(11.30 hodin)
(pokračuje Hyťhová)
Nelíbilo se mi, že ministerstvo doporučovalo, nebo při těch postupech zkrátka tam v tom zaznělo, že by pedagogové měli využívat neplacené volno. Bylo to sice bráno jako poslední možnost, ale spoustu učitelů dotazováno, nebo bylo svým zaměstnavatelem, ředitelem škol dotazováno, či tedy pokud nechtějí, anebo využijí neplacené volno. Myslím si, že to absolutně není namístě. Učitelé odváděli perfektní práci z domova, distanční výuku, dělali mnohdy videovýuku, denně seděli na počítačích, aby mohli ať už tedy formativně hodnotit ty práce a úkoly, nebo na některých školách to známkovali. Takže myslím si, že odvedli perfektní práci. A ti učitelé, kteří zkrátka to mohli být třeba tělocvikáři, kteří to vyžití v karanténě neměli, protože tělocvik se po internetu asi úplně učit nedá, je to samozřejmě třeba více výchov, hudební výchova a podobně, tak si myslím, že ředitel by měl hledat jiné uplatnění tak, aby ten učitel zkrátka mohl pomáhat té škole ve zvládnutí situace i přesto, že to není jeho obor. (Hluk v sále.)
Dále jako velký nedostatek vidím to, že ten manuál, není tam jasné, které kroky jsou právně závazné, které kroky zkrátka ředitelé musí plnit a které kroky jsou dobrovolné. Zkrátka jsou to rady, kterými se ředitelé mohou řídit. To si myslím, že není dobré, protože by tam opravdu mělo být jasně, stručně napsané, které věci zkrátka v této situaci musí být dodržovány a které ne.
Jako další minus je fakt, a věřím tomu, že by mi to tady potvrdila většina ředitelů škol, že celý tento systém je stavěn na bázi dobrovolnosti. To znamená, že děti mohou přijít do školy. Kdo chce, tak nemusí chodit do školy, může dítě nechat doma a podobně. Myslím si, že toto udělalo velký, velký chaos ve školách. Ředitelé jsou z toho nešťastní. Situace je taková, že do školy přišlo opravdu minimum dětí. Někteří s nimi zůstali doma. A přesto ten učitel musí tedy učit děti, které přišly do školy, a zároveň učit distančně děti, které do školy nepřišly, protože nemusely, protože jsou doma. Takže mu to ještě navíc přidělává práci, jak tomu učiteli, tak si myslím, že ani pro ty děti není úplně nejlepší, protože udržování sociálních kontaktů zkrátka hlavně na tom prvním stupni, jelikož jsem učitelka na prvním stupni, tak si myslím, že by bylo dobré, aby zkrátka šli do školy buď všichni, anebo prostě aby všichni zůstali doma. Ale ne na bázi dobrovolnosti. To znamená, měli bychom si jasně říct, jak to má vypadat.
Další věci se týkají takových drobností, což si myslím, že je také do budoucna potřeba zapracovat. Týká se to například, řešili jsme to na výboru, různých přecházení z budov do škol, kde musejí být dodržována různá bezpečnostní a hygienická opatření, jídelny, družiny, tak aby i v této době byl zajištěn provoz družin, aby zkrátka dítě nešlo v osm, jak tomu bylo teď, šlo do školy v osm, v půl dvanácté končilo a stejně ten rodič nemohl jít do práce, nebo si musel shánět někoho, kdo se o dítě postará, vyzvedne ho, protože dítě nemělo možnost jít třeba do jídelny, nemělo možnost být v družině. A to si myslím, že bychom měli také toto dopracovat tak, aby ti žáci a rodiče, aby jim to naopak v těchto těžkých situacích bylo ulehčeno. Takže pokud půjde do školy, aby byla zajištěna vlastně i ta péče po výuce. To si myslím, že určitě pan ministr Plaga doplní. (Velký hluk v sále.)
Jinak co se týče opatření, která postupně byla vydávána, tak si myslím, že jelikož nemáme tolik zkušeností, tak se pan ministr snažil vždy hovořit jasně. Na tiskových konferencích... (Obrací na předsedajícího s žádostí o utišení sálu.)
Místopředseda PSP Petr Fiala: Ano, máte pravdu, paní poslankyně. Dámy a pánové, prosím o klid, ať může paní poslankyně dokončit svoje vystoupení. Děkuji vám. Prosím, pokračujte.
