(18.10 hodin)
(pokračuje Černochová)

V posledních letech zasedly znesvářené strany k jednacímu stolu, následně bylo rozhodnuto o stahování spojeneckých jednotek. Nechci spekulovat o budoucnosti procesu v zemi ani o správnosti urychleného stahování, beru to prostě jako fakt. Jak už jsem tady zmiňovala i jako zpravodajka, podle některých informací Pentagon začíná plánovat úplné stažení jednotek k 31. květnu 2021. My máme před sebou mandát, který ovšem počítá s nasazením v Afghánistánu v příštích dvou letech. Proto jsem ráda, že se tady vyjádřili oba ministři v tom, že ani po schůzce s panem prezidentem se nic na této situaci nemění.

Součástí schvalovaného mandátu je i naše působení v oblasti Sahelu, konkrétně v Mali, kde, jak víte, od 1. července dokonce čeští vojáci tomuto kontingentu velí. Zakrátko ovšem budeme rozhodovat o rozšíření operací na další země v oblasti operace, které se říká Takuba, a tu bychom měli na výboru pro obranu pravděpodobně schvalovat v příštím termínu 7. 10.

Asi není žádným tajemstvím a shodneme se v tom snad všichni, že západní Afrika je velmi problematická. Připomenu například nedávný vojenský puč v Mali, země v oblasti čekají nyní několikeré volby a v některých oblastech se stupňuje násilí a nespokojenost s politikou. V Mali má například poměrně vysokou podporu umírněný imám Mahmúd Dicko.

Jsem přesvědčená, že v této situaci jako poslanci spoluodpovědní za vysílání našich sil musíme žádat informace častěji než jednou za dva roky. Jsme totiž spoluodpovědní za vývoj v oblasti i za naplňování našich zahraničněpolitických zájmů v Mali a okolí. Avizuji tedy doprovodné usnesení, které bude mít dvě části. Jedna se bude týkat zastupitelského úřadu v Kábulu a druhá se bude týkat častějšího informování výboru pro obranu o těchto misích.

Druhá poznámka se týká našeho dalšího působení v Afghánistánu. Jsem přesvědčená, a měla jsem možnost to několikrát vidět takříkajíc na vlastní oči, že tam skutečně naši vojáci i civilisté odvedli a odvádějí skvělou práci, za kterou bych jim chtěla poděkovat. V období, kdy v Lógaru působil český provinční rekonstrukční tým, jsme patřili k největším přispěvatelům operace a skutečně Afgháncům pomohli v budování jejich lepší budoucnosti. Proto mě znepokojila informace o záměru rušit tam naše velvyslanectví a jsem velmi ráda za to, že pan ministr zahraničních věcí přislíbil na veřejném jednání, že Ministerstvo zahraničních věcí něco takového v plánu nemá. Jsem přesvědčená, že nemáme diplomaticky z Afghánistánu odcházet, to "diplomaticky" myslím z hlediska zastupitelského úřadu. Investovali jsme tam příliš zdrojů, energie, ale hlavně i - bohužel - lidských životů, abychom si jen tak po dvaceti letech řekli, že to vše možná bylo zbytečné. To zásadně odmítám.

Mnohokrát jsme debatovali o tom, jaký je end state, tedy cíl našeho působení v Afghánistánu. Zmiňovala se stabilita politická i ekonomická, zapojení našich firem atd. Nikdy se nehovořilo o stažení všeho včetně ambasády. Jsme středně velká země s omezenými zdroji. Naše zahraniční politika proto musí být velice efektivní, promyšlená, konzistentní a do jisté míry i pragmatická. Zrušení ambasády v Afghánistánu by bylo chybou a špatným signálem i pro naše působení v Sahelu.

Dámy a pánové, dovolte mi, abych vás nyní seznámila s usnesením, které načtu v podrobné rozpravě a na kterém jsme se podíleli s týmem pana ministra obrany:

Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky

I. podporuje pokračování působení zastupitelského úřadu České republiky v Kábulu a vyzývá vládu, aby jej nadále zachovala, pokud to bezpečnostní podmínky umožní.

II. Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky žádá ministra zahraničních věcí a ministra obrany, aby každé tři měsíce informovali výbor pro obranu Poslanecké sněmovny o vývoji situace v Afghánistánu a subsaharské Africe v souvislosti s účastí České republiky ve vojenských operacích NATO, Evropské unie, OSN a ad hoc koalic v těchto oblastech, o aktuálním vývoji v těchto operacích a o vývoji počtu nasazených českých vojáků.

Dámy a pánové, Občanská demokratická strana podpoří jak ten návrh usnesení, který jsem vám četla v té první části a který prošel výborem pro obranu, tak budeme podporovat toto dodatkové usnesení, protože máme za to, že tato Poslanecká sněmovna jako suverén by měla říci jasné stanovisko o tom, jakým způsobem by měla dále fungovat diplomatická a ekonomická politika Afghánistánu, stejně tak, že určitě nechceme jako poslanci - a každý klub má své zastoupení ve výboru pro obranu, se Starosty to budu komunikovat já - tak chceme mít informace, co se aktuálně v těchto zemích děje, tak abychom nebyli překvapeni, když potom vyjde někde nějaký článek, a vlastně zrovna v té době jsme třeba čerstvě po schválení doporučení mandátu výborem pro obranu.

Děkuji vám za pozornost. Poprosila bych vás o podporu těch usnesení, jak výboru pro obranu, tak toho dodatkového usnesení, protože si myslím, že to je cesta správným směrem. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Nyní v rozpravě vystoupí pan poslanec Radovan Vích, připraví se pan poslanec Černý. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Radovan Vích: Děkuji za slovo, pane předsedající. Dobrý podvečer, vážené kolegyně a vážení kolegové, vážení členové vlády. Chtěl bych vyjádřit stanovisko poslaneckého klubu hnutí Svoboda a přímá demokracie k tomu vládnímu návrhu.

Vláda požádala Poslaneckou sněmovnu o schválení návrhu na působení sil a prostředků resortu Ministerstva obrany v zahraničních operacích v letech 2021-2022 s výhledem na rok 2023. Tento návrh již schválil Senát Parlamentu České republiky.

Vzhledem k dynamice bezpečnostních změn v posledních letech je to výhled podle mého názoru na příliš dlouhou dobu, během které se může mnoho změnit. Hovořil tady o tom i ministr zahraničních věcí Petříček. Prostě může přijít nějaká krize. Je to vládní návrh, já jsem přesvědčen o tom, že bychom to mohli projednávat každý rok s výhledem na následující rok, s tím, že na druhou stranu chápu resort Ministerstva obrany, který chce mít jasné ve střednědobém plánování v podstatě, kdy a kam má jaké vojáky vyslat.

Ukázalo se, že je potřebné mít ale dostatečné množství příslušníků armády České republiky na území České republiky, ať již pro účely obrany teritoria a jejích občanů, tak pro další úkoly, viz třeba důležitá pomoc Armády České republiky v době koronavirové krize nebo aktuálně pomoc při organizaci a zabezpečení voleb. Chtěl bych tady zdůraznit ještě další věc, a to je to, že pokud se vláda rozhodne vyhlásit nouzový stav, může dojít i k tomu, že budou příslušníci Armády České republiky vyčleněni pro posílení úkolů v rámci Policie České republiky. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP