(18.50 hodin)
Poslanec Jan Bauer: Vážený pane místopředsedo Poslanecké sněmovny, vážené dámy a pánové. Dívám se na hodiny, je 18.49, tak se přiznám, že mám dilema, protože v rámci uvedení tohoto bodu jsem si vyčlenil asi deset minut. Když to zkrátím na minutu, tak by se to možná dalo projednat a ve finále i propustit do druhého čtení. Když to neudělám, tak... (Poslanec Stanjura hovoří mimo mikrofon s poslancem Bauerem.)
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Ano, takže potom registruji vaši přihlášku s přednostním právem. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Jan Bauer: Dobrá. Takže já se to pokusím zkrátit, možná že za to stojí, risk je zisk, někdy prohra. V rámci nejenom mého osobního, ale i výjezdu vás všech, počínaje paní ministryní práce a sociálních věcí, panem premiérem, ale i dalších poslanců do problémových lokalit v rámci ČR jsme přišli s návrhem, jakým způsobem alespoň částečně řešit problematiku lidí, kteří... (Odmlka pro silný hluk v sále.)
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Tak já vás poprosím o klid, protože pan poslanec se nemůže vyjádřit. Prosím o klid, vydržte ještě, prosím vás. Vydržte, ať se pan poslanec může vyjádřit. Prosím.
Poslanec Jan Bauer: ... kteří žijí v blízkosti vyloučených nebo velmi komplikovaných lokalit v rámci ČR. Jedná se především o města a obce v rámci Ústeckého kraje, Moravskoslezského kraje nebo i dalších regionů. Není to pouze o těchto dvou regionech. Proto přicházíme s novelou zákona o hmotné nouzi.
A opravdu jenom zkráceně. My se snažíme prostřednictvím tohoto návrhu zákona, který pracovně dostal podjméno třikrát a dost, seznam osob, nebo lidí, kteří již v této době mohou být na určitou dobu vyloučeni v rámci pobírání dávek v hmotné nouzi, což jsou především lidé, kteří buď aktivně nevyhledávají práci, těm může být odejmuta dávka v hmotné nouzi, nebo těm, kteří nejsou schopni smysluplně zajistit školní docházku u svých dětí, tak my tento okruh lidí chceme rozšířit o další osoby, a to je předmětem tohoto návrhu. Především je to těch, kteří vícekrát páchají přestupky závažnějšího charakteru, především proti majetku, jako jsou krádeže, proti veřejnému pořádku, jako je znečišťování veřejných prostranství, a proti občanskému soužití, což jsou ohrožení na zdraví nebo výhrůžky. To vše je podstatou tohoto návrhu. (V sále je silný hluk.)
Myslím si, že tento návrh jsme koncipovali ve spolupráci se zástupci regionálních samospráv, obcí a měst, v rámci především Ústeckého a Moravskoslezského kraje. Má ve svém návrhu určité pojistky, které řeší některé nepřiměřenosti. A já bych vás tímto chtěl velice požádat, abychom propustili tento návrh zákona do dalšího čtení, protože jsem připraven v rámci výboru pro sociální politiku, kam nesporně tento návrh zákona patří, diskutovat dále o tomto návrhu zákona ve výboru. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Tak. Nyní s přednostním právem předseda poslaneckého klubu ODS Zbyněk Stanjura. Prosím, máte slovo.
Poslanec Zbyněk Stanjura: Děkuji za slovo. Já bych chtěl procedurálně navrhnout, abychom o tomto návrhu zákona, to znamená o sněmovním tisku 290, jednali a hlasovali procedurálně i meritorně i po 19. hodině. Jinými slovy, abychom doprojednali tento návrh zákona v prvém čtení a pak by skončil dnešní jednací den. Děkuji.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Dobře. O tom tedy můžeme hlasovat. Nicméně by to měly navrhnout buď dvě pětiny poslanců nebo zástupci dvou poslaneckých klubů, jestli se nemýlím. Takže teď to navrhujete jen za ODS. (Poslanec Faltýnek hovoří z místa.) Za vás také, za hnutí ANO. (Poslanec Faltýnek přikyvuje.) Dobře, tak v tom případě... za vás také za ČSSD.
Poslanec Zbyněk Stanjura: Za nás, za hnutí ANO, za kolegy z KDU. Já bych řekl, že tady je na tom všeobecná shoda, tak nebudu vyjmenovávat všechny poslanecké kluby, ale myslím, že na tom panuje shoda. Děkuji.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Dobře, dobře. Já vím, že jste se bavili v předsálí, nicméně v té době už jsem řídil schůzi, takže jsem informaci o té shodě nedostal. Takže v souladu s jednacím řádem jsem se zeptal. Takže já opět zagonguji, a budeme hlasovat.
Je tady návrh několika poslaneckých klubů, dvou a více, stručně řečeno, o tom, abychom o tomto návrhu hlasovali i po 19. hodině.
Myslím, že jsme v sále. Já zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 129, přihlášeno 139 poslanců, pro 128, proti 1. Návrh byl přijat.
Takže v obecné rozpravě mám tady přihlášenou paní poslankyni Lucii Šafránkovou. Nevím, jestli pan poslanec Bauer již dokončil... (Signalizuje, že dokončil vystoupení.) Pardon. Pane poslanče, vy už jste dokončil vaše vystoupení, chápu to. Tak. Takže nyní se vyjádří zpravodajka pro prvé čtení, paní poslankyně Jana Pastuchová. Prosím, máte slovo. Omlouvám se.
Poslankyně Jana Pastuchová: Děkuji. Já bych se přihlásila.
Návrh zákona předložila skupina poslanců 27. 9. 2018. Vláda zaslala své stanovisko 25. 10 2018 a přijala k tomu neutrální stanovisko. Všechno potřebné tady k tomu řekl pan navrhovatel. Já bych jenom přeci jen zmínila, že i zde v tomto návrhu zákona jsou sporné momenty, na které upozorňuje ve svém stanovisku právě vláda. A jedná se například o to, že příjemci dávek hmotné nouze opakovaně páchají přestupky, s větší pravděpodobností po odnětí nároku na dávku budou přestupky páchat dál a možná i intenzivněji, což popírá preventivní působení takového opatření.
Osoby ve výkonu trestu by se měly lépe než podmínečně odsouzení příjemci dávky, protože ve vězení se o ně postará stát.
V návrhu chybí jasná kritéria pro přestupky, kterých by se po jejich opětovném páchání mělo odnětí dávek týkat.
A předkladatelé rovněž navrhují, aby rejstřík trestů měl povinnost informovat orgány pomoci v hmotné nouzi, že některý z příjemců spáchal trestný čin či přestupek. To představuje... (Odmlka pro hluk v sále.)
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Já vás požádám o klid v jednacím sále, protože paní poslankyně se nemůže vyjádřit. Tak prosím.
Poslankyně Jana Pastuchová: To představuje nejen zásadní legislativní změny, ale také nějakou zátěž pro rozpočet, protože rejstřík trestů není uzpůsoben tomu takovou službu zprostředkovávat. Tyto finanční dopady v návrhu zatím nejsou vyčísleny a chybí tam i další aspekty, například personální zatížení.
Já bych jen chtěla říct ještě, že zákon o hmotné nouzi se v tomto období projednává počtvrté. V minulém období to bylo třikrát. Ale to potom k tomu řeknu víc. Takže za zpravodaje teď zatím všechno. Děkuji.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Tak. Já otevírám obecnou rozpravu, do které mám přihlášeného jednoho poslance. Slovo má paní poslankyně Lucie Šafránková. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Lucie Šafránková: Děkuji za slovo, pane předsedající. Dámy a pánové, tato novela zákona o pomoci v hmotné nouzi se primárně týká omezení či vyloučení poskytování pomoci v hmotné nouzi. Každý takový krok samozřejmě vítáme. A proto jsme i my jako SPD před několika týdny podali vlastní novelu uvedeného zákona. Naše novela je mnohem komplexnější než předkládaný tisk. Dotýká se více okruhů a způsobů zneužívání dávek pomoci v hmotné nouzi. Zatímco se návrh ODS v podstatě orientuje jen na omezení pomoci v hmotné nouzi pachatelů některých přestupků a trestných činů, na redefinici školského zákona a jeho vztahu k zákonu o pomoci v hmotné nouzi a propojení rejstříku trestů s jednotným informačním systémem rezortu práce a sociálních věcí, návrh SPD jde mnohem dále. Jde v něm o hlubší zpřísnění podmínek kontrolních a sankčních mechanismů, omezení zneužívání prostředků nepojistných sociálních dávek v oblasti pomoci v hmotné nouzi. Tyto dávky se musí stát pouze mimořádným prostředkem pro situace, kdy si jejich příjemce z objektivních důvodů nemůže obstarat příjem vlastní prací či podnikáním.
Zde jsou hlavní cíle námi předkládané novely. Podmínění vyplácení dávek zajištěním řádné docházky dětí do povinného posledního ročníku mateřské školy.
Chceme vyřadit z okruhu příjemců dávek osoby, které porušily režim dočasné neschopnosti plnit povinnosti uchazeče o zaměstnání. Dále chceme vyřadit z okruhu příjemců dávek osoby, které setrvávají v režimu neschopnosti plnit povinnosti uchazeče o zaměstnání i po uplynutí doby dvou let, což je i maximální zákonná podpůrčí lhůta pro pobírání nemocenské. ***