(9.50 hodin)
(pokračuje Kalousek)

Posouzení uvedená v odst. 2 písm. a) zahrnují veškerá rizika, která mají vliv na výši, načasování nebo hodnotu přírůstků a úbytků peněžních prostředků k vypořádání pojistných a zajistných závazků po dobu jejich životnosti. Pro účely výpočtu rizikové přirážky zahrnuje posouzení veškerá rizika uvedená v čl. 38 odst. 1 bodě i) po dobu životnosti podkladových pojistných a zajistných závazků. Posouzení se omezí na rizika, která jsou významná pro tu část výpočtu technických rezerv, na kterou se metoda uplatňuje.

Metoda se považuje za nepřiměřenou vzhledem k povaze, rozsahu a složitosti rizik, pokud chyba uvedená v odst. 2 písm. b) vede ke zkreslení technických rezerv nebo jejich částí, které by mohlo ovlivnit rozhodování nebo úsudek zamýšleného uživatele informací, s ohledem na hodnotu technických rezerv, ledaže je splněna jedna z těchto podmínek: tedy buď není k dispozici žádná jiná metoda s menší chybou, přičemž je nepravděpodobné, že tato metoda bude mít za následek podcenění výše technických rezerv, anebo touto metodou se dospěje k výši technických rezerv pojišťovny nebo zajišťovny, která je vyšší než částka, k níž by se dospělo pomocí poměrné metody, přičemž tato metoda nevede k podcenění rizika obsaženého v pojistných a zajistných závazcích, na které je používána.

Aniž je dotčen článek 56 tohoto nařízení, mohou pojišťovny a zajišťovny vypočítat částky vymahatelné ze zajistných smluv a od zvláštních účelových jednotek před úpravou těchto částek tak, aby zohledňovaly očekávané ztráty v důsledku selhání protistrany, jako rozdíl mezi následujícími odhady:

nejlepším odhadem je bezesporu vypočítaný jako hrubý podle 77 odst. 2 směrnice 2009/138;

nejlepším odhadem po zohlednění částek vymahatelných ze zajistných smluv a od zvláštních účelových jednotek a bez úpravy pro očekávané ztráty v důsledku selhání protistrany vypočítaným podle odstavce 2.

Pojišťovny a zajišťovny mohou použít metody pro odvození neupraveného čistého nejlepšího odhadu z hrubého nejlepšího odhadu bez výslovné projekce peněžních toků, na nichž jsou založeny částky vymahatelné ze zajistných smluv a od zvláštních účelových jednotek. Pojišťovny a zajišťovny vypočítají neupravený čistý nejlepší odhad na základě homogenních rizikových skupin. Žádná z těchto homogenních rizikových skupin nepokrývá více než jednu zajistnou smlouvu nebo zvláštní účelovou jednotku, ledaže tyto zajistné smlouvy nebo zvláštní účelové jednotky zajišťují přenos homogenních rizik.

Dámy a pánové, pevně věřím, že jsem dostatečně vysvětlil důvody procedurálního návrhu, který ve smyslu jednacího řádu ve třetím čtení předkládám, a sice vrátit návrh tohoto zákona do druhého čtení. Jsem tím motivován... zněním jak vládního návrhu týkajícího se zdanění technických rezerv pojišťoven, tak pozměňujícím návrhem, který předložila paní poslankyně Kovářová. Vládní návrh předpokládá zdanit veškeré technické rezervy pojišťoven nad rámec povinného minima, které stanovuje směrnice Solvency II. Pozměňující návrh paní poslankyně Kovářové respektuje tento návrh v oblasti neživotního pojištění, ale odstraňuje tuto regulaci v oblasti životního pojištění. Pro vaši informaci připomenu, že se to týká zhruba dvou třetin portfolia našich pojišťoven a zhruba 5,5 milionu uzavřených životních pojistek.

Je zřejmé z mého vystoupení, že podporuji pozměňující návrh paní poslankyně Kovářové jako rozumný kompromis. Ale je tam jedna disproporce vůči vládnímu návrhu. Zatímco vládní návrh rozkládá toto daňové zatížení do dvou let, tzn. rozpočtový dopad je do období 2021, 2022, návrh paní poslankyně Kovářové předpokládá jednorázový dopad do období roku 2001 (?). Já se domnívám, že bychom i u pozměňujícího návrhu paní poslankyně Kovářové, který jinak velmi podporuji, měli uvažovat o rozdělení do dvou rozpočtových let za předpokladu, že by se většina Sněmovny klonila k vládnímu návrhu, aby dopady vládního návrhu byly rozděleny do více let. K tomu je samozřejmě potřeba načíst příslušné pozměňující návrhy, ať už pozměňující návrh k pozměňujícímu návrhu paní poslankyně Kovářové, nebo nový pozměňující návrh k vládnímu návrhu.

Pro to, jak jsem byl několikrát správně upozorněn panem předsedajícím, není prostor ve třetím čtení. To je možné pouze ve druhém čtení, pokud tam tento návrh zákona vrátíme. A já vás proto prosím, abyste tento procedurální návrh podpořili. Je samozřejmě alternativní k mému návrhu z druhého čtení, protože tam vzhledem k malé ochotě koalice přijmout některé pozměňující návrhy jsem navrhl zamítnutí tohoto návrhu. Podpoříte-li zamítnutí tohoto návrhu, logicky těžko můžeme vracet návrh zákona do druhého čtení. Pokud ale zamítnutí schváleno nebude, dovoluji si vás požádat, abychom ho vrátili do druhého čtení a pozměňující návrh paní poslankyně Kovářové se pokusili upravit vhodnějším a odpovídajícím způsobem. (Během projevu se poslanci především vlevo hlasitě baví mezi sebou.)

Chtěl jsem zdůvodnit tento návrh ještě u návrhu zákona o dani z příjmu, kde jsem chtěl připomenout, že můj návrh na zrušení superhrubé mzdy a stanovení -

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Pane poslanče, já vás na chviličku přeruším. Požádám sněmovnu o klid! I já potřebuji slyšet pana poslance Kalouska, protože si musím ujasnit i se zpravodajem jeho výrok o tom, že to je alternativní návrh, tzn. jestli bude hlasován návrh na vrácení před zamítnutím, nebo poté. Protože když se podívám na jednací řád, tak to vaše vystoupení bylo takové, že bychom hlasovali až v případě, že by neprošlo zamítnutí. A jinak bych nechal hlasování v pořadí tak, jak má být podle zákona o jednacím řádu.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Já to nebudu komplikovat, tady vám dám za pravdu, pane předsedající, s jednacím řádem. Dobrá. Samozřejmě souhlasím s tím, abychom nejprve hlasovali o vrácení do druhého čtení. Pokud tento návrh nebude přijat, tak o to větší důvod tento návrh zákona zamítnout.

Ještě mi dovolte několik slov k superhrubé mzdě. Její zrušení a stanovení sazby z hrubé mzdy na 19 % bylo platnou součástí právního řádu již v roce 2012, s účinností k 1. 1. 2015. Obě dnešní vládní strany tento platný zákon zrušily, ale hned se zavázaly, že to budou ony, které tu superhrubou mzdu zruší. A dokonce jsme se mohli doslechnout od paní ministryně, že úplně stejným způsobem. Že bude zrušena a že bude stanovena 19procentní sazba z hrubé mzdy. Od té doby uteklo již hodně vody. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP