(18.40 hodin)
(pokračuje Juránek)

Ta sociální oblast je totiž v rámci krajů velice rozvolněná, protože zasahuje tři oblasti. Jedna oblast je oblast zařízení, která jsou zřizovaná krajem, ta druhá neziskových organizací a třetí vlastně domácí péče. A já mám jenom takovou představu, abych dal doporučení, aby skutečně ta částka, která se schválí ve prospěch krajů, ve prospěch sociálních institucí, zvláště těch neziskových, byla co nejvyšší. Dávám ten podnět bez ohledu na to, jestli bude přijat ten pozměňovací návrh. Dávám ho s tím, že jsou i jiné prostředky v průběhu roku, jak navýšit rozpočet v sociální oblasti. Jenom upozorňuji, že s tím budou velké starosti, které by se teď daly ušetřit, kdyby se celkově schválila částka ve výši 1,5 miliardy korun do sociální péče. To je první oblast.

Druhá oblast. Logicky musí všichni hejtmani a hejtmanky bojovat za to, aby tam dopravní infrastruktura rostla, a budou jednoznačně tlačit na částku přibližně 4 miliardy korun, o kterou je zapotřebí tento fond navýšit. I tohle je v tuto chvíli příležitost ten problém vyřešit, místo o něm jednat řadu měsíců a potom té záležitosti vyhovět.

Poslední záležitost je školství, ale tady nechci mluvit na prvním místě o platech, ale chci mluvit o reformě regionálního školství, o té skutečné reformě, na které se pracuje 19 let. A tam jenom prosím, aby se i tam hledala nějaká částka na navýšení, aby se mohla ta reforma regionálního školství uskutečnit.

Říkám, oroduji tady za kraje. A zdůrazňuji jednu věc. Rozpočet v tuto chvíli je z velké části rozhodnut. Koalice je přesvědčena o tom už teď, které pozměňovací návrhy podpoří a které ne. A jenom zrekapituluji, kdyby zde ale došlo k přemýšlení o tom, že by se mohlo využít pozměňovacích návrhů, které zde jsou, tak se týkají právě na prvním místě sociální oblasti a na druhém místě se týkají oblasti, která se týká dopravy, myslím tím z hlediska krajů, a na třetím místě, které se dotýkají školství. Řada těch navýšení je možná v průběhu roku vyřešit přímo jenom přesunem v kapitolách příslušného ministerstva. Některé jsou už v té výši, že by se musely schvalovat v rozpočtovém výboru. Myslím si, že i tohle je cesta, a budu rád na této cestě spolupracovat v příštím roce.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji. Pan poslanec Vojtěch Munzar. Připraví se pan poslanec Jan Skopeček. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Vojtěch Munzar: Děkuji, pane předsedající. Dobrý den, kolegyně, kolegové. Nejdřív navážu možná na pana premiéra z dopoledne, kde mě zaujala jeho slova, která on zde řekl, že rozpočtem pumpuje peníze do ekonomiky. Ale abyste mohli pumpovat peníze, tak je nejdřív musíte vypumpovat z daňových poplatníků. A to děláte velmi mohutně. A dokonce vysáváte dlouhodobé rezervy státu.

Pan premiér Babiš zde také řekl, že naplňuje programové prohlášení vlády. A já si tady dovolím vám jednu větu z toho programového prohlášení vlády ocitovat, nebo resp. více vět. "Prosazujeme stabilní a předvídatelné daňové prostředí. Cílíme na zajištění rovných a spravedlivých podmínek pro práci a podnikání a nebudeme zvyšovat daňovou zátěž." A zatímco tady měl pan premiér svůj velmi dlouhý projev bez ladu a skladu, tak paní ministryně zároveň obhajovala v Senátu zvýšení daní, které chcete zvýšit od 1. ledna. To nejvíce vypovídá o stavu státního rozpočtu a státních financí a vypovídá to o rozdílu mezi slovy, která jsme tady slyšeli, a činy, které tato vláda dělá. Protože toto skutečně není předvídatelné daňové prostředí. To není odpovědný přístup ke státním financím. A to není ani prorůstová politika, o které tady mluvil premiér.

Vy chcete schválit dnes rozpočet, jehož příjmy jsou založeny na neschválené legislativě. To není jenom zmíněný daňový balíček. Je to také digitální daň, ale je to také delší zadržování peněz živnostníkům z vratek DPH, které navrhujete v dosud neprojednaném a neschváleném daňovém řádu. To všechno definuje tragický stav státních financí, kdy se snažíte lepit díry v rozpočtu, ty díry, které jste sami udělali. Přes ekonomický růst dále zadlužujete daňové poplatníky deficitním rozpočtem. A bez těchto pomůcek a zvyšování daní, které si voláte na pomoc, by rozdíl mezi výdaji a příjmy byl ještě vyšší. (Řečník se odmlčel pro hluk v sále.)

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Já to nepovažuji za úplně, že by ta míra hluku byla až tak velká. Ale rozumím tomu, že chcete mít pozornost. Takže poprosím všechny kolegy o to, aby se ztišili.

 

Poslanec Vojtěch Munzar: A otázkou je, zda předpoklad příjmů státního rozpočtu založený na predikci růstu, na ekonomickém růstu 2,2 %, je správný. Národní rozpočtová rada, pro vaši představu, předpokládá zpomalení růstu na 2 %. Ten rozdíl dvou desetinek procenta může způsobit prohlubování navrženého schodku státního rozpočtu. A tomu paní ministryně říká dobrý rozpočet. A přestože máme ekonomický růst, kdy by se měly rezervy tvořit, a ne je utrácet, přesto vy zapojujete mimořádné příjmy do rozpočtu na lepení běžných výdajů. Já jsem k tomu nedávno řekl, já to tady zopakuji, že vláda tancuje na Titanicu státních financí, které ale neomylně kormidluje na ledovec.

Právě proto, aby se nerozpouštěly rezervy, resp. se neprojedly mimořádné příjmy ve výši 600 milionů korun z prodeje strategických rezerv kovů, vás chci požádat o podporu pozměňovacího návrhu, který o těch 600 milionů korun zvyšuje výdajový rámec kapitoly Státní hmotné rezervy na obnovu a třeba modernizaci rezerv, a to na úkor běžných výdajů Ministerstva průmyslu a obchodu části investičních pobídek a části prostředků, které jsou vyčleněny na dotace do podnikání.

Zároveň vás chci požádat o podporu pozměňovacího návrhu, kterým chci pomoci částkou 500 milionů korun sborům dobrovolných hasičů na obnovu jejich vybavení, a to na úkor přemrštěných dotací na podporu solárů. Samozřejmě by tento návrh a obnova jejich vybavení vedla ke zvýšení bezpečnosti občanů v menších obcích. A sbory dobrovolných hasičů navíc ve venkovských sídlech nepůsobí jen jako bezpečnostní prvek, ale i jako prvek společenský, neboť mnohdy patří mezi poslední aktivně působící spolky právě v malých obcích. I proto si tito občané a tyto sbory dobrovolných hasičů, kteří obětují svůj volný čas ve prospěch svých obcí, zaslouží podporu ve svých aktivitách.

A vzhledem k času se k dalším pozměňovacím návrhům nebudu vyjadřovat. Ale žádám vás o podporu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji. Pan poslanec Jan Skopeček vystoupí v rozpravě a připraví se pan poslanec Jaroslav Holík. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jan Skopeček: Děkuju pěkně za slovo. Já se také budu snažit být stručný, protože debatu nad tím, jak je státní rozpočet špatný, jsme si užili už do sytosti v předcházejících čteních. Nicméně přesto musím hlavní argumenty zopakovat. Přece jenom se jedná o jeden z nejdůležitějších zákonů roku. Je to jednak hlavní ekonomický nástroj, který má vláda k dispozici pro to, aby podle svých představ realizovala hospodářskou politiku vlády. Takže podle toho, jak ten rozpočet vypadá, můžeme hodnotit i priority vlády a způsob k tomu, jak přistupuje k hospodářství v České republice. A také je to samozřejmě výsostné politikum, které dává zprávu, resp. průběh schvalování, to, kdo pro ten rozpočet hlasuje, kdo uspěje v rámci pozměňovacích návrhů, tak dává zprávu o politické situaci v této zemi.

Nejdřív se zaměřím na ekonomický kontext, na rozpočet jako ekonomický nástroj. Pro nás je samozřejmě největší problém v návrhu rozpočtu na rok 2020 ten fakt, že i tento rozpočet zvyšuje přerozdělování v české ekonomice, že kvůli tomuto rozpočtu poroste veřejný sektor, poroste přerozdělování, poroste byrokracie a administrativa v této zemi. Jenom připomenu, že meziročně příjmy i výdaje v návrhu rozpočtu rostou o celých 113 miliard korun, které bude mít současná vládní koalice k dispozici. Když se podíváme na to srovnání a vrátíme se zpátky k těm krizovým rokům, tak dokonce vláda bude mít o 300 miliard korun více na přerozdělování. Čili tady na tom je krásně vidět, jak ten stát nabírá další a další tuk, jak se z něj stává otesánek. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP