(16.00 hodin)
(pokračuje Hamáček)

To znamená, my jsme v nejhorší situaci za celou dobu pandemie, a my vypneme krizové řízení. Proč ho vypneme, jak to tady někde padlo? Protože to nefunguje, protože nám čísla neklesají. Přitom používáme stejná opatření jako v Rakousku, stejná opatření jako v Německu. Můžeme se bavit o míře compliance nebo dodržování, ale my neděláme z hlediska opatření o nic méně než rakouská vláda, akorát jsme na tom tak třikrát, čtyřikrát, možná pětkrát hůř, a teď, v tom nejhorším momentu, to vypneme. A vypneme to z důvodu, že opozice říká: No, nám se zdá, že to nefunguje, tak to budeme dělat jinak. Jak, když tu nejsilnější zbraň strčíme do skladu? Počkáme, že to za nás udělá někdo jiný? To je z mého pohledu strašně nezodpovědné a strašně nebezpečné.

Proč to nefunguje? Já jsem vždycky byl zastáncem ostřejších nebo tvrdších metod a ukázalo se, že když vláda nasadila opravdu vyvážený komplex opatření, epidemie začala klesat. Začala klesat na jaře, začala klesat potom někdy na podzim, a teď potřetí, když jsme nasadili obdobná opatření, epidemie nejdřív klesala a pak začala stagnovat. Proč? Protože se změnila. My už nebojujeme se stejným virem jako na podzim. Teď jsem mluvil s hejtmanem Půtou. Mají nějaký experimentální způsob testování na britskou mutaci - 75 % v Liberci, 60 % v Trutnově. Ten virus je prostě jiný! A pokud se říká, že je o 40 % agresivnější, tak je logické, že v uvozovkách starý virus jsme těmito opatřeními byli schopni tlačit a tlačit dolů, ten agresivnější držíme aspoň na aktuálních číslech, ale logika by říkala, tak musíme přitlačit nebo musíme najít něco, jak ten virus ještě víc přiškrtit. Ne ne, my to vypneme! Ono to nějak dopadne. Dopadne to strašlivým průšvihem! A já nevím, jestli si toto chcete - vy, co hlasujete nebo chcete hlasovat proti prodloužení nouzového stavu - vzít na svědomí.

Vláda se s tím bude muset nějak popasovat, hejtmani se s tím budou muset nějak popasovat. Já vám povím svůj odhad scénáře, jaký bude. V horizontu týdne většina krajů v ČR zjistí, že má plné špitály, že nemůže povolávat lidi na pracovní povinnost - mediky atd., vyhlásí stav nebezpečí a pak už je to jenom o tom, který z hejtmanů bude první a požádá vládu, aby vyhlásila nouzový stav, a jsme tady za týden zase. Jaký bude rozdíl? Několik desítek, možná stovek zbytečně nakažených a zbytečně mrtvých.

Já tomuhle uvažování prostě nerozumím. Nerozumím tomu, proč hledáme něco, co má fungovat, ale nevíme co, když tady máme standardní krizový režim a standardní krizové zákonodárství, které se dá upravit, ale v principu funguje. Ale protože to zavedla tahle vláda, která je nepopulární a my ji nemáme rádi, tak to radši vypneme. A děj se vůle boží! To přece nemůžete myslet vážně!

Já bych pochopil: tak svolejte schůzi a vyslovte vládě nedůvěru, to je politický souboj. Ale brát to hákem přes krizové zákonodárství a tvářit se, že tím, že nouzový stav neprodloužíme, to vyřešíme? Nevyřešíme! Dostaneme zemi do neuvěřitelných problémů. Německo nám zavře hranice, pravděpodobně Polsko, Slovensko a Rakousko také, a budou na nás koukat, ať si to tady nějak vyřešíme. Budeme zářný příklad toho, jak se to dělat nemá, a vejdeme do dějin krizového řízení jako stát, který uprostřed války demobilizoval. To je totiž to, co uděláme. My tu armádu rozpustíme. Jsme uprostřed války, tak vojáky pošleme domů a budeme doufat, že to nějak dopadne!

