(15.50 hodin)

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Ještě jedna faktická poznámka - předseda klubu ODS Zbyněk Stanjura. Omlouvám se za přetažení času. Prosím.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Pro pana poslance Nachera. Mně to slabé nepřipadá právě ve světle toho, Francie je bezesporu pro Spojené státy důležitější než Česká republika. Je to logické. Na tom není nic špatného. Podle počtu obyvatel, počtu spotřebitelů, síly ekonomiky. A přesto ten zákon v této chvíli účinný není. Ta rizika prostě existují. A není to podle mě slabý argument.

A já jsem dvakrát mluvil o té nespravedlnosti. Já s vámi naprosto souhlasím, že je to nespravedlivé vůči českým daňovým podnikatelům - některým. ale když teď tu nespravedlnost napravíme, tak můžeme vyrobit problémy jiným podnikatelům. A proto jsem mluvil o těch rizicích a proto bych rád slyšel kroky, nejenom ujištění, co všechno se pro to udělá, aby to nehrozilo. Jestli bychom měli debatovat s partnery ze Spojených států o sazbě, o objemu lokálních příjmů a podobných věcech. Já myslím, že ano. Můžeme si to nakreslit, jak chceme. Můžeme si říct, že to je skvělé a že odstraníme nespravedlnost. A může to být pravda, že jsme tu nespravedlnost odstranili - v jednom segmentu. Ale můžeme způsobit velké problémy všem našim exportérům na americký trh. A není to zanedbatelné. Když se podíváte, kolik exportujeme z České republiky do Spojených států, není to sice zdaleka tolik jako do Evropské unie, ale není to zanedbatelné číslo. A dotýká se to konkrétních firem, kterým bychom naším špatným rozhodnutím mohli výrazným způsobem zkomplikovat jejich podnikání. O tom jsem mluvil. O těch rizicích.

Ten smířlivý tón - děkuji za ocenění, protože si myslím, že ta nespravedlnost existuje a že to musíme řešit. Na tom se shodujeme. Otázka je kdy, jak a s kým. A na to bychom si měli jít hledat poctivé odpovědi. Proto jsem třeba říkal, že bychom prodloužili na 80 nebo 90 dnů lhůtu mezi prvním a druhým čtením, ničemu neublížíme podle mě a dáme vládě větší - protože to musí vyjednávat vláda, to nejsme schopni my ve Sněmovně nějak dojednat, aby protiopatření nepřišla. Já se jich opravdu obávám.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní vystoupí pan poslanec Tomáš Martínek a připraví se paní poslankyně Věra Kovářová. Tak konečně, pane poslanče. Prosím.

 

Poslanec Tomáš Martínek: Děkuji. Vážené dámy, vážení pánové, dovolte mi se vyjádřit také za Piráty k dani z digitálních služeb nadnárodních korporací. Jako Piráti chápeme potřebu řešit problematiku, kdy české společnosti jsou v konkurenční nevýhodě oproti nadnárodním korporacím, které zde neodvádějí adekvátní daně. Například společnost Seznam.cz platí v České republice na daních zhruba 30krát více než společnost Google. Google či Facebook poté většinu své evropské daňové povinnosti plní v Irsku, kde díky využívání daňových rájů, jako jsou Bermudy, politice tamní vlády se speciálními úlevami pro nadnárodní korporace odvádějí výrazně nižší daně. Nadnárodní společnosti se sídlem v Irsku tak mají oproti českým společnostem na českém trhu výraznou výhodu.

Chtěli bychom, aby došlo k přijetí celosvětového řešení na úrovni OECD, nebo alespoň Evropské unie. Už jen projednávání daného návrhu může podpořit snahy k hledání řešení mírnící nerovnost na tomto konkurenčním prostředí. Proto jsem taky požádal již v únoru 2019 Ministerstvo financí na podvýboru pro digitální ekonomiku, aby začalo připravovat národní legislativu. To mělo podpořit hledání společného řešení na jednání Ecofinu. Upozorňujeme ovšem na naše dobré ekonomické vztahy se Spojenými státy, odkud pochází většina vlastníků společností, na které by daň dopadla. Výše navrhovaného zdanění obratu by mohla pro některé dotčené společnosti činit nepřiměřený ekvivalent daně z příjmu i více než 30 %. Proto je nutné legislativu upravit podle ostatních zemí Evropské unie. Nelze předkládat návrh s enormně vysokou sazbou 7 %, kterou žádná jiná země Evropské unie nemá. Proto navrhneme snížení této sazby na 5 %, kterou zavádějí i jiné členské státy Evropské unie.

S ohledem na nedávný vývoj vztahů mezi prezidenty Trumpem a Macronem, kde Francie odložila účinnost obdoby této daně a jejího zavedení, aby bylo možné hledat řešení na úrovni OECD, navrhuji u nás prodloužit lhůtu na projednávání ve výborech o 20 dnů, pokud bude případně souhlasit předkladatel, i o více. Samotné projednávání může podpořit tlak k nalezení mezinárodní dohody.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Navrhujete prodloužit lhůtu o 20 dní? (Ano.) Dobře. Nyní se mi hlásil s přednostním právem pan ministr Petříček a potom se připraví paní poslankyně Věra Kovářová.

 

Ministr zahraničních věcí ČR Tomáš Petříček Vážený pane předsedající, poslankyně, poslanci, jenom krátce k dotazům, které zde padají ohledně možných dopadů daně, kterou bychom narovnali podmínky v oblasti digitálních služeb, protože se skutečně jedná především o narovnání podmínek pro subjekty, které na českém trhu v této oblasti působí. A v tom se myslím principiálně, alespoň z těch vystoupení, Sněmovna shoduje. Takže principiální shoda zde existuje.

Jenom bych doplnil, co se týče, protože zde padaly argumenty ohledně stažení návrhu ze strany Francie, nicméně můžeme také říci, že Velká Británie ve svém plánu pokračuje, stejně tak to potvrdil ministr financí Velké Británie. Podobná daň platí od počátku letošního roku v Itálii. A samozřejmě naším cílem je vytvořit mezinárodní rámec, ve kterém by byly vytvořeny spravedlivé podmínky pro všechny podnikající subjekty v oblasti digitálních služeb. Nicméně od roku 2013 ta jednání v rámci OECD neprobíhají. A je zde i jasný signál, že Evropská unie a její členské státy chtějí tato jednání obnovit.

Takže pokud se Sněmovna rozhodne podpořit tento návrh, bude to v podstatě i signál pro naše partnery, že zavádíme prozatímní řešení do doby, než bude vytvořen spravedlivý systém, jak regulovat podnikání v této oblasti. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní s přednostním právem ještě paní ministryně Alena Schillerová. Prosím, máte slovo.

 

Místopředsedkyně vlády a ministryně financí ČR Alena Schillerová: Děkuji za slovo. Původně jsem chtěla reagovat až v závěrečném slovu, ale budu reagovat už teď. Jestli mě pan předseda Stanjura bude poslouchat, budu ráda. Děkuju. Také oceňuji to, že tady vedeme po dlouhé době konstruktivní debatu.

Chtěla bych vysvětlit jednu věc. Od počátku, co jsem ministryně financí, dokonce si myslím, že jsem byla na nějakém jednání i jako náměstkyně, podporujeme platformu OECD. Od roku 2013 se dojednává. My jsme aktivní. My vystupujeme, podporujeme, zdůrazňujeme a tak dále. Loni, když Bruno Le Maire, ministr financí Francie, přišel s evropským řešením, tak jsem to taky velmi aktivně podpořila. Řekla jsem ano, dobře, nejlepší by bylo OECD, ale když nemáme OECD, pojďme se domluvit. Nedalo se to. X států tam musí mít jednomyslnost, to je v pořádku, ale prostě x států to zablokovalo. No a prostě rok od roku 2013 to máme sedm let. Sedm let jednání. A Spojené státy americké při vší úctě to mají v rukách. Vy jste jmenoval ty firmy. To jsou firmy americké. Ale ta naše úprava čistě teoreticky nemusí na všechny tyto firmy dopadnout, a naopak může dopadnout na jiné zahraniční firmy z jiných zemí, nejenom americké. Není to cíleno opravdu, není to šito na míru těmto firmám, i když samozřejmě tam některé z nich spadnou. A USA to mají v rukách. A mají v rukách ovlivnění vyřešení platformy OECD.

My jsme právní úpravu na technické úrovni řešili i s ambasádou USA. Byli tam jejich experti. Vysvětlovali jsme jim tuto právní úpravu. Takže my nemáme žádnou oficiální informaci, že by se vůči nám něco chystalo. Technická spolupráce tam byla. Když můj technický tým zpracovával ten návrh, tak jsme se bavili s jejich experty z ambasády a vysvětlovali jsme jim celou tu úpravu a dvě zásadní věci, že tu úpravu bereme jako dočasnou na čtyři roky a že jsme připraveni ji kdykoli zrušit v okamžiku, kdy v podstatě se dohodne a přijme OECD řešení.

To, co jste říkal, pane předsedo, já jsem si s Francií včera ověřovala, se stálým zastoupením, jsem byla v Bruselu, tak mi to tam ověřovali, Francie skutečně tu úpravu přijala jako retroaktivní, to my nechceme. A po schůzce čelných představitelů USA a Francie, to, co tedy máme z dostupných zdrojů, se dohodli, že se odloží do konce tohoto roku splatnost, která už jakoby nabíhá pro tuto daň za předpokladu, že se přijme OECD řešení. To znamená, to je turborychlost oproti tomu, co se dělo doposud. Jiné signály my nemáme. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP