(20.30 hodin)
(pokračuje Ferjenčík)
Je tam celá řada pozměňovacích návrhů, které cílí především na ty nejmenší a nejohroženější, a to jsou podle nás lidi, které by stát měl v téhle těžké době podpořit. A myslíme si, že pro řadu skupin tady byla ta podpora zatím zcela nedostatečná, a podle toho, jak se vláda postaví k těmto našim návrhům, tak se my postavíme k tomu návrhu na zvýšení dluhu, protože nechceme dát bianko šek vládě na to, aby podpořila jen ty největší korporace. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji Mikuláši Ferjenčíkovi, nyní pan poslanec Jan Skopeček, přihlášený do obecné rozpravy. Máte slovo, pane poslanče.
Poslanec Jan Skopeček: Děkuji pěkně. Já taky budu velmi stručný, protože jsme se už dneska o fiskální politice a o rozpočtové politice bavili dlouze při projednávání zákona o rozpočtové odpovědnosti.
Moje hlavní výhrada k té stávající dnešní novele zákona o státním rozpočtu je vlastně velmi podobná, obdobná výhradě, kterou jsem tu přednášel při první novele státního rozpočtu na letošní rok, a sice že ani v té první, ani v té nynější novele zákona nevidím alespoň elementární snahu, symbolickou snahu nalézt jakékoliv úspory, nejsou rušeny ani ty nejpopulističtější výdaje, které si tato vláda schválila. Přitom je zřejmé, že každá firma, každý podnikatel, každá rodina v této době přehodnocuje výdaje a ptá se, zda výdaje, které naplánovala na začátku roku, jsou v kontextu dnešní krize stále stejně prioritní, nebo jestli náhodou neexistují výdaje, které je potřeba zaplatit jako důležitější, nebo jestli je možné nějaké výdaje třeba odložit na další roky, až zase bude ekonomicky lépe.
Přitom chci ubezpečit, že nikdo dneska vládu nenutí šetřit na investicích, nikdo, ani opozice, nenutí vládu šetřit na pomoci firmám, postiženým lidem, které jakkoliv zasáhla koronavirová krize, ale myslím, že se všichni shodneme, že velikost provozních výdajů státu, rozpočtová vata, která v tomto rozpočtu je, bezesporu alespoň elementární úspory umožňuje, a mě velmi mrzí, že na ně vláda, paní ministryně rezignovala v absolutní míře.
Státní rozpočet je bezesporu odrazem hospodářské politiky. Já rozumím tomu, že v té první, krátké fázi té koronavirové krize je to o tom, že ten rozpočet reflektuje nějaké přímé platby, přímou pomoc postiženým firmám, postiženým lidem, že ten fiskální impuls a pomoc vlády je na té výdajové straně rozpočtu snahou, jak my ekonomové říkáme, podpořit poptávkovou stranu naší ekonomiky. Nicméně si myslím a jsem přesvědčen, že vláda v tom střednědobém až dlouhodobém období musí přijít s jinou strategií, sofistikovanější strategií, a opustit ty přímé platby podnikatelům a lidem, ale spíše se zaměřit na nabídkovou stranu ekonomiky, to znamená, daně spíše snížit, udělat ten fiskální impuls nikoliv jenom prostřednictvím větších výdajů, ale především prostřednictvím nižších daní, nižších povinných odvodů.
Připomínáme si to neustále, máme jedny z nejvyšších odvodů zaměstnavatelů za své zaměstnance, zdražujeme tak uměle pracovní sílu, což se projeví mimo jiné v těch krizových dobách tím, že budeme mít vyšší nezaměstnanost, než bychom mohli mít, kdyby ty odvody zaměstnavatelů za zaměstnance byly alespoň tak nízké, jako jsou v průměru v rámci vyspělých zemí OECD. Tam jsme skutečně na rekordní výši.
Vždycky se říká, že jakákoliv krize je i příležitostí s tím udělat něco pozitivního do budoucna, odrazit se kvalitativně někam dopředu. Já s tím částečně souhlasím. To by ale vláda v těch nadcházejících měsících musela najít odvahu na to, aby přistoupila k deregulaci naší přeregulované ekonomiky, aby odstranila co největší míru subvencí a dotací, kterými je naše ekonomika zaplevelena, a musela by mít odvahu přehodnotit takové věci, jako je Zelená klimatická dohoda Evropské unie, která dál zatěžuje naše průmyslové podniky, automobilový průmysl a další sektory, které jsou pro naši ekonomiku důležité. Chce to deregulovat, zjednodušit daně, zrušit úřady, které nepotřebujeme, a ty ušetřené peníze by bezesporu sloužily k tomu, že by schodky veřejných financí nemusely být tak vysoké, jak je plánuje paní ministryně financí.
Děkuji za pozornost, já tuto novelu nepodpořím.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji a nyní s přednostním právem pan poslanec Marian Jurečka, připraví se Radim Fiala. Prosím, pane předsedo, máte slovo.
Poslanec Marian Jurečka: Děkuji. Vážený pane předsedající, kolegyně, kolegové, pěkný večer. Já za KDU-ČSL od začátku této krize, v okamžiku, kdy jsme věděli, že nás to bude stát nemalé finanční prostředky, tak říkáme, že kdo rychle dává, dvakrát dává. A jelikož tady poslední čtyři týdny navrhujeme opatření, která cílí na pomoc domácnostem v rámci ošetřovného, cílí na pomoc firmám, živnostníkům, ať už je to podpora kurzarbeitu, ať už jsou to eseróčka, lidé na dohody, ať už jsou to pendleři a tak dále, tak je logické, že prostě s tím jsou také spojené výdaje státního rozpočtu.
Takže my podpoříme to zvýšení schodku o dalších 100 miliard korun, ale musím říct, že nám chybí, opravdu, určitá strategie vlády v tento okamžik, aby řekla, v tento okamžik cílíme na tyto konkrétní kritické body, ale zároveň také jsme připraveni udělat určitou inventuru toho, co je a není zbytné. Nemusí to být škrty, nebo tupé škrty, ať to nazývá kdo chce jakým termínem, ale třeba ty otázky, jestli je vláda schopna udělat nějakou parametrickou úpravu inkluze, jestli je schopna dokázat ušetřit v rámci digitalizace, víme, že ta digitalizace logicky z důvodu legislativních změn, které jsme provedli, má nastupovat do státní správy, a tak dále, a tak dále. Takže jsou tady věci, které by bylo dobré, aby se uměly vybalancovat a umělo se říci, jak kde dokážeme být efektivnější, a především bych byl rád, aby ta pomoc, o které tady všichni mluvíme a snažíme se ji také podporovat, hlasujeme pro ni, aby byla prostě opravdu, opravdu rychlejší, protože to je to, s čím se nejvíc potýkáme dneska, co nám dneska dávají zpětnou vazbu podnikatelé.
Takže tolik stručně a velmi rychle stanovisko za KDU-ČSL. A také vnímáme to, že je důležité být teď vstřícný a rychlý, protože samozřejmě je tady určitá situace i na finančním trhu, kdy je tady stále dobrá poptávka po dluhopisech České republiky, které dokážeme emitovat za velmi dobrých podmínek s nízkými úrokovými sazbami, což prostě už třeba v dalším čase, třeba za několik měsíců, takováto situace být nemusí. Takže tolik za nás, za KDU-ČSL. Díky.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Marianu Jurečkovi, nyní pan poslanec Radim Fiala. Prosím, pane předsedo, máte slovo.
Poslanec Radim Fiala: Děkuji za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi také velmi krátce zrekapitulovat stanovisko za hnutí SPD. Na začátek musím říct, že jsem asi už velmi špatný analytik, protože když se tady zvyšoval deficit státního rozpočtu, nevím, jak je to dlouho, týden nebo kolik, nebo čtrnáct dní nebo tři týdny, tak jsem paní ministryni říkal, že doufám, že tady nebudete stát v červnu a nebudeme to zvyšovat o 100 miliard. A jsem špatný analytik, protože uplynuly tři týdny, a už tady stojíme a zvyšujeme deficit státního rozpočtu o 100 miliard.
Mě to trošku děsí, protože mám pocit - a teď se to budu snažit změkčit a říct to velmi diplomaticky - že z toho pro mě plyne jakási malá kompetentnost Ministerstva financí dopočítat se toho skutečného schodku, jaký doopravdy bude. Už víme, jak dlouho bude nouzový stav, pravděpodobně víme, kolik peněz půjde do kterého programu, víme, co se bude dít, a já si myslím, že by Ministerstvo financí už nemělo chodit sem dvakrát, třikrát a zvyšovat na čtyři sta, na čtyři sta padesát a podobně, že by mělo přijít už jenom s jednou variantou, která bude konečná a závěrečná.
My, za hnutí SPD musím říct, že nám nevadí ten schodek státního rozpočtu, my chceme podpořit českou ekonomiku, české firmy, české podnikatele, nicméně na druhé straně bychom čekali, a teď se velmi důkladně a důsledně budu vyvarovávat slova škrty - nechceme škrty, ale chceme úspory. Úspory v některých věcech, které už tady zrekapituloval můj kolega Tomio Okamura, protože aspoň ta snaha by byla u té vlády viditelná, že prostě když se zvyšuje deficit státního rozpočtu na jedné straně, tak na druhé straně se bude snažit šetřit a ušetří některé výdaje, které nejsou v roce 2021 bezpodmínečně nutné, a takových výdajů je skutečně mnoho.***