znamená 0,4 %. U kapitálových výdajů na nedočerpání podílely zejména výdaje na společné programy EU, finanční mechanismy a České republiky, které byly proti rozpočtu po změnách nižší o 20,7 mld. korun. K úspoře rozpočtovaných výdajů došlo přesto, že dle rozpočtových pravidel mohou organizační složky státu nárokovat nespotřebované výdaje minulých let v běžném roce, a překročit tak rozpočet výdajů. Ve výdajích je tak zahrnuto čerpání nároků z nespotřebovaných výdajů vykázaných v minulých letech, když v průběhu roku 2017 došlo ke snížení nároku o 132,5 mld. korun.
Stav nároků z nespotřebovaných výdajů v letech 2008 až 2017 k 1. lednu 2018 dosáhl 167,6 mld. a byl o 9,9 mld. korun vyšší než stav k 1. lednu 2017. Jde převážně o výdaje, které jsou nebo mají být kryty ze zdrojů EU. Podíl celkových výdajů státního rozpočtu na HDP v roce 2017 dosáhl -