(11.10 hodin)
(pokračuje Rážová)
Ten systém, který se vytváří od března, tak vede de facto, měl by vést, osvědčilo se v krizovém stavu, že určité centrální řízení naprosto decentralizovaného zdravotnictví se v krizových situacích vyplácí. A my vlastně během necelých 12 dnů jsme na ministerstvu, tým lidí, který tam pracuje, nebo teď už některý jenom pracoval, tak se vlastně vytvořilo, dostáli jsme elektronizace do určité míry, propojili všechny vstupy, které do té epidemie a jejího řešení vstupují, tzn. laboratoře, dostali jsme tam krajské hygienické stanice, částečně vstupy všech systémů, které si rychleji vytvořily kraje, ale přes elektronická rozhraní se data dostávají do systému. Ten systém vznikl během, dejme tomu, necelých tří týdnů.
Nebudu zastírat, že má některé chyby, ale drobné provozní chyby, které postupně odstraňujeme. A v době, kdy nebyly, kdy se zklidnila epidemiologická situace na území České republiky, tak jsme ve spolupráci s Armádou České republiky, která s námi spolupracovala na projektu Chytrá karanténa 1.0 do 30. 6., a nyní s námi ale spolupracuje dál na základě meziresortní smlouvy, kterou o spolupráci máme, tak se snažíme s ÚZIS jednáním s kraji dotáhnout systém tak, aby jak laboratoře, tak další hráči byli na případnou podzimní vlnu připraveni.
Nejde všechno tak rychle, jak bychom si sami představovali. Odstraňujeme například některé chyby, které zejména zatěžují moje kolegy, tzn. pracovníky hygienických stanic, kdy jeden údaj tím, že existuje více systémů, do kterých ten údaj jde, aby se dostal do základního systému, jímž je informační systém infekčních nemocí, kdy na základě, tam když se objeví, že někdo je pozitivní, tak teprve ten hygienik může začít konat a vést epidemiologické šetření a začít dohledávat kontakty, tak aby údaj o nějakém pacientovi nebo člověku, který přijde z laboratoře, potvrzený výsledek pozitivita, a já začnu hledat kontakty, tak aby tyto údaje o tom člověku nemusel až čtyřikrát vkládat. Teď už se nám podařilo propojit Daktelu, tedy ten systém navolávání, s ISINem. Vede to k určitému zrychlení a snažíme se to ještě vylepšovat. Zároveň přitom se snažíme dotáhnout a zkoordinovat a to jsou reakce směrem k Pirátům na stupně pohotovosti ve veřejném zdraví. My je máme připraveny, máme je za úkol Poslanecké sněmovně předložit do 30. července. A zároveň s tím ladíme, aby národní strategie testování odpovídala nejenom těmto stupňům pohotovosti ve veřejném zdraví, ale také klinickým požadavkům a požadavkům kliniků a infektologů na to, jak se diagnostikuje a jaké množství testů se bude používat jak pro testování běžné populace, ale zejména jaké množství testů na jeden tisíc například občanů, kteří jsou v rizikových skupinách. Takže na tom velmi intenzivně pracujeme s týmy, které na ministerstvu máme z odborníků i zevních neboli externích, jak z laboratorní sféry, tak z klinické sféry. A samozřejmě spolupracujeme s epidemiology.
Závěrem bych ještě chtěla říct, že práce epidemiologů je velmi důležitá, zodpovědná a nemíníme při řešení opravdu lokálních ohnisek, tak volíme vždy té epidemiologické situaci odpovídající opatření.
Další věc, kterou ještě máme a připravujeme, je i novelizace typové směrnice pro krizové řízení. A co chci velmi zdůraznit, samozřejmě situace v době nouzového stavu - bylo velkým posílením a je vždy možnost pomoci armády a vlastně nástrojů krizového řízení. Armáda nemůže v době mimo nouzový stav pomáhat civilním složkám, proto jde v pondělí na vládu materiál Ministerstva obrany dohromady s Ministerstvem vnitra na změnu nařízení vlády, aby ta pomoc mohla být i mimo nouzový stav. A některé prvky poučení z toho, co jsme se naučili a co jsme zjistili v průběhu řešení celé krize, tak my děláme jakési poučení z krizového vývoje, které by se mělo promítnout jak do návrhu, který sem předložíme 31. 7. nebo 30. 7., tak také do té typové směrnice epidemie - hromadný výskyt nákaz. Tak zároveň chystáme i určitou novelu zákona 258, ať již je tzv. covidová, anebo novela zákona 258 jako takového.
Děkuji za možnost vystoupení.
Pardon, ještě poznámka. Je to virová nákaza, přenáší se respirační cestou, jak většina z vás ví. Nyní je šířena zejména při úzkém kontaktu a my se snažíme, já tedy aspoň osobně za sebe musím říct, že jak ve sděleních Ministerstva zdravotnictví, tak v mých někdy bohužel novináři vloží slova, která člověk neřekl, tak je dají mně, že jsem je řekla já. Mým cílem není nikoho stigmatizovat. Ale pokud popisuji lokální ohniska, tak nemůžu říct jinak, než že je to Moravskoslezský kraj. Zrovna tak říkám Středočeský kraj. A když už to mezitím média vytáhnou, že my to vlastně říkáme o něco později než ona, tak pak už nezbývá člověku než říct, kde to je, protože bychom vypadali, že něco zakrýváme. Rozhodně nic nezakrýváme, vyhodnocujeme situaci, monitorujeme každý den, máme, myslím, velmi dobré epidemiology a hodnotíme situaci zejména z epidemiologického hlediska a tak, aby zbytečně některými zásahy nedocházelo k dalším zásahům do ekonomiky. Protože si myslím, že jsme si tím prošli, a že pokud jdou přijmout lokální opatření a ve spolupráci např. s postiženým závodem nebo podnikem, tak je to vždy lepší cesta než plošné zavírání velkých regionů.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji paní hlavní hygieničce. Nyní vystoupí s přednostním právem místopředseda Poslanecké sněmovny Vojtěch Filip, připraví se také s přednostním právem místopředseda klubu Pirátů, pan poslanec Černohorský. Prosím, máte slovo.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji, vážený pane předsedající. Členové vlády, paní a pánové, já budu poměrně stručný, protože konkrétně bude vystupovat Leo Luzar, který je z regionu, a nehodlám se do toho nějak více vměšovat. Ale znovu opakuji to, co jsem řekl již jednou na mimořádné schůzi, kde jsme přijímali usnesení, které dnes kontrolujeme, že poslední pandemický plán je z roku 2011, který vůbec s takovým vývojem pandemie koronaviru COVID-19 nepočítal, a je potřeba se nad tím zamyslet. Já tedy žádám nejméně ministra zdravotnictví, případně vládu České republiky o to, abychom se tím pandemickým plánem zabývali, abychom si řekli datum, do kterého změníme jednotlivé položky, zařadíme podniky stávající nebo nově zařadíme podniky do kritické infrastruktury, které budeme potřebovat, abychom byli schopni reagovat na případný nepříznivý vývoj v České republice. Považuji to za zásadní. Už několikrát tady padlo, že nejsme v březnu, že jsme v červenci 2020, a že tedy je potřeba mít nějaký plán, podle kterého by se potom postupovalo. Myslím si, že to je vážná věc a že to je věcí vlády České republiky, aby takový pandemický plán Poslanecké sněmovně předložila.
Děkuji vám. ***