Pátek 29. května 2020, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Vojtěch Filip)

1.
Vládní návrh zákona o kompenzacích osobám poskytujícím hrazené zdravotní
služby zohledňujících dopady epidemie onemocnění COVID-19 v roce 2020
/sněmovní tisk 868/ - zkrácené jednání

O slovo požádám ministra zdravotnictví Adama Vojtěcha, který předložený návrh uvede. Děkuji paní... (Upozornění z pléna.) Aha, pardon. Já se omlouvám. Já myslel, že jsme už rozhodovali. Omlouvám se za chybu. Před projednáváním tohoto vládního návrhu zákona o kompenzacích osobám poskytujícím hrazené zdravotní služby zohledňujících dopady epidemie onemocnění COVID-19 v roce 2020 musíme rozhodnout o zkráceném jednání, a to podle § 99 odst. 5, kdy posuzujeme podmínky, jestli existují podmínky pro projednání zmíněného návrhu zákona ve zkráceném jednání.

Otevírám rozpravu k tomuto a hlásí se pan kolega Svoboda k tomu, zda existují podmínky pro zkrácené jednání u tohoto tisku. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Bohuslav Svoboda: Pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mi, abych nejprve poděkoval panu ministrovi za návrh zákona, který bezesporu jde správným směrem. Zdravotnictví a všichni zdravotníci a pracující ve zdravotnictví byli rozhodnutím vlády o koronavirové krizi postaveni do situace, kdy možnost pracovat a vydělávat neměli. Tomu rozumím a je určitě správné, že pan ministr hledá řešení této věci. Ale řešení této věci je relativně velmi složité. Obor zdravotnictví je rozsáhlý, má mnoho jednotek, které jsou mnohdy rozdílné, ať to je preventivní péče, ať to je léčebná péče, ať to je akutní péče, záchranářská, ať je to lékárenství. To jsou všechno věci, které měly jiné podmínky, a o všech těchto věcech je potřeba velmi uvažovat.

Já bych si dovolil odvolat se na slova paní ministryně Schillerové, která říkala před chvílí, že je chyba, že ten minulý zákon není možné prodiskutovat, protože je tam řada věcí, které by stály za to, aby bylo pro ně nalezeno dobré řešení. To je jedna stránka té věci. My nemáme žádné podklady pro to a nevíme, jak pan ministr rozhodne. Neznáme žádné podmínky, neznáme, v jakém rozsahu to vidí, známe jenom ten dobrý úmysl. Na druhou stranu je potřeba říct, že nechápu, co tady je za krizovou nouzi. Všechno zdravotnictví je placeno zálohovým systémem. A z vyjádření pojišťoven víme, že budou až do konce roku platit podle nasmlouvaných záloh, to znamená, ve výši cen z předcházejícího roku. Není tedy žádný důvod, který by nás nutil k tomu rozhodovat rychle. Máme na to vlastně čas úplně obecně řečeno do konce roku. A dokonce ještě dál, protože pojišťovna není schopna spočítat ty výsledky dříve než někdy na úrovni konce ledna, začátku února. Až to spočítá, tak řekne, toto zařízení, tato lékárna, tato psychologická služba má takovou a takovou ztrátu, a tam je čas na to, abychom měli rozhodnutí, které teď pan ministr moudře navrhuje, abychom řekli, jakým způsobem to bude řešeno.

Těch řešení je několik.

Buďto je možné říct, že nějaké procento z plnění toho plánovaného celku bude považováno za sto procent, nebo je možné říct, že se změní ceník. To všechno je možné. Nejsnazší je to řešení definovat jinak tu složku, která je považována za stoprocentní, ale to rozhodnutí o tom, co to má být, to by mělo být podloženo velmi závažnou a zásadní diskusí, hlavně proto, abychom na něco nezapomněli. Nejhorší je to, když někomu pomůžete a někomu, kdo je ve stejném problému, nepomůžete vůbec.

Proto velmi varuji před tím, abychom tuto věc přijímali v systému krizového rozhodování. Znovu říkám, do konce roku se vůbec nic nestane. Všechna zařízení, ambulantní, lůžková, lékárenská - to všechno je placeno na základě nějakých dopředu definovaných objemů. Každý měsíc ta zdravotnická zařízení dostávají informaci o tom, že vykázala tolik a tolik a že dostávají - a tam je napsaná suma, která je jednou dvanáctinou toho, co mají naplánováno na celý rok. - Nemusíte vrtět hlavou, kolego Kasale, je to tak.

Proto se ptám, chceme, abychom rozhodli o něčem, o čem nevíme, jak to bude, jak to bude fungovat, jestli to postihne všechny, jestli v tom bude záchranná služba, dobře, jestli v tom budou psychologové, dobře, jestli v tom budou lékárníci v nějaké podobě, protože i ti jsou závislí na tom, kolik receptů vydali s tím kódem vydaného receptu, a je to jejich zásadní příjem, hlavně zásadní příjem malých lékáren. Proto velmi prosím o to, abyste tuto věc zvážili. Já vím, že většina věcí je tady rozhodnuta dopředu. Ale toto je věc, kde mě to nutí k tomu, abych skutečně promluvil.

Já tomu zdravotnictví rozumím, dělám ho celý život a dělám ho ve všech oblastech, v oblasti nemocniční, v oblasti ambulantní i v oblasti teoretické. Věřte mi, že není žádný spěch. Já chápu, že každý chce mít jistotu, že to dostane zaplaceno, ale mně stačí, nebo nám za ODS stačí to, že máme ten teoretický příslib ministra, že to řeší a že to chce tímto způsobem řešit. A jediné, co je podstatné, aby toto řešení bylo věcně správně. A znovu říkám, žádné podklady pro to, jak to rozhodnutí bude vypadat, nemáme. Aniž bych chtěl komukoli cokoli podsouvat, jestliže to v této fázi odhlasujeme, už se na tom nic nezmění. A vyhláška, kterou dodatečně ministerstvo vydá, bude naprosto závazná a nedostaneme se k tomu, abychom ji opravovali. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu kolegu Svobodovi, nyní s faktickou poznámkou David Kasal. Máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec David Kasal: Děkuji, pane předsedající. Vážený pane docente prostřednictvím pana předsedajícího, já nezpochybňuji vaši odbornou erudici. Ale na rozdíl od vás posledních deset let dělám case managera a počítám ekonomické věci. A nevím, jak to je ve fakultních nemocnicích, protože tam se platí nejenom od pojišťovny, ale i z ministerstva, ale ve všech ostatních nemocnicích máte koridor, kdy musíte splnit určitý počet case mixů. Je to číslo, které máte dané a které musíte plnit každý měsíc. A to je určitý objem peněz. Jestliže ho nesplníte, budete třeba na 80 nebo 70 %, což teď je realita, tak ty peníze nedostanete. Takhle to úplně je. Takže si doplňte ekonomický věci.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za dodržení času k faktické poznámce. Pan ministr zdravotnictví se hlásí s přednostním právem. Máte slovo, pane ministře.

 

Ministr zdravotnictví ČR Adam Vojtěch Děkuji za slovo, vážený pane místopředsedo. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, také musím reagovat na pana poslance Svobodu a nemohu souhlasit s jeho názorem. My ten zákon jsme připravili takto rychle, abychom zajistili stabilitu českého zdravotnictví. Dnes samozřejmě ta nervozita, která je v rámci jednotlivých segmentů, je obrovská. A není to tak, že jsou všichni placeni zálohově. Jsou tady výkonově placené segmenty, které už dnes mají problémy s likviditou na základě toho, že zkrátka nevědí, jakým způsobem bude řešen výpadek té produkce, týká se to i třeba lázní atd. Takže já si myslím, že skutečně ten zákon je naprosto zásadní, abychom na jeho základě mohli vydat onu tzv. kompenzační vyhlášku. Je to stejné jako v případě zákona o veřejném zdravotním pojištění, kdy se dává zmocnění Ministerstvu zdravotnictví vydat úhradovou vyhlášku. Tu víme, že nemůžeme změnit, ta už tady je a potřebujeme mít zmocnění, abychom vydali tu kompenzační vyhlášku.

