(16.40 hodin)
(pokračuje Aulická Jírovcová)

Paní ministryně Maláčová vyzvedávala to navýšení 1,6 mld. na navýšení 10 % nebo nárůst mezd, které jsou započítány a už jsou představeny v té kapitole. Každopádně díky tomu jsme se zhrozili, protože požadavky krajů, které jsou dneska na 25 mld., těchto 10 % navýšení mezd nemají započítány a nemají je tam tedy zohledněny. A navíc tím, že Ministerstvo práce, zřejmě asi na poslední chvíli se rozhodlo, že bude navyšovat o těch 10 %, bude muset otevírat systémy, kde si budou muset ještě ti poskytovatelé resp. kraje dávat ty žádosti a budou navyšovat. Takže my se, myslím, bavíme, že nebude 25 mld., ale téměř 27 mld. požadavky krajů resp. poskytovatelů, které jsou v síti, nebavíme se o těch, které jsou samozřejmě mimo síť. Tím pádem se nám rozevírají ty nůžky čím dál tím více a musím říci, že opravdu ta částka, kterou já dneska předkládám, 1,2 mld., je asi opravdu to nejnižší, co můžeme pomoct.

Největší problém asi vidíme v pokrytí, tak jak je nastaveno v kapitole Ministerstva práce, kde potřebujeme opravdu ty finance na reformu psychiatrické péče, meziroční nárůst inflace a náklady na růst sítě sociálních služeb. My se také setkáváme s tím, že mnohé kraje takzvaně zakonzervovaly sítě a opravdu zvyšují počet poskytovatelů a služeb opravdu na výjimky, anebo zcela výjimečně. Je to z toho důvodu, protože ty požadavky na ten nárůst resp. na ty finanční dotace rapidně rostly a my třeba v Ústeckém kraji už se bavíme o 2,5 mld. ročně a každý rok ta nedofinancovatelnost, které se nám nedostává ze státního rozpočtu, je zhruba 500 mil. To znamená, že se musí zapojovat kraj, musí se zapojovat samosprávy a musí se samozřejmě zapojovat další subjekty a ti poskytovatelé hledají finance, kde se dá. Já to neříkám z toho důvodu, že bych obviňovala jenom stát, že nechce dávat finance ve stoprocentním pokrytí požadavků. Každopádně Ministerstvo práce a sociálních věcí nám tady slibuje dva roky, minimálně dva roky, velkou novelku zákona o sociálních službách, kterou do této doby nepředložilo, a jak máme poslední informace a průběžné informace z krajů, tak de facto tento zákon nebo tu přípravu neustále mění, mění parametry a my do této doby jsme se ani v nějaké konečné podobě nedočkali v Poslanecké sněmovně této velké novely. Ta velká novela má právě řešit razantní změnu ve financování, ale tak jak máme základní informace, tak právě tato změna v tom financování je to nejhorší, co bychom mohli udělat, že bychom to v té podobě, kterou navrhuje Ministerstvo práce a sociálních věcí, přijali.

Za mě asi vše a já budu ráda, když ve třetím čtení podpoříte náš pozměňující návrh, který by opravdu pomohl aspoň v té nejmenší míře těm, co to nejvíc potřebují. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. A nyní tedy s přednostním právem se stanoviskem poslaneckého klubu Pirátů pan poslanec Mikuláš Ferjenčík. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Mikuláš Ferjenčík: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, já už jsem řekl na tiskové konferenci, že z našeho pohledu je ten rozpočet prakticky neopravitelný ve chvíli, kdy paralelně s ním běží daňový balíček, který může udělat sekeru do státních financí až 100 mld. korun, tak skutečně má omezený smysl se tady bavit o stamiliónech nebo jednotkách miliard. Nicméně abychom přece jenom ukázali nějakou cestu, kterým směrem by mohla vláda v těch úsporách jít, tak předkládáme několik pozměňovacích návrhů, současně upozorňujeme i na to, kam zase z našeho pohledu vláda peníze chybně nedává.

Předkládáme úsporný balíček zhruba v rozsahu 8 mld. korun, ty zdroje jsou ať už z racionalizace systému slev na jízdném, nějaké provozní úspory na Ministerstvu financí, Ministerstvu vnitra, ve finanční správě. Myslíme si, že je na místě, aby rozpočet na obranu rostl o něco pomaleji, byť nesouhlasíme s tím snížením o 10 mld., ale myslíme si, že 2 mld. pomalejšího nárůstu by ten rozpočet unesl. A je tam ještě několik dalších kapitol, kde se dá šetřit. Toto je tedy jeden velký pozměňovací návrh, který ušetří zhruba 8 mld. korun.

A kromě toho zohledňujeme i své výdajové priority. Navrhujeme navýšení rozpočtu vysokých škol tak, aby ta investice do vzdělání, která běží v sektoru základního a středoškolského vzdělávání, se opakovala i u vysokoškolského vzdělávání. Myslíme si, že to, že vláda přidává učitelům základních a středních škol, je dobře, jsme rádi, že se tohle v tomto období podařilo napravit, ale myslíme si, že stejně tak bychom měli investovat i do toho vysokoškolského vzdělávání. Navrhujeme posílení rozpočtu Akademie věd, to je další důležitá věc. A taková drobnost rozpočtově, ale má to velký symbolický význam - navrhujeme snížit rozpočet Kanceláře prezidenta republiky na konzultační, poradenské a advokátní služby a místo toho ty peníze dát na boj se závislostmi. A já se ještě přihlásím k návrhu kolegyně Richterové, která navrhuje dofinancovat sociální služby, aby skutečně ten avizovaný nárůst platů byl rozpočtově krytý, aby bylo možné financovat služby, po kterých je poptávka.

Všechny pozměňovací návrhy, ke kterým se přihlásím, jsou odůvodněny i písemně. Jde o číslo 7010 kolegyně Richterové a dále mé návrhy pod číslem 7015, 7017, 7029 a 7030. Ještě ověřím, že jsem žádný nezapomněl... Děkuji za podporu těchto návrhů.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji a nyní pan poslanec Baxa, poté paní poslankyně Šafránková. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Martin Baxa: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Paní ministryně, milé kolegyně, milí kolegové, dovolte mi, abych předložil své tři pozměňovací návrhy k návrhu státního rozpočtu České republiky na rok 2021 a okomentoval je. Hned tedy na úvod bych se chtěl formálně přihlásit ke sněmovním dokumentům pod čísly 6992, 6991, což je obsahově totéž, ale v těch dvou případech pokaždé z jiného zdroje, a také k pozměňovacímu návrhu pod číslem 6993. A dovolím si tyto pozměňovací návrhy okomentovat. Nejprve ty dva, které jsou pod čísly 6992 a 6991 a které se týkají oblasti živého umění.

Chtěl bych úvodem konstatovat, že toto téma, tzn. kulturní služby, podpora živého umění, je v současné době téma velice naléhavé a velmi ostře sledované. Souvisí samozřejmě s tím, jakým způsobem dopadla covidová krize na oblast kultury. A já ten svůj pozměňovací návrh chci směřovat ke dvěma konkrétním výdajovým okruhům v rozpočtu Ministerstva kultury, a to je Program státní podpory profesionálních divadel a profesionálních symfonických orchestrů a pěveckých sborů a výdajový okruh kulturní aktivity. Téma státní podpory pro regionální kulturní instituce je téma, které se vlastně řeší už mnoho let. Ten program byl vytvořen v roce 2003. Od samého počátku jej doprovází debata o jeho výši resp. o tom, že nikdy nebyl alokován v dostatečné míře tak, aby v kontextu kulturních služeb, které zajišťují samosprávy v České republice, měl výši, která by odpovídala závažnosti toho tématu. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP