(12.40 hodin)
(pokračuje Baxa)
Je tedy jasné, že odborné školy mají priority v odborných předmětech a na rozdíl od gymnázií na to u jednotné státní maturity doplácejí. Je to spravedlivé? Studenti gymnázií by ostatně zase nebyli úspěšní v maturitě z účtování, obrábění na NC strojích, kdyby jim to jednotná povinná maturita nařídila.
Nyní je tady ještě odstavec, který se týká argumentů, proč používat výpočetní techniku u státní maturity a proč neřešíme matematickými a výpočetními nástroji reálné situace. Zkouší se například nesmyslné úlohy. Ani jsem netušil... Letos v úloze číslo 9 maturanti stavěli sloupy vysoké 500 tisíc metrů.
Závěr. Zavedení povinné maturity z matematiky proběhlo stejně jako zavedení celé státní maturity: bez porozumění podstatě problému, s formálním uvedením cílů, kterých má být dosaženo. Nebyla provedena veřejná analýza devíti ročníků jednotných maturit, které z cílů zavedení jednotné státní maturity se podařilo splnit, které ne, a proč. A úplný závěr? Nebezpečí, že povinná maturita z matematiky zakonzervuje nevyhovující stav výuky, je tedy příliš velké.
Doktor Luděk Šnirch, absolvent matematiky na matematicko-fyzikální fakultě v roce 1985, nyní učitel střední školy v Bruntále.
Dovolil jsem si tedy možná trochu déle shrnout ty argumenty, proč si myslím, že je správné, aby povinná maturita z matematiky nebyla zavedena, aby zůstala zachována možnost volby. Chci ale znovu podtrhnout, že tuto novelu zákona, tuto podobu maturitní zkoušky má smysl zavést pouze tehdy - to znamená, nezavádět povinnou maturitu z matematiky, zachovat současný model - pouze tehdy, pokud bude naprosto zřejmě dán slib, že se povede relevantní diskuse o tom, jak by mělo vypadat ukončení středního vzdělávání, relevantní slib o tom, že by mělo být diskutováno o nové podobě státní maturity, a relevantní slib, že tato diskuse nezůstane pouze viset ve vzduchu.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní s faktickou poznámkou pan ministr Plaga. Zatím jediná faktická poznámka. Prosím, pane ministře.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Robert Plaga Děkuji za slovo, pane předsedající. Chtěl jsem v té faktické poznámce původně reagovat na připomínku, že Cermat tam má každoročně chyby. To byl ten můj záměr, proč jsem se přihlásil hned zkraje. Ano, samozřejmě nebudu zastírat, že výkladové nejasnosti tam byly. Také nejsem spokojený s tím, že každoročně máme soutěž o to, kdo nachytá Cermat. Protože když si vezmu ten letošní rok, tak ten skutečně nebyl o výkladu, nebyl o chybě Cermatu, ale o tom, že se poměřovali odborníci na matematiku a hledali jakýkoliv význam, který toho studenta střední školy ani napadnout nemohl, a v tom hledali tu chybu. To znamená, pro ty studenty středních škol byly napsané dobře. Ale přesto.
Uznávám, a řekl jsem to tady ve svém úvodním slově, že už tato košatá debata je předmostím k tomu, že je potřeba vést seriózní debatu o podobě maturitní zkoušky. Naprosto jasně jsem si vědom toho, že nejenom u maturitní zkoušky, ale u všech těch uzlových zkoušek, jako jsou jednotné přijímačky na střední školy, je klíčové a determinující pro vzdělávání na druhém stupni základních škol anebo na škole střední to, jak je koncipován obsah toho testu. To je naprosto legitimní debata. Mohu slíbit, že jsem připraven ji vést, protože jenom tak jsme schopni velmi rychle provést některé věci do praxe.
Závěrem, je to možná pro faktickou poznámku netypické, ale chtěl bych panu poslanci Baxovi poděkovat za tento příspěvek, který byl jasný, věcný, stejně jako jsem předtím děkoval Ivo Vondrákovi, byť to bylo zase z druhého spektra a se mnou nesouhlasné. Děkuji.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní v obecné rozpravě vystoupí poslankyně Kateřina Valachová a připraví se poslanec Václav Klaus. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
Poslankyně Kateřina Valachová: Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážený pane předsedající, vážená vládo, slyšeli jsme tady mnohé k matematice. Upřímně řečeno, poslouchala jsem pečlivě, jestli uslyším nějaký argument pro změnu zákona, protože Poslanecká sněmovna je o změnách zákona. Tak takový argument jsem tady neslyšela. Pokud si to provedu jako právnička legislativkyně do úkolů, které jsem slyšela, tak samozřejmě slyšela jsem řadu věcí týkajících se exekutivních rozhodnutí ministerstva, profesní podpory ministerstva a práce ministerstva. Těch úkolů tady z mého pohledu zaznělo mnoho.
Argument pro změnu zákona jsem slyšela pouhopouhý jeden, který podle mého soudu, vážené kolegyně a kolegové, lze uznat. Řekl ho ministr školství, mládeže a tělovýchovy Robert Plaga. Ano, byla odložena reforma financování regionálního školství, nutno podotknout, že on sám tedy o to usiloval. Původně měla nabýt účinnosti v září 2018, nyní je to tak, že startuje plně od ledna 2020. To je platný argument, protože reforma financování regionálního školství měla zajistit, abychom nejenom na středních školách, ale na všech základních školách měli zajištěno dělení možné výuky z matematiky, což bezpochyby ke zvýšení kvality vzdělávání v matematice přispívá. Takže shrnuji, za mě zatím pouze jeden základní argument: Ano, došlo k odložení o dva roky.
Nicméně co se týká těch ostatních argumentů, musím zopakovat to, co se tady vlastně v roce 2016, vážené kolegyně, vážení kolegové, v Poslanecké sněmovně schválilo a proč se to schválilo. Z některých příspěvků jsem měla pocit, že sem přiletěli Marťani v roce 2016 a rozhodli se zavést, samozřejmě bez jakéhokoliv rozmyslu, analýz a tak dále, něco hrůzostrašného, co má zřejmě zdecimovat naši mládež a zničit náš národ do budoucna. Tak podle mého soudu vyznívaly některé příspěvky.
Dámy a pánové, tady se ovšem stalo úplně něco jiného. Jak už jsem zmínila, byl připraven návrh změny školského zákona, který říkal ano, součástí společné části maturity, ať je to gymnázium, nebo střední odborná škola, má být matematika, český jazyk a cizí jazyk. No a teď kdo to vymyslel? Nabízelo by se, že to vymyslela vláda hnutí ANO, ČSSD a KDU-ČSL. No ale tak to nebylo, vážené dámy a pánové. Vycházelo to a doposavad to vychází ze Strategie 2020 - podotýkám, že Strategii 2020 vlastně hned na svém začátku sice schválila vláda ČSSD, ANO a KDU-ČSL, ovšem připravilo ji drtivě v obsahu, a musím říct, že jsem se tomu věnovala odborně jako právnička a členka různých orgánů, nejenom Legislativní rady vlády, ale samozřejmě také jako odborník na organizaci veřejné správy, minimálně po dobu deseti let. A tuto zprávu, to znamená Strategii 2020, podotýkám ve své době velmi chválenou, unikátní dokument, nic lepšího tady nebylo, zpracovala vláda Občanské demokratické strany, respektive pod vedením Občanské demokratické strany. Finální práce udělala úřednická vláda, a jak říkám, na začátku svého působení velmi brzy, těžko ji podezřívat z toho, že to celé vymyslela, tak učinila vláda ČSSD, hnutí ANO a KDU-ČSL. Proč to říkám? Rozhodně ne kvůli nějakému ping-pongu, přenášení odpovědnosti a podobně. To v žádném případě. Říkám to proto, že shoda, podotýkám odborná a politická, na tom, že výstupem ze střední odborné školy nebo gymnázia má být společná část maturity, která má obsahovat český jazyk, matematiku a cizí jazyk, je dlouhodobá. Není to žádný výmysl.
Co se týká komparací s těmi ostatními zeměmi. Ano, má pravdu Martin Baxa vaším prostřednictvím, když říká, že ne v celé Evropě nebo na celé Zemi je to stejně. To rozhodně ne. Také si cením jeho věcného argumentu, kdy zmínil, že také přiznává, že se to nedá úplně srovnávat, protože samozřejmě záleží na tom, jakým způsobem se vůbec vzdělávání v těchto zemích ukončuje, jak se to zkoumá, jak to mají nastaveno. ***