(16.10 hodin)
(pokračuje Radek Koten)

My se tady bohužel poslední dobou setkáváme s takovým nešvarem. Děti, které jsou například na střední škole, tak některé děti se tedy ve třídě nechají naočkovat, aby mohly na dovolenou, aby mohly na hory a tak dále, a potom ty děti, které nejsou očkovány, jsou samozřejmě terčem toho - a přesně v tom smyslu, jak je rozdělována naše společnost - že jsou v podstatě spolužáky perzekvovány a v rámci té doktríny, kterou nám tady předkládají média, tak oni jsou vlastně ti přenašeči, oni jsou ti špatní, oni jsou ti neočkovaní, a tím pádem jsou vlastně ponižováni a zesměšňováni a mohou být očkovanými spolužáky nějakým způsobem i šikanováni. Samozřejmě šikana může být i od učitelů, protože v případě, že se má jít někam do divadla, na plavání a podobně, kde nestačí antigenní test, ale musí být prokázáno očkování nebo nějaký zelený covidový pas, tak tam samozřejmě tyto děti se nemohou dostavit.

Nevím, jestli jste zachytili případ - teď nevím, jestli to bylo v Německu nebo v Rakousku, ale bylo to v některé z německy mluvících zemí - že dítě tam psalo na zahradě u okna před školou test, aby mu ten test nechyběl. Tak to je přesně příklad, který je samozřejmě v rozporu s tímto bodem našeho českého řádu, a doufám, že takto daleko se tady v České republice opravdu nedostaneme.

Tady jeden z dalších bodů je "aktivně se účastnit výuky a být řádně připraven a vybaven na výuku". Tak to si myslím, že je jasné, protože docházka do školy je základem, a je jasné, že děti musí být vybaveny nějakými tužkami, penálem, knihami a tak dále. Musí tedy "respektovat pokyny školy o ochraně zdraví a bezpečnosti, dodržovat během výuky i mimo výuku v prostorech školy a na akcích školy mimo budovu školy zásady bezpečnosti a hygieny, například pravidla silničního provozu". No tak to je poměrně špatný příklad, ale samozřejmě vztahuje se to na ochranu dýchacích cest a samozřejmě na nějakou hygienu rukou, pokud tedy jedou někam na akci ze školy tramvají nebo metrem, tak potom si myslím, že je naprosto v pořádku, co se týká těch rukou, dodržovat režim školy. Jaký si ředitel nastaví režim ve škole, to si myslím, že je tady každému jasné.

A nyní docházíme k dalšímu bodu, a to je přicházet do třídy nejpozději deset minut před zahájením vyučování. To je právě ten bod, že ranní družina, která je normálně od sedmi hodin běžně, nebo bývala ještě před rokem 2020 a před těmi opatřeními, tak právě tato ranní družina se zrušila právě z důvodů, co jsme si tady říkali, že se nesmí míchat třídy mezi sebou z důvodu hygienických opatření. (Hlasitý hovor poslanců v sále.)

 

Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Pane poslanče, já vám do toho vstoupím. Znovu poprosím všechny poslance a poslankyně o klid v jednacím sále, a pokud si potřebujete něco vyřídit, abyste šli do předsálí. Pokud vy hovoříte u řečnického pultu, také vás to tak velmi ruší, pokud sál takto hlučí. Děkuji vám.

 

Poslanec Radek Koten: Moc děkuji. Mně samozřejmě vysychá, jak mluvím, ale já to ještě chviličku dám, protože chci dojet tady tu stránku toho řádu, abychom si tady všichni uvědomili, co jednak ti učitelé a jednak ty děti ve škole dennodenně zažívají.

A nyní tedy: "přicházet do třídy nejpozději deset minut před zahájením vyučování". Takže v podstatě výklad tohoto školního řádu je takový, že tím, že není ta družina, tak právě deset minut před začátkem vyučování tam stojí učitel nebo učitelka z té dané třídy a bere si tedy děti přímo přes šatnu do své třídy tak, aby se nepotkávaly. A to je právě jedna z věcí, která neobyčejně zdržuje rodiče, kteří se potřebují dostat co nejdříve do pracovního procesu. Z mého pohledu by možná bylo takové vstřícné gesto těch škol, že by se to otevíralo třeba půl hodiny před začátkem vyučování tak, aby rodiče stíhali v pohodě zaměstnání, a potom tedy při odpolední družině aby mohli skutečně po osmihodinové pracovní době vyzvedávat zase děti, aniž by si museli brát třeba hodinu volna, aby to všechno stihli i v dopravní špičce. Takže to si myslím, že by tam bylo dobré nějakým způsobem taky vyřešit.

"Využívat prostory a zařízení a učební pomůcky školy tak, aby byly udrženy v pořádku. Za úmyslné poškození majetku školy bude vyžadována náhrada za vzniklé škody." Tak asi si pamatujeme, že někdo čmáral tužkou po lavici, to je asi v pořádku.

"Dbát dobrého jména školy a svým chováním reprezentovat školu na veřejnosti." Tak to si myslím, že při distanční výuce není možné, a skutečně se musíme soustředit spíš na prezenční výuku. Tam potom žák může školu reprezentovat.

Pak tady je další bod a to je "usilovat o konstruktivní řešení případných konfliktních situací ve škole, neshody a hádky řešit diskusí, ne fyzickým ubližováním". No, mezi žáky tomu v tom kontaktu těžko zabráníte, nicméně učitel tam musí být připraven včas zasáhnout a dětem to dobře vysvětlit s tím, že by to potom měl komunikovat i s rodiči jednotlivých žáků, aby se ta situace třeba v budoucnu někdy neopakovala.

"Při příchodu do školy se přezouvat do vhodných bezpečných přezůvek. Tak to si myslím, že je taky jasné-

Ale já bych tady zabrousil ještě k jedné věci, a to se bohužel stalo během té distanční výuky, protože spousta dětí dostala nějaký mobil, a nyní si tedy ty mobily nosí do školy a věnují tomu poměrně nebo nepoměrně větší pozornost, a potom tedy nedochází k tomu, k čemu by mělo docházet, k výuce, ale spíš si děti hrají s mobilními telefony. Tady to tedy mají celkem dobře ošetřeno, protože tady v tom školním řádu mají napsáno, že "takovéto pomůcky se do školy nosit nemají, protože rozptylují při výuce". Takže to je velice dobře napsáno a myslím si, že to je velmi dobré.

Vzhledem k tomu, že to je mateřská a prvostupňová škola, tak bych řekl, že ten řád je velice vizionářský, protože tady píší, že "je nepřípustné užívání drog a návykových látek, alkoholu a tabákových výrobků". Vzhledem k tomu, že to jsou děti šest až jedenáct let, tak si myslím, že tady už to jsou vizionáři, a že v této mateřské a základní škole už to tedy mají ošetřeno. Tak jenom doufejme, že budou procházet bezpečnostními rámy před školou a budou se kontrolovat, jestli u sebe nemají marihuanu nebo litr rumu.

"V případě ztráty školních věcí ihned informovat vyučujícího nebo kteréhokoli zaměstnance školy." To si myslím, že je potřeba, protože takovou tu situaci už jsem zprostředkovaně zažil, že dítě přišlo domů v úplně jiné bundě a v úplně jiných teplácích po tělocviku. To si myslím, že je v pořádku, a že by to tedy mělo být ošetřeno i ve školním řádu, aby si to pak rodiče případně vyměnili.

"Dodržovat řády jednotlivých učeben." Tak to je taky v pořádku.

A hlavně tam je poslední poznámka: "Dodržovat tento školní řád a během malých přestávek neopouštět bezdůvodně učebnu krom případů, kdy žák potřebuje na hygienickou přestávku." Tak tam si myslím, že to mají ošetřeno taky dobře.

Déle nebudu tady vás všechny zdržovat a opravdu bych apeloval na to, těch deset dní, myslím si , že je optimálních pro ředitele, že si tam s tím mohou pohnout, ale opravdu nejsem příznivcem nějakých dalších speciálních nových prázdnin a podobně, protože to má zásadní vliv na vzdělávání dětí, a v případě, že si spočítáte všechny prázdniny, které děti absolvovaly v loňském roce a už i v letošním roce, tak bohužel musíme říct, že děti mnohde měly čtyři, pět i šest měsíců prázdnin. Tomu bychom se v této době měli vyhnout, a hlavně skutečně tlačit na prezenční výuku. Toto je jenom nástroj skutečně, kdyby tam bylo 90 % dětí pozitivních, tak skutečně tomu řediteli nic jiného nezbude než dejme tomu na čtyři pět dní tu školu uzavřít, protože víkend jsou taky dva dny a potom se to tedy vejde do pětidenní karantény. Takže moc děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Také děkuji, pane poslanče. V tuto chvíli si dovolím přečíst omluvu, a to je omluva pana poslance Patrika Nachera, a to dnes od 14 do 18 hodin.

Zároveň bych vás chtěla požádat, že bych v tuto chvíli chtěla vystoupit s přednostním právem, tudíž mě musí při předsedání Sněmovně vystřídat pan kolega Jan Skopeček, a tímto mu děkuji. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP