(10.40 hodin)
(pokračuje Válková)
A myslím si, že dohled, který vykonává Notářská komora nad tím, jestli ověřovací agenda bude probíhat dobře nad jednotlivými notáři - a současně pochopitelně Ministerstvo spravedlnosti, které v určitých případech může také zasáhnout - je dostatečný. Navíc víme, že Notářská komora v minulosti nikdy nezklamala veřejnost tak, jak se to někdy stalo v jiných oblastech justice v širším smyslu slova. Takže nemáme důvod se domnívat, že by mohlo dojít k nějakému vývoji, který by nás mohl vést k tomu, že budeme litovat, že jsme tedy decentralizovali apostilační službu.
Takže to je, pokud jde o mě, jako doplnění. Jinak všechny ty nejpodstatnější věci tady zazněly jak z úst zpravodaje, který upozornil na to, na co jsem chtěla upozornit já také, že ve druhém čtení ještě budeme mít práci s touto novelou právě proto, že byť jsem spolupředkladatelka, tak se netajím s tím, že zatím jsem se na té práci nepodílela také tak do detailů, jak by asi bylo třeba. Takže vím, že v rámci ústavně-právního výboru je třeba ty změny, na které upozorňuje vláda, respektive Ministerstvo spravedlnosti, zapracovat a domluvit se i v některých směrech ještě s Notářskou komorou.
Takže práce na tom bude, ale rozhodně to není na vrácení. To si myslím, že skutečně bychom nároky u tohoto tisku stanovili příliš vysoko na rozdíl od jiných, kde by to na vrácení bylo, a pouštíme je do druhého čtení. A také sama za sebe tady u toho pultíku se přimlouvám, abychom do druhého čtení tento návrh novely poslali a tím splnili i svoje závazky z minulého období.
Ti, kteří z nás tady jsou, tak víte, že jsme slibovali veřejnosti, že i právě za pomoci elektronizace budeme moci v této oblasti postupovat rychleji, že jim příslušnou novelizaci předložíme, a stává se tedy až teď. Přitom ten tisk byl předložený zhruba před rokem. Tuším v březnu? Zhruba před rokem, 2020. Takže tady leží už hodně dlouho a je nejvyšší čas - aby prošel celým legislativním procesem - ho dneska schválit a posunout do druhého čtení. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní poslankyni Heleně Válkové. Nyní s přednostním právem zpravodaj, potom paní navrhovatelka. (K pultíku přichází poslankyně Červíčková.) Paní poslankyně, já musím dodržovat jednací řád. Pokud vám pan zpravodaj dá přednost ve vašem vystoupení, tak... Ano? V tom případě paní Monika Červíčková za navrhovatele.
Poslankyně Monika Červíčková: Děkuji za vstřícnost. Já bych chtěla jenom ještě zopakovat, přestože jsem to už ve své důvodové zprávě v podstatě řekla, ale aby to tady ještě jednou zaznělo. My jsme si samozřejmě jako předkladatelé vědomi, že jsou tam určité, nechci říci přímo nedostatky, ale je tam prostor k dopracování, zejména vzhledem k připomínkám vlády. A protože vláda tento tisk projednala již v dubnu loňského roku, pracujeme na tom již poměrně dlouhou dobu a jsme opravdu připraveni předložit vypořádání a dopracování těchto připomínek tak, aby to bylo přijatelné pro všechny zmíněné resorty, a zejména i pro vás, pro poslance.
Takže jenom zopakuji, že jsme opravdu připraveni předložit kvalitní pozměňovací návrh, který vypořádá připomínky vlády. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní poslankyni Monice Červíčkové. Nyní pan zpravodaj ve svém vystoupení. Tedy ne jako zpravodaj, ale za své pozice poslance. Máte slovo, pane poslanče.
Poslanec Stanislav Grospič: Děkuji, pane místopředsedo. Vážené kolegyně, kolegové, vážení členové vlády, já bych chtěl tady spíš zmínit připomínky, které vláda situovala do svého stanoviska, že nebude tak úplně jednoduché se s tím tady vypořádat. Proto jsem tady hovořil, že se mi ta lhůta 30 dnů, která tady možná zazní na dobu zkrácení, zdá příliš - rozumím tomu, že je zájem, aby ten zákon prošel co nejrychleji - na druhou mi připadá příliš krátká.
Vláda tady upozorňuje za prvé na to, že sice s návrhem zákona obecně souhlasí, ale považuje jej sice za inovativní, ale nicméně upozorňuje, že v dalším legislativním procesu bude nutné vyjasnit vztah návrhu zákona k zákonu č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu, což považuji za velice závažnou záležitost.
Potom vláda dále upozorňuje, že návrhem nově doplňované ustanovení § 64a notářského řádu umožňující prokázání totožnosti osob na dálku je třeba dát do souladu s úpravou § 2 zákona č. 250/2017 Sb., o elektronické identifikaci, který stanoví, že vyžaduje-li právní předpis nebo výkon působnosti prokázání totožnosti, lze umožnit prokázání totožnosti s využitím této elektronické identifikace pouze prostřednictvím kvalifikovaného systému elektronické identifikace. Tam to potom dále rozvádí, že od 1. ledna 2021 je zákonem č. 49/2020 Sb. upravena identifikace prostředkem elektronické identifikace s vysokou úrovní záruky v rámci kvalifikovaného systému, ale nicméně zákon na to nereflektuje, protože má poměrně už relativně starší datum předlohy. On tady leží od března - někdy jsme se i bavili s paní předkladatelkou - loňského roku.
Za třetí, v předloženém návrhu absentuje posouzení souladu navrhované právní úpravy s právem Evropské unie. Důvodová zpráva k návrhu zákona postrádá zhodnocení slučitelnosti navrhované úpravy mimo jiné s nařízením Evropského parlamentu a Rady Evropské unie 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů.
Za čtvrté, navržená první věta v § 35a odst. 2 notářského řádu se jeví vládě jako nadbytečná, neboť jaké údaje lze využívat ze základních registrů, je již dnes upraveno v části desáté notářského řádu. Čili i s tím je potřeba se vypořádat, protože vláda tady navrhuje vypustit toto ustanovení, ale lze tak učinit jedině pozměňovacím návrhem.
Vláda také upozorňuje, že "místo pobytu" není institut, což je obecně známo, zvláště ve vztahu k tomu, který byl upraven v zákoně číslo č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel, a to si myslím, že je podstatné, a rodných číslech. To je věc, s kterou by se měla vypořádat i tato novela notářského zákona, protože vhodnější by bylo asi uvádět například místo adresy trvalého pobytu nebo jiného pobytu na území České republiky například adresu bydliště mimo území České republiky.
Za šesté potom vláda vytýká, že by bylo dobré, aby byla zohledněna skutečnost, že některé údaje, které má notář podle navržené právní úpravy využívat ze základního registru, budou základní registry obsahovat až od 1. února 2022. Čili to je závažná skutečnost a jde o nově vkládané údaje do § 109a notářského řádu, čili tam by bylo potřeba také tyto věci sladit.
Za sedmé vláda potom v předloženém návrhu zákona - není podle názoru vlády zcela vyjasněn režim správních poplatků. Což se domnívám i já, protože tam není to odůvodnění dostatečné ani v důvodové zprávě. A upozorňoval jsem na to i ve své zpravodajské zprávě.
A konečně návrh zákona obsahuje i některé nedostatky legislativně technického charakteru a doporučuje se provést revizi jeho textu v uvedeném směru. To se týká zejména § 64a odst. 2 věty třetí o notářském zápisu, kde lze například doporučit použití standardního odkazu na nařízení Evropské unie takto, že podle přímo použitelného předpisu Evropské unie upravujícího elektronickou identifikaci v případě konkretizovaného v poznámce pod čarou celým názvem příslušného nařízení Evropské unie. ***