(15.20 hodin)
(pokračuje Jana Mračková Vildumetzová)
Když se také bavíte se starosty, neslyšíte v tuto chvíli signály. A mohu vám říct, že to nebylo jednoduché, i když jsem byla šéfkou Svazu měst a obcí, a tohle se povedlo a já budu věřit, že to pro města, obce a kraje bude zachováno. Díky tomu města, obce, kraje mohly dělat řadu investic a zvelebovat jednotlivá místa.
Zároveň do roku 2013 kraje nedostaly ani korunu na opravy silnic druhých a třetích tříd. O tom se mohlo krajům jenom zdát. Vím, že to nebylo nikdy jednoduché to vyjednat, ale každý rok kraje dostaly 3, 4 miliardy a pomohlo to, protože síť dvojek a trojek je obrovská, 49 000 kilometrů silnic druhých a třetích tříd. A já se teď v programovém prohlášení dočtu, že dojde k rozšíření mýtného systému na silnicích první a druhé třídy. Ale dojednával to někdo s kraji, že se bude rozšiřovat mýtný systém na jejich silnicích? Na silnicích, které jsou v jejich majetku? No nevím, jestli je to tak, jako to bylo s tím nouzovým stavem, kde bylo řečeno, že hejtmani s tím souhlasí, a pak, když jsem se hejtmanů zeptala, tak mi hejtmani řekli, že s nimi nikdo o tom nemluvil. Takže uvidíme, jestli i toto programové prohlášení se s nimi nějakým způsobem předjednalo.
A já bych chtěla mít v rámci programového prohlášení odpovědi na tyto otázky. Chtěla bych vědět, jakým způsobem se změní služební zákon. Všichni víme, že služební zákon se tady přijal z důvodu toho, aby došlo k odpolitizování státní správy. Ano, byla to jedna z podmínek a mohu vám říct, že v tu dobu jsem byla na Ministerstvu vnitra, a kdybychom služební zákon v té podobě, ve které je, nepřijali, tak bychom nedostali evropské peníze. Byla to jedna z podmínek a Evropská komise to velmi bedlivě sleduje. A teď se dozvídáme - jsou to samozřejmě věci, které nejsou potvrzené, proto bych se na to chtěla... a služební zákon je v kompetenci ministra vnitra, protože náměstek pro státní službu je sice nezávislý, ale sídlí na Ministerstvu vnitra, aby mi odpověděl, prosím - co se bude dále měnit na služebním zákonu, protože ty informace jsou takové, že nejenom že budeme mít politické náměstky, ale že ty současné náměstky budeme transformovat na vrchní ředitele a ještě si ty náměstky přivedeme. Takže já když spočítám, kolik dneska máme náměstků v uvozovkách odborných, tak všichni tito odborní náměstci by byli vrchní ředitelé a přivedeme si další lidi na pozice náměstků, takže budeme mít další politické náměstky. Takže první otázka: Jaké budou změny u služebního zákona?
Druhá otázka: v programovém prohlášení je napsáno, že budete dělat novelu zákona o služebním poměru, který se dotýká policistů, a mě by zajímalo, co se bude měnit v novele služebního zákona, protože je velký strach u policistů, že se to bude týkat výsluh. A i teď v tom území tím, že byly covidové odměny a tak dále, tak to může způsobit odchod policistů, protože výsluha se vždycky platí z průměru, a tím, že v tom roce měli odměny, tak ten průměr je větší. Takže odebrání výsluh, vidím, že se to řeší, a všichni se toho bojí, tak jestli bych mohla dostat odpověď na tuto otázku.
A poslední otázka, protože jsem si také přečetla v programovém prohlášení, že se bude měnit kompetenční zákon nebo že tam je návrh na to, také je to z rukou Ministerstva vnitra, tak zda bych mohla dostat odpověď, co se bude měnit v rámci kompetenčního zákona.
Věřím, že ty odpovědi od členů vlády obdržím, protože když se podívám i do programového prohlášení, tak je tam věta, že "budeme konstruktivně spolupracovat mezi sebou a i s opozicí". A když jsem zhlédla vaši tiskovou konferenci po jedné vládě, tak vy pořád říkáte, že budete lépe komunikovat, a pak jsem viděla, že novináři mohli dát tři dotazy a bylo řečeno, že tisková konference končí a už se žádný další dotaz dát nesmí. Takže já bych se nechtěla dostat do toho, že ty všechny věci, o kterých jsem tady hovořila, že bude stát úsporný, že bude transparentní a že bude otevřený a tak dále, abychom nemuseli říkat, že tím heslem, které by tam mohlo být, že nebudeme mluvit, nebudeme komunikovat. Já si myslím, že dnešní vláda, dnešní ministři by se měli zapojit do dnešní diskuse a do diskuse o programovém prohlášení, protože to je ten dokument, ke kterému tady dneska se vyjadřujeme a rozhodujeme se ohledně důvěry.
Myslím si, že všechny mé argumenty a všechny věci, které jsem tady zmínila, mají jasný závěr, a to je, že důvěru vláda od nás nemůže dostat. Děkuji vám za pozornost. (Tleská část poslanců ANO.)
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, paní místopředsedkyně. Nyní je přihlášen s přednostním právem pan předseda Radim Fiala. Prosím, pane předsedo, máte slovo.
Poslanec Radim Fiala: Děkuji vám za slovo. Vážené poslankyně, vážení poslanci, smyslem existence vlády je problémy řešit, a nikoliv o nich hovořit. K jejich řešení by měla mít konkrétní návrhy a postupy. Zatím byla deklarována, a to v programovém prohlášení, jen obecná hesla a emotivní vystoupení o tom, kdo za všechno může, a především varování, komu občané nemají naslouchat. Ano, naše země rozhodně není v dobré kondici a vyžaduje odvážnou a razantní změnu v domácí a zahraniční politice pro řešení jejích problémů. Jaké problémy to jsou a jaké je podle našeho názoru jejich řešení?
Za prvé, svět a s ním i Česká republika se ocitá v zásadní bezpečnostní krizi. Tato krize zvyšuje riziko konfliktů a destabilizace včetně konfliktů a destabilizace v Evropě. Zájmy a strany těchto konfliktů se kříží a protínají i uvnitř struktur, které mají naší zemi poskytovat strategickou stabilitu. Ve spolupráci s Tureckem, ale i s podporou Německa sílí mocenská role Ruska na Balkáně, Středozemí, prostoru bývalého Sovětského svazu i ve východní Evropě. Je nutné otevřeně říct, že snaha o trvalé zatlačování Ruska je u konce, pokud nechceme válku, na kterou takzvaný Západ není připraven. V celém světě, ať se nám to líbí, nebo ne, roste význam Číny. Během několika let to bude ekonomická jednička světa a nikdo nebude zpochybňovat, že Tchaj-wan je její součástí. Pokud budeme pokračovat v naivní politice nepřátelství s Čínou a Ruskem, špatně dopadneme. Pokud doufáme, že se o naši bezpečnost postarají jiní, můžeme se dočkat nemilého překvapení, třeba takového jako v roce 1938 nebo v roce 1968. Na západ od nás probíhají destabilizační procesy spojené s krachem politiky, multikulturalismu, podpory migrace a tolerance k radikálnímu islámu. Pravděpodobnost destabilizace, kterou bude ještě akcelerovat krize covidu-19, energetická a sociální krize, je vysoká. ***