A souhlasím s tím, že to je velmi komplexní, že se to týká veškerých segmentů českého zdravotnictví. My na žádný segment nechceme zapomenout. Jednáme o tom se zdravotními pojišťovnami, zasedla rada poskytovatelů, kde jsou všichni zástupci jednotlivých segmentů, takže ta debata určitě probíhá, ale celé zdravotnictví čeká, že ten zákon a kompenzační vyhláška budou vydány do konce června, aby mohli mít právní a ekonomickou jistotu, aby mohli naplánovat své rozpočty, aby mohli vědět, že dostanou peníze na odměny pro zdravotníky, protože tam počítáme s tím, že tam dojde k navýšení asi o 5 miliard korun a z toho budou pokryty i peníze na ty zdravotníky v první linii. Takže my nemůžeme čekat do konce roku, protože ty nemocnice pak vyplatí odměny a nedostanou peníze na to? To si myslím, že zkrátka úplně tak to nejde. Takže my to skutečně zásadním způsobem potřebujeme nyní schválit, abychom dali zdravotníkům a zdravotnictví stabilitu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Nyní pan poslanec Stanjura s faktickou poznámkou. Nebo s přednostním právem? Tak s přednostním právem. Máte slovo.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Tak nejprve vaším prostřednictvím k panu poslanci Kasalovi. Važte slova. Opravdu říkat takovým jakoby arogantním tónem mému ctěnému kolegovi: doplňte si ekonomické vzdělání (předvádí řeč). Můžete mít jiný názor, já to plně respektuji. Takhle to zaznělo. Nezlobte se na mě, bylo to příliš arogantní. Mohl byste říct "mám jiné zkušenosti, mám jiný názor", to je naprosto v pořádku, určitě bych nevystupoval. Můžete si přehrát ta slova, můžete se podívat na ten záznam, nebylo to fér vůči panu doc. Svobodovi. A nejsem expert na financování zdravotnictví, abych vás rozsoudil teď, kdo má pravdu, nebudu se do té debaty plést.

Nicméně pan ministr se suverenitou sobě vlastní říká, že to potřebujeme. Ta nabídka pana doc Svobody nebyla, že to má být do konce roku. On vlastně volal po řádném legislativním procesu, který může být, pokud je dohoda a shoda odborníků, mnohem rychlejší než do konce roku.

Podobně suverénně pan ministr vystoupil 28. ledna - roušky máme, a ty roušky ani tak dalece nefungují, nedělejte paniku. Pane ministře, podívejte, já vím, že byste na to nejradši zapomněl, že máte výmluvu - tehdy jsem si to myslel a pak jsem byl překvapený. Ale stejně suverénně jste odmítl debatovat, a mohl bych vám citovat ze stenografického záznamu, i jak jste zpochybnil účinnost roušek, jak jste se mi smáli, když jsem vystupoval v nějaké debatě, že někde v zahraničí měří teplotu. Dělali jste ze mě neinformovaného člověka, aby za pár dnů policie měřila teplotu. Tehdy jste se mi smáli, když jsem to řekl na mikrofon, a to jsem se jenom zeptal, to jsem nenavrhoval, protože nejsem odborník. - Prosím vás, jaké měření teploty? - Abyste pak oznamoval na tiskové konferenci, že ji budou měřit naši celníci na hranicích.

Stejně tak se stejnou suverenitou pan ministr říká, že když nebude 18. května nouzový stav, že bude průšvih v České republice. Já jsem byl na těch jednáních, i politických, i s ministrem vnitra, kdy nám bylo malováno v černých a nejčernějších barvách, co se stane 18. května. Dneska si to můžeme říct. Předtím bylo všechno spekulací. Nestalo se nic, pane ministře. Přestože mezi 17. a 25. květnem, kdy jste malovali čerta na zeď, že osm dnů nebudete mít něco, co se stane, jak to bude katastrofické, nestalo se nic, protože občané jsou disciplinovaní. To jsme vám už říkali před tím 17. květnem. Tak se podívejte, jak jste tady vyváděli 10. května, co se stane 18. května.

A dneska se stejnou suverenitou, aniž bych uměl rozsoudit, to přiznávám, předmět toho sporu, to neumím, je to tak šmahem odmítnuto, takovým tím - doplňte si ekonomické vzdělání. Pan docent taky něco řídil v průběhu ve zdravotnictví, takže nějaký respekt, neříkám soulad, ale respekt by si bezesporu zasloužil. A v čem by byl problém, kdybychom to projednali řádně? V čem by byl problém? Pamatuje si pan ministr, jak potřeboval nutně zákony, které nakonec padly pod stůl? A nestalo se nic. A stejně vehementně, se stejnou suverenitou říká - musí to být v legislativní nouzi, lékaři v zahraničí atd. Mohl bych ty případy vyjmenovat. Nechci se vracet.

Tady je požadavek, já jsem se ptal kolegů, jak probíhala debata na zdravotním výboru, zda to bylo - všichni proti panu doc. Svobodovi, že všichni ostatní jsou spokojení s tím návrhem zákona. Podle informací, které mám od svých kolegů, a vy jste členové, tak to nebylo tak jednoduché, taky jste tam sami říkali, že se na něco zapomnělo, to není domyšlené, to není domyšlené, vyhláška, důvodem... Podle informací, které mám, tak podstatným argumentem pro přijetí zákona, že bude k dispozici do pátku vyhláška nebo návrh vyhlášky. Máme ho? Nemáme ho! A opět slyšíme - musíte dnes, ihned, nebo se něco zhroutí. Není to pravda.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Jsou dvě faktické, nebo jedna faktická. Ještě než dám slovo kolegovi Davidu Kasalovi, konstatuji došlou omluvu. Od 14.40 se omlouvá paní kolegyně Mračková Vildumetzová. Nyní faktická poznámka Davida Kasala. Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec David Kasal: Děkuji za slovo, já jenom krátce. Pokud to bylo bráno a mělo to vyznít arogantně, tak se samozřejmě za to omlouvám, to říkám veřejně. Ale co se týká té věcné stránky věci, tak je to opravdu o tom. Nejenom v našem regionu, dostal jsem dotaz z Liberce. Je to o tom, že ti ředitelé nemocnice tají, jak ty peníze budou, protože ty peníze opravdu chodí měsíčně, chodí v nějakých platbách, ale je to ovlivněné tím výkonem, který je. Vy tam ty doktory i sestry máte, vy je zaplatit musíte. Takže když budete mít nižší výkon, tak nedostanete ty finance. Proto je tam tohle opatření.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Ještě kolegyně Maříková s faktickou poznámkou. Kolega Dvořák se bude hlásit do rozpravy až v bodě, nebo k té legislativní nouzi? Až potom. Paní kolegyně Maříková. Máte slovo.

 

Poslankyně Karla Maříková: Děkuji za slovo, pane předsedající. Já myslím, že to, oč tady běží, je to, že pan ministr nám na zdravotním výboru slíbil, že návrh vyhlášky dostaneme do pátku. A to, co po nás tady teď chce, jak řekli moji předřečníci, je to, že po nás chce, abychom tady vlastně podepsali bianko šek, abychom schválili něco, co ani nevíme, jak vypadá. A to je ten celý problém. Nezlobte se na mě, já bych nikomu bianko šek nepodepsala, neschválila bych nic, co nevím, jak vypadá. Protože jak se pak budu obhajovat, že s tím nesouhlasím? Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Hlásí se ještě někdo do rozpravy? Hlásí - pan poslanec Svoboda se hlásí. Prosím, máte slovo. (V sále je obrovský hluk!)

 

Poslanec Bohuslav Svoboda: Věř mi, kolego Kasale prostřednictvím pana předsedajícího, že velmi dobře vím, o čem mluvíš. Vím, co jsou to case mixy. Vím o tom, že jsou celé úseky, které nejsou placeny zálohově, například laboratoře, ale je to jenom jedna z věcí, která říká, jak je ta věc velmi složitá a rozdílná. A je to jenom věc, která říká: nerozhodujte to ex abrupto, tedy v jednu chvíli bez vědomostí o těch všech věcech. Pojďme to probrat. Ta doba, kterou nám to bude trvat, těm nemocnicím neudělá nic. Za to vám ručím. Protože ta doba, kterou nám to bude trvat, bude kolik? Bude měsíc? Nic se v podstatě nestane. A budeme mít, nechci říkat záruku, ale alespoň dobrý pocit, že jsme udělali všecko pro to, aby ti, kteří budou naši pomoc potřebovat, ji dostali.

Tohle není prostě legrace. Zdravotnictví v žádném případě není legrace. Zdravotnictví se mělo už několikrát zhroutit. Vždycky to v nějaké podobě vydrželo. Ale proč bychom k tomu měli přispívat tím, že uděláme nepřesné rozhodnutí? Já neříkám, že ten směr je špatný, ten směr je velmi dobrý, ale je potřeba ho dopracovat, aby se skutečně dobrým stal. To je vše, co chci, nic jiného. A jestli je to case mix, nebo jestli je to záloha, samozřejmě rozdílně jsou placeny velké nemocnice, fakultní nemocnice, malé nemocnice, soukromá zařízení, ale my to všecko schováváme do jedné kapsy a prováděcí vyhlášku neznáme.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Nyní s přednostním právem pan ministr Vojtěch a do rozpravy je přihlášen pan poslanec Válek. Prosím, máte slovo.

 

Ministr zdravotnictví ČR Adam Vojtěch Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, já určitě nechci být suverénní ani arogantní, ale jenom bych chtěl připomenout, a je třeba se podívat na zápis z výboru pro zdravotnictví, že bylo uloženo předložit vyhlášku do 14 dnů a nikoliv do pátku, takže to bych jenom chtěl upozornit, je to v zápise z úterního zasedání výboru pro zdravotnictví, takže jenom ať si to postavíme najisto.

Ale to není o mé suverenitě nebo nesuverenitě. My tady musíme překlenout ten obrovský výpadek produkce, který nastal v rámci zdravotnictví ve všech segmentech. To nejsou jenom nemocnice. To jsou všechny segmenty. A já vnímám tu obrovskou nervozitu, která ve zdravotnictví je, i od nemocnic, jaká bude cílová produkce tohoto roku, jestli to bude 80, 85 %. Ano, to se teď diskutuje. Diskutuje se to s pojišťovnami. To je samozřejmě velmi zásadní. Ale oni to potřebují vědět co nejdříve. A já se obávám, že zkrátka pokud tady budeme o tom zákonu jednat - a v tom zákoně to ani není, ani to nemůže být v tom zákoně takto exaktně napsáno, tam nemůžou být vzorečky, tam nemůže být otázka produkce, tam je skutečně pouze to obecné zmocnění, nějaké základní principy, ale ty detaily stejně jako v případě úhradové vyhlášky, a takto to funguje každý rok a to přece určitě musí vědět všichni, i pan docent Svoboda, každý rok se vydává úhradová vyhláška na takové zmocnění v zákoně o veřejném zdravotním pojištění. A toto není nic jiného. A cílem je pouze překlenout ten výpadek produkce, nastavit jistotu, s čím můžou poskytovatelé počítat, ale zároveň právě jim dát ty peníze navíc na odměny zdravotníků, na náklady na ochranné prostředky, které určitě ještě v následujícím období budou mít. A to je velmi důležité.

Takže mně nejde o nic jiného než o stabilitu. Já se obávám, že čím více to budeme protahovat a stejně nic v tomto směru nevymyslíme, protože v tom zákoně to takto nebude napsáno, kolik kdo dostane peněz, takhle to není, tak stejně nic nového v tomto směru nevymyslíme. Ten zákon potřebujeme, abychom mohli udělat vyhlášku. Já jsem připraven ji předložit na výbor tak, jak je uloženo usnesením zdravotního výboru, do 14 dnů. To bezesporu uděláme. Tam o tom můžeme vést debatu. Ale když nebudeme mít ten zákon, tak nemůžu vydat vyhlášku. Zákon dává zmocnění pro vydání vyhlášky. Když zákon nebude, nemůže být vyhláška a nemůže být stabilita pro zdravotnictví a pro jednotlivé poskytovatele. To je ten celý problém.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Faktická poznámka pana předsedy Stanjury. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Pan ministr pořád zapomíná, že náš Parlament má dvě komory. Jestli opravdu chcete, aby to šlo hladce a rychle, nezapomínejte na to, že máme dvě komory. Dneska si to můžete prosadit silou. Jen tak mimochodem, pane ministře, podle standardních legislativních pravidel v okamžiku předložení zákona, který předpokládá zmocnění vlády, má být součástí předkládací zprávy návrh vyhlášky. To není nic, co by poslanci vymysleli. To už byste mohl vědět. Už jste v té vládě dost dlouho, abyste věděl, že to jsou standardní věci, pravidla vlády, vaší vlády. Kde je ten návrh vyhlášky? My přece víme, že ji nemůžete vydat, dokud není zákon, dokud to zmocnění nemáte. Tak jestli chcete pomoct hladkému průběhu a debatě, a naši odborníci jsou na tu debatu připraveni a nemusíme využívat lhůtu mezi prvním a druhým čtením, tak nám vyhovte, nebo vyhovte odborníkům, kteří vidí problém, a pojďme to projednat normálně. A bavme se o tom, aby to například do konce června odešlo do Senátu. A když se to nevrátí, tak vlastně neztratíme žádný čas, když si vezmete lhůty, které má Senát a které pak máme následně my. A jak nám jdou body? Z 380 bodů jsme projednali tento týden asi sedm, a to jsme tady byli od nevidím do nevidím, nebo možná deset. Byly to volební body, šly tři nebo čtyři za chvilku.

O to jsem vás chtěl požádat, o tu debatu. Vy nám vlastně říkáte: schvalte to a já vám pak ukážu, jaký je návrh vyhlášky. Ale legislativní pravidla vaší vlády mluví přesně naopak. Tak to řekněte svým legislativcům na ministerstvu, ať se proberou. Nejsme 15. března. Už jsme na konci května. Už bychom se mohli vrátit do standardních legislativních pravidel vlády. To je všechno. (Velmi důrazně.)

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Nyní v rozpravě pan poslanec Válek. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Vlastimil Válek: Děkuji. Já jsem byl připraven a tak jsem to klubu doporučoval, abychom podpořili i zkrácené jednání. A teď mě ta diskuse lehce modifikuje. Já bych velmi poprosil, protože to je všechno pravda, co tady zní. Ten zákon je obecný. Nedokážu si představit, že by pro něj někdo nehlasoval, protože je potřeba odhlasovat. A celé je to o tom, jestli předtím budeme znát text úhradové vyhlášky, anebo ho nebudeme znát a dáme volný mandát Ministerstvu zdravotnictví, ať si dá do úhradové vyhlášky, co chce, což ale není tak úplně pravda, protože samozřejmě se dohadují segmenty a tak dále.

Ale velmi obecně, vzpomeňte si, hlasovali jsme tady o atestacích pro zemědělce s tím, že pan ministr Toman slíbil, že ve vyhlášce bude jasně uvedeno, že atestace není povinná. Já jsem se teď nedávno díval, jestli už vyhláška vyšla. Nevyšla, ale neřeším to, netrápí mě to, já jsem smířen se svým osudem a budoucností.

To znamená, mě by zajímalo, co prakticky se stane, ten z vás, kdo to ví, kdybyste to mohl říct, aby se mi lépe rozhodovalo, když tedy by se to projednávání udělalo řádně, byť v co nejkratší době, co se prakticky stane, když to půjde ruku v ruce s vyhláškou. Konkrétní věc, co se stane, nastane to a to, když opravdu všichni podle mě garantujeme, že ten zákon chceme, podporujeme, je nutné ho přijmout, uvědomujeme si to a chceme, aby šel ruku v ruce s vyhláškou. Pokud se něco může stát, hrozí nějaké riziko. Kdo z vás z kolegů to riziko zná, budu rád, když zazní konkrétní riziko kromě obav, ale ty snad rozptylujeme touto debatou. Pak budu první, který bude tlačit náš klub, aby hlasoval pro zkrácení, pokud takové riziko je. Pokud není, tak ještě jednou velmi prosím zvažme, a to je v podstatě na vás, pane ministře, jestli není přece jenom z mnoha důvodů výhodnější i z pohledu, řekněme, uklidnění určitých skupin, které tlačí více či méně, posílají nám maily a já nevím, co všechno, udělat to tak, že půjde jaksi zákon ruku v ruce s vyhláškou, ale i ten Parlament bude hlasovat na základě toho, co je ve vyhlášce, a vy budete moct o to lépe debatovat s různými nátlakovými skupinami. Je to můj názor. Já nejsem ministr, nikdy jsem ministra nedělal, takže nevím, jestli je správný, ale dávám ho ke zvážení. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Hlásí se prosím ještě někdo do rozpravy? Nikdo se nehlásí, rozpravu končím. Hlásí se pan ministr. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr zdravotnictví ČR Adam Vojtěch Děkuji. Děkuji za slovo. Já jsem o tom hovořil. Ne všechny segmenty jsou placeny zálohově. Jsou tady segmenty, které jsou placeny výkonově. Velmi zjednodušeně řečeno, v době utlumení péče neměly výkony, nevykazovaly výkony, tím pádem dnes už reálně mohou mít problémy s likviditou. Zkrátka není jim ta péče placena. Týká se to teď třeba i dopravní služby, která chce protestovat. A tak dále. Těch segmentů je celá řada. Ono jich je 14. Každý segment je trošku jiný. Každý segment má jiný úhradový mechanismus. Nechci tady jít do detailu. Ale pro nás je zkrátka zásadní, aby ty segmenty měly jistotu, co mohou čekat. A znovu říkám, je to i otázka odměňování zdravotníků.

My jsme tady jasně řekli, a chceme to dodržet, že zdravotníci v první linii mají dostat své odměny za práci, kterou provedli nejenom v rámci státních nemocnic, ale i v rámci krajských nemocnic, aby nemocnice dostaly peníze navíc na odměny svých zdravotníků. Já si nedokážu představit, že ředitel nějaké nemocnice bude teď dávat odměny svým zdravotníkům, když neví reálně, jak budou nastaveny parametry úhrad, aby skutečně dosáhl na tu maximální stoprocentní úhradu. A v tomto směru se obávám, že zkrátka to bude jenom negativní efekt vůbec na skutečně nějakou stabilitu a tu nervozitu, která v tom zdravotnictví je. A já ji vnímám. Já komunikuji s těmi jednotlivými segmenty. My se bavíme s každým segmentem ve zdravotnictví. A všichni očekávají, že ty parametry pro tento rok budou do konce června hotové, že budou moci si naplánovat do konce roku své hospodaření.

Pokud tady budeme měsíc projednávat zákon - to je otázka, jestli to bude ještě měsíc - pak to půjde ještě do Senátu a tak dále, tak jsme někdy na podzim, kdy tedy budou znát všichni to, podle čeho budou postupovat, že budou muset nemocnice nastavit produkci a tak dále. Takže si myslím, že v tomto směru, pokud chceme, aby bylo zdravotnictví stabilizované, aby opadla ta nervozita ze všech, která je samozřejmě spojena s tou krizí, tak pojďme ten zákon schválit. A pak předložíme úhradovou vyhlášku, resp. kompenzační vyhlášku na výbor. Můžeme o tom vést debatu. Nemyslím si, že tady je debata o vedení technické debaty o úhradové nebo kompenzační vyhlášce. Na výboru ano. A tam bezesporu ji předložíme, jak jsme avizovali. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Protože tady nebylo závěrečné slovo, tak pan ministr znovu otevřel rozpravu svým vystoupením. S přednostním právem se hlásí pan předseda Stanjura. Máte slovo.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Krátká poznámka a pak nějaký kompromisní návrh, jak z této situace ven.

Moji kolegové z výboru, pane ministře, říkají, že jste slíbil, že pracovně ty vyhlášky dostanou už v úterý, že pracovní verzi dostanou v úterý večer. A je pátek. Tak pak se nedivte té nervozitě členů zdravotního výboru alespoň z řad opozice. Platí to, co říkal pan docent Svoboda na začátku. Záměr dobrý. Myšlenka má podporu i v našem klubu. Ale detaily nejsou známy a odborníci jsou z toho nervózní.

V této chvíli navrhnu, abychom tento návrh zákona před rozhodnutím, zda to je, nebo není v legislativní nouzi, přerušili do příštího pátku do 9. hodiny. Předpokládám, že Ministerstvo zdravotnictví ten čas může využít, aby pracovní verzi vyhlášky prodiskutovalo se členy zdravotního výboru, ať už hromadně, nebo individuálně, to už nechám třeba na paní předsedkyni zdravotního výboru. A mohlo by to celý proces projednávání zjednodušit nejenom v dolní, ale i v horní komoře Parlamentu.

Zvažte, pane ministře, tento postup. Mně to přijde jako kompromisní, než se tady přetlačovat ještě tři hodiny, jestli to je, nebo není v legislativní nouzi. Těch sedm dnů do příštího pátku opravdu nic neohrozí. Pokud se podaří prodiskutovat pracovní verzi té vyhlášky, nebudeme hlasovat naslepo, mohlo by to přispět i nejenom ke stabilitě, ale i k vyšší politické podpoře toho řešení, se kterým přijdete.

Pane místopředsedo, berte to jako můj procedurální návrh - přerušit projednávání tohoto bodu do příštího pátku do 9. hodiny. Děkuji. (Předsedající: Ano.) Před rozhodnutím, zda je to v legislativní nouzi, nebo ne. Protože v okamžiku, kdy by mí kolegové řekli, že to je vyjasněné, není problém to projednat v legislativní nouzi a příští pátek to mít schváleno ve zkrácené lhůtě. Navíc pan předseda Sněmovny vyhlásil stav legislativní nouze myslím až do konce června, takže jsme pořád v tom intervalu, kdy to projednat lze. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Ano, já to tak chápu. Je to procedurální návrh. Mezitím už jsem přivolal poslankyně a poslance, kteří nebyli v sále, abychom byli připraveni na hlasování.

 

Zopakuji to, co bylo navrženo. Jde o procedurální návrh, abychom tento bod přerušili do příštího pátku do 9. hodiny. Je zde návrh na odhlášení. Všechny jsem vás odhlásil. Přihlaste se znovu svými hlasovacími kartami. Hlasujeme tedy o přerušení, jak bylo navrženo.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 80, přihlášeno 147 poslanců, pro 147, proti nikdo. Konstatuji, že jsme projednání tohoto bodu přerušili do příštího pátku do 9. hodiny.

 

Nyní se vracíme k projednávání bodu číslo

 

Následující část projednávání bodu pořadu schůze

Aktualizováno 1. 9. 2020 v 16:48.




Přihlásit/registrovat se do ISP