Středa 4. prosince 2019, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Vojtěch Pikal)

199.
Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2020
a střednědobý výhled na roky 2021 a 2022
/sněmovní tisk 636/

Tento materiál uvede ministr dopravy Vladimír Kremlík. Prosím ujměte se slova.

 

Ministr dopravy ČR Vladimír Kremlík Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, v předloženém materiálu je prezentován návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2020 a střednědobý výhled na roky 2021 a 2022. Rozpočet a střednědobý výhled SFDI v letech 2020 až 2022 je sestaven v souladu se zákonem o Státním fondu dopravní infrastruktury v aktuálním znění, v členění dle jednotlivých oblastí financování a vychází z finančních rámců stanovených vládou ČR. Rozpočet je připraven jako bilancovaný se zapojením nároků. V současné době není Státní fond dopravní infrastruktury příjemcem žádného úvěru, ale plní roli finančního manažera úvěru na financování dopravní infrastruktury od Evropské investiční banky.

Rozpočet a střednědobý výhled státního fondu byl schválen výborem státního fondu, projednán dozorčí radou, odsouhlasen vládou České republiky dne 14. října 2019 a v souladu s přijatým usnesením číslo 731 se předkládá Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky ke schválení.

S ohledem na legislativně náročný, zdlouhavý a složitě predikovatelný proces přípravy dopravních staveb je rozpočet pro rok 2020 koncipován stejně jako pro rok 2019, tedy tak, aby umožňoval v maximální možné míře zajistit flexibilní financování investičních akcí v návaznosti na úspěšné dokončení jejich přípravy, vysoutěžení a uzavření smlouvy na jejich realizaci. Z tohoto důvodu byla do rozpočtu zřízena společná investiční globální položka pro státní investory, Ředitelství silnic a dálnic a Správu železniční dopravní cesty, ve které jsou alokovány finanční prostředky pro zajištění postupného financování nově zahajovaných investičních akcí. V případě, že vznikne vyšší potřeba financování daných akcí v průběhu roku 2020, například díky urychlení přípravy některých akcí, než jaká je alokace uvedená v rozpočtu SFDI, budou vedena jednání s Ministerstvem financí v návaznosti na vývoj státního rozpočtu s cílem navýšit rozpočet SFDI na pokrytí těchto akcí. Tento postup byl dohodnut již při projednávání výše výdajových rámců pro státní rozpočet na rok 2019.

Rozpočet roku 2020 vychází ze směrných čísel Ministerstva financí v celkové výši 70,2 miliardy korun českých národních zdrojů. Se zapojením prostředků Evropské unie ve výši 17,1 miliardy korun českých včetně nespotřebovaných nároků operačního programu Doprava 2014 až 2020 a nástroje pro propojení Evropy CEF činí pro rok 2020 celková výše rozpočtu 87,3 miliardy korun českých.

Rozhodujícím faktorem pro sestavení rozpočtu je stejně jako v předchozích letech nutnost v maximální možné míře respektovat následující požadavky na mandatorní výdaje, zejména opravy, údržbu a správu sítě, přípravu akcí dle vládou schváleného dokumentu Dopravní sektorové strategie, 2. fáze - střednědobý plán rozvoje dopravní infrastruktury s dlouhodobým výhledem, zajištění financování již rozestavěných akcí včetně dofinancování dobíhajících projektů, zahajování nově připravených akcí v souladu s dopravní politikou České republiky a navazujícími strategickými dokumenty. Rozpočet národních zdrojů ve výši 87,3 umožňuje financovat výše uvedené požadavky v dostatečném rozsahu s výjimkou nově zahajovaných akcí, které budou financovány v návaznosti na dokončování přípravy jednotlivých akcí dle výše popsaného postupu. Na neinvestiční výdaje je alokováno celkem 34,6 mld. a na investiční výdaje je alokováno celkem 52,7 mld. korun. Výše finančních prostředků není konečná a v případě potřeby může být formou tzv. souvztažného navýšení příjmů a výdajů u zdrojů EU navýšena.

V průběhu roku 2021 resp. roku 2022 se předpokládá postupné dočerpávání prostředků operačního programu Doprava 2014 až 2020 alokovaných v předmětných prioritních osách a specifických cílech pro Ředitelství silnic a dálnic a Správu železniční dopravní cesty. V období střednědobého výhledu bude připraven značných objem jmenovitých investičních akcí Ředitelství silnic a dálnic a Správy železniční dopravní cesty a bude nutné odpovídajícím způsobem zajistit potřebné zdroje rozpočtu SFDI. S ohledem na tuto skutečnost se SFDI snaží ve spolupráci s Ministerstvem dopravy zavádět nové způsoby financování, jako je např. realizace akcí formou partnerství veřejného a soukromého sektoru, tzv. PPP projektů. V roce 2020, tedy příští rok, se předpokládá zahájení realizace pilotního projektu dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, tímto si vás dovoluji požádat o schválení rozpočtu SFDI na rok 2020 a střednědobého výhledu na roky 2021 a 2022. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Já také děkuji. Tento sněmovní tisk projednal hospodářský výbor, jehož usnesení bylo doručeno jako sněmovní tisk 636/1. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj tohoto výboru pan poslanec Martin Kolovratník, informoval nás o jednání výboru a přednesl návrh usnesení Poslanecké sněmovny. Prosím.

 

Poslanec Martin Kolovratník: Taky ode mě dobrý pokročilý večer, kolegyně a kolegové. Moje vystoupení v roli zpravodaje bude velmi stručné a v případě, že by někteří z kolegů měli dotazy nebo se chtěli zapojit do rozpravy k celkové výši rozpočtu, tak dodržím svoji roli zpravodaje, případně se přihlásím také do obecné rozpravy.

Ve svém vystoupení zpravodaje konstatuji, že hospodářský výbor projednal návrh rozpočtu SFDI, sněmovní tisk 636, dne 13. listopadu. Co se týká výše národních zdrojů, je navrženo 70,2 mld. korun, co se týká evropských zdrojů, 17,1, a ta částka, o které podle sněmovního tisku nyní budeme hlasovat, je ve výši 87,3 mld. korun. V této částce jsou pokryty mandatorní výdaje, opravy, údržba, správa a řízení sítě, je pokryta majetkoprávní příprava akcí, které, jak řekl pan ministr, jsou připravovány podle vládní sektorové strategie, a jsou také zajištěny již rozestavěné akce plus dofinancování dobíhajících projektů. Na hospodářském výboru bylo také řešeno to, že v tom rozpočtu vidíme určitá rizika.

Není zatím dostatečný rozpočet na akce nové, které budou nově připravované, a proto také hospodářský výbor přijal ještě doprovodné usnesení, které jsme po vzájemné dohodě už nepřednášeli sem na plénum Poslanecké sněmovny, ale vás jako zpravodaj s ním nyní seznámím. Nejdříve tedy návrh usnesení hospodářského výboru, které je, mohu říci, standardní v této formě:

Hospodářský výbor doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu projednat a schválit sněmovní tisk 636 - rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2020 a střednědobý výhled na roky 2021 a 2022 v předloženém znění, 2. pověřuje předsedu výboru, aby předložil toto usnesení předsedovi Poslanecké sněmovny, 3. zmocňuje zpravodaje výboru, aby přednesl tuto zprávu na plénu Poslanecké sněmovny.

A co se týká onoho usnesení doprovodného hospodářského výboru, má číslo sněmovního dokumentu 240. Pro úsporu času ho nebudu číst celé, ale podtrhnu nebo zmíním z něj to, že hospodářský výbor konstatoval, že považuje výstavbu dopravní infrastruktury za nezbytnou součást rozvoje státu, a proto požádal vládu, aby ve spolupráci s Ministerstvem dopravy a Ministerstvem financí zajistila navýšení rozpočtu SFDI tak, aby v oblasti investiční výstavby bylo možné zahájit všechny připravené stavby a v oblasti opravy a údržby dálnic a silnic a železnic zůstala zachována výše upraveného rozsahu výdajů v roce 2019. Tím navazujeme na to, co bylo panem ministrem také před chvílí zmíněno, že ten rozpočet se postupně upravuje a navyšuje, už v tuto chvíli je o něco vyšší, než je to číslo, které vidíme ve sněmovním tisku. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji a já zahajuji všeobecnou rozpravu, do které je v tuto chvíli přihlášen pan poslanec Polanský. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Ondřej Polanský: Krásný večer, milé kolegyně, kolegové. Stává se takovou tradicí, že tady vždy při schvalování rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury přednesu doprovodné usnesení. Předtím mi ale dovolte přednést dva krátké důvody, proč Piráti nezvednou ruku pro navrhovaný rozpočet.

Tím hlavním je, že jsme svědky toho, že dopravní infrastruktura není financována stabilně, a to existenci Státního fondu dopravní infrastruktury navzdory. Například střednědobý výhled se ukazuje býti také věštěním z křišťálové koule. Například loňský střednědobý výhled na letošní rok činil přes 97 mld. korun. Skutečnost je o více jak 10 mld. nižší. Z toho důvodu jsme vypracovali doprovodné usnesení, které přečtu potom v podrobné rozpravě, nicméně přečtu je již teď, protože je docela krátké: Poslanecká sněmovna žádá vládu, aby stabilizovala financování výstavby dopravní infrastruktury a zajistila vyšší soulad rozpočtu se střednědobým výhledem.

Druhý důvod, proč Piráti pro návrh ruku nezvednou, je navrhovaná výše rozpočtu SŽDC, která sečteno přes investiční projekty činí 26 mld. korun, což není dostatečné nejen pro realizaci nových investičních akcí, ale vedlo by i k omezení údržby. Koneckonců již o tom mluvil můj předřečník. Že v průběhu roku bude rozpočet navýšen, je pravděpodobné, ale na to my jako poslanci už nebudeme mít vliv, a pustit rozpočet dále v tomto nevyhovujícím stavu by tak od nás nebylo odpovědné.

Já vám, dámy a pánové, děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Já také děkuji. Požádal bych o větší klid v sále tak, aby bylo slyšet. A ptám se, jestli se ještě někdo další hlásí do obecné rozpravy. Prosím, pan poslanec Adamec.

 

Poslanec Ivan Adamec: Děkuji, vážený pane předsedající. Vážený pane ministře, vážená vládo, kolegyně, kolegové, no, já neustále slyším od většiny poslanců, když se baví o dopravě v regionu, jaká je to priorita. A je úplně jedno, jestli jsou to vládní poslanci, nebo jestli jsou to opoziční poslanci. Všichni o tom mluví, všichni říkají, že to podpoří, a jaká je dneska realita fondu? No je tam málo peněz. A pak jsou tady zástupné problémy, proč to nejde, ta která stavba - viz D11. A já si myslím, že takhle bychom rozpočty...

Já bych poprosil, pane předsedající, kdybyste uklidnil pana poslance Kolovratníka. Připadá mi, že se vrátil do svých dětských let tady podle gestikulace.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: No já chápu, že je již pozdní doba, ale poprosil bych všechny, aby zachovávali důstojnost jednání, jak jen to je možné.

 

Poslanec Ivan Adamec: A když teda říkáme, že to je priorita, tak nechápu, proč se rozpočtuje tímto způsobem, že se tam dá výrazně méně peněz než v letošním roce, a pak se bude říkat, že se to dosype. No tenhle termín mě opravdu fascinuje, že se to dosype někdy ze státního rozpočtu. Já si myslím, že to je ukázka toho, jak to s těma prioritama vláda myslí. A já bych apeloval na všechny kolegy poslance, starosty případně zástupce krajů, aby tento způsob prostě nepodporovali, aby řekli jasně vládě, že doprava je priorita a příprava rozpočtu fondu dopravní infrastruktury je také priorita číslo jedna, protože pokud chceme realizovat, musíme mít jasné cíle, jasně vydefinované peníze, jinak to nepůjde, budeme hledat neustále zástupné problémy. Já takovýto návrh nikdy nepodpořím.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Já se táži, jestli se ještě někdo další hlásí do všeobecné rozpravy. Pokud tomu tak není, všeobecnou rozpravu končím. Ptám se, jestli je zájem o závěrečná slova po všeobecné rozpravě. Není tomu tak. Nezazněly žádné návrhy, které bychom měli hlasovat v tuto chvíli, takže otevírám rozpravu podrobnou, do které je přihlášen pan poslanec Polanský.

 

Poslanec Ondřej Polanský: Děkuji, pane předsedající, za slovo. Jak jsem již avizoval dříve, načtu text doprovodného usnesení: "Poslanecká sněmovna žádá vládu, aby stabilizovala financování výstavby dopravní infrastruktury a zajistila vyšší soulad rozpočtu se střednědobým výhledem."

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Ptám se, jestli se ještě někdo další v tuto chvíli hlásí do podrobné rozpravy. Pokud tomu tak není, podrobnou rozpravu končím. Ptám se, jestli je zájem o závěrečná slova. Pokud tomu tak není, tak bych teď požádal pana zpravodaje, aby nám řekl, jak tedy budeme hlasovat, protože zazněly nějaké návrhy doprovodných usnesení, jestli budeme hlasovat dříve, nebo později, případně v jakém pořadí.

 

Poslanec Martin Kolovratník: Já navrhuji standardní hlasování, to znamená nejdříve o usnesení, tak jak jsem ho přednesl na základě sněmovního tisku 636/1, to znamená z hospodářského výboru: schválení rozpočtu SFDI na rok 2020 a střednědobého výhledu v předloženém znění, a druhým hlasováním je doprovodné usnesení pana poslance Polanského.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Dobře, děkuji. Já svolám kolegy do sálu. Je zájem o této proceduře hlasovat, nebo ji můžeme nechat takhle? Pokud nikdo nic nenamítá, pojedeme tedy podle procedury, jak byla přednesena, to znamená nejdříve hlasování o návrhu usnesení podle návrhu výboru.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Já vám děkuji.

hlasování pořadové číslo 332 je přihlášeno 158 poslanců a poslankyň, pro 88, proti 29. Návrh byl přijat.

 

A nyní tedy budeme hlasovat o návrhu doprovodného usnesení, jak ho přednesl pan poslanec Polanský. Já zahajuji hlasování. Ne, je zde žádost o odhlášení. Já se omlouvám, já vás odhlásím. Přihlaste se, prosím, znovu svými kartami. Hlasování pořadové číslo 333 bylo zmatečné.

 

Až se nám počet přihlášených ustálí, což se snad již stalo, tak zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro doprovodné usnesení. Kdo je proti?

hlasování pořadové číslo 334 bylo přihlášeno 147 poslanců a poslankyň, pro 59, proti 63. Návrh nebyl přijat. Děkuji.

 

To byla všechna hlasování v tomto bodě, takže ho končím a posuneme se dál. Jako další je zde bod

Aktualizováno 1. 9. 2020 v 16:48.




Přihlásit/registrovat se do ISP