(11.20 hodin)

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. A Marek Benda nyní vystoupí s faktickou poznámkou, poté pan poslanec Čižinský. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Marek Benda: Jsem rád, že jsem vyprovokoval tuto debatu, jestli se dluhy mají platit nebo nemají. Já si myslím, že se platit mají a že některé body opravdu směřují k tomu, že se tváříme - včetně takových nápadů, jako insolvenci zkrátíme z pěti let na tři - je to bezvadné, akorát se tomu věřiteli zaplatí - každému z těch věřitelů - o dvě pětiny méně. A to se nám zdá naprosto v pořádku a to tady mnozí budou chodit a říkat: Jak to, že to ještě nebylo, jak to, že to ještě nebylo přijato?

Ale k tomu, co říkal pan kolega Navrkal: Slovensko. Byli jsme na Slovensku. Já nevím o tom, že by to vyhovovalo malým. Na Slovensku jediný, kdo si nesmírně (pochvaloval?) teritorialitu, bylo vedení Exekutorské komory, to bylo nadšené. A to je přesně to, o čem se bavíme dneska tady. Kdo jsou malí, malí věřitelé? Už tady byl citován dopis Svazu města a obcí. Předpokládám, že obce jsou relativně malí věřitelé, zejména ty malé obce. Už tady byl citován Svaz českých a moravských bytových družstev, SVJ, to jsou přece také malí věřitelé. To jsou ti, kterých se tak rádi zastáváte. Oba dva nám píší: Nedělejte nic s teritorialitou, je to naprostý, naprostý nesmysl, naprosto v rozporu se zájmy věřitelů.

Takže jenom k tomuto panu kolegovi Koláříkovi. Nevím o tom, že bych tady někdy něco předkládal za Hospodářskou komoru, ale mohlo se mi to stát, já to nevylučuji. Já samozřejmě komory vždycky beru vážně i v oblasti právní, ale když vidím, že je to jenom snaha si nějakým způsobem rozdělit trh, tak říkám, do téhle snahy já vám šéfovat a soudcovat nebudu.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Pan poslanec Jan Čižinský, v tuto chvíli poslední přihlášení s faktickou poznámkou. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jan Čižinský: Děkuji, ještě chci doplnit. Tady je několik stran, které vůbec nejsou zmíněny. Vlastně trochu reaguji, prostřednictvím pana předsedajícího, na pana poslance Nachera. Tady se hovoří vždycky o věřiteli, hovoří se o dlužníku, další stranou je exekutor a advokát, ale velmi důležitou stranou, o které tady vůbec není řeč a měla by být, tak to je daňový poplatník, obce, kraje, stát, a ti jsou financováni daněmi. Protože ten systém, jak funguje teď, vede k tomu, že mnoho lidí nenaskakuje zpět do práce, neplatí daně a potom na jejich potíže ve stáří, které jsou způsobeny exekučním procesem, tak na to doplatí všichni daňoví poplatníci, protože sociální dávky, postarat se o nějakého seniora, který je předlužený, tak to všechno přece zaplatí daňoví poplatníci, to zaplatí obce, kraje, to budou muset řešit obce, kraje a stát svými dávkami. A pokud to nebude vyvážené - a my bychom skutečně se měli snažit, aby to vyvážené bylo - tak na to budou prostě doplácet daňoví poplatníci. A to se teď děje.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Teď je na řadě pan předseda Vlastimil Válek. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Vlastimil Válek: Děkuji, pane předsedající. Dámy a pánové, paní ministryně, já se domnívám, že bychom to měli posunout kupředu. To je pro mě takové... už začíná to být déjà vu. Včera jsme se bavili o tom, která skupina je horší, jestli chodci, cyklisté, motoristé, kamioňáci. Já se domnívám, že člověk, který se chová jako hovado jako chodec, když si sedne na kolo, nezmění chování, když si sedne do auta, nezmění chování, pouze změní zbraň, kterou má v ruce, a když začne řídit kamion, pořád to bude ten stejný.

Já bych si dovolil tady dokonce, ale neudělám to, jmenovat některé z našich kolegů, o kterých nevěřím, že se chovají v Poslanecké sněmovně jinak než v osobním životě, a pravděpodobně fyzicky napadají lidi tak, jak napadají tady své kolegy. Prostě tak to je. A dokonce dokázali příkladem, že je jedno, jestli zrovna jsou v nějaké politické straně, nebo ji opustí, prostě takový mají přístup k životu.

A proto se domnívám, že není správné, abychom se tady bavili o kategoriích, ale abychom přijímali zákony, které chrání ty slušné a které tvrdě postihují ty neslušné. Takhle bychom se na to měli dívat. Stavět se za skupinu proti jiné skupině, to nikdy, nikdy v historii nevedlo k ničemu dobrému, vždycky to dopadlo špatně. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Pan poslanec Patrik Nacher bude reagovat faktickou poznámkou. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Patrik Nacher: Děkuji za slovo. Ještě na kolegu Čižinského. Já tady budu něco citovat, jo, aby to nevypadalo, že to tady, že ten černobílý svět, že tady vždycky někdo něco hájí, to je ten špatný, a vy tady hájíte něco, co je to správné. Citace: "V poslední době převládá ve veřejné diskuzi obraz věřitele jako majetné finanční instituce, či dokonce poskytovatele nebankovních půjček. Zapomíná se ale na široké spektrum skupin věřitelů, kteří se do tohoto postavení dostali bez vlastního přičinění. Těmito jsou fyzické osoby, ale i podnikatelé či obce coby veřejnoprávní korporace, hospodařící s veřejnými prostředky. Ti mají zejména dle zákonů o obcích a rozpočtových pravidlech územních rozpočtů velmi striktně nastavená pravidla, která se týkají nakládání s majetkem. Součástí těchto pravidel je i povinnost řádně spravovat své pohledávky, včas je vymáhat, a to co nejhospodárněji a nejúčelněji. Obce se do pozice věřitele dostávají poskytováním svých služeb občanům. Nemalé množství lidí si zvyká za tyto služby neplatit a nechat na ně doplácet své spoluobčany. Jinými slovy, že to pak zaplatí ten, kdo platí, a platí i za toho, kdo neplatí."

Toto nejsou ani moje slova, ani tady slova kolegů, kteří mluvili přede mnou, ale slova z dopisu Františka Lukla, předsedy Svazu měst a obcí. Já jenom, aby bylo úplně jasno, když už jsme u toho, a to je praxe, a pokud já vím, tak to je kolega, který je členem hnutí STAN.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Pan poslanec Čižinský, faktická poznámka. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jan Čižinský: Skutečně jenom kratičce. Zajímalo by mě, kdyby pan předseda Svazu měst a obcí psal i o těch nákladech, které budou za 20 let. To by bylo potřeba taky napsat. To znamená, kolik stojí potom péče o lidi, kteří se nevyhrabou z těch svých dluhů.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Nyní je na řadě v obecné rozpravě pan poslanec Dominik Feri, připraví se paní poslankyně Hyťhová. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Dominik Feri: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážená paní ministryně, vážené kolegyně, vážení kolegové, hned v úvodu odkryji karty a vyjevím stanovisko našeho poslaneckého klubu k otázce místní příslušnosti. My jsme dlouhou dobu tuto záležitost diskutovali a rozhodli jsme se, že podpoříme vedle té verze, kterou předkládám a ke které se za chvíli vyjádřím, takzvanou spotřebitelskou teritorialitu. Pokládáme ji za citlivý kompromis, za vyvážené řešení a za něco, co má šanci nejenom projít Poslaneckou sněmovnou a celým legislativním procesem, ale i být uvedeno v praktický život.

Když jsem naznačil, že jsme předložili vlastní řešení, tak jedná se o pozměňovací návrh, který najdete v soupisu jako návrh K5, a jde o takzvanou veřejnoprávní teritorialitu, někdy nazývanou jako teritorialitu nepravou. Její podstatou je rozdělování nápadu jednotlivých exekucí podle původu pohledávky, to znamená, jde-li o pohledávku takzvaně veřejnoprávní nebo vzniklou z nějaké veřejnoprávní činnosti, veřejnoprávního subjektu, tak potom se rozděluje kolečkem, není možnost vybrat si exekutora, zatímco v ostatních případech ano.

V této věci dlužno říci, že přirozenou zásadní věcí v této úpravě je to, jak budeme posuzovat původ dané pohledávky. Například dojde-li k cesi té pohledávky, tak zdali se budeme orientovat podle postupníka, nebo podle postupitele. A tam se domnívám, že to upravitelné je tak, abychom zabránili možným řekněme snahám obejít podstatu toho návrhu, ale již to není možné učinit v této fázi legislativního procesu.

Pozměňovací návrh, který by toto upravil, a byl-li by o to zájem v rámci Senátu, tak ho dám k dispozici našim senátorům a můžou tento návrh případně uplatnit, byl-li by o to zájem v konkrétní podobě. Mám ovšem za to, že otázka exekucí je natolik citlivá a natolik zásadní a nechci, abychom zdržovali v Poslanecké sněmovně tím, že by tento návrh, o kterém mám informace, že by mohl získat širší podporu v této podobě, ale tím by se prodloužil legislativní proces nad únosnou míru, že bychom o něm neměli hlasovat. A proto jsem se rozhodl pozměňovací návrh K5 stáhnout. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP