(9.10 hodin)
(pokračuje Vondráček)

Nový způsob projednání - a to je asi to nejdůležitější - zpráv, informací nebo jiných obdobných podkladů se bude vztahovat na nově zvolenou Poslaneckou sněmovnu v příštím volebním období.

Závěrem bych dodal, že na této úpravě se společně dohodli všichni zástupci poslaneckých klubů v rámci pracovní skupiny pro jednací řád Poslanecké sněmovny a právě na základě této dohody nyní předkládám zmíněné usnesení. Děkuji za pozornost, toť vše.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Já také děkuji. Vypadá to, že sněmovna se uklidnila, což mě těší. Rád bych seznámil sněmovnu s tím, že s náhradní hlasovací kartou číslo 2 bude hlasovat pan poslanec Benda.

Stejně tak zde byly doručeny nějaké nové omluvenky. Paní poslankyně Hyťhová se omlouvá dnes mezi 9.00 a 9.30 ze zdravotních důvodů, paní poslankyně Majerová Zahradníková do 12. hodiny z pracovních důvodů a pan poslanec Mikuláš Ferjenčík z úvodu jednání, to znamená do 9.30 hodin, z osobních důvodů.

A nyní tedy zahajuji všeobecnou rozpravu, do které nemám přihlášky. Ptám se, jestli se někdo hlásí. Pokud tomu tak není, tak všeobecnou rozpravu končím. Ptám se, jestli je zájem o závěrečné slovo. Není tomu tak. V tom případě bychom přistoupili k rozpravě podrobné, do které se mi také nikdo nehlásí. Takže i tuto podrobnou rozpravu končím. Ptám se znovu, jestli je zájem o závěrečné slovo. Není tomu tak.

V tom případě budeme hlasovat o návrhu usnesení, tak jak vám byl doručeno a tak jak bylo představeno v úvodním slově. Já už jsem kolegy jednou svolal, ale učiním tak ještě podruhé. (Gong.) Věřím, že je nás dostatečný počet a všichni, kteří chtěli být přítomni, již jsou přítomni.

 

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro představený návrh. Kdo je proti? Děkuji vám.

hlasování číslo 3 je přihlášeno 139 poslanců a poslankyň, pro hlasovalo 129, proti nikdo. Konstatuji, že návrh usnesení byl schválen.

 

Děkuji panu předsedovi, děkuji vám všem. Tím uzavírám bod 1 a posuneme se k druhému bodu dnešní schůze. A já tedy opět předám předsedání.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Otevírám druhý bod dnešní schůze a tím je

 

2.
Kontrola plnění usnesení Poslanecké sněmovny č. 1162 ze dne 4. června 2020
k vyhodnocení průběhu první vlny pandemie koronaviru na území České republiky
a opatření k prevenci druhé vlny s termínem plnění 30. června 2020
a informace vlády o aktuálním výskytu COVID v lokálních ohniscích,
zejména v Moravskoslezském kraji

Poprosím, aby se slova ujal za navrhovatele tohoto bodu poslanec Jan Bartošek, který, bude-li souhlasit, stane se zároveň i zpravodajem tohoto bodu. Jestli mě slyší tedy. Pane poslanče Bartošku, máte slovo.

 

Poslanec Jan Bartošek: Děkuji za slovo, pane předsedo, dámy a pánové. Děkuji za to, že se dodrželo slovo a skutečně program mimořádné schůze byl podpořen napříč politickým spektrem v Poslanecké sněmovně. Toho si vážím, protože jsem přesvědčen, že zdraví lidí je natolik zásadní věc, že je to důvod ke svolání mimořádné schůze a zvlášť v souvislosti s nákazou COVID-19. Je důležité se věnovat tomu, jakým způsobem se tato situace vyvíjí v České republice. (V sále je hluk.)

Počet nakažených v České republice klesl, což je dobře, ale v praxi to neznamená, že tento vir zmizel a my na něj můžeme zapomenout. Myslím si, že by to byla osudová chyba pro nás pro všechny.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Já vás na okamžik přeruším, pane poslanče. Poprosím o klid v sále, zejména z levé strany slyším nadměrný hluk. Tak vás opravdu poprosím, máte-li něco k projednání, běžte do předsálí, umožněte vystoupení svému kolegovi. Ještě jednou prosím o klid. Děkuji.

 

Poslanec Jan Bartošek: Také děkuji, pane předsedo. V současné době máme v České republice zhruba tři ohniska, kde se opět rozvíjí covidová nákaza, z čehož ta nejaktuálnější se týká Karvinska. Z toho vyplývá, že se musíme chovat zodpovědně a mít dostatek pravdivých a kvalitních informací. Analýza dat, co se týká nákazy, jejich včasné vyhodnocení a především férová komunikace s občany musí být to, co v současné době lidi potřebují. Současně jsou naprosto klíčová srozumitelná, jasná, rozhodnutí postavená na kvalitních základech. V dnešních dnech se totiž rozhoduje o tom, jak rozsáhlá případně bude druhá vlna koronaviru a jak kvalitně a jak rychle na ni z pozice státu, potažmo vlády a kompetentních ministrů, dokážeme zareagovat. Druhá vlna totiž bude nebezpečná nejenom pro zdraví občanů, ale mnohem více ještě, a v přímé vazbě na zdraví lidí, pro ekonomiku České republiky.

Přijali jsme řadu usnesení, kdy jsme zavázali vládu, aby je naplnila. Některé mají termín do 30. června. Dnes bude mít vláda příležitost, aby jasným způsobem řekla - ať už ministr zdravotnictví, nebo další - zda naplnili tato usnesení, kterými Poslanecká sněmovna zavázala vládu.

Je potřeba si uvědomit, že tak jak se vyvíjí situace na Karvinsku, tak bohužel je nutné konstatovat, že zde vidím selhání ze strany státu a především ze strany Ministerstva zdravotnictví a Ministerstva financí.

Jak je možné, že svazek měst a obcí okresu Karviná uvedl, že chytrá karanténa nefunguje, lidé se pozdě dozvídají výsledky testů a krajská hygienická stanice situaci nezvládá? Pane ministře, nezbývá, než se ptát. Máte tyto informace? Kdy se k vám dostaly? Jakým způsobem a zda adekvátně jste na ně reagoval, zda jste tyto informace měl pouze z médií, nebo zda se na vás obrátili i jiní, ať už například doktoři, hasiči a další. Zajímalo by mě, zda tam probíhala komunikace, kdy jste dostal informace o tom, že počet nakažených na Karvinsku rapidně roste, že v OKD je počet nakažených na 20 procentech a jaké adekvátní kroky jste udělal a zda tyto kroky byly provedeny včas a řádně.

Taky mě zajímá, jakým způsobem jste přistupovali k testování. Protože jestliže dnes firmy uvádějí, že se testuje zhruba na úrovni 4 tisíc testů denně a je potřeba, aby jich bylo 10 až 15 tisíc, tak zda jste aktivoval například státní hmotné rezervy, zda jste aktivoval personál, zda jste posílil oblast Karvinska, a například proč jste nepřistoupil k tomu, jako se to děje jinde v okolních státech, že dochází k plošnému testování, například celých oblastí.

A to, co je naprosto zarážející, je, že když se zavíralo Uničovsko, tak se tak činilo na základě 25 pozitivních nálezů. Jak je možné, že 950 pozitivních nálezů na Karvinsku neaktivovalo ze strany vlády, ze strany Ministerstva zdravotnictví, potažmo Ministerstva financí naprosto rázná opatření? Jak je možné, že to stačilo na to, aby se zavřelo Uničovsko, ale Karvinsko jako by vám bylo jedno. Budete říkat, že vám jedno nebylo, ale ta čísla jsou nesrovnatelná. Ale kroky ze strany státu žádné. Vypadá to, že vláda, potažmo ti, kdo měli možnost rozhodnout, nerozhodli a vystavili horníky a jejich rodiny vysokému zdravotnímu riziku. Média to interpretují tak, že došlo k nakažení pouze horníků, ale to není pravda. Nakažen byl i personál, který nefárá. Týká se to i žen, řady administrativních pracovníků. To znamená, nejedná se pouze o horníky, kteří fárají. To znamená, ohrožení lidí na Karvinsku bylo velmi vysoké a zdá se, že vláda a potažmo ti, co jsou zodpovědni, nechtěli rozhodnout, protože otázkou zůstávalo, kdo to zaplatí v případě, že vláda rozhodne. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP