(15.10 hodin)

 

Poslankyně Jana Berkovcová: Děkuji. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení členové vlády, všichni vnímáme, že situace ve školách je dramatická, a tento navrhovaný institut mimořádného ředitelského volna může být velmi účinným a pružným nástrojem v rukou ředitele školy.

Nicméně není to tak úplně jednoznačné. Hovořila jsem s mnoha řediteli základních škol u nás v Královéhradeckém kraji a většina z nich jej vítá s rozpaky. Co jim vadí? Zákon přichází pozdě. Měl zde být už alespoň před dvěma týdny, předtím, než covidová krize ve školách vrcholila. Ředitelům hlavně vadí fakt, že se přenáší zodpovědnost z hygienických stanic na ně samotné, aby činili nepopulární rozhodnutí, jakým bezesporu uzavření školy nebo omezení prezenční výuky je. Ředitelé jsou pod obrovským tlakem rodičů, kteří požadují, aby děti chodily do školy pokud možno prezenčně. Možnost případného ošetřovného je neuspokojuje, neboť rodiče potřebují hlavně chodit do práce a nebýt stále s dětmi doma. Forma distančního vzdělávání, jak se bohužel ukázalo v předešlém roce, navíc prohlubuje veškeré rozdíly v podmínkách a v přístupu ke vzdělávání a zhoršuje se situace na straně žáků ze sociálně slabších rodin a z rodin bez motivujícího zázemí. Nabízené doučování ve školách také příliš mnoho neřeší, protože právě ty nejpotřebnější děti se ho neúčastní.

Ředitelé si jistě zaslouží více pravomocí ohledně řízení školy a toto je jedno z nich. Nicméně zákon je napsán dost obecně a nestanovuje, za jakých konkrétních podmínek by ředitel školy mohl - nebo může - toto ředitelské volno či distanční výuku vyhlásit, například procento absence pedagogů ve škole. Ale jak už tady zmínila paní zpravodajka, toto jsme si vyjasnili dnes na školském výboru s panem náměstkem Plagou a byl to víceméně záměr, protože jiná procenta mohou být kritická u velkých škol a jiná u menších škol. Ředitel nemusí své rozhodnutí ani nikomu zdůvodňovat, ani svému zřizovateli, je to jeho manažerské rozhodnutí. Takže doufejme, že jej skutečně použije až ve chvíli krajní nouze, a to z výše uvedených důvodů.

Tento návrh zákona podpořím, stejně jako mí kolegové z hnutí ANO. Nicméně jsem chtěla, aby zde toto zaznělo. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám, paní poslankyně. S faktickou poznámkou se přihlásil pan poslanec Milan Brázdil. Další řádně přihlášený je pan poslanec Ivo Vondrák. Prosím, vaše dvě minuty.

 

Poslanec Milan Brázdil: Pěkný den všem, kolegyně, kolegové. Rád bych zareagoval na kolegyni Berkovcovou. To, že tam je jakési vakuum v tom, jak to ten ředitel bude posuzovat - on není lékař, má to ještě nechat být, nebo se to spraví za den? - to už jsme si vyjasnili, říkáte, je to individuální záležitost. Nicméně kde se přišlo na číslo deset? Jak to, že tam není třeba sedm nebo patnáct? Proč tam není klauzule ve smyslu: Může vyhlásit na nějakou... ne na nějakou, může vyhlásit na neomezenou... V podstatě říkáte, dejme mu do ruky nástroj. Já se ptám, kde jste, pane ministře, bez prostřednictví, kde jste na to přišel nebo kdo vám to nakukal, že to bude deset dní? Proč ne sedm? Děkuji za odpověď.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám. Pan ministr s přednostním právem. Prosím.

 

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Petr Gazdík: S dovolením zareaguji bezprostředně. Pane poslanče, prostřednictvím pana předsedajícího, šel jsem tak z Nerudovy ulice do Sněmovny a napadlo mě, že to bude číslo deset. Fakt to tak bylo.

Omlouvám se, zvažoval jsem všechny možnosti, diskutoval o tom s kolegy na ministerstvu i s odbornou skupinou různých asociací. Číslo deset dnů je optimální pro to, aby to nebylo dlouhodobé volno, to znamená, aby se to rodičů nedotklo víc, než je opravdu nutné, a aby ten ředitel skutečně musel zvažovat. Za nás a po konzultaci s různými odborníky je číslo deset dostatečné, když k tomu teoreticky přidáte možnost dalších pěti dnů ředitelského volna, z nichž už ale dnes většina škol má minimálně nějakou část vyčerpánu. Myslím tím ředitelské volno dle školského zákona. Tak se nám číslo deset jevilo jako optimální. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Faktickou poznámku má přihlášenou pan poslanec David Kasal. V případě, že chcete dál diskutovat přes faktické poznámky, musíte se řádně přihlásit. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec David Kasal: Děkuji za slovo, pane předsedající. Zareagoval bych na oba předřečníky. Chtěl bych obrátit trošku jinou pozornost. Tady se bavíme o ředitelském volnu, ale mně tam chybí to, jak bude vyhlášeno a s jakým předstihem, protože rodiče se na to musejí připravit. Vzhledem k tomu, že jsem v první linii u dětských lékařů, tak jenom abyste věděli, jaký bude výsledek. Ti lidé se nahrnou - a už se nahrnují občas - do ordinací praktických lékařů a chtějí různé omluvenky a různé další věci. Takže mě by zajímalo, jaká návaznost tam další je, když bude vyhlášené ředitelské volno, tak jak to bude s těmi lidmi? Ti přijdou a budou po nás chtít, abychom jim napsali nějakou diagnózu? Nebo s jakým okamžikem bude moct být rodič s dětmi doma? To je první věc.

A druhá věc. Bavili jsme se nebo tady zaznělo, že ředitelé vyhlašují karanténu nebo že mají na sebe tuto zodpovědnost. Já se za první měsíc tohoto roku setkávám s neuvěřitelnými věcmi, kdy ředitel rozhoduje, kdo zůstane ve škole, kdo ne, i když jsou testy pozitivní, nebudu zacházet do podrobností. Chtěl bych jasně vědět, kdo bude o tomhle tom rozhodovat, protože tady zasahujete do zdravotnické tematiky, a mluvili o tom jenom školáci, ale zdravotnictví o tom nemluvilo.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám za dodržení času. Pan ministr se hlásí s přednostním právem. Prosím.

 

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Petr Gazdík: Dovolím si uklidnit pana doktora Kasala. Pane doktore, prostřednictvím pana předsedajícího, ne, nebude se to týkat vůbec dětských lékařů, nikdo po vás žádné potvrzení chtít nebude. Skutečně to bude rozhodnutí ředitele a na základě rozhodnutí ředitele a čestného prohlášení následně jim bude uděleno ošetřovné. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Reakce pana poslance Davida Kasala faktickou poznámkou. Prosím.

 

Poslanec David Kasal: Pane ministře, prostřednictvím pana předsedajícího, v tom případě je zajímavé, že už v tuto chvíli některé školy chtějí potvrzení o prodělání covidu. Tak si to musíte nastavit a musíte to jasně říct, jak to je.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Pan ministr. Prosím.

 

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Petr Gazdík: Omlouvám se panu poslanci, prostřednictvím pana předsedajícího, ale vy tu směšujete dvě roviny: zákon, který ještě není přijat, a ptal jste se na začátku na ten zákon, jak to bude vypadat při jeho fungování, jestli bude po vás chtít někdo potvrzení - já vám jasně říkám, že nebude - a současný stav. Teď se bavíme o zákonu, prosím. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám. Nyní tedy řádně přihlášený pan poslanec Ivo Vondrák a připraví se pan poslanec Karel Rais. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Ivo Vondrák: Dobré odpoledne, dámy a pánové. Jsem rád, že jako předseda školského výboru mohu potvrdit, že jednání dneska bylo konsenzuální, že jsme se snažili najít řešení, které pomůže našim školám, protože si prožívají velmi těžké období, o tom není sporu, a já jen pevně věřím, že to těžké období co nejdříve pomine. Samozřejmě, toto těžké období s sebou nese mimořádná opatření, mimořádná řešení a tento zákon je svým způsobem tímto mimořádným řešením. Úmyslně to říkám, protože si myslím, že je to řešení, které není systémové. Možná stálo za to, pouvažovat o tom, abychom zobecnili toto ředitelské volno a volno, které je k tomu dáno, těch deset dnů, i třeba k jiným nemocem, protože si myslím, že může hrozit nebezpečí dalších epidemií, přijdou spalničky, žloutenky a podobně. Čili jinými slovy řečeno, ředitel by mohl mít tuto pravomoc i v jiných situacích a my to máme skutečně nastaveno v rámci tohoto zákona jako velmi výjimečné řešení. Pokud se snažíme o to, aby náš právní systém, aby naše legislativa byla jednoduší, tak jsme tímto moc tomu nepomohli.

Ale vraťme se k tomuto zákonu, který prošel konsenzuálně. Říkám to, jak to dneska zaznělo, jak to proběhlo. Z 22 přítomných 22 bylo pro tento návrh zákona, což považuji za konstruktivní přístup ze všech stran členů tohoto školského výboru.

Nicméně, a to tam také zaznělo, má to své nedostatky. Vychází to ze situace, která tady byla popsána, a já ji tedy zopakuji. V podstatě tímto zákonem řešíme problém, který se dlouhodobě táhne, a to je komunikace krajských hygienických stanic s našimi školami, to znamená konkrétně s řediteli. Není to tak dlouho, kdy jsem ještě v říjnu, v listopadu řešil obdobný problém, kdy jsme žádali po krajských hygienických stanicích, aby ředitelům pomohly poslat děti do karantény a uzavírat třídy. Odpověď zněla, že to nelze, že KHS může zavřít buď celou školu, nebo nic. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP