(15.40 hodin)
(pokračuje Filip)

Prosím, aby se za navrhovatele k usnesení Senátu o zamítnutí tohoto návrhu zákona vyjádřil pan poslanec Zdeněk Ondráček, případně někdo další z navrhovatelů. A ještě než vám dám slovo, požádám Sněmovnu o klid. Pokud máte jiné diskuse nežli tisk 908, prosím v předsálí. Ještě posečkám. (Prodleva - čekání na uklidnění v sále.) Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Zdeněk Ondráček: Děkuji, pane předsedající. Vážená paní senátorko, vážená paní ministryně, páni ministři, kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych za skupinu předkladatelů, předsedy výboru pro bezpečnost a místopředsedu výboru pro bezpečnost znovu před vás předstoupil s poslaneckým návrhem zákona o novele zadávání veřejných zakázek. V podstatě to byla celkem jednoduchá novela, kdy jsme s ohledem na vývoj pandemie koronaviru a po dohodě se Správou státních hmotných rezerv předložili pozměňovací návrh tohoto zákona, kterým by se v případě ukončení nouzového stavu umožnilo Správě státních hmotných rezerv nakupovat mimo rámec zákona o zadávání veřejných zakázek ještě dalších šest měsíců. Reagovali jsme na situaci, která vznikla po jarní vlně koronaviru, kdy někteří ve velké euforii slavili, jak jsme to krásně zvládli, a na podzim jsme hleděli s otevřenými ústy na to, že zas nemáme ochranné pracovní prostředky a další věci důležité pro boj s touto pandemií. (Hluk v sále pokračuje.)

Vzhledem k tomu, že lze předpokládat, že to bude dlouhodobý proces, a teď jsme ve stadiu, kdy jsme sice ukončili nouzový stav, ale já a další kolegové, kteří jste, nebo kteří jsme zde v ústředním krizovém štábu -

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Pane poslanče, já vás přeruším a znovu požádám sněmovnu o klid. Pokud diskutujete jiné téma, tak prosím v předsálí, děkuji. Pokračujte.

 

Poslanec Zdeněk Ondráček: Děkuji, pane předsedající. Takže můžeme říct, že teď, po ukončení nouzového stavu, Správa státních hmotných rezerv zase měla problémy s nakupováním antigenních testů pro žáky základních a středních škol, na testování pracovníků státní správy, ale celkově ty problémy jsou, protože po ukončení nouzového stavu přecházíme do standardního režimu zákona o zadávání veřejných zakázek.

Nebudu to dlouho prodlužovat, stejně rozhodneme hlasováním o tomto návrhu. Já bych jenom chtěl připomenout, že tento návrh, respektive tento pozměňovací návrh zákona, jsme hlasovali 29. ledna tohoto roku. V tu dobu jsme jeli v polovičním formátu, jeli jsme podle § 90 odst. 2, a z 90 přítomných 62 kolegyň a kolegů napříč celým politickým spektrem hlasovalo pro přijetí tohoto zákona hned v prvním čtení. Nikdo z kolegů a z kolegyň, kteří zde byli v sále, nehlasoval proti, pouze pár kolegyň a kolegů se zdrželo.

Já bych vás chtěl, kolegyně a kolegové, požádat, vy, kteří jste zde byli, nebo popřípadě i vy, kteří jste seznámeni s touto problematikou, abyste dokázali být konzistentní ve svých názorech a ve svých projevech hlasování a tento znovu podpořili, protože teď možná budeme slavit rozhodnutí soudu a otevřeli jsme v podstatě všechno, ale nerad bych se dočkal toho, že za dva nebo za tři měsíce budeme mít další problémy a Správa státních hmotných rezerv bude mít někde vzadu ve skladech dvě ušmudlané palety s ochrannými prostředky a pomůckami, a zase nebudeme schopni čelit problému, který je, a budeme vyhlašovat nový nouzový stav, abychom mohli tyto ochranné pracovní pomůcky, popřípadě další věci důležité pro jakýkoliv boj s jakoukoliv pandemii řešit.

Takže já, kolegyně a kolegové, nebudu dlouhý, končím a požádám vás, buďte konzistentní ve svých názorech, znovu podpořte tento návrh, který umožní Správě státních hmotných rezerv i teď, po ukončení nouzového stavu, předzásobit se v případě potřeby na další kolo pandemie. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Zdeňku Ondráčkovi. Nyní požádám, aby se slova ujala paní senátorka Adéla Šípová, a také předtím požádám Sněmovnu o klid. Prosím, ještě chvilku posečkejte, paní senátorko. Prosím, máte slovo.

 

Senátorka Adéla Šípová: Vážený pane předsedající, vážení páni ministři, vážení poslanci, dobrý den. Chtěla bych vám jenom přednést poselství ze Senátu. Vnímáme tento senátní tisk, který má rozšířit obecné výjimky ze zákona o zadávání o veřejných zakázek o případy, kdy zadavatel není povinen zadat veřejnou zakázku v zadávacím řízení, o případ, kdy jde o pořízení státních hmotných rezerv podle zákona č. 97/1993 Sb., o působnosti Správy hmotných rezerv, z důvodu ochrany bezpečnostních zájmů České republiky v souvislosti se šířením koronaviru SARS-CoV-2, pokud současně nelze učinit takové opatření, které by provedení zadávacího řízení umožňovalo.

Já bych chtěla zdůraznit, že Senát tento návrh zamítl, a nyní bych vám ráda řekla, jaké byly důvody. Tato novela zákona se jeví jako zcela nadbytečná, jelikož v zákoně o zadávání veřejných zakázek existuje dostatek prostředků, jak zrychlit zadání zakázky v případě, že je to zapotřebí. Nyní jenom zdůrazňuji - opakuji, nemáme nouzový stav, pandemie se vyvíjí velice dobře a vláda se může dobře připravit na případnou další vlnu standardními postupy. Těmito standardními postupy, jak uvádí zákon o zadávání veřejných zakázek, je § 29 písm. a) zákona, který umožňuje zadavateli obecnou výjimku, kdy není povinen postupovat podle zákona. Zadavatel není povinen zadat veřejnou zakázku v zadávacím řízení, pokud by provedení zadávacího řízení ohrozilo ochranu základních bezpečnostních zájmů České republiky a současně nelze učinit takové opatření, které by provedení zadávacího řízení umožňovalo. Toto je jeden z prostředků, které je možné využít, aniž bychom přijímali novelu zákona o zadávání veřejných zakázek. Dále je další obecnou výjimkou ze zákona o zadávání veřejných zakázek § 29 písm. c), který pokrývá případy, kdy jde o zadávání nebo plnění veřejné zakázky v rámci zvláštních bezpečnostních opatření stanovených jinými právními předpisy a současně nelze učinit takové opatření, které by provedení zadávacího řízení umožňovalo. Dalším prostředkem v zákoně o zadávání veřejných zakázek je § 63 odst. 5, který umožňuje využít jednací řízení bez uveřejnění. Dalším paragrafem je § 198, kdy s ohledem na potřebu rychlého nákupu v krizové situaci, a já se domnívám, že to je případ, o kterém pan poslanec hovořil, je v zákoně uveden přímo v odst. 2 bodu a), kde je umožněno využít jednací řízení bez uveřejnění, pokud není možné z časových důvodů způsobených krizí zadat veřejnou zakázku v jiném druhu zadávacího řízení. Krizí se rozumí mimořádná situace včetně ozbrojených nebo válečných konfliktů v České republice, která již vznikla nebo bezprostředně hrozí její vznik a která vážně ohrožuje nebo omezuje životy, zdraví lidí nebo majetek anebo vyžaduje přijetí opatření k zajištění základních dodávek pro obyvatelstvo. Zde tedy máme konkrétní ustanovení, která by v případě potřeby bylo možné využít pro nákupy, o kterých pan poslanec hovořil.

Zásadním důvodem, proč jsme v Senátu tuto novelu odmítli, je zejména to, že otevírá dveře možné korupci a zakázky by takto mohly být zadávány nehospodárně, neúčelně, neefektivně, a zejména bez možnosti kontroly. Navíc bych chtěla poukázat na to, že od doby předložení návrhu uplynula určitá doba, nyní je ještě méně důvodů pro to, abychom tuto novelu přijímali. Dalším důvodem pro odmítnutí, zamítnutí je také problematický vztah k evropské legislativě, a zejména nepřiměřenost navrhované právní úpravy. Méně omezujících opatření při zadávání veřejných zakázek v kontextu ohrožení obyvatelstva dle doporučení Ministerstva pro místní rozvoj, ÚOHS a Evropské komise lze dosáhnout zejména zkrácením lhůt pro urychlení otevřených nebo užších řízení nebo organizací jednacího řízení bez uveřejnění. Toto jsou tedy další důvody pro zamítnutí tohoto zákona.

Navrhovaná úprava je nesystematickým řešením. Změna zákona o zadávání veřejných zakázek je činěna na půl roku, tedy nyní již na kratší dobu s výslovným uvedením jednoho typu viru, a tedy postrádá potřebnou obecnost. Děkuji za pozornost. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP