Pátek 29. ledna 2021, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Vojtěch Filip)

275.
Návrh poslanců Zdeňka Ondráčka, Jiřího Maška, Radka Kotena
a Jana Birke na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 134/2016 Sb.,
o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 908/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Upozorňuji, že postup je navržený podle § 90 odst. 2, to znamená schválit již v prvém čtení. Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 908/1. Ještě než požádám Zdeňka Ondráčka, jednoho z navrhovatelů předloženého návrhu, požádám kolegu Ondřeje Profanta, aby zaujal místo u stolku zpravodajů, protože je zpravodajem tohoto tisku. Nyní tedy za zástupce navrhovatelů předložený návrh uvede pan poslanec Zdeněk Ondráček. A já mu hned, jak se ztiší situace ve sněmovně, udělím slovo. Prosím o klid kolegy a kolegyně! Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Zdeněk Ondráček: Děkuji, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, za skupinu poslanců předkladatelů si vám dovoluji předložit materiál, sněmovní tisk číslo 908, novelu zákona o zadávání veřejných zakázek, která v podstatě je poslaneckou reakcí na sněmovní tisk číslo 862, který předkládala vláda České republiky, kterým chtěla novelizovat tento zákon již 11. května 2020, a předkládala ho ve stavu legislativní nouze. Z nějakého důvodu, který zde v té diskuzi proběhl, nakonec tento materiál byl stažen a k jeho projednání vůbec nedošlo.

S kolegy z výboru pro bezpečnost, kteří jsou připodepsáni pod tento návrh, což je pan předseda a místopředsedové - i když pan předseda mně říkal, že nakonec svůj podpis odvolal, abych to zabalil do kulantní odpovědi - jsme jednali s Ministerstvem pro místní rozvoj a jednali jsme také s vládou o tom, jakým způsobem zabezpečit dodávky do Správy státních hmotných rezerv i v případě, že bychom zde neměli nouzový stav. Víte, že v podstatě to je jeden z důvodů, proč neustále prodlužujeme nouzový stav, protože odkazujeme i na tuto věc, kdy Správa státních hmotných rezerv po ukončení nouzového stavu není schopna nakupovat, respektive musela by v rámci nákupů přejít do standardního režimu, to znamená nakupovat podle zákona o zadávání veřejných zakázek.

Takže na základě toho jsme po ukončení takzvané první vlny covidu předložili s kolegy již 25. června tento návrh, sněmovní tisk 908, kde jsme v podstatě, když řeknu ve zkratce, dali možnost, aby Správa státních hmotných rezerv mohla nakupovat mimo zákon o zadávání veřejných zakázek i šest měsíců po ukončení nouzového stavu, aby tak naplnila sklady Správy státních hmotných rezerv pro případnou druhou vlnu. To jsme chtěli projednat v červnu 2020. Já jsem zde před vás několikrát předstoupil a žádal jsem vás o zařazení tohoto bodu ještě před vládními, chcete-li, parlamentními prázdninami. Bohužel k tomu nedošlo, všichni jsme žili v určité euforii, někteří běhali po náměstích, stavěli si stoly na Karlův most a slavili jsme, jak jsme krásně tu pandemii všichni společně zvládli, to první kolo. Pak přišel podzim a byli jsme náramně zaskočeni, že zde je druhá vlna. Správa státních hmotných rezerv byla v mnohých skladech ve stálém stadiu jako v lednu nebo v únoru roku 2020, to znamená krčily se tam prázdné regály, a vláda následně vyhlásila nouzový stav, který trvá dodnes.

Já při svých vystoupeních k žádosti vlády o prodloužení nouzového stavu jsem toto zmiňoval jako jeden z důvodů, proč nám jako KSČM nezbývá nic jiného než podpořit žádost vlády o prodloužení nouzového stavu, protože to byl jeden z bodů, který pro nás byl klíčový, a já jako člen Ústředního krizového štábu mám informace o tom, jakým způsobem a jaký materiál Správa státních hmotných rezerv nakupuje a potřebuje nakoupit k tomu, abychom zvládli i tu druhou vlnu. Samozřejmě můžeme kritizovat třeba nákup injekčních stříkaček s jehlou, o kterých teď hovoříme, které byly dopraveny z Číny a jeví se pro vakcinaci jako nevhodné, a budeme možná muset koupit nové stříkačky a injekční jehly odjinud. Ale to je věc jiná.

Mluvíme o tom, jestli máme umožnit i v případě, že bychom se rozhodli pro ukončení nouzového stavu, aby Správa státních hmotných rezerv mohla po určité časové období dále fungovat a nakupovat v řekněme jiném režimu, než je režim standardní, to znamená zákon o zadávání veřejných zakázek. Samozřejmě s tím, že plně respektuji právo kontroly, které by mělo být prováděno, aby vše probíhalo samozřejmě s co největší transparentností, abychom zde nemohli říci, že dochází k nějakému řekněme korupčnímu nebo jinému jednání či nehospodárnému nakládání se státními prostředky. Ty kontroly může provádět jak Nejvyšší kontrolní úřad, tak samozřejmě Ministerstvo pro místní rozvoj.

Vláda po předložení tohoto materiálu - a já musím poděkovat paní ministryni Kláře Dostálové i jejím pracovníkům, že na tom materiálu s námi spolupracovali, byť jsme si k tomu mnohé řekli a v mnohém jsme na sebe narazili, kdy vláda pak následně na své schůzi 27. července vydala stanovisko jako sněmovní tisk 908/1, které je neutrální pro tento návrh, a přitom samozřejmě vyjadřuje některé věci, o kterých jsme hovořili s vládou již při sepisování tohoto návrhu. Samozřejmě vláda říká, že tyto postupy by byly možné i podle stávajícího zákona. A zde narážíme na to, že Správa státních hmotných rezerv říká, že takovou odvahu do výjimek, které tam explicitně nevidí, nemá, ministerstvo říká, že by to relativně šlo. Uvidíme.

Samozřejmě je na nás a já věřím tomu, že většinově z vás, vážené kolegyně, vážení kolegové, chceme dospět k tomu, že postupně začneme republiku vracet do normálu, že budeme moct už i v nějakém blízkém časovém horizontu zrušit i nouzový stav. A tohle je jedna z věcí, kterou můžeme k tomu přispět, protože i po ukončení nouzového stavu by Správa státních hmotných rezerv po určitý časový úsek ještě mohla nakupovat mimo rámec zákona 134 o zadávání veřejných zakázek. Takže já vás tímto žádám o vaši podporu již v prvním čtení, abychom tento zákon nebo tuto novelu přivedli do života pokud možno co nejrychleji. Já myslím, že to je naším společným cílem všech zde, kteří sedíme v Poslanecké sněmovně a kteří komunikujeme s našimi voliči, kteří jsou tím neustálým prodlužováním nouzového stavu, řekněme, už lehce frustrovaní. Děkuji za podporu.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji zástupci navrhovatelů panu poslanci Zdeňku Ondráčkovi za jeho návrh, za uvedení tisku 908, a nyní požádám zpravodaje pro prvé čtení, pana poslance Ondřeje Profanta, aby přednesl svou zpravodajskou zprávu.

 

Poslanec Ondřej Profant: Dobré dopoledne, já si myslím, že předkladatel vám sněmovní tisk 908 již představil. Tento tisk byl předložen 23. června 2020, takže více jak před půlrokem, stanovisko vlády je neutrální, a co bych chtěl rozhodně zdůraznit, je, že tento tisk je předkládám v devadesátce, v § 90 odstavce 2 zákona č. 90/1995 Sb., takže tady o něm rozhodneme během dneška, pokud nebude zavetován.

Meritum tisku je samozřejmě rozumné. To, že máme tady bezprecedentní krizi, že orgány veřejné správy potřebují nakupovat, to je asi jasné. To, že občas může být situace velmi složitá, je také jasné. Akorát já si úplně nejsem jist samotnou potřebou tohoto tisku, protože si myslím, že výjimky v zákoně o veřejných zakázkách už jsou, koneckonců závěr stanoviska kompatibility Parlamentního institutu je: Navrženou právní úpravu nepovažujeme za zcela slučitelnou s právem EU. Nehodnotil bych to tak příkře, myslím si, že máme právo na výjimky v zákoně o veřejných zakázkách, avšak já se domnívám, že ty výjimky tam už jsou. My jako Piráti rozhodně nechceme bránit nakupování, takže ten tisk podpoříme, nicméně říkám, myslím si, že je to spíše duplicitní. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za zpravodajskou zprávu, otevírám obecnou rozpravu a připomínám ještě před rozpravou, že podle § 90 odstavec 3 lze projednat... nebo respektive nelze projednat tento tisk v prvém čtení podle § 90 odstavec 2, jestliže proti němu namítne veto 50 poslanců nebo nejméně dva poslanecké kluby. Nic takového tady nemám, čili pokud v rozpravě nebo do konce rozpravy nic takového neobdržím, budeme postupovat tímto způsobem. Podle § 90 odstavec 5 bychom pokračovali tak, abychom schválili tento tisk v prvém čtení.

Do rozpravy nemám nikoho přihlášeného a ptám se, kdo se hlásí z místa. Nikoho nevidím, rozpravu tedy končím. Ptám se na závěrečná slova? Nikdo se nehlásí, budeme tedy postupovat podle § 90 odstavec 5 a já zagonguji nejdříve, abych přivolal kolegy z předsálí.

 

Rozhodneme v hlasování číslo 254, že Poslanecká sněmovna souhlasí s pokračováním jednání o sněmovním tisku 908 tak, aby s ním mohl být vysloven souhlas již v prvém čtení.

Zahájil jsem hlasování číslo 254 a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti? Děkuji vám.

Hlasování číslo 254. Přítomno 90 poslanců, pro 62, proti nikdo. Návrh byl přijat. Konstatuji, že návrh byl schválen.

 

Budeme tedy pokračovat, takže otevřu rozpravu, která je před námi předtím, než bychom pokračovali ve schvalování zákona. Je to rozprava podrobná, ve které můžeme navrhnout pouze změnu termínu účinnosti, případně další kroky. Pokud nikdo se nehlásí do této rozpravy, končím i podrobnou rozpravu. Ptám se, jestli je zájem o závěrečná slova v tom případě. Není tomu tak.

 

Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s návrhem poslanců Zdeňka Ondráčka, Jiřího Maška, Radka Kotena a Jana Birke na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, podle sněmovního tisku 908."

Zahájil jsem hlasování číslo 255 a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti? Děkuji vám.

Hlasování číslo 255. Z 90 přítomných 62 pro, proti nikdo. Návrh byl přijat. Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas.

 

Tím projednávání zákona končí, děkuji zástupci navrhovatelů, děkuji zpravodaji a končím bod 275.

 

Pokračovat budeme bodem

Aktualizováno 5. 3. 2021 v 14:43.




Přihlásit/registrovat se do ISP