Poslankyně Tereza Hyťhová: Děkuji, pane předsedající. Ano, myslím si, že pan ministr se snažil hovořit vždy věcně. Učitelům uspořádal mnoho tiskových konferencí, kde se snažil ty kroky vyjasnit, objasnit. A postupně ta opatření uvolňoval. Velkým minusem však je to, že tyto věci jsme se my jako poslanci mnohokrát a často dozvídali až z těch tiskových konferencí. A bohužel i přestože jsme se snažili navrhnout několikrát tady bod, informační bod, aby vlastně pan ministr Plaga mohl tady říci komplexně, jak bude probíhat uvolňování k opatřením a jakým způsobem toto bude pokračovat, tak ten bod byl tady zamítnut a bylo nám řečeno, že je to z důvodu, že se to dozvíme ve dvě hodiny nebo v jednu hodinu z tiskové konference, což si myslím, že není úplně nejlepší postup.
Myslím si, že do budoucna by to mělo vypadat tak, aby tyto věci byly řešeny tady, zde se tyto připomínky zapracovaly. A určitě panu ministru bychom se snažili pomoct v tom, aby ty věci byly doladěny tak, aby fungovaly. Protože na výboru, když vlastně pan ministr Plaga hovořil o tom manuálu, probíral s námi manuál do detailů, tak ve spoustě věcí si myslím, že uznal, že je to pravda, že takhle by to mohlo vypadat lépe. A je škoda, že se to zkrátka neprobralo tady, a těmto nesrovnalostem se podle mého názoru mohlo předejít. Takže věřím tomu, že pan ministr, nebo v jeho zájmu je, aby tyto věci probíhaly příště více systematicky a tak, aby o tom vlastně byla přednostně informovaná Sněmovna, aby to bylo řádně probrané a ta komunikace se zlepšila.
Přednedávnem také proběhlo mnoho stížností na to, že pan ministr a celkově Ministerstvo školství dostatečně nekomunikuje s poslanci Parlamentu. Za sebe musím říct, že jsem také poslala mnoho, nebo zkrátka hodně interpelací během této doby, kde jsem se dotazovala na určité věci, protože mi tyto podněty chodily od našich občanů, ředitelů škol, kteří mi volali, od studentů, a zkrátka jsem využívala těchto podnětů. Odpovědi byly zpožděné. A mnohokrát se domnívám, že ani v tu dobu nebylo ještě jasné, co vlastně, jak to vlastně ministerstvo přesně plánuje. A rozumím tomu, protože vím, že toho bylo hodně, byla to nová situace. Ale proto si myslím, že toto je také lepší, bude toto lepší, když se tyto věci budou řádně probírat a více.
Chci požádat tedy tímto pana Plagu o více komunikace s poslanci. Vím, že dochází, snaží se docházet na výbor. Ale zkrátka aby více komunikoval jak s odbory, školskými odbory, tak i s poslanci a aby se neuzavíral do té bubliny ministerstva, ale aby to s námi zkrátka více konzultoval. A věřím, že když toto uslyší, že na to přistoupí a uzná, že toto zlepšení bude ku prospěchu všech.
Nechci zkrátka tímto, co jsem teď říkala, nechci kritizovat pana Plagu. Rozumím tomu. Ale jenom chci hledat věci, které se dají do budoucna zlepšit. Protože vím, že v této době mnoho ředitelů škol nemohlo spát, měli s tím obrovské starosti, obrovskou práci. A chci jim to prostě ulehčit a chci to ulehčit nám všem.
Proto na základě toho, co jsem tady v krátkosti, nebo ve stručnosti pojmenovala, tyto problémy, bych chtěla navrhnout, a přihlásím s k tomu také v podrobné rozpravě, usnesení, které jsem rozdala všem poslaneckým klubům dneska, informovala jsem o tomto usnesení, takže ho všichni mají k dispozici, které právě reaguje na tuto situaci. Protože všichni víme, že se může stát, že přijde druhá vlna pandemie, nebo v budoucnu zkrátka nastane úplně jiná pandemie, objeví se úplně něco nového, to nikdo z nás neví, tak aby se na to reagovalo s předstihem, abychom na to byli připraveni a věděli, do čeho jdeme, a stejně tak ty školy, aby to nebylo chaotické a nikdo nevěděl, co jak bude probíhat.
Přečtu tady to usnesení, ke kterému se samozřejmě i přihlásím v podrobné rozpravě.
"I. Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky vyzývá vládu České republiky, aby pověřila Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy k vytvoření krizového manuálu pro školy, který bude obsahovat přesný postup a jednotlivá opatření a kde bude přesně definováno, která opatření jsou doporučující a která jsou naopak právně závazná a kterými se mají školy řídit po dobu případného vzniku pandemie." To byla římská jedna.