Pátek 22. ledna 2021, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Radek Vondráček)

2.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 461/2020 Sb., o kompenzačním
bonusu v souvislosti se zákazem nebo omezením podnikatelské činnosti v souvislosti
s výskytem koronaviru SARS CoV-2, ve znění zákona č. 584/2020 Sb.
/sněmovní tisk 1134/ - zkrácené jednání

Paní ministryně financí už je u řečnického pultu. Já jí dávám slovo a prosím, předložený návrh uveďte.

 

Místopředsedkyně vlády a ministryně financí ČR Alena Schillerová: Děkuji za slovo, pane předsedo. Dámy a pánové, dovolte mi odůvodnit velmi stručně návrh novely zákona o podzimním kompenzačním bonusu, jehož cílem je připustit čerpání tohoto bonusu osobami v úpadku. Nárok těchto osob je dnes zákonem výslovně vyloučen, neboť kompenzační bonus je jednou z forem takzvané veřejné podpory, jejíž poskytování se musí řídit evropskými právními předpisy.

V souvislosti s podporami reagujícími na současnou epidemii byl Evropskou komisí přijat takzvaný dočasný rámec, podle něhož příjemcem podpory nemůže být osoba, která je v úpadku nejpozději od 31. prosince 2019. Tento požadavek opakovala Evropská komise i v rámci jednání během loňského roku, což vedlo k tomu, že byl promítnut také do zákona o kompenzačním bonusu. Bylo to v rámci takzvaného notifikačního řízení, protože jak víte, v jarním kompenzačním bonusu tato podmínka nebyla. Svoji roli zde hrál i zájem neohrozit následný proces evropské notifikace. Báli jsme se toho, abychom neměli u podzimního kompenzačního bonusu problém s notifikací zákona jako celku, což by mohlo vést jednak k možným sankcím vůči České republice, ale také by to mohlo ohrozit i vyplácení bonusu všem subjektům.

Nicméně vyloučení nároku na kompenzační bonus u osob v úpadku jsem od počátku považovala za nešťastné a nepřiměřeně tvrdé, a to zvláště ve vztahu k osobám v oddlužení. Těmto lidem se tak nedostalo uvedené formy pomoci, ačkoliv jejich činnost byla také bezprostředně zakázána nebo omezena státními opatřeními. Po celou dobu se Ministerstvo financí snažilo Evropskou komisi od loňského roku, kdy jsme ten problém poprvé zaznamenali, přesvědčit, aby umožnila kompenzační bonus osobám v úpadku vyplácet. Během ledna bylo nakonec nalezeno řešení, kdy by poskytnutí bonusu osobám v úpadku bylo realizováno mimo uvedený dočasný rámec ve formě veřejné podpory v takzvaném režimu de minimis jenom pro tyto lidi. S tímto řešením vyslovila Evropská komise zatím předběžný neformální souhlas, a proto jsme okamžitě zpracovali a předložili tuto novelu, aby bylo možné vyloučení nároku u osob v úpadku zrušit.

Účinnost zákona se navrhuje dnem následujícím po dni vyhlášení, nicméně navrhujeme, aby o nově přiznaný kompenzační bonus si bylo možné požádat i zpětně za již uplynulá bonusová období, a to ve lhůtě dvou měsíců od účinnosti zákona.

Co se týče dopadu této novely, odhadujeme ten negativní dopad ve výši asi 0,1 miliardy korun na úrovni veřejných rozpočtů, z toho na úrovni rozpočtů obcí a krajů v řádu desítek milionů. Ze všech těchto uvedených důvodů vás tedy prosím o podporu této novely. Děkuji vám.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji vám, paní ministryně. Rozpočtový výbor, jemuž byl vládní návrh zákona přikázán rozhodnutím předsedy, jej projednal a přijal usnesení, které vám bylo doručeno jako sněmovní dokument 1134/1. Poprosím, aby se slova ujal zpravodaj tohoto výboru, poslanec Kamal Farhan, aby nás informoval o projednání tohoto návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil.

 

Poslanec Kamal Farhan: Vážený pane předsedající, dámy a pánové. V souvislosti se vznikem a šířením onemocnění COVID-19 způsobeného koronavirem se současně nacházíme v nouzovém stavu, který byl opakovaně prodloužen. V souvislosti s dopady zákazu na omezení podnikatelské činnosti vyvolanými epidemickou situací vláda České republiky a jednotlivé resorty přistoupily (jak) už na jaře roku 2020, tak v současné době k různým opatřením, která mají poskytnout nezbytnou podporu ekonomickým subjektům.

Týká se to tří skupin osob. První skupina jsou osoby samostatně výdělečně činné nebo společníci malých s r. o. Potom je to druhá skupina, to jsou podnikatelé, kteří přímo omezeni nebyli, avšak svou činností jsou téměř zcela navázáni na skupinu první, a jsou tedy buď jejími dodavateli, nebo svou činnost provádějí v cizích provozovnách nebo jiných prostorách, které byly uzavřeny. Třetí skupinou jsou osoby konající práci na základě dohody o práci konané mimo pracovní poměr.

Jednou ze zákonem stanovených podmínek vzniku nároku na kompenzační bonus podle zákona č. 461/2020 Sb. je, že podle § 5 odst. 2 písm a) tohoto zákona nemůže být tento bonus poskytnut osobě, která v bonusovém období byla v úpadku na základě rozhodnutí soudu. V rámci nyní předkládané novely zákona se proto navrhuje zrušení pravidla, podle něhož nárok na kompenzační bonus nemá osoba, která byla v bonusovém období v úpadku. Takže to je asi to hlavní s tím, že většinu tady již zmínila paní ministryně.

A teď mi dovolte, abych vám přednesl usnesení rozpočtového výboru ze dne 20. ledna 2021 k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 461/2020 Sb., o kompenzačním bonusu v souvislosti se zákazem nebo omezením podnikatelské činnosti v souvislosti s výskytem koronaviru SARS-CoV2, ve znění zákona číslo 584/2020 Sb., sněmovní dokument 1134. Je to projednáváno ve stavu legislativní nouze.

Po úvodním slově náměstka ministryně financí pana Kouby, mojí zpravodajské zprávě a po rozpravě rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu

I. navrhuje Poslanecké sněmovně, aby (se) o návrhu zákona konala obecná rozprava;

II. navrhuje Poslanecké sněmovně, aby se vedla podrobná rozprava ke všem částem návrhu zákona;

III. navrhuje, aby Poslanecká sněmovna své jednání ukončila nejpozději do 18 hodin dne 22. ledna 2021;

IV. doporučuje Poslanecké sněmovně, aby s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 461/2020 Sb., o kompenzačním bonusu v souvislosti se zákazem nebo omezením podnikatelské činnosti v souvislosti s výskytem koronaviru SARS-CoV 2, ve znění zákona číslo 584/2020 Sb., sněmovní dokument 1134, vyslovila souhlas ve znění pozměňovacích návrhů přijatých Poslaneckou sněmovnou Parlamentu;

V. zmocňuje mě, abych s tímto usnesením seznámil schůzi Poslanecké sněmovny a b) ve spolupráci s legislativním odborem kanceláře Poslanecké sněmovny provedl příslušné legislativně technické úpravy.

Děkuji.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. A nyní rozhodneme, zda povedeme obecnou rozpravu k tomuto bodu. Já jsem opět přivolal kolegy z předsálí a myslím, že je nás dostatečný počet na hlasování.

 

Hlasujeme, zda povedeme obecnou rozpravu v rámci zkráceného jednání k tomuto návrhu zákona.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro to, abychom vedli rozpravu? Kdo je proti?

Hlasování číslo 93, přihlášeno 98 poslanců. Pro 88, proti nebyl nikdo. Návrh byl přijat.

 

Já tedy otevírám rozpravu k tomuto bodu. Mám zde přihlášku. Jako první se přihlásí se stanoviskem klubu SPD, vystoupí paní poslankyně Lucie Šafránková. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Lucie Šafránková: Děkuji vám za slovo, pane předsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi vás krátce seznámit se stanoviskem klubu SPD. Náš poslanecký klub SPD vítá a podporuje předloženou novelu zákona o kompenzačním bonusu, která tuto formu odškodnění živnostníkům přiznává, a to i zpětně občanům, kteří jsou v soudem vyhlášeném úpadku, respektive v osobním insolvenčním řízení. Ostatně jsme o tuto změnu žádali již dříve, protože dosavadní stav byl absolutně nespravedlivý až nehumánní. V této souvislosti je důležité zdůraznit, že tomu, aby tito naši živnostníci mohli tuto podporu dostávat už dávno, bránil odmítavý postoj Evropské komise, respektive nesmyslná pravidla Evropské unie a smutný fakt jejich nadřazenosti českým právním normám. Je smutné, že českým občanům, kteří to naléhavě potřebují, nemůžeme již pomáhat sami o sobě, o své vůli a hned.

Současně nezapomínejme na to, že zde stále ještě existují početné skupiny našich živnostníků, kteří žádné kompenzace dodnes nedostali, přestože vládní opatření v rámci nouzového stavu postihla i jejich podnikání. Jde například o živnostníky na klasické částečné, byť sebekratší zaměstnanecké úvazky anebo o společníky více než dvoučlenných eseróček. Proto dneska podpoříme všechny pozměňující návrhy, které podporu zvyšují a rozšiřují i na skupiny podnikatelů, kteří na ni dosud nárok neměli. Věříme, že i oni se dočkají spravedlnosti a v SPD za ně budeme i nadále bojovat. Děkuji.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji. Jako další je do obecné rozpravy přihlášen pan poslanec Feranec.

 

Poslanec Milan Feranec: Děkuji, pane předsedo. Paní ministryně, dámy a pánové, dovolte mi, abych vás krátce seznámil s pozměňovacím návrhem kolegy Jana Volného k tomuto zákonu. On se přímo netýká insolvencí, ale týká se jiné záležitosti, a to podmínky, kdy vzniká nárok na kompenzační bonus podle zákona, který jsme přijali. Vzniká tehdy, když rozhodnutí vydal státní orgán, rozhodnutí, které zakázalo činnost, nebo v podstatě omezilo. Tento pozměňovací návrh umožňuje, aby vznikl nárok i tehdy, když vydal tento zákaz jiný orgán veřejné správy, respektive jím pověřená osoba.

Vysvětlím, o co se jedná. Klasicky se jedná například o činnost kadeřnic a obdobných v zařízeních sociálních služeb v nemocnicích. Když vedení toho zařízení zakázalo návštěvy, nebylo to rozhodnutí státního orgánu, tak potom by i tito živnostníci poskytující služby v tomto zařízení mohli mít nárok, pochopitelně při splnění dalších podmínek tohoto zákona o kompenzačním bonusu. K tomuto návrhu se potom přihlásím v podrobné rozpravě. Děkuji.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji vám, pane poslanče. A jako další v obecné rozpravě vystoupí pan poslanec Ferjenčík.

 

Poslanec Mikuláš Ferjenčík: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, jsem velmi rád, že se podařilo tento ožehavý problém vyřešit. My jsme už od prosince hledali s Ministerstvem financí legislativní cestu, jak umožnit vyplácet kompenzační bonus lidem v insolvenci, protože ta nespravedlnost je skutečně obrovská. Lidé, kteří se snaží splatit své závazky, pracují, podnikají, a jen proto, že v minulosti jim vznikl nějaký dluh, který nemuseli nutně zavinit třeba oni - znám případ člověka v insolvenci, který splácí dluhy za svoji manželku, a podobné případy jsou také - tak jen proto, že si z minulosti nesou nějaký závazek, který se snaží splatit, by přišli o státní podporu, která je pro všechny ostatní podnikatele, kteří podnikají stejně jako oni, velmi nespravedlivé. Já jsem rád, že se to podařilo. My jsme kvůli tomu mnohokrát apelovali na Ministerstvo financí, byl jsem dokonce za paní ministryní osobně, abychom se pokusili nalézt řešení, a děkuji za to, že se to podařilo dojednat. Vím, že i kolega Lukáš Kolářík se tomu velmi intenzivně věnoval, a snad jsme přispěli k tomu, aby byla vidět závažnost této problematiky.

Nad rámec tohoto si dovoluji podat ještě řadu pozměňovacích návrhů, které jsme připravili spolu s kolegou Tomášem Martínkem a kolegyní Věrou Kovářovou. Týká se to problémů, které stále nejsou vyřešené v oblasti kompenzačního bonusu. Chceme, aby nárok na kompenzační bonus měli i dohodáři, které propustily například úřady, protože tam je zcela evidentní sekundární zasažení. Ale vůbec obecně platí, že došlo k nešťastné situaci - a vlastně to zmiňoval i kolega Feranec, který řeší část té problematiky - kdy máme situaci, kdy ti, co jsou zakázáni z moci úřední, dostávají peníze, a ti, co jsou zakázáni kvůli faktické situaci, peníze nedostávají. Tohle chceme napravit alespoň pro část dohodářů.

Dále chceme rozšířit podpory pro sekundárně zasažené podnikatele, aby limit nebyl tak přísný: 80 %sekundárního zasažení, ale aby stačilo 50 %. Vidíme jako obrovský problém, že nejsou odpuštěné odvody, a to ani OSVČ, které dostávají kompenzační bonus. Z tohoto důvodu, protože se nepodařilo dojednat řešení, které by umožnilo odpustit odvody jen těm OSVČ, které dostávají kompenzační bonus, z tohoto důvodu navrhujeme zvýšení kompenzačního bonusu o 180 korun na den, což kompenzuje ty odvody. Je to sice, bohužel, drbání se pravou rukou za levým uchem, nicméně z hlediska těch lidí jsou důležité ty peníze, že holt by dostali víc peněz, a pak by zaplatili těch 5 000 státu. Samozřejmě lepší řešení by bylo, kdyby nemuseli platit odvody, nicméně tato cesta po konzultaci s Ministerstvem financí nebyla realizovatelná a z toho důvodu navrhujeme prosté zvýšení. Skutečně, aby člověk dostal 15 000 bonus, ze kterého hned 5 000 zaplatí, nám nepřijde vůbec logické. Na jaře byla podpora reálně o třetinu vyšší.

Potom společně řešíme ještě jedno ožehavé téma, a to je problematika mediků, kteří dostávali povolávací rozkaz, a teď se zpětně řeší, zda budou, nebo nebudou zdaněni. My navrhujeme v rámci tohoto zákona osvobození těchto příjmů od odvodů i daně. Myslíme si, že ve chvíli, kdy stát někomu nařídí pracovní povinnost, tak to nemá danit. Ti lidé si nemohou vybrat, zda tam nastoupí, či ne. Takže řešíme tuto problematiku, která byla v poslední době poměrně viditelná. Myslíme, že je naprosto logické, aby byly tyto příjmy osvobozeny od daně, zvláště ve chvíli, kdy jsou, co se hodinové sazby týče, skutečně nízké.

Poslední pozměňovací návrh se týká extrémně malé skupiny, která cítí extrémně velkou nespravedlnost, a jde o pěstouny dohodáře. Pěstouni OSVČ nyní, pokud byli OSVČ, které nemohly vykonávat činnost, kompenzační bonus dostávají. To jsem rád, že se nám podařilo prosadit již na jaře a že Ministerstvo financí vzalo tento princip za svůj. Nicméně v rámci aktuální textace zákona o kompenzačním bonusu vypadli pěstouni dohodáři, byť třeba nemají žádný zaměstnanecký úvazek, ale jejich pěstounství se počítá jako zaměstnání, což považujeme za nelogické, tak se to snažíme napravit. Tohle se bude týkat spíš skutečně malého počtu lidí, ale je tam podle nás velká nespravedlnost.

Na závěr bych chtěl poprosit paní ministryni, jestli by mohla tady na mikrofon říct, jaké řešení nalezlo Ministerstvo financí pro taxikáře. Protože pokud se nemýlím, tak se podařilo napravit jednu z mnoha děr v systému, kde taxikáři, kteří často mají propad tržeb někde mezi 50 a 80 %, nedostávali žádný kompenzační bonus. A pokud vím, Ministerstvo financí nalezlo řešení, a akorát bych poprosil, jestli by bylo možné ho tady na mikrofon představit, aby se s ním ti zasažení mohli seznámit a věděli, jak mohou postupovat. Protože pokud to bude jenom znalost těch, co vědí nebo co mají kontakty na profesní organizace, a nedozvědí se to ti obyčejní taxikáři, tak to by byla škoda. Tak poprosím paní ministryni, jestli může zveřejnit, jak to má probíhat.

Každopádně ten zákon určitě podpoříme a jsme rádi, že je tady. Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám také děkuji. Přečtu omluvu. Z dnešního pracovního dne se omlouvá z naléhavých pracovních důvodů pan ministr Blatný.

Slovo má paní poslankyně Kovářová.

 

Poslankyně Věra Kovářová: Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte, abych přednesla stanovisko klubu STAN k tomuto návrhu. My vítáme obecně zavedení kompenzačního bonusu, byl to prostředek, který pomohl celé řadě lidí, kteří byli postiženi koronavirovou krizí. Myslím, že během těch několika měsíců se rozšířily skupiny lidí, které si mohly sáhnout na kompenzační bonus. A i když někdy ta debata byla velmi čilá, někdy trvala dohoda na tom, které ty skupiny budou zařazeny do kompenzačního bonusu, tak si myslím, že nakonec to dopadlo celkem dobře. A proto také vítáme to, že budou moci pobírat kompenzační bonus osoby v úpadku. Tady souhlasím s tím, co je uvedeno v důvodové zprávě, že vyloučení právě těchto osob ze vzniku nároku na kompenzační bonus se jeví jako nepřiměřeně tvrdé. Myslím si, že ten důvod je jasný: současná situace je tak složitá a oni jako osoby v úpadku to mají ještě daleko složitější. Takže my tuto novelu samozřejmě velmi rádi podpoříme a vítáme ji.

Dovolte mi také, abych přece jen představila pozměňovací návrh, který se týká obcí a krajů. V loňském roce bylo zřejmé, že kompenzační bonus dopadne také na rozpočty obcí a krajů tak, jak to bylo stanoveno. Vysvětlení Ministerstva financí znělo, že jiná konstrukce není možná. Nakonec po dlouhých diskusích se podařilo prosadit, že obcím bude tento výpadek příjmů kompenzován přímo ze zákona. Krajům sice nikoli, ale byly tam nějaké jiné dohody, které by jim kompenzovaly výpadky příjmů.

Rok se sešel s rokem, kompenzační bonus pokračuje i nadále, nicméně jednorázová kompenzace pro kraje a obce byla skutečně jenom pro rok 2020. Proto bychom byli rádi vzhledem k pokračování kompenzačního bonusu, aby se prodloužila kompenzace pro obce a tentokrát i pro kraje.

V loňském roce došlo k tomu, že obce dostaly na základě odhadů výše sumy výpadku příjmů o něco více, než byl skutečný výpadek příjmů. Proto navrhujeme, aby se zavedl jednorázový nevratný příspěvek ze státního rozpočtu jak pro obce, tak pro kraje, ale nikoliv dle odhadovaného výpadku za celý kompenzační bonus, ale podle toho, kolik bylo skutečně vyplaceno. A bylo by to zase podle počtu obyvatel. Znamená to tedy, že po každém bonusovém období, po jeho skončení ještě dva měsíce mohou lidé žádat o kompenzační bonus, to znamená, že po dvou měsících by bylo zřejmé, jaké výpadky příjmů budou. Do tří měsíců potom by se přesně dalo určit, jaké byly skutečné výpadky, a ty by se pak po skončení tohoto každého kompenzačního období mohly krajům a obcím vyplácet.

Myslím, že pokud dohoda byla v loňském roce, tak se domnívám, že dohoda by mohla být i v roce letošním a právě s tou výhodou, že by se obcím a krajům vyplácely skutečné výpadky, a tím by nedošlo k přeplacení obcí tak, jak tomu bylo v roce minulém.

Takže prosím, abyste zvážili podporu tohoto návrhu, který podávám společně s kolegou Ferjenčíkem. Děkuji.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji a o slovo poprosím pana poslance Jurečku.

 

Poslanec Marian Jurečka: Dobré dopoledne. Děkuji vážený pane předsedo, vážená paní ministryně, dneska tady máme takovou pěknou situaci, že jsou tady tři ministryně vlády, ale žádný ministr. Milé kolegyně, kolegové. Já musím říct, že jsem na jedné straně rád, že tento tisk dorazil do Poslanecké sněmovny. Mrzí mě, že to trvalo tak dlouho, protože například o situaci živnostníků, kteří nedostávají kompenzační bonus, protože jsou v procesu oddlužení, tak přiznám se, tuto situaci jsem tady kritizoval a nechápal jsem, proč vláda to neudělala dříve, i kdyby měla jít do nějakého rozporu s Evropskou komisí. Myslím, že by se to vždycky zpětně vysvětlilo. Ale zaplať Pánbůh, že to tady teď je, že ta pomoc se tady změní.

Ale pořád zůstávají bílá místa na mapě pomoci. Já jsem o tom tady mluvil včera, když se tady projednávalo prodloužení stavu nouze. Upozorňoval jsem na poměrně širokou skupinu živnostníků, kteří nemají vlastní provozovnu. Tady je opravdu situace, kdy -jak někteří lidé píší panu premiérovi, že jsou překompenzováni - tady bych možná poprosil, kdyby nám pan premiér přeposlal příběhy těch lidí, kteří mu říkají, že mají peněz dost. Já mu zase velmi rád přepošlu příběhy, a mám jich stovky, těch lidí, kteří nemají vůbec nic. Nemají ani korunu, a ještě stát říká: Musíte odvést minimální sociální a zdravotní! My jsme vám sice zavřeli provozovnu, nedáme vám nic, ale ještě pět tisíc každý měsíc pošlete! No to je úplně absurdní!

Takže prosím pěkně, já jsem tady připravil dva pozměňovací návrhy. Jeden se týká právě řešení situace živnostníků bez vlastní provozovny. Jsou to živnosti, odvětví napříč spektrem, od takových živností, jako jsou třeba fotografové, kteří se soustředili na fotografování svateb a společenských událostí, které jsou navázány logicky na to, že se lidé mohou shromažďovat, že jsou otevřené restaurace a podobně.

Mně včera volala jedna paní a popisovala mi příběh z jejich rodiny, a musím tady říct, i absurdní chování úředníků na finančním úřadu. A to poprosím, kdyby paní ministryně mohla těm lidem říct, těm úředníkům vzkázat, aby měli alespoň nějakou dávku empatie a aby fotografovi, který přijde a zkouší žádat o kompenzační bonus a nemá vlastní provozovnu, protože proč by ji potřeboval ten fotograf, když fotí v terénu, aby neříkali tomuto člověku, že může chodit fotit sportovní utkání - cituji přesně. Toto řekne úředník na finančním úřadu fotografovi, který nemůže jít fotit svatbu a jinou společenskou událost, tak ho pošle na sportovní utkání, které také neběží. Tak to je prostě něco, co ty lidi už vytáčí úplně doběla, že jsou v extrémně složitých situacích, a ještě cítí obrovskou aroganci a vlastně výsměch od úředníků jim přímo do obličeje. Takže velmi prosím, zvažme tu podporu tak, aby ta kompenzace mohla být využitelná i pro toho živnostníka bez provozovny.

A potom tady mám druhý návrh a ten se týká zvýšení kompenzačního bonusu. Už je to opět opakované téma a týká se toho, že v jarní části pandemie v loňském roce tady byla podpora kompenzačního bonusu 15 000, ale nebyly z toho odváděny odvody. Dneska máme podporu stejnou, 15 000, odvody jsou odváděny a čistého je to zhruba 10 000 korun. Já bych chtěl vidět kohokoliv z členů vlády, ale i kohokoliv z nás poslanců, jak by s deseti tisíci, které by přinesl domů, zvládl pokrýt platby na elektřinu, na plyn, všechny tyto zálohy, a měl třeba doma ještě partnera, partnerku, manžela, manželku, dvě děti, a jak by zaplatil ještě výdaje té domácnosti. To bych fakt chtěl vidět. A ti lidé jsou v té situaci už přes tři měsíce. Takže prosím pěkně, zvyšme i výši kompenzačního bonusu na těch 20 000 korun, tak jak to navrhuji, aby to bylo adekvátní té pomoci, která probíhala v první vlně.

Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji. Ptám se, zda má ještě někdo zájem o vystoupení v obecné rozpravě v rámci druhého čtení. Nikoho nevidím, končím obecnou rozpravu. Ptám se, zda je zájem o závěrečné slovo. Paní ministryně má zájem o závěrečné slovo.

 

Místopředsedkyně vlády a ministryně financí ČR Alena Schillerová: Děkuji za slovo, pane předsedo. Budu stručně reagovat na své předřečníky. S nikým, nikdy, a nakonec jsem ráda, že to tady všichni i podpořili nebo vyjádřili se tím způsobem, nikdy jsme nebyli v rozporu, že by lidé v úpadku, v insolvenci měli dostat kompenzační bonus. Jenomže já jsem to vysvětlovala tak: a na jaře ho také dostali. My jsme to do toho prvního zákona jarního - já budu říkat jarní a podzimní kompenzační bonus - dali a měli jsme problém u notifikace. V květnu byl vydán dočasný rámec a já jsem si musela vybrat ze dvou zel - prosím, neberte mě doslova za slovo - to menší, to znamená neohrozit kompenzační bonus pro všechny, neohrozit případný proces notifikace a z toho následující sankce a jednat. Takže jsme to do toho podzimního kompetenčního bonusu nedali, i já dostávala stovky různých zpráv, a pořád jsme jednali, jednali, jednali, a podařilo se to. To už nebudu opakovat a jsem ráda, že to všichni potvrzujete, že rozpor mezi námi nebyl a že skutečně jsme dosáhli toho, že máme dnes předběžný souhlas. A pozor, ještě jednu věc důležitou chci říct.

Ten předběžný souhlas - věřím, že ten oficiální přijde v krátké době - znamená, že tato podmínka se může vypustit i ve všech dotačních programech, protože nejde jenom o kompenzační bonus, kde to samozřejmě bylo nejpalčivější, protože jsou tady lidé, kteří jsou v oddlužení, splácejí, vládní restrikce jim omezily v důsledku pandemie podnikání a oni nemají z čeho splácet. Takže to jsou všechno relevantní důvody a toto, čeho jsme dosáhli jako Ministerstvo financí, se může promítnout i u všech mých vládních kolegů do jejich dotačních programů a nemusí tam tuto podmínku dávat. Takže to si myslím, že je také důležité tady říct a je to velmi zásadní.

Reagovala bych tady na nějaké konkrétní dotazy, které padly. Kompenzační bonus není už koncipován, ten podzimní stejně jako jarní, jako plošné opatření, kdy v podstatě to dostali téměř všichni - téměř všechny OSVČ, pak jsme to rozšířili o jednatele eseróček, o dohodáře, to všechno, tu genezi si pamatujete, ale byl už koncipován tak, jak nabíhala jednotlivá restriktivní opatření, a nevěděli jsme, jak dlouho budou trvat, jakého budou rozsahu v té chvíli, kdy se to v říjnu rozhodovalo. Je to postaveno tak, že je to vázáno na konkrétní zákaz vládním usnesením, případně na navázané obory, které jsou navázané na ty zakázané a mají propad příjmů aspoň 80 %. Samozřejmě ti, kteří mají přímo zakázanou činnost nebo zavřenu provozovnu, tak ti musí mít z tohoto podnikání více než 50 % příjmů. Na tom je ta konstrukce postavena. My sjednocujeme metodiku společně s generálním finančním ředitelstvím. Včera jsem tady informovala, když jsme jednali o nouzovém stavu, že jednal můj náměstek se všemi zástupci finančních úřadů, všechny je měl na videokonferenčním hovoru a řešil s nimi taxikáře, insolvence, protože samozřejmě je velice důležité, aby ty informace se dostaly do povědomí konkrétních úředníků, kteří je aplikují v praxi.

Co se týče provozoven, tak samozřejmě, když je provozovna zavřená, omezená, není o čem se bavit. Jestliže byl někdo navázán na tu provozovnu, říkali jsme klasický příklad prádelny s aspoň 80 procenty příjmů, zase se není o čem bavit, dostane kompenzační bonus. A pak jsou ty různé případy, kdy podnikatelům - třeba ten fotograf, já jsem říkala teď panu předsedovi Jurečkovi, ať mi ten případ pošle, že osobně ho budu řešit, ať mi ho pošle na mail a já skutečně se tím budu zaobírat - ale říkala jsem tady včera, že na finanční správě se dělá i spousta dobré práce, viz tyto kompenzační bonusy, viz trasování desítek a stovek úředníků atd. Takže neházejme je všechny do jednoho pytle, ale pokud takovýhle nějaký přístup byl, arogantní, tak věřte, že i já se tím budu zaobírat.

A teď pojďme zpátky. Tam je podstatné - správce daně se zaobírá tím, zda skutečně měl omezeny příjmy v důsledku vládních usnesení, takže není to úplně černobílé, a věřte, že i ten fotograf může dosáhnout na podporu, pokud fotil, já nevím, svatby nebo tyto akce, nějaké semináře atd., a samozřejmě z povahy věci se tato činnost dneska realizovat nemůže. Takže není to tak černobílé, jak zde bylo řečeno.

Medici. Medici byli vyřešeni tak, že daň jsem generálním pardonem prominula. To, co navrhujete, pane poslanče Ferjenčíku, tím jsme se samozřejmě zaobírali, ale to možné není. Náhrada - protože to je náhrada. Pokud bychom náhrady dali do zákona o dani z příjmů a osvobodili je, tak náhrada nejsou jenom tito medici, kteří si to bezesporu zaslouží při těch pár korunách, které dostanou, aby je ještě nedanili nebo neplatili z nich odvody, o tom není pochyb. Ale když se řekne A, musí se říct B, ono to mnohdy není tak jednoduché. Já na rozdíl od svých vládních kolegů jsem měla jednodušší pozici v tom, že mám možnost použít generální pardon podle daňového řádu a určité skupině poplatníků, samozřejmě ne individuálně, ale skupině poplatníků z důvodů, které zákon připouští, to prominout. Tento generální pardon jsem využila a tu daň jsem prominula. Kdybychom to dali jako do osvobození do zákona o dani z příjmů, tak bychom osvobodili všechny náhrady. A náhrada je třeba i to, když se ozbrojeným složkám nařídí, aby se přesunuly do nějaké jiné - na hranice šly vykonávat nějakou činnost, než k jaké jsou přímo zařazeny svým pracovním zařazením, i to je náhrada za tu mzdu. Takže bychom vlastně vylili s vaničkou i dítě. Takže takoví ti, co dělali rychlé soudy a rychlá řešení, tak věřte, že já si nemohu dovolit dělat rychlá řešení a musím to posoudit vždycky komplexně. Proto to nešlo, proto generální pardon.

Mí vládní kolegové, ať už ministryně práce a sociálních věcí, nebo ministr zdravotnictví nemají možnost takového generálního pardonu, proto jsme zvolili takovou cestu, že se budou tyto odvody hradit těm zaměstnavatelům, krajům převážně, případně nemocnicím, z dotačních titulů, ze kterých čerpají na to odměňování. To znamená, že se to navýší, ta dotace, o tyto odvody. Postup, jak budou přímo postupovat, protože někdo už to odvedl, někdo to neodvedl atd., byl popsán ve stanovisku, které jsem podepsala, mám k němu souhlas obou dvou resortních ministrů. Já jsem dostala mandát od vlády to vysvětlit. A odeslala jsem to, tuším, v pondělí tohoto týdne všem hejtmanům a předsedovi Asociace krajů, aby přesně věděli, jak mají postupovat.

Co se týče taxikářů, tak samozřejmě, pane poslanče, máte pravdu, že to nemohou chytat v médiích, ani nechytají. Já jsem byla se zástupci jejich sdružení taxikářů, panem Polišenským, věřím, že jeho jméno mohu říct, a dalšími kolegy, které si vodil na videokonferenční hovory, v kontaktu. Připravili jsme souhrnnou zprávu, jak se bude postupovat. Ta byla odeslána jednak tady tomuto sdružení, jednak vyvěšena na stránkách Finanční správy. My si píšeme denně, my už jsme skoro jak rodina. Takže on mi to potvrdil. Byla samozřejmě poslána tam, kde to bylo vyžadováno. Ten postup, který byl zvolen, byl za účasti všech hráčů na trhu. Protože není jenom toto sdružení taxikářů, je firma Bolt, Liftago, Uber a tak dále, všichni v tom finálním rozhodování byli u videokonferenčního hovoru, já jsem řídila to jednání. Byli tam i mí resortní kolegové, kterých se to týká, zástupci MPO, zástupci Ministerstva zdravotnictví. A ten výklad spočívá v tom, že byl rozpor mezi tím, zda vozidlo taxislužby přepravující osoby je provozovnou, je nějakou mobilní provozovnou. A o to byl ten spor. Ministerstvo průmyslu a obchodu nakonec ten výklad upravilo tak, že ano, že to má charakter mobilní provozovny, tím pádem Ministerstvo zdravotnictví to muselo dát do výjimek, aby oni mohli provozovat tuto taxislužbu. A protože celou tu dobu - bylo to narovnáno až 18. ledna na vládě, tento výklad, projednáno - tak od 22. října, kdy začaly vládní restrikce, do 18. ledna jim náleží kompenzační bonus ve výši 500 korun denně. Takovýto je závěr. A všichni dotčení aktéři ho mají dnes v písemné formě od nějakého včerejška, předvčerejška k dispozici. Mají tam vzory žádostí, jak si požádají. Mají tam žádost o navrácení lhůty v předešlý stav podle daňového řádu, protože samozřejmě ty lhůty kompenzačních bonusových období už jsou pryč. To všechno mají všichni k dispozici. Klidně si to, pane poslanče, ověřte. Můj primární zájem je, aby se dostaly tyto informace k lidem a samozřejmě aby se dostaly i k úředníkům Finanční správy, aby všichni měli stejnou úroveň informací - žadatel i ten, kdo vyplácí tento kompenzační bonus. A to všechno se odehrálo prosím v těchto dnech.

Co se týče jakýchkoli návrhů na zvyšování kompenzačního bonusu, tak já je nepodpořím, říkám to otevřeně. Zůstaneme u částky 500 korun denně. Vycházeli jsme z toho, že v měsíčním vyjádření to zhruba odpovídá výši minimální mzdy. Má to všechno důvody. Chápu, že to nevynahradí těm lidem to, kdyby mohli podnikat, proto je to jakási pomoc, která samozřejmě vedle všech těch dalších, se všemi těmi dalšími covidovými programy je slučitelná. To jsme tady projednávali, když si vzpomenete, v loňském roce, ať už s ošetřovným, ať už s antivirem, když mají zaměstnance, s COVID - Nájemné atd., COVID - Zavřené provozovny, takže prostě tyto podpory se dají kombinovat.

Pak tady bylo vystoupení paní poslankyně Kovářové. Já jsem si ho nechala na konec, ona vystupovala naposled. A tam tedy skutečně použiji lidový výraz: to mi hlava nebere. A jednoznačně opět paní poslankyně z hnutí STAN prokázala, že tady zastupuje jenom municipality. Jenom municipality. Dopad této novely je 0,1 miliardy. 100 milionů. V loňském roce bylo na kompenzacích obcím vyplaceno - znova to zopakuji, protože opakování je matka moudrosti - 13,4 miliardy, a přitom dopad kompenzačního bonusu byl zhruba kolem 7 miliard. A to se nebavím o dotačních programech. Z výdajové strany šlo meziročně, když vezmu rozpočet 2019 a 2020, o 46 miliard více municipalitám. Já budu mít v březnu, až budou ukončeny závěrky jednotlivých krajů, měst a obcí, budu mít přesná data o stavech na účtech, o hospodaření, o stavu financování a udělám samostatný briefing pro média. Připravím grafy, připravím čísla a budu tyto závěry a výsledky komentovat. Takže si myslím, že hledám zdvořilý výraz, protože vždy se snažím být zdvořilá, nenacházím ho pro tento návrh. A opravdu říkám velmi nahlas, že ho nepodpořím a nepovažuji ho vůbec za vhodný a slušný.

Děkuji vám.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Ptám se pana zpravodaje, zda má zájem o závěrečné slovo po obecné rozpravě. Pane zpravodaji? (Nereaguje.) Neslyší mě, protože tam za ním někdo mluví, ale zřejmě nemá zájem, budu to brát, že nemá zájem. Otevírám tedy podrobnou rozpravu a do té je jako první přihlášen pan poslanec Feranec.

 

Poslanec Milan Feranec: Děkuji, pane předsedo. Tímto se hlásím k pozměňovacímu návrhu sněmovní dokument 7279. Odůvodnění - odkazuji na to, co jsem přednesl v obecné rozpravě, a na písemné odůvodnění pozměňovacího návrhu. Děkuji.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji vám. O slovo poprosím pana poslance Ferjenčíka.

 

Poslanec Mikuláš Ferjenčík: Děkuji za slovo, pane předsedající. Tímto se hlásím k pozměňovacím návrhům 728 - to jsou dohodáři, kterým nedávají práci zaměstnavatelé z důvodu krize, typicky třeba lidé pracující na úřadech, ale můžou to být i jiní.

Dále 7282 - to je snížení limitu u sekundárního zásahu z 80 % na 50 %.

Dále 7283 - to je to zvýšení kompenzačního bonusu o 170 Kč na den tak, aby bylo kompenzováno to, že i těm živnostníkům, kteří nemohou z rozhodnutí vlády podnikat, tak musejí i nadále odvádět odvody na sociální a zdravotní pojištění, takže z toho důvodu navrhujeme zvýšit bonus o 170 Kč na den, tedy nějakých 5 000 Kč měsíčně navíc, aby to pokrylo ty odvody.

Dále 7284 - to je to osvobození náhrad, které dostávají medici, od daně a od odvodů, přičemž upozorňuji, že se to týká pouze náhrad podle krizového zákona. Takže úplně nesouhlasím s tím, co tady říkala paní ministryně. Skutečně se to týká jenom náhrad podle krizového zákona. A přijde mi nelogické nejprve od těch nemocnic vybrat peníze a pak jim na to posílat dotace. Je to zase byrokracie navíc.

A potom se hlásím k pozměňovacímu návrhu pod číslem 7289 - to se týká pěstounů dohodářů, kteří podle aktuální verze zákona nemají nárok na kompenzační bonus.

Ještě poznámka k těm fotografům a provozovnám. Co se týče fotografů, skutečně se na mě obrací celá řada fotografů, kteří nemají ateliér, že nedostávají kompenzační bonus, přestože přišli o drtivou většinu svých příjmů právě proto, že byli navázáni na služby typu focení svateb, které jsou teď v takových podmínkách, že tam prostě fotografové přišli o zakázky. A stejně tak se na mě obracejí lidé, kteří měli provozovnu, ale třeba ji neměli nahlášenou, nebo dělali svoji službu v nějaké domácnosti nebo tak, ale fakticky to je nyní zakázané. A mám dojem, že ne vždycky dostanou tu správnou instrukci, jak mají postupovat. Ideální instrukce by byla, že jim úředník Finanční správy sdělí, že mají dodatečně nahlásit provozovnu, informuje je, jaká jim za to hrozí pokuta, zpravidla to bývá třeba 1 000 Kč, ale ve chvíli, kdy uhradí tuhle pokutu, získají nárok na kompenzační bonus třeba za tři měsíce v rozsahu třeba až skoro 50 000, tak by určitě byli ochotni tohle absolvovat. Takže občas mně tam chybí taková ta metodická podpora, aby to nebylo jenom "nemáte nárok, protože vám chybí tahle kolonka", ale takhle to můžete napravit a nárok mít budete.

A děkuji za to, že se podařilo napravit tu situaci, kdy taxikáři nedostávali podporu.

Tolik k mým pozměňovacím návrhům.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Slovo má paní poslankyně Kovářová.

 

Poslankyně Věra Kovářová: Ráda bych se přihlásila ke svému pozměňovacímu návrhu podanému společně s kolegou Ferjenčíkem a je veden pod sněmovním dokumentem 7291.

Zároveň mi také dovolte, abych reagovala na vystoupení paní ministryně. Ona mě... nebo měla pocit, že mě osočuje. A abyste si vy každý z vás uvědomili, koho já tady vlastně zastupuji, že tady zastupuji zájmy obcí a krajů, to je tedy podle paní ministryně ostudné. Paní ministryně, víte, kolik obyvatel žije v obcích a v krajích? 10 milionů obyvatel. Takže já zastupuji zájmy těchto 10 milionů lidí a jsem na to pyšná. To za prvé.

Za druhé, vy jste provedli největší útok na financování obcí a krajů, a to v tom směru, že málem došlo, že obce budou postiženy nejenom výpadkem z kompenzačního bonusu, jejichž kompenzaci jste dlouhou dobu odmítala. Naštěstí se podařilo kompenzaci pro obce prosadit, ale na kraje jste se vykašlali. Tak to za prvé. Za druhé, dalším útokem je zrušení superhrubé mzdy, které znamenalo 100 miliard výpadku celkově a pro obce a kraje v řádu několika desítek miliard. S velkou slávou v Senátu se přijaly kompenzace pro obce i pro kraje zvýšením rozpočtového určení daní, ale to pouze ze 70 %. Již takto dnes obce a kraje jakoby dýchají se státem, to znamená, daří-li se státu, jsou vyšší výběry daní, obce mají více peněz, nedaří-li se státu, je nižší výběr, tak samozřejmě obce a kraje mají také méně peněz. A to je ta solidarita. U kompenzačního bonusu je to něco jiného.

Co se týče financování, vždycky se chlubíte, paní ministryně, jak dobře jsou na tom veřejné finance. Ale to není díky tomu, jak hospodaří vláda. To je díky tomu, jak hospodaří obce a kraje, a ty jsou většinou v plusu. Díky tomu máte vyrovnané a stabilní veřejné finance. Takže si myslím, že vaše úvaha o tom, že je ostudné chránit a bojovat za obce a kraje, kde žije 10 milionů našich občanů, není úplně logická.

A možná ještě na vysvětlenou, asi jsme si nerozuměli: skutečně ten pozměňovací návrh - i vzhledem k tomu, že tato novela jde v legislativní nouzi - byl podán teprve dnes. Tak pokud rozumím tomu, jak jsme napsali tento pozměňovací návrh - a tam možná došlo k nedorozumění. Tento pozměňovací návrh, který chce kompenzovat výpadky obcím a krajům z kompenzačního bonusu, se netýká pouze této novely, ale týká se celého zákona o kompenzačním bonusu. Tak toliko pro vysvětlení. Já jsem si dobře přečetla důvodovou zprávu, viděla jsem, že výpadek v této novele je skutečně marginální, nicméně kompenzační bonus pokračuje od začátku roku, takže ten pozměňovací návrh je vztažen k celému zákonu o kompenzačním bonusu, nikoliv pouze k této novele. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Dobré dopoledne, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci. To byla paní poslankyně Věra Kovářová. Nyní v podrobné rozpravě pokračuje pan poslanec Marian Jurečka. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Marian Jurečka: Děkuji, vážený pane předsedající. Já budu stručný. Já jsem v obecné rozpravě odůvodnil dva návrhy pozměňovacích návrhů, které jsem předložil, teď se k nim tedy hlásím. Ten první je pod číslem 7205 a týká se zvýšení kompenzačního bonusu na 20 000 korun měsíčně a ten druhý je pod číslem 7206 a týká se rozšíření kompenzačního bonusu také na ty podnikatele, kteří nemají provozovnu a jsou omezeni na možnosti podnikat a mít příjem. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Já děkuji panu poslanci Marianu Jurečkovi. Ptám se, jestli ještě někdo v podrobné rozpravě. Nikdo se nehlásí, tak podrobnou rozpravu končím. Ptám se, jestli je zájem o závěrečná slova po podrobné rozpravě. Ano, paní ministryně financí a vicepremiérka Alena Schillerová. Máte slovo.

 

Místopředsedkyně vlády a ministryně financí ČR Alena Schillerová: Tak děkuji. Já už nebudu opakovat, co jsem řekla.

Ještě k paní poslankyni Kovářové... Je tamhle, já jsem vás neviděla, to by mě mrzelo. Tak znovu ta čísla. Na kompenzačním bonusu k pondělku tohoto týdne za všechna období jaro, podzim až pokračování, úplně od samého začátku až po pondělek tohoto týdne, bylo vyplaceno 25 269 209 106. To znamená, že municipality na sdílených daních přišly zhruba asi o 8 miliard za všechna období. Vyplaceno loni na kompenzačním bonusu pro obce bylo 13,4 miliardy, takže pořád máme předplaceno, paní poslankyně.

A co se týče porovnání, kolik šlo z výdajové strany rozpočtu mezi léty 2019 a 2020 pro municipality, tak je to plus 46 miliard. O 46 miliard více. Podívejte se, prosím, do pokladního plnění a do rozpočtu, je to tam jasně vidět. A v březnu - a znovu to opakuji - udělám s panem premiérem briefing, my jsme domluveni, protože budu mít hospodaření všech krajů, měst a obcí - teď se zpracovávají závěrky, ty přicházejí většinou v únoru, letos čekáme malé zpoždění, tak ono to dřív jak v březnu nebude, a tam budou ta čísla jasně daná z účetních závěrek. A ta čísla budeme s panem premiérem společně na společném tiskovém briefingu prezentovat. A jak se říká - hyn sa hukáže. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Ptám se pana zpravodaje, jestli má zájem o závěrečné slovo. Není tomu tak.

Končím druhé čtení tohoto návrhu. Padly pozměňovací návrhy, je potřeba, aby je legislativa zpracovala, tak já přeruším projednávání bodu číslo 2 s tím, že třetí čtení bychom začali projednávat s dalšími třetími čteními, která jsou v pořadu schůze, to znamená po bodech 350, 352 nebo před nimi, to znamená po bodu číslo 1, po oblasti dávek, jestli nikdo nic nenamítá proti postupu předsedajícího. Námitku nevidím, přerušuji projednávání bodu číslo 2.

 

Budeme pokračovat podle schváleného pořadu schůze bodem číslo

 

Následující část projednávání bodu pořadu schůze

Aktualizováno 5. 3. 2021 v 14:43.




Přihlásit/registrovat se do ISP