(14.50 hodin)
(pokračuje Jan Bartošek)

Dále zde máme návrh na program čtvrtečního jednání, abychom ve čtvrtek v 11 hodin napevno zařadili sněmovní tisk 98/E. (Šum v sále.) Nejprve ho musíme zařadit na program. Ano, děkuji.

 

Takže se nejprve táži, kdo je pro zařazení?

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro zařazení tohoto bodu na program? Kdo je proti tomuto návrhu?

Hlasování s pořadovým číslem 62, přihlášeno je 163 poslankyň a poslanců, pro návrh 146, proti 17. Tento bod jsme zařadili do této schůze.

 

A nyní tedy návrh, abychom tento bod projednávali ve čtvrtek v 11 hodin.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro pevné zařazení tohoto bodu? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Je to hlasování s pořadovým číslem 63, přihlášeno je 163 poslankyň a poslanců, pro návrh 146, proti 17. Tento bod jsme pevně zařadili na čtvrtek na 11. hodinu.

 

Podle mých poznámek jsme hlasovali o všech předložených návrzích. (Z pléna: Ještě dva.) Každopádně já jsem to říkal už v průběhu rozpravy, kdy pan předseda Výborný chtěl zařadit dva body, ale ty již byly zařazeny z grémia, o nich jsme již hlasovali. To znamená, že nikdo nemá námitky, o všech bodech jsme hlasovali a přistoupíme ke schválenému programu této schůze.

 

Před projednáním vládního návrhu zákona o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem pro období epidemie onemocnění COVID-19 a o změně zákona č. 520/2021 Sb., o dalších úpravách poskytování ošetřovného v souvislosti s mimořádnými opatřeními při epidemii onemocnění COVID-19, je to sněmovní tisk 128, zkrácené jednání, bychom zde měli posoudit, zda jsou podle § 99 odst. 5 podmínky pro projednání zmíněného návrhu zákona ve zkráceném jednání.

Otevírám rozpravu a táži se, zda se někdo hlásí? Vzhledem k tomu, že žádnou přihlášku nevidím, rozpravu končím a přistoupíme k hlasování.

 

Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna konstatuje, že nadále existují podmínky pro projednání vládního návrhu zákona o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem pro období epidemie onemocnění COVID-19 a o změně zákona č. 520/2021 Sb., o dalších úpravách poskytování ošetřovného v souvislosti s mimořádnými opatřeními při epidemii onemocnění COVID-19, sněmovní tisk 128, ve zkráceném jednání."

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro návrh? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

Je to hlasování s pořadovým číslem 64, přihlášeno je 163 poslankyň a poslanců, pro návrh 163, proti nikdo. Návrh byl schválen.

 

Nyní tedy otevírám bod

 

78.
Vládní návrh zákona o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání
distančním způsobem pro období epidemie onemocnění COVID-19
a o změně zákona č. 520/2021 Sb., o dalších úpravách poskytování ošetřovného
v souvislosti s mimořádnými opatřeními při epidemii onemocnění COVID-19
/sněmovní tisk 128/ - zkrácené jednání

Předložený návrh uvede ministr školství, mládeže a tělovýchovy Petr Gazdík. Prosím, pane ministře, ujměte se slova. (Hluk v sále.) A vás, kolegyně a kolegové, požádám, abyste v případě, že chcete diskutovat, diskusi přesunuli do předsálí, aby pan ministr mohl v klidu přednést svou řeč. Prosím, pane ministře.

 

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Petr Gazdík: Děkuji vám, pane předsedající. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych se vyjádřil k předkládanému návrhu zákona o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem pro období epidemie onemocnění COVID-19 a o změně zákona č. 520/2021 Sb., o dalších úpravách poskytování ošetřovného v souvislosti s mimořádnými opatřeními při epidemii COVID-19.

Návrh reaguje na aktuální situaci. V souvislosti se skokovým nárůstem počtu nakažených onemocněním, respektive variantou omikron, situace působí potíže v řadě oblastí a školství bohužel není výjimkou. Jak nepochybně víte, řada škol se potýká mimo jiné i s nedostatečným personálním zajištěním výuky vzhledem k množícím se případům izolace či karantény u pedagogických pracovníků. Nemalé potíže jsou samozřejmě způsobeny rovněž izolací či karanténou u dětí a studentů v rámci tříd či jednotlivých pracovních skupin. V této souvislosti považujeme za potřebné umožnit ředitelkám a ředitelům škol tyto obtíže operativně řešit. Jsme přesvědčeni, že právě vedoucí pracovník školy dokáže nejlépe vyhodnotit situaci a zvolit vhodný postup, zároveň je schopen reagovat dostatečně pružně a rychle. Tato důvěra v ředitelky a ředitele ostatně plně souvisí s dlouhodobým postojem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ve smyslu nutnosti posílit roli ředitele jako manažera školy.

Návrh zároveň vychází z přesvědčení o nezbytnosti zachovat přístup ke vzdělávání a zabránit plošnému uzavírání škol. Domnívám se, že právě lokální opatření v gesci ředitelů škol jsou jednou z vhodných cest, jak tohoto cíle dosahovat. Předkládaným návrhem má tedy ředitelka či ředitel školy získat pravomoc, aby vyhlásil mimořádné vzdělávání distančním způsobem, případně i mimořádné ředitelské volno, a to až v celkové délce deset dnů. Ředitel školy po posouzení konkrétní situace vyhodnotí, zda je možné vyhlásit mimořádné vzdělávání distančním způsobem, anebo zda je již nutné využít mimořádné ředitelské volno. Ředitel školy může oba tyto instituty vhodně kombinovat. Současně platí, že nemusí využít všech deset dnů najednou. Vždy by však měl k případnému vyhlášení mimořádného volna nebo mimořádného vzdělávání distančním způsobem přistoupit tak, aby bylo co nejvíce zachováno právo dětí, žáků a studentů na vzdělávání. Jde přitom o dodatečnou možnost nad rámec distanční výuky upravené školským zákonem v § 184a, respektive nad rámec dosavadních pěti dnů ředitelského volna, které školský zákon zakotvil v § 24 odst. 2. Navrhovaná nová pravomoc je vázána na dobu trvání stavu pandemické pohotovosti podle zákona č. 94/2021, o mimořádných opatřeních při epidemii onemocnění COVID-19 a o změně některých souvisejících zákonů. S ohledem na naléhavost situace požádalo Ministerstvo školství o projednání tohoto návrhu ve zkráceném jednání ve stavu legislativní nouze.

Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, páni poslanci, jsem přesvědčen, že si stejně jako já uvědomujete velmi naléhavou potřebu řešit tíživou situaci našich škol a perspektivně zachování vzdělávacího procesu jako celku. Věřím proto ve vaši podporu předloženému návrhu. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane ministře. Výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu, jemuž byl vládní návrh zákona přikázán, jej z rozhodnutí předsedkyně projednal a přijal usnesení, které vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 128/1.

Nyní prosím, aby se slova ujala zpravodajka výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu, poslankyně Renáta Zajíčková, informovala nás o projednání tohoto návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnila. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Renáta Zajíčková: Dobrý den, dobré odpoledne všem, dobré odpoledne všem pánům ministrům a paním ministryním, dobré odpoledne vám, poslankyním a poslancům.

Protože jsem byla zmocněna výborem pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu, dovoluji si vás seznámit s průběhem projednávání a s usnesením ke sněmovnímu tisku číslo 128/1, který jste obdrželi. Protože jsem byla zmocněna, činím tak a chci vás tedy s tím průběhem seznámit.

Dnes 25. ledna v 10 hodin zasedl školský výbor, který se tomuto tisku věnoval. Školského výboru se zúčastnili téměř všichni členové školského výboru, za ministerstvo přišli dva zástupci, paní náměstkyně Katzová a pan náměstek Plaga. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP