(14.50 hodin)
(pokračuje Černochová)
Snížení kapitoly Ministerstva zahraničních věcí o tuto částku je plně v souladu s usnesením Poslanecké sněmovny ze dne 23. května 2017, kterými poslanci vyzvali vládu, aby pozastavila platbu členských příspěvků této organizaci, a to z důvodu její politizace a protiizraelské rétoriky.
Vzhledem k tomu, že vláda k tomuto kroku dosud nepřistoupila, a s ohledem na skutečnost, že pozici UNESCO ve vztahu ke Státu Izrael nelze ani nadále považovat za neutrální, Česká republika by měla tímto gestem více než symbolickým vyjádřit podporu této zemi, s níž ji pojí historicky silné spojenectví. Navrhované zvýšení kapitoly 307 - Ministerstvo obrany by společně s dalšími finančními prostředky umožnilo alespoň částečně se přiblížit původnímu cíli vydávat 1,4 % HDP na obranu v roce 2020 a zároveň by mohla probíhat plánovaná modernizace Armády ČR, kterou vláda schválila v takzvaném KV AČR, někdy před měsícem, a zabýval se tím i náš výbor pro obranu.
Dále se přihlašuji k druhému pozměňovacímu návrhu, který jsem vložila do systému pod číslem 3855. Tento můj pozměňovací návrh navrhuje snížit položku "kompenzace slev z jízdného" v kapitole 327 - Ministerstvo dopravy o 5,5 mld. korun.
Navrhuji zvýšit výdaje kapitoly 307 - Ministerstvo obrany výdajový blok "zajištění obrany ČR silami Armády ČR" výdajový okruh "zajistit činnost a rozvoj bojových sil, sil bojové podpory a bojového zabezpečení" o 5 mld. korun.
Dále navrhuji zvýšit výdaje kapitoly 307 - Ministerstvo obrany výdajový blok "vytváření a rozvoj systému obrany státu" výdajový okruh "zajistit politicko-strategické řízení obrany státu" o 0,5 mld. korun.
Dovolte mi stručně odůvodnit svůj návrh. Jak jsem již zmiňovala, dle doporučení Severoatlantické aliance by ČR měla vydávat na obranu 2 % HDP ročně a i přes ekonomický růst se v posledních letech blíží k tomuto cíli velice pomalu. Je zde proto důvodná pochybnost, zda jej dokáže do roku 2024 splnit. Slib, že se tak stane, zazněl opakovaně od zástupců ČR i na půdě Severoatlantické aliance.
Předsedové koaličních stran předchozí vlády, ve které byly hnutí ANO, ČSSD a KDU-ČSL, podepsali v roce 2014 dohodu o tom, že v roce 2020 dosáhne rozpočet Ministerstva obrany úrovně 1,4 % HDP. Tento slib byl stávající koalicí posunut o rok, takže jej má být dosaženo v roce 2021. Ovšem při pohledu na návrhy rozpočtu Ministerstva obrany v posledních pěti letech se ukazuje, že předpoklad střednědobého výhledu, jaký bude podíl výdajů na obranu na HDP, byl optimističtější než sama realita. Konkrétně na rok 2020 by měl být podíl obranných výdajů na HDP podle výhledu v rozpočtu na rok 2018 1,35 %, podle výhledu v rozpočtu na rok 2019 1,31%, a ve skutečnosti má dle návrhu rozpočtu na rok 2020 dosáhnout pouhých 1,28 %. A to se děje ve chvíli, kdy z Armády ČR zaznívají informace o tom, že růst rozpočtu je pomalejší, než se předpokládalo, že dochází ke kumulaci projektů, a proto již nyní chybí a v příštích letech budou chybět na žádoucí modernizaci až desítky miliard korun. To se dá opět ukázat na konkrétních datech. V roce 2020 se má vydat na Armádu ČR o téměř 1,5 mld. méně, než plánoval rozpočtový výhled schválený s rozpočtem na rok 2019, a o více než 4 mld. méně, než plánoval rozpočtový výhled schválený s rozpočtem na rok 2018. Armáda tedy počítala s tím, že tyto peníze bude mít v roce 2020 na modernizační projekty, a nyní je nemá. Hlavním důvodem jsou valorizace platů odvíjející se od rozhodnutí vlády.
Modernizace našich ozbrojených sil je kvůli nestabilní mezinárodní bezpečnostní situaci zcela klíčová pro zajištění obrany ČR, ale i její věrohodnosti v očích spojenců v Severoatlantické alianci. Členství v této organizaci přináší České republice nebývalou míru bezpečí a prosperity. V letošním roce jsme oslavili kulaté výročí. Navrhované zvýšení kapitoly 307 - Ministerstvo obrany výdajového okruhu "zajistit činnost a rozvoj bojových sil, sil bojové podpory a bojového zabezpečení" by vrátilo armádě finance, se kterými počítala, a přiblížilo by Českou republiku výdajům ve výši 1,4 % HDP na obranu.
V roce 2017 se ČR v přístupových protokolech ke stálé strukturované spolupráci, PESCO, zavázala přijmout doporučení vydávat 2 % z rozpočtu Ministerstva obrany na výzkum, vývoj a inovace. Rozpočet na rok 2020 předpokládá tento podíl, ale pouze ve výši 0,6 %. Navíc v dalších letech má jít na výzkum, vývoj a inovace stejná částka. Takže vzhledem k rostoucímu rozpočtu dojde k dalšímu poklesu podílu. Je nutné zdůraznit, že nejde jen o závazek v rámci PESCO, ale o to, že výdaje na výzkum, vývoj a inovace mají pozitivní efekt i na ekonomiku a zvyšují konkurenceschopnost českých firem. Navrhované zvýšení kapitoly 307 - Ministerstvo obrany výdajového okruhu "zajistit politicko-strategické řízení obrany státu" by umožnilo zvýšit podíl výdajů na výzkum, vývoj, inovace na necelá 1,3 % rozpočtu Ministerstva obrany, což napomůže modernizaci Armády ČR a zvýšení konkurenceschopnosti společností a institucí podílející se na obranném výzkumu, vývoji a inovacích.
Prostředky na zvýšení kapitoly Ministerstva obrany je možné nalézt v kapitole 327 - Ministerstvo dopravy v položce "kompenzace slev z jízdného". Tato kompenzace je neadresná a zvyšuje výdajovou stránku rozpočtu, aniž by byl patrný významnější celospolečenský efekt.
Obrana je na rozdíl od zmiňované kompenzace primárním úkolem státu a je ve prospěch všech občanů. Proto je nutné jí věnovat nejvyšší pozornost a maximálně do ní investovat. Z tohoto důvodu vás, milé kolegyně a milí kolegové, prosím o podporu těchto svých pozměňovacích návrhů ve třetím čtení. Děkuji vám za pozornost. A ruším vystoupení v řádné přihlášce.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Ano, mám poznamenáno. Nyní přečtu jednu omluvu. Pan poslanec Martin Kolovratník se omlouvá dnes od 16 hodin do konce jednání ze zdravotních důvodů.
Nyní tedy vystoupí pan poslanec Kalousek s přednostním právem. A jenom okamžíček. Já ještě přečtu, jaké je pořadí. Dále s přednostním právem se mi přihlásil předseda klubu KSČM Pavel Kováčik a dále ještě s přednostním právem ministr kultury Lubomír Zaorálek a pak teprve v tuto chvíli nastupuje pan poslanec Kaňkovský atd.
Takže pane předsedo, prosím, máte slovo.
Poslanec Miroslav Kalousek: Dobrý den, dámy a pánové. Dovolte mi jen, abych velmi stručně zopakoval pozici poslaneckého klubu TOP 09, který bez ohledu na to, jaké budou přijaty pozměňující návrhy předkládané v tomto čtení, nemůže podpořit státní rozpočet ze tří zásadních důvodů.
Tím prvním důvodem je neexistence jakéhokoliv řešení a nulových nákladů v rozpočtu na systémová rizika související s prodlužováním lidského věku, tedy se systémem penzí a veřejného zdravotního pojištění. ***