Já nechci to nějak eskalovat. Už jsem své řekl xkrát a vím, že když tady budu mluvit hodinu jak Fidel Castro, tak nic nezměním, ale já bych jenom poprosil všechny ty, kteří o tom rozhodují, aby ještě jednou vzali rozum do hrsti. Chápu, že nesouhlasíte s tím, kdo je premiér a jak to dělá, nesouhlasíte s tím, kdo sedí ve vládě a jak to dělá, fajn, ale tu vládu vyměnit neumíme. Respektive vy ji umíte vyměnit, možná za nějakou úřednickou, ale to nic nezmění na tom, že ta epidemie tady je, bude a musí se s ní efektivně bojovat. My děláme všechno pro to, abychom v tom boji zvítězili. Mně přijde naprosto absurdní a do jisté míry smutné, že ve chvíli, kdy jsme si prošli všemi těmi etapami: jaro, podzim, před Vánocemi, kdy opravdu špitály byly na hraně, a já jsem tehdy říkal, že tu zatáčku vybíráme po dvou kolech - a zvládli jsme to. Zvládli jsme to proto, že zdravotníci ze sebe vydali maximum, a podařilo se situaci stabilizovat. Na ten podzim jsme říkali: ještě musíme vydržet, než přijde vakcína. Tak vakcíny jsou tady. Sice ne tak rychle, jak jsme chtěli, očkujeme. Někdo tady říká, že jsme v cílové rovince, a my se v té cílové rovince střelíme do hlavy! To přece není možné! Takhle se přece nedá stát řídit!

Já vám podepíšu X výhrad, které můžete mít vůči kompenzačním programům vlády, k tomu, že se má něco nastavit jinak. Tak se o tom pojďme bavit, ale panebože, nevypínejme nouzový stav a v té nejkritičtější situaci neberme těm, kteří s epidemií bojují, tu nejsilnější zbraň! To nedává smysl a je to šílenství! (Potlesk poslanců ČSSD a ANO 2011.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Dobré odpoledne všem. Budeme pokračovat. Jako další je přihlášen s přednostním právem pan poslanec Ondráček se stanoviskem klubu KSČM. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Zdeněk Ondráček: Děkuji, pane předsedající. Vážená vládo, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi před vás předstoupit se stanoviskem klubu KSČM k žádosti vlády o prodloužení nouzového stavu. Stále platí, že důvody pro posouzení žádosti jsou v podstatě stejné: zdravotní, právní, ekonomické, sociální a ty politické.

Ještě než se dostanu k posuzování pro a proti prodloužení nouzového stavu, musím se vyjádřit k předchozímu prodlužování a nesplnění podmínek čili požadavků a dohod mezi KSČM a hnutím ANO. KSČM mými ústy předložila hnutí ANO jako nejsilnější parlamentní straně pět požadavků na jednání o prodloužení nouzového stavu. Pro připomenutí: návrat dětí do škol, otevření maloobchodu a služeb, otevření skiareálů za nastavení jasných pravidel, zrušení zákazu nočního vycházení a projednání potřebné legislativy, která by umožnila fungování státu i bez nouzového stavu.

Po jednání s panem premiérem a ministrem zdravotnictví jsme museli ustoupit od úplného otevření maloobchodu a služeb a zákazu nočního vycházení. Na ostatní byla uzavřena nějaká dohoda, alespoň jsme tak jsme ji vnímali. Už z jednání, která následovala, a pak zde i při projednání ve Sněmovně bylo zřejmé, že nás vláda chce nějakým způsobem obejít.

Náš požadavek otevření škol, pokud se epidemiologická situace výrazně nezhorší, byla prezentována jako otevření škol za předpokladu, že se epidemiologická situace výrazně nezlepší. Všichni jsme ale věděli, že se nezlepší. Máme zde tedy situaci, kdy děti prvních a druhých tříd základních škol chodí do školy, ale děti třetího a čtvrtého ročníku - popřípadě pátého ročníku, abychom měli celý první stupeň - do škol nechodí.

Ptali jsme se několikrát, jaký je rozdíl mezi tím, kdy tyto děti mají odklad, jestli tam je rozdíl v tom věku, co se týká nákazovosti těch dětí, jestli nám to může někdo nějakým způsobem čísly potvrdit, nějakým způsobem doložit, protože jsme chtěli vědět, proč se někdo rozhodl: první a druhá třída, ale už to nemůže být třetí a čtvrtá třída, když bylo zároveň řečeno, že pokud jsou to školy malotřídky, tak že tam budou moct chodit celé první stupně. Z materiálu, který mám k dispozici z Ústředního krizového štábu, je napsáno, že děti do 10 let věku - do 10 let věku, to znamená celý první stupeň - mají nákazovost 4,1 %. Čtyři celé jedna procenta! Pokud bychom vzali všechny děti řekněme až do dospělosti, do 18. roku věku, tak je ta nákazovost 14,4 %, pokud si to takhle pamatuji z hlavy, u všech dětí. Pokud bychom je ještě považovali za děti. Dokonce u maturantů, 16 až 19 let, je ta nákazovost ještě menší, 3,6. Přitom bychom očekávali, že zrovna tento pubescentní věk bude některá pravidla nedodržovat. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP