(12.40 hodin)
(pokračuje Hyťhová)

Dovolím si tedy i za nás navrhnout jedno krátké usnesení: "Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky vyzývá vládu České republiky, aby otevřela neprodleně všechny maloobchody v České republice, a to ke dni 26. dubna 2021."

Jde tedy o pondělí. Myslím si, že maloobchody už jsou zavřené velmi dlouhou dobu, a zaslouží si, aby se otevřely. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní vystoupí pan poslanec Milan Feranec. Je to zatím poslední přihláška. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Milan Feranec: Děkuji, pane předsedající. Pane ministře, dámy a pánové, já chci reagovat na to, co říkal na začátku pan kolega Ferjenčík, když vlastně hodnotil ten stav. Ono to zaznělo vlastně i ve vystoupeních kolegů z ODS - vláda porušila zákon, porušila pandemický zákon. No tak pochopitelně, pandemický zákon ukládá mimořádná opatření Ministerstva zdravotnictví, aby byl předchozí souhlas, ale umožňuje v případě, kdy hrozí nebezpečí z prodlení, aby byl dodatečný do 48 hodin, jinak pozbývá platnost. To byl přesně tento případ, který nastal. Mimochodem, jak to asi bylo? Ministerstvo zdravotnictví vydalo opatření 10. 4., 11. 4. končil nouzový stav, kdy ta opatření byla za nouzového stavu, jiného právního předpisu, a vláda posvětila tento krok 12. 4. Ano, mohla to udělat tak, nebo Ministerstvo zdravotnictví, že by po skončení nouzového stavu nastavilo to opatření až od 13.4. a jeden den bychom měli otevřené obchody, všichni by se tam nahrnuli a vy všichni byste kritizovali, jak se to udělalo strašně blbě, proč na ten jeden den se otevřely obchody. To jenom to.

Další záležitost, k tomu tady padla nějaká právní polemika, co to je omezení. Omezení neznamená zákaz činnosti. Mimochodem, v rozsudku správního soudu se to týká shromažďování, ale to není podstatné, takže mimořádné opatření Ministerstva zdravotnictví omezilo činnost obchodů a služeb a dalo tam 30 výjimek - nezakázalo všechny obchody, 30 výjimek. Tak když je něco absolutně zakázané, absolutně volné, tak 30 výjimek je asi to omezení, když už tady o tom polemizujeme.

Pochopitelně, důvod toho zrušení - a těch opatření tam bylo hodně v tom opatření Ministerstva zdravotnictví, obchodů a služeb se skutečně týkalo jedno z nich. Ten důvod, ten formálně právní, byl ten, že Ministerstvo zdravotnictví nedostatečně odůvodnilo, proč hrozilo riziko z prodlení nebo nebezpečí z prodlení. To je ta právní formulace. Byl tam odkaz - už to tady bylo řečeno - na brazilskou mutaci. Jenom chci říci, že argumenty, které tady byly použity, nebyly použity úplně fér a nejsou ani formálně správné.

A teď co se týká návrhu usnesení. Několikrát tady zaznělo, že vláda se vyzývá, aby od pondělí - nebo já nevím od kterého dne - okamžitě otevřela obchody. My jsme přijali nedávno pandemický zákon, kde je nastavena kontrolní činnost soudu, ale i Sněmovny. Vláda je povinna předložit jednou za 14 dnů zprávu Sněmovně, jaká opatření byla realizována, včetně těch, která byla eventuálně zrušena. Předpokládám, že v příštím týdnu tuto zprávu dostaneme. Jednou za 14 dnů, je to od 12., takže to vychází. Ale nenašel jsem tam v pandemickém zákoně oprávnění Sněmovny rušit ta opatření. Asi - a pandemický zákon podporovala celá opozice - jste to tam nechtěli dát na rozdíl od nouzového stavu, kde Sněmovna může zrušit kdykoliv. Tam nic takového není, asi schválně. Je tak ta kontrolní činnost soudu, jasně, a je tam kontrolní činnost Sněmovny ve smyslu projednání zprávy a eventuálně nějakého řešení.

Pokud tedy Sněmovna usnesením vyzve vládu, ptám se, jaká je právní relevance, respektive co se bude dít v případě, že vláda nevyslyší, tak se stane co? Nebo se zeptám jinak: Bude v návrhu toho usnesení, kde Sněmovna vyzývá k okamžitému otevření, dovětek, že Sněmovna přebírá odpovědnost za eventuální nárůst případů onemocnění? To tam asi nebude.

Já jsem skutečně chtěl jenom tu právní stránku, protože o zdravotní tady dostatečně dlouze mluvil ministr průmyslu a obchodu a dopravy, takže skutečně jenom, pokud to nemá být jenom trošku propagandistická akce, píár akce, tak jenom se ptám, co se tím dosáhne a kdo přebírá zodpovědnost za - ano, vždycky vláda, pochopitelně, od toho ta vláda je, že má vždycky zodpovědnost - takže jenom skutečně, jestli to máme takhle promyšlené. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní dvě faktické poznámky. Paní poslankyně Helena Langšádlová a připraví se pan poslanec Marek Benda. Víc toho tady zatím v obecné rozpravě nemám. Prosím, paní poslankyně, máte dvě minuty.

 

Poslankyně Helena Langšádlová: Děkuji za slovo. Já jsem dlouhodobě přesvědčená, že vláda tady naprosto cíleně ničí podnikatele, zejména zástupce střední třídy. Viděli jsme to na mnoha krocích, kdy byly otevřeny supermarkety a ty samé obchody, které prodávaly stejný sortiment, otevřeny být nemohly. V tuto chvíli si myslím, že kdyby byly otevřeny zejména ty malé obchody, malé služby, za dodržení veškerých hygienických opatření, tak že tomu vůbec nic nebrání. Ti lidé jsou si všichni vědomi toho, že musí dodržovat hygienická opatření, protože nikdo nepodceňujeme infekci, která se tady šíří. Ale prosím, nedržme tyto malé podnikatele pod krkem, dejme jim šanci!

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Další faktická poznámka, v podstatě poslední, pan poslanec Marek Benda - vzdáváte se. Já se tím pádem rozhlédnu, zdali má ještě někdo zájem o vystoupení. Tak ještě jedna faktická poznámka - pan poslanec Milan Feranec.

 

Poslanec Milan Feranec: Děkuji, pane předsedající. Budu reagovat na paní kolegyni Langšádlovou. To už tady slýcháme strašně dlouho - vláda cíleně ničí malé podnikatele, malé prodejny, umožnila velkým a malým zakázala. Prosím vás, ukažte mi jedno opatření, jedno jediné opatření Ministerstva zdravotnictví nebo rozhodnutí vlády, kde je omezení prodeje podle velikosti? Vždycky to bylo podle sortimentu, podle sortimentu. Ukažte mi, pokud to tvrdíte, ukažte mi jedno opatření - ťukáte si na čelo, v pořádku - jediné a já se vám tady veřejně omluvím, kde je omezení podle velikosti, a ne podle sortimentu prodávaného zboží. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní na faktickou poznámku poslanec Radek Koten, žádnou další přihlášku nemám. Tak prosím.

 

Poslanec Radek Koten: Dobrý den, dámy a pánové. Já bych tady rád reagoval na některé věci, které zde zazněly. Vzhledem k tomu, že pan ministr nebyl na interpelacích, tak alespoň touto formou, velice krátkou, bych mu sdělil svoje poznatky. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP