(16.10 hodin)
(pokračuje Klára Dostálová)
Abyste si udělali obrázek o tom, jak to vlastně na Ministerstvu pro místní rozvoj je, je to kapitola 17, kde více než 90 % všech výdajů jsou dotace, které jsou poskytovány buď ze zdrojů Evropské unie, nebo z národního rozpočtu a čerpateli v rámci těchto programů na Ministerstvu pro místní rozvoj jsou obce, jsou města, jsou kraje a je to neziskový sektor. Jsou to samozřejmě i školy, školky a tak dál.
Pro lepší pochopení té situace, ve které se ocitne v rozpočtovém provizoriu Ministerstvo pro místní rozvoj a dotační programy Ministerstva pro místní rozvoj, možná zkusím zrekapitulovat, jak to vlastně je. My jsme se vždycky snažili všem starostům vyhovět a měli vždycky pravdu v tom, že nás žádali, ať proboha administrujeme v zimních měsících. Proto Ministerstvo pro místní rozvoj vypisuje dotační programy v říjnu, začátkem října, aby žadatelé měli čas na to, připravit své projekty. Během prosince a do poloviny ledna se administruje, aby se rozhodnutí mohla během února podepisovat. K ničemu takovému nedojde. My jsme sice navýšili - a já bych za to chtěla poděkovat, protože se mi podařilo navýšit rozpočet Ministerstva pro místní rozvoj ještě v letošním roce - abychom měli okamžitě k dispozici pro příjemce peníze hned po Novém roce. Ale rozpočtovým provizoriem v podstatě jsme ve velké pasti, protože tím, že já jsem ty peníze vyjednala, abychom mohli podepisovat co nejrychleji rozhodnutí, tak mi spadly do nespotřebovaných výdajů. A co se stane s nespotřebovanými výdaji v rozpočtovém provizoriu? No, nelze je čerpat. To znamená pro představu jenom na dotační programy ministerstva, ať už jsou to evropské zdroje, opět, které jsou v nespotřebovaných výdajích, protože jsou to samozřejmě zálohové platby, tak je více než 28 miliard korun. 28 miliard korun! Tyto peníze samozřejmě slouží k tomu, abychom v obcích a krajích investovali, abychom investovali do místních komunikací, abychom investovali do dopravy, do silnic druhých a třetích tříd, do terminálů, do cyklostezek, do škol, do školek, do domovů dětí a mládeže, do - já nevím - zušek, to znamená základních uměleckých škol, do památek, to znamená do kultury. Nic takového se dít nebude, protože žádný úředník nemůže podepsat nekryté rozhodnutí. To znamená, že se bude čekat, bude se čekat po dobu tří měsíců, než bude schválen rozpočet. Jsme někdy v březnu, teprve potom všichni žadatelé, až když to mají černé na bílém, že dotaci dostali, začnou tendrovat, začnou tendrovat po dobu dvou, tří, čtyř měsíců, no a stavební sezonu nám obce zahájí v září a říjnu. No to teda budou opravdu vděčné.
Vedle toho samozřejmě je potřeba si uvědomit, že jsme tady v období, kdy se nám podařilo dojednat takzvaný Národní plán obnovy, ale Národní plán obnovy - a už o tom hovořil pan ministr Havlíček - má velmi limitující termíny. Tam skutečně je potřeba ty termíny velmi rychle připravit. A co jsem třeba já ráda za ministerstvo, že se podařilo dojednat zdroje na brownfieldy. Obrovský problém ve městech, v obcích i v krajích. Například z toho budeme financovat revitalizaci Terezína, revitalizaci vojenské pevnosti Josefov. Nicméně oba starostové těchto měst nás žádali o pomoc s projektovou přípravou. Měli jsme připravené peníze - bohužel, budou si muset páni starostové počkat, až bude po rozpočtovém provizoriu, protože opět nelze s nimi podepsat smlouvu. Tato města jsou samozřejmě ve velké pasti a já to znova opakuji, že skutečně minulé vlády se zbláznily, když ty miliardové majetky daly do správy malých měst, která na to rozpočtově nemohou nikdy stačit.
V rámci návrhu rozpočtu Ministerstva pro místní rozvoj jsou také zahrnuty v rámci Národního plánu obnovy peníze na digitalizaci stavebního řízení. To nejsou malé zdroje, tady se bavíme o necelých 2 miliardách korun a myslím si, že digitalizace skutečně by měla být takovou vlajkovou lodí nás všech. To je přece to, co chceme v 21. století, čeho chceme všichni docílit a dokázat. Opět samozřejmě běží výběrová řízení, abychom stihli termíny, které jsou dané zákony, to znamená do poloviny července 2023, a teď hned na začátku získáme minimálně tří- až čtyřměsíční zpoždění. Jsem zvědavá, jak to chudáci kolegové potom na ministerstvu budou řešit.
Je potřeba si uvědomit, že oproti roku 2021 právě všechny prostředky, které jsou rozpočtovány na dotační programy ministerstva, ať už evropské, či národní, jsou v nespotřebovaných výdajích. Nespotřebované výdaje - znova to opakuji - znamená, že je nelze čerpat v rozpočtovém provizoriu, a všichni žadatelé, například v rámci evropských fondů, si budou muset své projekty předfinancovat sami, pokud nechtějí ty projekty zastavit. Nicméně snahou naší vlády vždycky bylo, aby si starostové nemuseli brát velké úvěry u bank, aby nemuseli tolik předfinancovávat, aby skutečně fungovalo průběžné financování. Bohužel ty první měsíce to nepůjde a první faktury bude moci ministerstvo vyplácet až po schváleném rozpočtu.
Mezi hlavní činnosti Ministerstva pro místní rozvoj patří regionální rozvoj nebo například podpora cestovního ruchu. Ani na tyto agendy nepůjde čerpat žádné dotační prostředky. A pokud se podíváme na žalostně, žalostně vyhlížející cestovní ruch po době covidové, tak dneska mi například přišel dopis z Asociace hotelů a restaurací, že moc prosí o to, aby se prodloužily vouchery na lázně. O to víc mě mrzí, že peníze ministerstvo má, podařilo se nám dojednat dočasný rámec až do 30. června, ale bohužel, máme rozpočtové provizorium. To znamená, že první rozhodnutí, pokud vůbec nová vláda zajistí to prodloužení COVIDu - Lázně, budou na konci března, začátkem dubna. Vlastně ta veřejná podpora, ten dočasný rámec je do 30. června. Kolik tedy měsíců zbude našim lázním na čerpání? Matematiku umíme všichni - zhruba dva měsíce.
Velmi mě mrzí, že se nám podařilo i s městy a obcemi dojednat podporu sportovní infrastruktury, máme schválený program vládou, všichni očekávají jeho vyhlášení, ale v rozpočtovém provizoriu samozřejmě nic takového nenastane, protože vůbec nevíme, zda ty zdroje tam nakonec zůstanou, či nezůstanou.
Podpora rekonstrukce veřejných budov, jeden z programů, o které je obrovský zájem. Dokonce jsme vyjednali s Ministerstvem financí, abychom to rozšířili nejenom pro obce do 3 000 obyvatel, ale i pro obce do 10 000 obyvatel. Zároveň máme program, který je přes Státní fond podpory investic na rekonstrukce brownfieldů. Tam spadají i statutární města, která samozřejmě volají po ministerstvu, že je nefér, že ty dotační programy jsou pouze pro ty malé, že i statutární města mají své zchátralé budovy a potřebují čerpat. No, nemohou, mohou samozřejmě až od poloviny roku, ztratí jednu stavební sezonu. Je to samozřejmě velmi nepříjemné.
Zároveň evropské fondy jsou vázány takzvaným pravidlem N+3. Tady bych chtěla jenom říci, že díky tomu, že za naší vlády se opravdu tak dobře čerpalo, tak máme už přečerpáno i pro rok 2022. To znamená, tam pravidlo N+3 už dneska, i pro rok 2022, plní většina programů vyjma Operačního programu Praha a samozřejmě ještě zhruba na 85 % je Podnikání a inovace, ale i tam to samozřejmě kolegové budou horko těžko dohánět, pokud budou mít hned na startu tříměsíční skluz.
Do kompetencí Ministerstva pro místní rozvoj patří i Horská služba. Máme zimní sezonu, všichni určitě chceme, když se nám něco stane, aby se záchranáři o nás postarali tou nejlepší technikou. Bohužel, je to vázáno na dotační program Ministerstva pro místní rozvoj, takže ani technika pro Horskou službu na zimní měsíce nebude moci být pořízena, nelze podepsat smlouvu. To znamená, ty nové stroje dostanou, až bude jaro. Tak to se nám určitě vyplatí.
Co se týká toho celkového objemu, samozřejmě kromě regionálního rozvoje a cestovního ruchu, který skutečně dostává tak na frak, je v kompetenci Ministerstva pro místní rozvoj i podpora bydlení. Jak smutné je zjištění, že to, co vlastně mladí lidé nám psali - my jsme měli dotazníkové šetření: všichni žádali stát o to, aby se navýšily státní půjčky. My jsme vyhověli, udělali jsme nový program, navýšili jsme z 2 milionů na rodinný domek až na 3,5 milionu, u bytu na 3 miliony. Máme zahrnutý i družstevní podíl, aby i pražští žadatelé, pražští mladí lidé mohli využívat družstevní výstavby. Zvedli jsme tam limity na rekonstrukci svého bytu ze 600 000 na 750 000 a dali jsme jim samozřejmě i delší splatnost z pětadvaceti let na pětatřicet let. Všichni čekají na datum 3. ledna, a bohužel, musím všem říci, že 3. ledna jim určitě kolegové ze Státního fondu rádi poradí, ale to je tak všechno. Smlouvy s nimi mohou uzavřít až po schválení rozpočtu, protože je potřeba si uvědomit, že na státní rozpočet je vázán i rozpočet Státního fondu podpory investic. ***