Úterý 24. září 2019, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Tomio Okamura)

8.
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 114/1995 Sb.,
o vnitrozemské plavbě, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 157/7/ - vrácený Senátem

Projednávání tohoto bodu jsme přerušili v rozpravě dne 10. července na 33. schůzi. Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal za navrhovatele poslanec Lukáš Bartoň a senátor Ivo Valenta, kterého zde vítám. Připomínám, že Senát vrátil návrh zákona s pozměňovacími návrhy. Jeho usnesení bylo doručeno jako sněmovní tisk 157/8.

Nyní tedy budeme pokračovat v přerušené rozpravě, do které se přihlásili poslanci, které vidíme na tabuli. Takže já vyzývám k vystoupení pana poslance Ivana Adamce a připraví se pan poslanec Petr Bendl. Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Ivan Adamec: Děkuji, vážený pane místopředsedo. Vážený pane senátore, kolegyně, kolegové, já si počkám, až se uklidníte...

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Tak. Já bych vás požádal... Pane poslanče, já bych vás požádal... (Posl. Adamec hovoří zároveň.) Pane poslanče, já si zjednám klid v souladu s jednacím řádem. Stačí se obrátit na mě. (Posl. Adamec: Děkuji.) Takže já vás, vážené dámy a pánové, žádám o klid, aby pan poslanec byl slyšet. Tak prosím.

 

Poslanec Ivan Adamec: Ano, já děkuji. Obrátil jsem se na vás prostřednictvím mikrofonu. (Mpř. Okamura: Ano, děkuji.)

Takže dostáváme se opět k lodičkám, k vodákům a já se přiznám, že ta rozprava probíhala už vcelku v delší době od dnešního jednání, a mě vyprovokovalo se přihlásit do obecné rozpravy prohlášení jednoho vašeho kolegy, který říkal: Povolíme to vodákům a ti oškliví senátoři nám tam přidají ty cyklisty na vinné stezky.

Já možná v úvodu bych řekl, že ano, budou se nám opět objevovat cyklisté a řidiči s nějakou povolenou tolerancí alkoholu, protože v západním světě je to běžné. Ale k tomu se vrátím.

Musím říct jednu věc. Mě fakt fascinovalo hned v úvodu, to už je asi dva roky zpátky, kdy to tady bylo, možná rok, abych nepovídal, rok a půl, minulé prázdniny, kdy mi volal novinář a říkal, že je tady návrh zákona, který řeší vodáky, že prostě by se měla řešit ta sankce, když si tam dají někde to pivo u kiosku, nebo když je zima, něco ostřejšího, a já jsem se opravdu tehdy fakt docela vyděsil a říkal jsem: A my jsme schvalovali vodákům někde, že nesmí pít? No, schvalovali, bohužel, protože se to dostalo do dopravy, a já si myslím, že právě v tom je ten zakopaný pes.

Dopravní cesta jako řeka, tak pro mě prostě ty horní toky, kde jezdí 99 % vodáků, nejsou dopravní cestou. To je potřeba si říct. Možná to procento, kdy tady padalo, že jezdí někde na Labi a srazí se s remorkérem, nebo někde tady na Vltavě a srazí se s výletní lodí, když trošku něco požijí, tak to je možná případ, který by samozřejmě patřil do návrhu zákona o dopravě, nicméně to je úplně jiná situace a týká se to těch vodáků, a jak já říkám, kdo nebyl na vodě a nedal si pivo, tak je pokrytec, tak lže, anebo je abstinent. Jinak to nevidím. A to je právě ten problém, který jsme tady řešili, a protože jsme ho neuměli řešit, řekl bych, z gruntu, tak přišel prostě poslanecký návrh, který se snažil vyřešit, řekl bych, kompromisně situaci této problematiky na vodě. Já osobně jsem to podpořil, i když nejsem přesvědčen, že to je úplně ta nejlepší cesta. Já si myslím, že nejlepší cestou by bylo prostě říct, že vodáci na horních tocích, takoví ti klasičtí vodáci, prostě nespadají pod žádný zákon kromě občanského zákoníku a trestního práva, pokud něco provedou. Já si myslím, že ta touha regulovat činnost lidí zákony a každou činnost zregulujeme zákonem, je tady pořád obrovská, a podle mě je to špatně pro tu společnost, a pak se dostáváme do takovýchhle problémů, které následně musíme řešit.

Nicméně řekli jsme a poslali jsme do Senátu verzi, kterou jsme tady schválili, a když jsem slyšel tenhle povzdech, no jo, ale oni zase ale teď ti oškliví senátoři tam přidali ty cyklisty na cyklostezkách, a já jsem to říkal a já už to nepodpořím v žádné verzi, protože to bude vždycky. Tak já bych chtěl kolegovi říct, že to bude vždycky, a důvody jsou jasné, protože my pořád jsme přesvědčeni, že nulová tolerance alkoholu je nesmysl obecně v lidské činnosti. Možná v práci ne, tam je to něco jiného, ale vezměte si sami, kolikrát po ránu jste měli strach jet autem, kolik lidí klidně jede, a většina nehod se stává okolo promile a výše. To znamená, 0,5 promile podle mě nikdy, nebo velmi nízko zaviňuje, řekl bych, nějaké problémy, ať na silnicích, ať na kolech, anebo případně někde úplně jinde. Takže se k tomu budeme vracet. Budeme se k tomu vracet, budeme si to vysvětlovat, budeme diskutovat a já doufám, že jednou zvítězí zdravý rozum nad takovým tím typicky českým pokrytectvím, nebo pokrytectvím toho východního bloku, kde všichni mají nulu, ale jak to tam vypadá, všichni víme. A tam, kde je nějaká hranice tolerance - 0,5, někde dokonce 0,8, tak ta situace zásadně horší není, naopak řekl bych, že ti lidé jsou klidnější, ale na druhou stranu také vědí, že kdyby náhodou dýchli do těch 0,5 a něco provedli, tak ty sankce budou podstatně vyšší, ale to je úplně na jinou problematiku zákona. Tohle je potřeba řešit komplexně.

Ale tyhle cyklostezky, prosím vás, jeďte si do Rakouska, tady do vinné oblasti kousek pod Mikulov. Tam všude se jezdí na těch stezkách, nabízejí vám víno, nikdo to nekontroluje, dokonce ty cyklostezky se mění v cyklotrasy, relativně je to tolerováno do nějaké hranice, a nic zvláštního se tam neděje. To je potřeba si říct. Teď se vrátili známí od řeky Mosely, moselské víno, moselské ryzlinky. Pokud jste tam byli, tak se tam jezdí také na kolech, a rozhodně u těch kiosků ti cyklisté si prostě tu vodu nedávají. Dají si tam tu decku vína a jedou. Takže oni to vyřešeno mají. A my tady pořád říkáme, že prostě to nechceme. Přitom všichni víme, že na těch cyklostezkách to takhle je. Akorát holt dáváme do rukou bič samozřejmě orgánům, které to mají na starosti, státním orgánům, a ty náhodnými kontrolami prostě potom trestají ty, kteří měli zrovna smůlu, že je chytli. Já si myslím, že takhle by to prostě fungovat nemělo. Takhle by to fungovat nemělo.

Nicméně si myslím, že máme před sebou v tuto chvíli dvě možná řešení. Respektive tři. Jedno - vrátit se naší ke sněmovní verzi. Což těm, kteří mají pocit, že na tom kole je to problém, tak bych jim doporučil, aby volili aspoň sněmovní verzi, ať ze sebe neděláme opravdu měniče kabátů a názorů, protože už jsme to jednou takhle schválili. Ti, co si myslí, že ty cyklostezky na těch vinařských, vinných stezkách mají takhle být, tak prostě ti mají svobodnou ruku. Nezlobme se na senátory, je to jejich právo pozměňující návrhy podávat. Já jsem dokonce byl rád, že tuto diskusi to tady vzbudí, když třeba nic jiného. A věřme tomu, že nejhorší varianta je, když to prostě jenom z toho titulu, že nám tam někdo přidal něco, co se týká cyklistů, tak to hodíme pod stůl. Já bych prosil moc, abychom to nedělali, protože ti vodáci fakt jako, nebuďme pokrytci, všichni víme, jak to tam vypadá, aspoň ty vodáky, a samozřejmě když dáme cyklisty, tak budu jenom radši.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní přečtu omluvu. Od 19 hodin do konce jednacího dne se z pracovních důvodů omlouvá pan poslanec Jiří Mihola.

Nyní další v pořadí, požádám o vystoupení pana poslance Petra Bendla a připraví se paní poslankyně Věra Kovářová. Tak pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Petr Bendl: Děkuji za slovo. Kolegyně, kolegové, pane předsedající, dámy a pánové, já bych v první řadě chtěl připomenout jednu věc, která se týká požití alkoholu za volantem nebo kdekoliv jinde. A věřím, že většina lékařů i v Poslanecké sněmovně potvrdí to, co se tady diskutuje v průběhu asi deseti let a vrací se to sem v různých cyklech, že do přibližně 0,24 promile alkoholu v krvi není prokazatelné, že je to vlivem požití alkoholu. Pokud kdokoliv bude nachytán a bude mít naměřeno do 0,24 promile alkoholu, pak bude-li se soudit, bude-li tvrdit, že alkohol nepožil, musí to u soudu vyhrát, neboť není jisté, jestli toto promile alkoholu nebylo způsobeno něčím jiným. Zkaženým kompotem, požitím nějakého ovoce apod., které třeba už bylo trošku chycené. Nebo má nějaké jiné lékařské problémy. Zkrátka a dobře, nulová tolerance tak trošku zastírá fakt, že ne vždycky ten dotyčný, byť mu bylo naměřeno, jak říkám, ta částka, kterou já jsem v minulosti slyšel, byla 0,24 promile alkoholu, že je způsobena alkoholem. Pokud se bude dotyčný bránit, podle mého hlubokého přesvědčení má šanci se ubránit.

Co se týká toho, že bychom začali cyklisty a vodáky pokutovat za požití alkoholu, podle mě je to pokrytectví v okamžiku, kdy jsme budovali z evropských peněz, případně financí jednotlivých měst a obcí, kde se víno stalo tradiční, že teď tam budeme, v minulosti jsme financovali cyklostezky, a teď tam budou stát policajti a budou každého, kdo vyjede z toho vinného sklepa, kontrolovat. To považuji za... minimálně pokrytecké. Prostě dobře to není. A budou si o nás všichni myslet, že jsme se v Poslanecké sněmovně zbláznili.

Stejně tak jako u těch vodáků, kde to považuji také za absolutní nesmysl. A zároveň bych se zeptal těch, co to prosazují, jak je to u těch kánoí vlastně bráno, kdo to kánoi řídí? Protože to asi musí být ten, kdo je zodpovědný za řízení té kánoe. Jestli je to ten zadák, nebo ten háček. Jestli se potom tedy ti policisté dohadují s těmi, jichž se to týká, jestli opravdu řídili, nebo nikoliv. Prostě dostali bychom se do neuvěřitelných paradoxů. A těch bychom se zbavili, kdybychom vodáky i cyklisty nevystavovali těmto problémům.

Myslím, že Česká republika má jiné problémy, než jsou právě tyto. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Tak. Nyní s faktickou poznámkou paní poslankyně Zuzana Ožanová. Prosím. A připraví se pan poslanec Lukáš Bartoň na faktickou. Prosím, vaše dvě minuty.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji, vážený pane předsedající. Jelikož jsem hovořila minule, dneska jsem nechtěla již hovořit, ale nicméně poté, co jsem si vyslechla předřečníka, tak hovořit musím.

Co se týče 0,24, tak je to prosím vás dáno chybou měření, která činí čtyři setiny promile. A dvě desetiny jsou dány tím, aby byla jistota, že je ovlivnění. A týká se to pouze dechové zkoušky. Budete-li mít jednu desetinu promile v krvi, tak vždycky jste prostě pod vlivem alkoholu. Toto, co jste uváděl, se týká pouze dechové zkoušky.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Tak. Nyní s faktickou poznámkou pan poslanec Lukáš Bartoň a připraví se paní poslankyně Kovářová. Prosím.

 

Poslanec Lukáš Bartoň: Já bych jen odpověděl na dotaz pana poslance Bendla. Ten, kdo vede plavidlo, tedy je zodpovědný za celou loď a posádku, je vždy v kánoi ten vzadu. Zepředu to řídit nelze.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Děkuji. Nyní tedy požádám o vystoupení paní poslankyni Věru Kovářovou. Mezitím přečtu omluvu. Pan poslanec Miroslav Kalousek se omlouvá mezi 19. a 23. hodinou z pracovních důvodů. Paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Věra Kovářová: Děkuji za slovo. Vážené dámy, vážení pánové, předmětem novely tohoto zákona je de facto tolerance alkoholu ve výši půl promile, tedy odhadem asi dvě desetistupňová piva.

My jako klub Starostů a nezávislých podpoříme senátní verzi, tedy tu verzi, která se týká i cyklistů. A pokud neprojde, tak podpoříme alespoň sněmovní verzi. Tvrdíme totiž, že dnes mnoho lidí na cyklovýletech, které trvají třeba celý den, si prostě jedno či dvě piva k obědu dají a upřímně je jim jedno, že postupují proti zákonu. A k čemu pak takové zákony jsou? Pojďme tedy povolit rozumnou míru tolerance alkoholu v krvi, protože půl promile, to není žádné opíjení. Ale pokud někdo tuto hranici poruší, pak ho tvrději postihneme. To je první důvod, proč tento návrh senátní či poslanecký podpoříme.

Druhým důvodem je ale to, že v obou verzích se vyskytuje náš pozměňovací návrh, tedy pozměňovací návrh paní poslankyně Jany Krutákové, který vyjímá řeku Berounku ze splavnění. Proto bych vás ráda poprosila, pokud ještě nejste rozhodnuti, že budete hlasovat pro jednu či druhou verzi, podpořte prosím jednu z nich, a to z toho důvodu, že starostové na březích Berounky, tedy nečekají dnes, ale ti, kteří mají své obce nedaleko Berounky, nebo dokonce u ní, tak na schválení tohoto zákona čekají. Takže ještě jednou prosím o podporu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Tak. Nyní přečtu omluvu. V době od 19 hodin do konce jednacího dne se z pracovních důvodů omlouvá paní poslankyně Pavla Golasowská.

Nyní se tedy rozhlédnu, protože další přihlášku... Máme tady přihlášky dvě. Tak to bylo tedy v jeden okamžik. Pan poslanec Benda a pan poslanec Kolovratník. Dobře. Takže pan poslanec Marek Benda. Je to faktická, nebo obecná? Obecná. A připraví se pan poslanec Kolovratník. Prosím.

 

Poslanec Marek Benda: Nemusím se omezovat faktickou poznámkou, kterou jsem... Vyprovokoval mě upřímně řečeno k vystoupení pan poslanec Bartoň svou poznámkou, že loď se řídí zezadu. Tak musím říct, všechny své čtyři děti jsem učil jezdit na kánoi. Mnohokrát jsem loď řídil zepředu. Když posadíte dozadu čtyřleté dítě, nic vám neuřídí a musíte řídit loď zepředu. Takže ani to není tak úplně triviální. Ale kvůli tomu jsem se nehlásil.

Já jsem opravdu chtěl trochu apelovat, a mluvili jsme o tom tady ve Sněmovně mnohokrát, jak je strašně nebezpečné mít zákony, které nedodržujeme, ve kterých všichni připouštíme, že nejsou dodržovány. To je přece fatální chyba, která vede k fatální neúctě občanstva k zákonům. Protože místo toho, abychom měli těch pravidel málo, jednoduchých a vynucovali je, tak jich máme strašně moc. A nechci se vracet k různým... Ale zkuste si projít znovu zpětně slavný protikuřácký zákon se všemi jeho zákazy alkoholu, a kde všude nepochybně nejsou dodržovány. Všichni to tak tolerujeme, že to tak je. A teď se tady jednou bavíme o zákoně, o kterém všichni víme, že na tom kole nebo na té kánoi se nemá jezdit namazaný, ale že si tam prostě člověk to pivo dá. Upřímně řečeno, i když jsem jezdil s těmi dětmi, těžko byste mě někdy nachytali na té vodě úplně střízlivého. A to nemyslím, že bych tam jako popíjel kořalku. Ale prostě člověk se zastaví na obědě a k obědu si pivo dá. A nedokážu si představit, že by to někdo dělal jinak.

Takže prosil bych o to, abychom nehráli tohle pokrytectví. My máme ty přísné zákony, ale současně dobře víme, že se v podstatě nedodržují. Je to podle mého názoru strašně zničující pro společnost, protože to vede k tomu, že občané si začínají vybírat, co budou dodržovat a co nebudou dodržovat, když vědí, že nejsou schopni dodržet všechno. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní s přednostním právem pan ministr zdravotnictví Vojtěch a připraví se pan poslanec Kolovratník do obecné rozpravy. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr zdravotnictví ČR Adam Vojtěch Děkuji za slovo, vážený pane předsedající. Já budu velmi stručný. Ale tady se stále říká, že pití alkoholu na vodě, na kole není problém a že to je tolerováno, a tak dále. Nedávno byly zveřejněny statistiky za rok 2018 a za první polovinu roku 2019. Z nich vyplývá, že každý čtvrtý cyklista, který bourá, je opilý. A ten počet stoupá. V roce 2018 29 % nehod všech cyklistů, které zavinili přímo cyklisté, bylo způsobeno v opilosti. Takže si myslím, že to není věc, která je marginální, nebo že to není problém. A experti, kteří toto komentují, jasně deklarují, že už v úvodních pěti měsících letošního roku se ten počet ještě navýšil, že skutečně každý čtvrtý cyklista zaviní nehodu pod vlivem alkoholu. A často jsou to skutečně ty nehody, nikoliv že někdo toho cyklistu srazí, ale že sám cyklista je ten viník dané nehody.

Takže jenom abychom si trošku uvědomili, že to není imaginární problém, že to není něco, co tady tolerujeme a nemá to žádné konsekvence, ale že skutečně to je reálný problém, který způsobuje zásadní problémy v dopravě, ale také samozřejmě ohrožení zdraví a životů lidí. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní tedy pan poslanec Kolovratník bude muset počkat, protože naskočila řada faktických poznámek. Takže jenom aby se páni poslanci připravili. Takže nejprve pan poslanec Vlastimil Válek, dále pan poslanec Ivan Adamec, dále pan poslanec Petr Pávek a Radek Holomčík. Takže nyní vyzývám pana poslance Vlastimila Válka. A teď ještě přibyl pan poslanec Juránek a Munzar. Takže jste v pořadí. Pan poslanec Vlastimil Válek, vaše dvě minuty prosím.

 

Poslanec Vlastimil Válek: Děkuji, pane předsedající. Já myslím, že s těmi opilci na kole to nebyla úplně korektní poznámka. A tady nikdo nepodporuje alkoholismus a to, aby opilci jezdili na kolech a autem a po vodě, a nechci, aby opilci chodili po ulicích a padali tam a zvraceli a močili všude možně. Mně vadí opilci, jsou mi nepříjemní a samozřejmě je potřeba - a doufám, že to slyšel pan ministr vnitra, že si to vezme k srdci - je postihovat a opravdu lidi, kteří páchají trestnou činnost pod vlivem alkoholu důsledně, důsledně zachytávat a řešit to. Ale o tom se tady přece nikdo nebaví. O tom se vůbec nikdo nebaví.

Já velmi děkuji prostřednictvím pana předsedajícího panu poslanci Bendovi, protože to si myslím, že je meritum věci. Pokud máme zákony, o kterých ani ti, co je předkládají, vůbec nepředpokládají, že by je někdo dodržoval, ani omylem nemají představu, jak by se dodržování těch zákonů vyžadovalo, tak jsme směšní sami před sebou, jsme směšní před občany.

Většina lidí v této republice se chlubí naprosto nesmyslně, jak rychle urazila cestu, když ještě ta dálnice byla dálnicí z Brna do Prahy, a pomíjí, že se přiznávají k tomu, že porušují vyhlášku a překračují maximální rychlost. A kdo koná? Nikdo! Vy jste někdy viděli na D1 policistu, který by něco kontroloval? Neviděli! Ale budeme se tady handrkovat o jedno pivo na kole. Fuj! (Potlesk z pravé strany sálu.)

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Tak nyní požádám o vystoupení pana poslance Ivana Adamce a připraví se pan poslanec Petr Pávek. Prosím vaše dvě minuty.

 

Poslanec Ivan Adamec: Děkuji, pane předsedající. Kolegyně, kolegové, já chci tedy zareagovat. Samozřejmě říkat tady, kolik opilých cyklistů způsobilo nehodu, tak za prvé je třeba říct, jak opilých. To je jedna věc. Protože opilost je jasný pojem, odkdy jsou opilí.

Ale víte, co je fascinující, pane ministře? Že vlastně ten zákon o té nulové toleranci pro ty cyklisty platí. Tak evidentně něco nefunguje.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní vystoupí pan poslanec Petr Pávek a připraví se pan poslanec Stanislav Juránek. Tak prosím, vaše minuty.

 

Poslanec Petr Pávek: Děkuji za slovo, pane předsedající. Milé kolegyně, milí kolegové, nechtěl jsem mluvit po té obsáhlé debatě, kterou jsme vedli při přijímání tohoto zákona ve Sněmovně, ale musím říct, že tady od pana ministra zdravotnictví ta statistika nebyla úplně korektní, i když možná věcně byla správná. Co vlastně vypovídá? Jednak nehovořil tedy o absolutních číslech a hovořil o těch, kteří měli víc jak nulu. Ale co mě na tom vadí, a to tady někteří mí předřečníci zmiňovali, je skutečnost, že to znamená, že lidi prostě porušují ten zákon stávající. A je to jenom zlomek těch, kteří jsou zahrnuti do té vaší nehodové statistiky. (Trvalý hluk v sále.)

No tak o čem to tady celou dobu je? Tak je to o tom, že máme nastavenou naprosto nesmyslnou nulovou hranici. A to není o tom, že bychom podporovali alkohol. Alkohol je jed, víme o tom, nikotin je jed. O tom žádná debata. Ale mluvíme o tom, že prostě nulová hranice je úřednický výmysl, který je nerealizovatelný v mnoha ohledech. U lidí, kteří mají zdravotní problémy, u lidí, kteří prostě berou kapky, kteří se nadýchali ostřikovačů na stěračích. Prostě ta nula je ten problém. A pojďme se do budoucna bavit třeba o tom, jaká může být ta nenula. Jestli bude 0,1, 0,2, 0,5, to není teď relevantní. Co je relevantní, je, že ta nula je úřednický nesmysl, který není dosažitelný. Ani u lidí, kteří nepili. Takže ta vaše statistika v této debatě podle mě nepřispěla a nebyla fér. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Děkuji. Požádám Poslaneckou sněmovnu o klid, protože není dobře slyšet, co poslanci říkají. Vystoupí pan poslanec Juránek a připraví se pan poslanec Vojtěch Munzar. Vaše dvě minuty. Prosím.

 

Poslanec Stanislav Juránek: Kolegové a kolegyně, já bych se chtěl zastat pana ministra, a to na základě svého konkrétního příkladu a na základě příkladu z Jihomoravského kraje. Můj konkrétní příklad je, že před osmi lety jsem byl v Senátu jedním z iniciátorů, kteří iniciovali právě tu nulovou záležitost u cyklistů na cyklostezkách a na vinných stezkách. Ovšem od té doby každý rok sleduji nárůst dopravních nehod způsobených cyklisty v Jihomoravském kraji. A prosím, abyste se o tom přesvědčili, že ten nárůst je z roku na rok. A ta záležitost se týká oblasti třetích tříd, které jsou součástí cyklostezek. Kdyby v tom zákoně byla vyjmuta a kdyby ten zákon byl dotažený způsobem, že by tam nebyly zařazeny ty silnice třetích tříd, tak by to bylo v pořádku. Ale na základě tohohle si dovolím vás požádat, abyste senátní návrh zamítli, a k tomu dalšímu se vyjadřovat nebudu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní požádám o vystoupení pana poslance Vojtěcha Munzara. Dále se připraví pan poslanec Martin Jiránek a dále paní poslankyně Věra Adámková. Pane poslanče, vaše dvě minuty. Prosím.

 

Poslanec Vojtěch Munzar: Děkuji, pane předsedající. Dobrý podvečer, dámy a pánové. Já bych chtěl zareagovat na pana ministra, kdy ta statistika, kterou tady řekl, tak vlastně všechny házíte do jednoho pytle. Dnešní stav a dnešní zákonný stav nerozlišuje mezi tím člověkem, který si dá jenom jedno pivo, a tím, kdo si jich dá třeba dvacet. Ale pan ministr k mému překvapení tou statistikou potvrdil jednu věc, že zodpovědnost nevzroste a nevznikne nějakou regulací, protože ta dnes je. Takový máme dnes faktický stav. A dnešní stav trestá i ty, kdo si chtějí dát jenom to jedno pivo.

Já se kloním k názoru Marka Bendy. Já už jsem to tady říkal v předchozích čteních. Budeme-li mít takové zákony, které lidé považují za nesmyslné a z přirozenosti je nerespektují, tak to vede pouze k jedné věci, a to ke zvyšování neúcty k právnímu řádu jako celku.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní požádám o vystoupení pana poslance Martina Jiránka. Jenom ještě přečtu pořadí: paní poslankyně Věra Adámková, Václav Klaus, Zdeněk Ondráček. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Martin Jiránek: Děkuji. Já jsem si zaběhl za panem ministrem a zeptal jsem se na ta absolutní čísla. Bylo mi řečeno, že to je 784 za rok, jestli jsem si to dobře zapamatoval. To znamená, dva cyklisté denně po celé republice způsobili nehodu. Nevíme, jak byli opilí, jestli byli takříkajíc na šrot, nebo měli dvě pivka. Když to přepočtu na počet cyklistů celkově, kdy počítám, že řádově stovky tisíc lidí denně jezdí na kole, tak se bavíme o nějakých, řekněme, stovkách milionů jízd na kole za rok. V porovnání s tím je 780 bouraček. Já to nechci zlehčovat, ale ten poměr je ohromně rozdílný.

Bavme se opravdu spíše ne z mého pohledu o takto manipulativních číslech, ale řekněme si to celkově, a pak se bavme o tom, jak ti lidé byli opilí a co s tím případně dělat, třeba o stavbě cyklostezek nebo o něčem takovém, ale ne směrem k nulové toleranci. Opravdu si myslím, že bychom v tom měli lidem trochu více věřit. Statistiky dokazují, že drtivá většina lidí, i když se třeba napijí, tak prostě jezdí bezpečně. Jsou tam samozřejmě nějaké výjimky, ale těch je méně. Já spíše věřím těm, kteří to zvládají, než těm několika, kteří to přeženou.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní požádám o vystoupení paní poslankyni Věru Adámkovou a připraví se pan poslanec Václav Klaus. Prosím, máte své dvě minuty.

 

Poslankyně Věra Adámková: Děkuji, pane předsedající. Jenom velmi krátce na pana kolegu Pávka. Prosím, nezaměňujme nadýchané věci a potom tedy opravdu odběr z krve, protože samozřejmě může tam být nějaká variabilita, ale to, o čem se tady hovoří v těch statistikách, co říkal pan ministr, jsou přesná čísla a je to odběr z krve. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Děkuji. Nyní požádám o vystoupení pana poslance Václava Klause, připraví se pan poslanec Zdeněk Ondráček a pak ještě pan poslanec Petr Dolínek. Prosím, vaše dvě minuty.

 

Poslanec Václav Klaus: Dobrý den. Tak pan ministr mě v tomto tématu vždycky vybudí. Kdybych byl stejným demagogem, tak z vašeho tvrzení vyplývá závažný poznatek, že 75 % nehod způsobí střízliví řidiči, čili to byste měl okamžitě svolat jednání vlády a ministra dopravy, co s tím bude dělat. Ale to my vůbec neprojednáváme. My tady máme unikátní příležitost po desítkách zákonů, které lidem zvyšují daně, buzerují je, něco jim zakazují, jednu malinkatou věc ubrat, kde se beztak lidé tak chovají.

Tak už je pozdní večer, buďte tak laskaví, aspoň jednu z těch verzí přijměte. Poslanci Trikolóry budou hlasovat nejprve pro senátní verzi, protože jsme i pro cyklisty, i pro vodáky, pak když tak pro tu sněmovní. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní požádám o vystoupení pana poslance Zdeňka Ondráčka a připraví se pan poslanec Petr Dolínek. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Zdeněk Ondráček: Děkuji, pane předsedající. Já bych, kolegyně a kolegové, chtěl připomenout, že alkohol - pro všechny ty, kteří bojujete s alkoholem za řídítky kol a popřípadě u pádel, že byste také neměli zapomínat, když už tak chcete bojovat, že také opilí jezdí na sjezdovkách. Když se podíváte, jaké úrazy jsou na sjezdovkách právě třeba od opilých, tak byste s nimi také mohli bojovat. To jenom až budete příště zase něco vymýšlet.

Já si myslím, že bychom mohli těm lidem dát pokoj. Oni vědí, co mají dělat. Ať si sjednají podmínku pojišťovny a můžeme tyto věci řešit smluvně pojistně.

A jestli se ptáte, proč ten zákon nebude funkční - tady se apelovalo, že nepotkáte policii. No nepotkáte dopravní policii, protože u policie chybí skoro 2 800 lidí, a to především těch, kteří mají být na ulici, a to je u dopravní policie. V mém okrese, který má na délku 100 km, jsou čtyři příslušníci na dopravní policii. Takže si zkuste sami zhodnotit, jestli mohou být na cyklostezkách, jestli mohou být na vodě, popřípadě jezdit někde po sjezdovkách. Prostě nemůžou. A ministr vnitra místo toho, aby to řešil, tak rozesílá dopisy odborovým organizacím a ještě přilévá olej do ohně.

Takže já budu hlasovat určitě pro to, aby tento nesmysl neprošel.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní požádám o vystoupení pana poslance Petra Dolínka. Je to zatím poslední přihláška do diskuse. Prosím, vaše dvě minuty.

 

Poslanec Petr Dolínek: Děkuji. Já bych chtěl říci, troufnu si říci za klub sociální demokracie, že my nepodpoříme senátní návrh, protože to je přílepek. My řešíme vodní cesty. Ta diskuse zde neproběhla řádně, my jsme dostali od Senátu verzi buď ber, anebo nech být. My jsme neměli šanci se vyjádřit, jestli tam chceme trojkové komunikace, nebo ne. My jsme neměli šanci se vyjádřit, jaké promile je tam vhodné, nebo ne, stejně jako nebyla šance si říci, že třeba v případě požití alkoholu by měla být ochranná pomůcka, myšleno tedy helma a podobně. To je důvod, proč jednoznačně my to nepodpoříme. Drtivá většina - předpokládám - z nás, protože přílepky touto formou se dělat nemají a nebudeme schvalovat.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní se do obecné rozpravy přihlásil pan poslanec Kolovratník. Stahujete svoji přihlášku. Žádnou další přihlášku do rozpravy nemám. Rozhlédnu se raději po sále. Nikoho nevidím, takže já tím pádem rozpravu končím.

Nyní se táži na závěrečná slova. Pan senátor Valenta, pan poslanec Bartoň. Kdo vystoupí jako první? Komu dáme prostor? Pan poslanec Bartoň vystoupí za navrhovatele a připraví se pan senátor Valenta. Prosím vážené paní poslankyně a poslance o klid, protože není slyšet. Já vás prosím o klid. Tak prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Lukáš Bartoň: Děkuji. Já bych na závěr řekl, že je to již 17 měsíců, co jsme tento zákon předložili do Poslanecké sněmovny, což značí něco o tom, jak je legislativní proces dlouhý. Po 17 měsících vlastně nyní, když jednáme o cyklistech a vodácích dohromady, tak cyklisty asi nechám panu senátorovi, nicméně v současné době máme i paralelně vedle toho ty cyklisty ještě jednou na pořadu jednání. Kdyby neprošli, tak je tady záloha, ale na ty vodáky už zálohu nemáme. Tam pokud neprojdou cyklisté od Senátu, tak potřebujeme 101 na přehlasování. A já bych moc poprosil o to, aby alespoň tato sněmovní verze byla schválena.

Jenom shrnu, co se stane, pokud to bude schváleno. Reálně na vodě u vodáků téměř nic, pouze vyjedou s tím vědomím, že neporušují zákon. To, co rušíme, je automatická pokuta za to, že si dali nějaké to pivo, ale nerušíme jejich odpovědnost za to, jak se chovají. Nesmí se chovat nezodpovědně vůči okolí a podobně. Na to stále máme platné zákony.

Děkuji a prosím o podporu a schválení alespoň sněmovní verze, pokud neprojde verze senátní.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Děkuji. Požádám o závěrečné slovo zástupce Senátu, senátora Ivo Valentu. Prosím, máte slovo. Ještě jednou vás poprosím o klid. Prosím.

 

Senátor Ivo Valenta: Dobrý večer, pane předsedající, dámy a pánové. Děkuji, že jste mi umožnili zde vystoupit. Já bych možná měl pár malých reakcí, protože spousta věcí už tady byla řečena.

Reakce na přílepek. Dovolte, abych tady odcitoval: Přílepek je neoficiální označení pro pozměňovací návrh, jímž se k zákonu připojí právní úprava týkající se zcela jiné legislativní materie. Tuto definici nelze vykládat restriktivně, ale způsobem, v rámci které, pokud se dá nalézt určitá, byť vzdálená souvislost mezi základním a přilepeným zákonem, pak je právní praxe k přílepkům tolerantní a tento právní názor byl judikován v nálezu Ústavního soudu Pl. ÚS 77/06.

Z toho pohledu je jasné, že vtělení tolerance 0,5 promile nejen pro vůdce plavidel a členy posádek, ale také pro cyklisty jednomístných kol není a nemůže být přílepkem. (Silný hluk v sále.)

Dvě tři ještě poznámky. Všechny okolní státy mají buď stejnou, nebo vyšší toleranci promile alkoholu. Rakousko 0,8, Německo má jedna a okolní další státy mají zhruba 0,5 promile. Možná prostřednictvím pana předsedajícího na pana ministra, ta statistika, kterou máte, já ji nemám, ale my máme vlastně statistiky, kde bylo řečeno, že tito cyklisté, kteří zavinili dopravní nehody, měli daleko větší promile alkoholu než námi navrhovaná norma.

Další možná argument je, že cyklostezky, které se budou -

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Já vás poprosím o klid, prosím vás. Speciálně levá část politického spektra, protože už se na mě obrací i zpravodaj, i zástupce Senátu, že nemají klid na to, aby se vyjádřili. A pan zpravodaj neslyší zase na druhou stranu, protože tady je hluk. Slyšíte, ale protože je hluk, tak neslyšíte. Opravdu prosím o klid! Prosím.

 

Senátor Ivo Valenta: Už nebudu dlouhý. Já bych možná na závěr řekl, že po třech letech pokusů, protože první tvůrce a navrhovatel tohoto zákona pan senátor Škromach před třemi lety, už jsme vlastně ten návrh tady dali, byl tady jednou, podruhé, pak je tu dneska vlastně potřetí. Tak pokusme se cyklistům, kteří podpořili vlastně tento zákon, bylo jich deset tisíc, ta petice byla dána do Senátu, tak zkusme je podpořit.

A možná úplně na závěr bych vyřídil vzkaz od cyklistů a vodáků z Moravy. Začíná burčáková sezóna, dali bychom si jednu nebo dvě skleničky a to je opravdu těch 0,5 promile, které tu jsou. Takže děkuji za pozornost a budu se těšit, že nás podpoříte.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní přistoupíme k hlasování podle § 97 odst. 4 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny. Já zagonguji, abych svolal poslance do jednacího sálu. Zároveň vás odhlásím.

Přihlaste se znovu svými hlasovacími kartami. K přijetí následujícího usnesení je zapotřebí souhlasu nadpoloviční většiny přítomných poslanců.

 

Přednesu návrh usnesení: Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s návrhem zákona, kterým se mění zákon číslo 114/1995 Sb., o vnitrozemské plavbě, ve znění pozdějších předpisů, podle sněmovního tisku 157/7, ve znění schváleném Senátem, podle sněmovního tisku 157/8."

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

hlasování číslo 187 přihlášeno 174 poslanců, pro 68, proti 78. Konstatuji, že jsme návrh zákona ve znění schváleném Senátem nepřijali.

 

Nyní budeme hlasovat znovu, a to podle § 97 odst. 5 jednacího řádu Poslanecké sněmovny a k přijetí tohoto usnesení je zapotřebí souhlasu nadpoloviční většiny všech poslanců, tedy souhlasu 101 poslance.

 

Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna schvaluje návrh zákona, kterým se mění zákon číslo 114/1995 Sb., o vnitrozemské plavbě, ve znění pozdějších předpisů, ve znění, ve kterém byl postoupen Senátu, podle sněmovního tisku 157/7."

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti? (Velký hluk v sále!)

hlasování číslo 188 přihlášeno 176 poslanců, pro 89 (potlesk části poslanců), proti 61. Konstatuji, že návrh zákona jsme nepřijali.

 

S přednostním právem má slovo předseda klubu ODS Zbyněk Stanjura. Prosím.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Milé kolegyně, milí kolegové, zatleskali jste si. Od zítřka začíná ideální stav. Od zítřka žádný cyklista nepozře jediné pivo, žádný vodák jedno pivo, protože naše levice si to odhlasovala. To je všechno, co jsme dneska rozhodli.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Já děkuji. Jestli tedy nejsou žádné věci k tomuto bodu, tak jej končím. Než otevřeme další bod, seznámím vás s omluvami. Omlouvá se nám pan místopředseda Petr Fiala od 19.10 do konce jednacího dne z pracovních důvodů, omlouvá se paní poslankyně Levová od 19.45 do konce jednacího dne z pracovních důvodů.

 

Otevírám bod 9 našeho pořadu, kterým je

Aktualizováno 1. 9. 2020 v 16:47.




Přihlásit/registrovat se do ISP